חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת וישלח – האדם השלם

יעקב אבינו מכונה "יעקב שלמתא", ועליו אומר הזוהר בפרשתנו (זוהר א, קעב, ב):

"דהוה שלים מאבהן, דהוה שלים מבנוי, ודא הוא שלם, שלם לעילא שלם לתתא, שלם בשמיא שלם בארעא, שלם לעילא דאיהו כללא דאבהן, תפארת ישראל, שלם לתתא בבנוי קדישין, שלים בשמיא שלים בארעא, וכדין ויהי בשלם סוכו ואוקמוה" (שהיה שלם מהאבות, ושלם מבנים, וזהו שלם, שלם למעלה ושלם למטה, שלם בשמים ושלם בארץ, שלם למעלה שהרי הוא כולל את כל האבות, והוא מידת התפארת (שמאחדת את מידות החסד והגבורה). שלם למטה שהרי כל בניו קדושים ושייכים לעם ישראל. שלם בשמים ושלם בארץ ולכן כתוב עליו "ויהי בשלם סוכו").

יעקב מהווה מודל לאדם השלם, ועלינו להתבונן היטב בדרכו של יעקב ובמידותיו, בכדי לנסות לקנות את השלמות המופלאה של יעקב אבינו.

נראה לעניות דעתי שבאותו הפסוק שדורש הזוהר על שלמותו של יעקב, טמונים תמציתם של הדברים:

"ויבוא יעקב שלם עיר שכם, אשר בארץ כנען, בבואו מפדן ארם, ויחן את פני העיר, ויקן את חלקת השדה אשר נטה שם אוהלו מיד בני חמור אבי שכם במה קשיטה, ויצב שם מזבח ויקרא לו א-ל אלוקי ישראל".

כבר מהתבוננות ראשונית בפסוקים רואים את השילוב המופלה בין שמים לארץ. מצד אחד יעקב אבינו מנהל משא ומתן עם האנשים הנמוכים ביותר, בני חמור, וקונה את אדמת הארץ. מאידך גיסא, יעקב אבינו מציב מזבח וקורא בשם ה'. העיסוק בקניין הארצי של אדמת הארץ לא פוגע ולא מפחית את הקישור לקב"ה ואת העלאת כל הדברים לקדושה.

אם נעמיק מעט יותר, על פי דברי חז"ל "ויבוא יעקב שלם'- אמר רב שלם בגופו (שנתרפא מצליעתו), שלם בממונו (שלא חיסר כלום מכל אותו דורון), שלם בתורתו (שלא שכח תלמודו בבית לבן)". כלומר, יעקב אבינו שלם מכל הצדדים, מצד הגוף, מצד הנשמה, ומצד יכולת ההשפעה והפעולה בעולם.

אולי כך ניתן לראות כבר בתחילת פגישתנו עם יעקב, שם מכנה אותו התורה "איש תם יושב אוהלים". "איש תם"- כלומר, איש שלם. "יושב אוהלים"- כלומר, יושב בהרבה אוהלים: אוהל התורה, אוהל החכמה, אוהל המלאכה וכו'. מתוך השלמות של יעקב אבינו הוא זוכה שכל 12 השבטים ממשיכים להיות חלק מעם ישראל, שהרי יש מקום לכל כוח ולכל שיטה.

כך אולי גם ניתן להסביר את הדברים הנוראיים שדורשים חז"ל על המילים "ויקרא לו אל אלוקי ישראל": "אמר רב אחא אמר רבי אלעזר: מניין שקראו הקב"ה ליעקב 'אל' שנאמר ויקרא לו 'אל אלוקי ישראל…'". אנו יודעים שהמילה אלוקים מייצגת את כל הכוחות כולם. מצד מסויים יעקב אבינו הוא אל, שכן הוא מכיל את כל הכוחות, וכך קורא לו הקב"ה.

וממשיכים חז"ל לדרוש: "ויחן את פני העיר'- אמר רב מטבע תיקן להם, שמואל אמר שווקים תיקן להם, ורבי יוחנן אמר מרחצאות תיקן להם". ואומר המדרש (בראשית רבה עט, ו): "התחיל מעמיד הטליסין (שווקים, חנויות) ומוכר בזול". כלומר, חז"ל דורשים את המילה 'ויחן' מלשון חן. כמה נפלא שכאשר יעקב אבינו מגיע לארץ, עוד לפני שהוא קונה אותה, הוא מתחיל בתיקונה ויפוייה.

הרצון הגדול של יעקב לתקן ולשפר כל מקום אליו הוא מגיע, הן ברמה הכלכלית (מטבע) והן בדאגה לכל אחד ואחד (מרחצאות וגשרים, הורדת מחירים), נובע מראייתו של יעקב את כל העולם כמכלול אחד. כל תיקון, בכל רמה, מקרב את העולם כולו לגאולתו. תיקון המטבע תורם באופן ישיר לקרבת ה' ולהופעת מלכות ה' בעולם.

כך גם ניתן להסביר את תחילת הפרשה ואת היחס שבין יעקב לעשו. רבים תמהו על נתינת המקום לעשו (המתנות, ההשתחוויות ודברי ההלל והשבח). ניתן לראות זאת כאסטרטגיה בלבד – הינצלות מעשו הרשע. אך גם ניתן לומר שיעקב ראה בעשו גם צדדים טובים שנצרכים לתיקון שלם של העולם.

גם אנו צריכים להיות אנשים שלמים למעלה ולמטה, בשמים ובארץ, פועלים לתיקון העולם ויישובו לשם שמים, ומחברים תורה ועבודה, לימוד ומעשה, גוף ונפש.

יהי רצון שדרכו של יעקב אבינו, דרכם של ישראל, תופיע עוד ועוד בעולם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן