חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

פרשת נשא – כיצד מוסיפים קדושה בעולם?

כפי שכתבנו בשבוע שעבר, ספר במדבר עוסק בתנועה. אחרי התייסדות מערכת השראת השכינה בישראל שפורטו בספרים שמות וויקרא (שכמובן, הדבר העומד בראשם הוא המשכן ועבודתו), התורה דנה בסדרי התנועה וההתקדמות שמתרחשים על ידינו.

פרשיות סוטה ונזיר

בהקשר הזה יש גם להבין את פרשיית סוטה ופרשיית נזיר המופיעות בפרשתנו. שתי פרשיות אלו עוסקות בתנועה, האחת בתנועה כלפי מעלה- התקדשות הנזיר, והשנייה בתנועה כלפי מטה- הטמאות הסוטה.

באופן פנימי גם תנועת הסוטה יכולה להיות תנועה כלפי מעלה ותנועת הנזיר כלפי מעלה.

רע וטוב בדין הסוטה

לגבי הסוטה, הרי קנאתו של הבעל הינה ביסודה דבר בריא וקדוש, ולכן אומרת התורה שבמקרה שאין ממש בחשדות נגד האישה "ואם לא נטמאה האישה וטהורה היא וניקתה ונזרעה זרע" ומבאר רש"י "וניקתה'- ממים המאררים, ולא עוד אלא 'ונזרעה זרע'- אם הייתה יולדת בצער, תלד ברווח; אם הייתה יולדת שחורים, יולדת לבנים וכו'"- כלומר, לא זו בלבד שהאישה אינה נענשת אלא היא אף זוכה לברכה מיוחדת.

טוב ורע בדין הנזיר

וכך גם בתנועת הנזיר, כשם שהיא יכולה להיות בתנועה כלפי מעלה כך היא יכולה להיות בתנועה כלפי מטה, שהרי נחלקו התנאים האם הנזיר קדוש או חוטא, וכדברי הגמרא (תענית יא.): "אמר שמואל: כל היושב בתענית נקרא חוטא. סבר כי האי תנא דתניא: רבי אלעזר הקפר ברבי אומר מה תלמוד לומר 'וכפר עליו מאשר חטא על הנפש'. וכי באיזה נפש חטא זה? אלא שציער עצמו מן היין. והלא דברים קל וחומר ומה זה שלא ציער עצמו אלא מן היין נקרא חוטא, המצער עצמו מכל דבר ודבר על אחת כמה וכמה. רבי אלעזר אומר נקרא קדוש, שנאמר: 'קדוש יהיה גדל פרע שער ראשו'. ומה זה שלא ציער עצמו אלא מדבר אחד נקרא קדוש, המצער עצמו מכל דבר על אחת כמה וכמה".

וניתן לבאר שאין זו מחלוקת, אלא שישנם שני סוגי נזירים: האחד קדוש והשני חוטא, והדבר תלוי בכוונתם כאשר הם מקבלים על עצמם את הנזירות.

הנזיר הקדוש

הנזיר הקדוש הוא אדם שרוצה לפרוש מן החומר באופן זמני, הוא מבין שהאידיאל השלם הוא שאדם ישתה יין ויהיה מלא בשמחה ועליזות, חיוניות וזרימה, אלא שבאופן זמני כיוון שהוא חש שהוא לא מצליח לעשות דברים אלו בקדושה וטהרה הוא פורש.

הנזיר החוטא

ואילו הנזיר החוטא הוא אותו נזיר שחושב שהאידיאל הוא פרישות ושהמצב המתוקן יותר הוא שהאדם לא ייהנה ולא ישמח, שהאדם לא יהיה מחובר לציבור, לא יכאב את כאבם (באבל) ולא ישמח בשמחתם (על ידי היין).

ניתן לומר שישנו עוד סוג של נזיר שקדוש יאמר לו, והוא הנזיר שרואה עצמו כחלק מכלל ישראל, וכדי לאזן נטיות לא נכונות בעם ישראל הוא מקבל על עצמו נזירות ואפילו נזירות כנזירות שמשון, שהיא נזירות לעולם.

דבר השם מתגלה על ידי עם ישראל

אם ננסה לראות את החוט החורז של כל העניינים המופיעים בפרשה זו, נראה לעניות דעתי שייחודם של כל הדברים הוא, שכולם מהווים תנועה ופעולה של עם ישראל בכדי להופיע את דבר ה' בעולם. וננסה לעבור בקצרה על העניינים המופיעים בפרשתנו ולהראות זאת.

ייעודו של שבט לוי

הנושא שפותח את הפרשה הוא מניין הלווים. יש לציין שהלווים, שעד תחילת ספר במדבר קיבלו מקום שולי לעומת הכהנים, מקבלים בספר במדבר מקום מרכזי מאוד (עד כדי כך שבפרשת קורח משה רבנו רואה צורך לומר להם "רב לכם בני לוי"- כלומר, ראו איזה מקום גדול קיבלתם, האם אין הוא מספיק?!)

תפקיד הכהנים מוגדר ומתוחם, אך תפקיד הלווים הוא כשמם- להתלוות אל עבודת הקודש, כלומר, להוסיף משלהם על העבודה. ואולי הביטוי הגדול ביותר לכך הוא עבודת השירה שמסורה להם, שהרי השירה כולה מתוך ליבם ורגשותיהם של הלווים, והיא שונה במהותה מכל עבודה טכנית שמעשיה מוגדרים ומדויקים על פי ה'. ולכן גם הפרשה פותחת במניין הלווים.

שילוח הטמאים

מיד לאחר מכן עוסקת התורה במצוות שילוח הטמאים, וזה כהקדמה לכך שתפקידם של ישראל הוא לקדש את ה', ובשל כך יש לסלק כל טמא וכל טומאה ממחננו.

ברכת כהנים

לאחר מכן מופיעות פרשיות סוטה ונזיר עליהם דיברנו, ומיד לאחר מכן מופיע ברכת כוהנים שעניינה הוא שהברכה האלוקית נמשכת לישראל דרך ברכת הכוהנים, שאמנם הקב"ה הוא המברך את ישראל אך הברכה תגיע דרך עבודתנו, מעשנו ודיברנו.

המשנה ברורה מציין בשם ספר חרדים שכחלק מהמצווה של ברכת כוהנים יש מצווה על ישראל לרצות ולקבל את הברכה, לאמור, שלא די בכך שחלק מקודש מן העם יוריד את הברכה למציאות, אלא צריך שכל מי שרוצה לקבל את הברכה יכין את כליו ורצונותיו לקבלתה.

נדבת הנשיאים

וסיום הפרשה הוא בחנוכת המשכן על ידי נדבות הנשיאים, שחז"ל מציינים באופן בולט שקורבנות אלו היו מדעתם ורצונם של הנשיאים ולא מתוך ציווי אלוקי.

צריך לעבוד כדי להיכנס אל הקודש

הפרשה מסיימת בפסוק "ובבוא משה אל אוהל מועד לדבר איתו, וישמע את הקול מידבר אליו מעל הכפורת אשר על ארון העדות מבין שני הכרובים וידבר אליו".

וראוי להשוות פסוק זה לסיומו של ספר שמות שעוסק לכאורה באותה התקופה בדיוק, סוף חנוכת המשכן, שאומר "ויכס הענן את אוהל מועד וכבוד ה' מלא את המשכן, ולא יכול משה לבוא אל אוהל מועד כי שכן עליו הענן וכבוד ה' מלא את המשכן".

כלומר, בסיום ספר שמות, שעוסק בציווים האלוקיים להקמת המשכן משה נשאר בחוץ ולא יכול להיכנס אל המשכן, וממילא הוא גם לא מסוגל לשמוע את דבר ה', ורק לאחר שעם ישראל פועל להשראת השכינה, נותן את חלקו באופן המביע את רצונותיו ושאיפותיו להתקרב אל הקודש, אז גם זוכה משה להיות נידבר עם הקב"ה, ובכך להיות פועל עם א-ל.

יהי רצון שנזכה אחרי יום מתן תורתנו, בו קיבלנו את התורה לפתח את כוחותינו ורצונותינו ולתת משלנו לתורה, ובכך לפעול עם א-ל.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן