שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הצמדת מכונת גילוח לפנים

האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט״א מותר להצמיד את מכונת הגילוח לפנים ולמתוח את העור בזמן הגילוח. אני שואל על הדין, ולא על מידת חסידות. כמו״כ אם אני רוצה לקנות מכונת גילוח חדשה, האם צריך הכשר למכונת הגילוח או שכל מכונות הגילוח כשרות. תודה רבה.

הרוצה להקל להשתמש בכל מכונות הגילוח רשאי תוך הצמדתם לפנים, מפני שהעיקר כסברת המקילים, וכפי שנוהגים רבים. אולם כיוון שמדובר באיסור תורה, לכתחילה טוב לחשוש לסברת המחמירים, ולקנות מכונות עם כשרות שהתקינו בהן רשת עבה יותר (כ-0.4 מילמטר), ועוד פתרונות מסוג זה, כדי שגם אחר הגילוח ניתן יהיה להרגיש מעט בזיפי הזקן. 

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-27 14:09:14

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת וישלח – האדם השלם

תוכן עניינים

יעקב אבינו מכונה "יעקב שלמתא", ועליו אומר הזוהר בפרשתנו (זוהר א, קעב, ב):

"דהוה שלים מאבהן, דהוה שלים מבנוי, ודא הוא שלם, שלם לעילא שלם לתתא, שלם בשמיא שלם בארעא, שלם לעילא דאיהו כללא דאבהן, תפארת ישראל, שלם לתתא בבנוי קדישין, שלים בשמיא שלים בארעא, וכדין ויהי בשלם סוכו ואוקמוה" (שהיה שלם מהאבות, ושלם מבנים, וזהו שלם, שלם למעלה ושלם למטה, שלם בשמים ושלם בארץ, שלם למעלה שהרי הוא כולל את כל האבות, והוא מידת התפארת (שמאחדת את מידות החסד והגבורה). שלם למטה שהרי כל בניו קדושים ושייכים לעם ישראל. שלם בשמים ושלם בארץ ולכן כתוב עליו "ויהי בשלם סוכו").

יעקב מהווה מודל לאדם השלם, ועלינו להתבונן היטב בדרכו של יעקב ובמידותיו, בכדי לנסות לקנות את השלמות המופלאה של יעקב אבינו.

נראה לעניות דעתי שבאותו הפסוק שדורש הזוהר על שלמותו של יעקב, טמונים תמציתם של הדברים:

"ויבוא יעקב שלם עיר שכם, אשר בארץ כנען, בבואו מפדן ארם, ויחן את פני העיר, ויקן את חלקת השדה אשר נטה שם אוהלו מיד בני חמור אבי שכם במה קשיטה, ויצב שם מזבח ויקרא לו א-ל אלוקי ישראל".

כבר מהתבוננות ראשונית בפסוקים רואים את השילוב המופלה בין שמים לארץ. מצד אחד יעקב אבינו מנהל משא ומתן עם האנשים הנמוכים ביותר, בני חמור, וקונה את אדמת הארץ. מאידך גיסא, יעקב אבינו מציב מזבח וקורא בשם ה'. העיסוק בקניין הארצי של אדמת הארץ לא פוגע ולא מפחית את הקישור לקב"ה ואת העלאת כל הדברים לקדושה.

אם נעמיק מעט יותר, על פי דברי חז"ל "ויבוא יעקב שלם'- אמר רב שלם בגופו (שנתרפא מצליעתו), שלם בממונו (שלא חיסר כלום מכל אותו דורון), שלם בתורתו (שלא שכח תלמודו בבית לבן)". כלומר, יעקב אבינו שלם מכל הצדדים, מצד הגוף, מצד הנשמה, ומצד יכולת ההשפעה והפעולה בעולם.

אולי כך ניתן לראות כבר בתחילת פגישתנו עם יעקב, שם מכנה אותו התורה "איש תם יושב אוהלים". "איש תם"- כלומר, איש שלם. "יושב אוהלים"- כלומר, יושב בהרבה אוהלים: אוהל התורה, אוהל החכמה, אוהל המלאכה וכו'. מתוך השלמות של יעקב אבינו הוא זוכה שכל 12 השבטים ממשיכים להיות חלק מעם ישראל, שהרי יש מקום לכל כוח ולכל שיטה.

כך אולי גם ניתן להסביר את הדברים הנוראיים שדורשים חז"ל על המילים "ויקרא לו אל אלוקי ישראל": "אמר רב אחא אמר רבי אלעזר: מניין שקראו הקב"ה ליעקב 'אל' שנאמר ויקרא לו 'אל אלוקי ישראל…'". אנו יודעים שהמילה אלוקים מייצגת את כל הכוחות כולם. מצד מסויים יעקב אבינו הוא אל, שכן הוא מכיל את כל הכוחות, וכך קורא לו הקב"ה.

וממשיכים חז"ל לדרוש: "ויחן את פני העיר'- אמר רב מטבע תיקן להם, שמואל אמר שווקים תיקן להם, ורבי יוחנן אמר מרחצאות תיקן להם". ואומר המדרש (בראשית רבה עט, ו): "התחיל מעמיד הטליסין (שווקים, חנויות) ומוכר בזול". כלומר, חז"ל דורשים את המילה 'ויחן' מלשון חן. כמה נפלא שכאשר יעקב אבינו מגיע לארץ, עוד לפני שהוא קונה אותה, הוא מתחיל בתיקונה ויפוייה.

הרצון הגדול של יעקב לתקן ולשפר כל מקום אליו הוא מגיע, הן ברמה הכלכלית (מטבע) והן בדאגה לכל אחד ואחד (מרחצאות וגשרים, הורדת מחירים), נובע מראייתו של יעקב את כל העולם כמכלול אחד. כל תיקון, בכל רמה, מקרב את העולם כולו לגאולתו. תיקון המטבע תורם באופן ישיר לקרבת ה' ולהופעת מלכות ה' בעולם.

כך גם ניתן להסביר את תחילת הפרשה ואת היחס שבין יעקב לעשו. רבים תמהו על נתינת המקום לעשו (המתנות, ההשתחוויות ודברי ההלל והשבח). ניתן לראות זאת כאסטרטגיה בלבד – הינצלות מעשו הרשע. אך גם ניתן לומר שיעקב ראה בעשו גם צדדים טובים שנצרכים לתיקון שלם של העולם.

גם אנו צריכים להיות אנשים שלמים למעלה ולמטה, בשמים ובארץ, פועלים לתיקון העולם ויישובו לשם שמים, ומחברים תורה ועבודה, לימוד ומעשה, גוף ונפש.

יהי רצון שדרכו של יעקב אבינו, דרכם של ישראל, תופיע עוד ועוד בעולם.

אולי יעניין אותך

רביבים 1167 - דרוש חשבון נפש רב־מערכתי

דרוש חשבון נפש רב־מערכתי

ועדת חקירה ממלכתית שתתמנה על ידי בית המשפט העליון לא תועיל במאומה • עלינו לערוך חשבון נפש עמוק • המלחמה שלנו על הארץ ועל תקומת עמנו כוללת מערכות רבות מאוד • כל המערכות צריכות תיקון • ישנם כמה תיקונים כלליים שכל אחד מהם מתפרט לאלפי פרטים • הטלית מבטאת את עולם החומר על ארבע רוחותיו, שטמונים בו כוחות אדירים • חוטי הציצית רומזים למצוות התורה, שמדריכות אותנו כיצד להוציא אל הפועל את כל הכוחות הטמונים באדם ובעולם
דילוג לתוכן