שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת בשלח – זוכים לראות ולשיר

פרשת בשלח- התודה והסדר האלוקי

מה שראתה שפחה על הים

בפרשתנו אנו נתקלים בגילוי העליון של קריעת ים סוף. חז"ל מגלים לנו כי "ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי בנבואתו". אמירה זו קצת קשה להבנה- כיצד זכתה שפחה להתעלות למדרגות עליונות ונשגבות כל כך? הרי כדי לזכות לנבואה, ובוודאי לדרגות נבואה עליונות ונשגבות כיחזקאל שרואה את מעשה המרכבה, יש צורך בתיקון המידות, בזיכוך הדעת ברמה הגבוהה ביותר.. אם כן כיצד זכתה שפחה לראות את מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי?

המקור של חז"ל לגילוי העליון והנשגב בו זכו ההולכים בתוך הים הוא מהפסוק: 'זה אלי ואנווהו'  המצוי בתוך שירת הים, ויש להתבוננן מה בשירה מוביל את האדם להתעלות עליונה ומופלאה כל כך.

ההודיה והסדר

ונראה שניתן להסביר את הדברים בשתי רמות המתחברות זו לזו:

ההסבר הראשון הוא – שהכרת הטוב, ההודיה וראיית חסד ה' בעולם, הן המביאות את האדם לדרגות עליונות. אדם שמכיר שכל כוחו הוא רק מהקב"ה, וכל הטוב בחייו הוא מרבונו של עולם, מתמלא ברגשי תודה, שיוצאים בשיר הלל.

הראייה של הטוב האלוקי בחיינו, הראייה של החסד העצום של הקב"ה, היא המרוממת את האדם להבין ולחיות בהתאם למגמה האלוקית.

כפי שאומר דוד המלך בתהילים: "פתחו לי שערי צדק אבוא בם, אודה י-ה", פתיחת השערים תלוייה מאד ביכולת של ההודיה. 'בואו שעריו' – באיזה אופן – 'בתודה, חצרותיו בתהילה'.

ההסבר השני הוא – שמה שהתגלה בקריעת ים סוף, הוא שיש מנהיג לעולם, יש מלכות שמיים, יש סדר לכל מה שמתרחש. בקריעת ים סוף, נכנסנו לעמקי העומקים של המציאות החומרית, וגילנו את הסדר, את החוקים, ואז שרנו שירה.

השירה היא אמירה שמופיעה במקצבים, בסדרים, במבנים לוגיים עמוקים. בקריעת ים סוף התגלה שכל הקולות הנשמעים בעולם, יוצרים שירה אדירה ומאורגנת – "המעביר בניו בין גזרי ים סוף…ראו בנים גבורתו, שבחו והודו לשמו, ומלכותו ברצון קיבלו עליהם, משה ובני ישראל לך ענו שירה בשמחה רבה.."  – מלכות ה' מתגלה, הסדר האלוקי מתגלה ואין שמחה גדולה מזו, להבין ולראות שהכול מאורגן ומסודר.

ראיית הסדר האלוקי, המופיע במציאות היא הגילוי הגדול ביותר, זהו מעשה המרכבה האלוקי המגלה את מלכות ה', יחזקאל ראה זאת בחזון, וישראל על הים ראו זאת בעיניהם.

אנו מחוייבים לפתוח את עיננו לראות את הסדר האלוקי המתגלה הן בחיי העולם, הן בחיי האומה והן בחיי כל אחד ואחד, לחשוף את הסדר הזה, זה מתחיל על ידי הודיה על הטוב והחסד, וממשיך בראיית המהלכים, הסדרים, ההשגחה האלוקית.

שנזכה לראות את הטוב האלוקי, ולהודות עליו, ומתוך כך, להפתח עוד ועוד לראיית ההשגחה האלוקית העליונה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן