חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

כשרות

אני עובד במקום שלא שומרים תורה ומצוות. אין כשרות במקום מדובר בדיוק מוגן. הם מחממים אוכל בשבת. האם יש היתר כל שהוא לאכול במקום? ואם כן מה אפשר לאכול. המוצרים עצמם כשרים.

אפשר לאכול אוכל שלא בישלו או חיממו אותו שם, כגון ירקות ופירות, לחם קנוי, גבינה וכדומה.

כמו כן, אפשר לחמם במקרוגל או בתנור שלהם אוכל שלך כשהוא סגור בתוך קופסה או לפחות מכוסה, ובלבד שמונח על משטח נקי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:43:48

יש לך שאלה?

פרשת מטות – מתכוננים לעולם האמתי

פרשות מטות ומסעי – סוף הדרך

השבת נקרא אי"ה את פרשת מטות. זוג הפרשיות מטות ומסעי, שפעמים רבות נקראות יחד וחותמות את ספר במדבר, הינם בעצם פרשיות של סיום הדרך (או בלשון ימינו: סוף הדרך..).

המדבר והנדודים בו מוגדרים בכמה מקומות אצל חז"ל כ'תקופת הישיבה' של עם ישראל. כלומר, כפי שהאדם הפרטי בטרם יציאתו ל'חיים': לבניין המשפחה, לבניין הארץ והכלכלה, לחיי המעשה והיצירה- ראוי לו ליישב כמה וכמה שנים באוהלה של תורה, בישיבה, בכדי לקלוט את התורה בתנאי חממה, ללא יצרים קשים והתמודדויות עם העולם החומרי.

וכך גם עם ישראל, שעומד על רגליו אחר יציאת מצרים, מקבל את התורה במדבר, במקום בו אין לו עמל וניסיונות גשמיים. 'לא ניתנה תורה אלא לאוכלי המן'. במקום בו הוא זוכה לגילוי אלוקי ברור ובהיר של עמוד הענן ועמוד האש, של המן ובארה של מרים, להנהגתו העל טבעית של משה תוך ראיית הסדר הנכון בתוך כלל ישראל, 'איש על מחנהו ואיש על דגלו', וההבנה שאין שום תזוזה אלא על פי ההשגחה האלוקית, 'על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו'- שם ישראל מקבלים את התורה.

מחד, מאפשר מהלך זה לעם ישראל לקלוט ולהפנים את יסודות התורה, את ההשגחה האלוקית, את הסדרים המתוקנים בישראל, ועוד יסודות רבים וחשובים. אלא שמאידך יש בו גם קושי גדול, שהרי אין זה מצבו הטבעי של העם (כפי שהישיבה והלימוד יום שלם איננו המצב הטבעי לרוב בחורי הישיבות). ועוד קושי חמור מזה ישנו והוא החשש לנפילה הגדולה, ואפילו להתרסקות, שעלולה לבוא בכניסה לארץ, ביציאה אל החיים, כאשר האדם יוצא אל תפקידו המרכזי והעיקרי.

ניתן לומר שפרשיות מטות ומסעי הינם סיום הדרך בהיותם מסיימות את שלב המדבר שעיקר עניינו הוא ההכנה וההתכוננות לקראת השלב הבא, השלב המרכזי והעיקרי והוא שלב חיי התורה בארץ.

הירידה בסוף תקופת הישיבה

אכן גם בימינו אנו עדים לתופעה מצערת של ירידה רוחנית החדה שעוברת על בחורי הישיבות בהיותם יוצאים לחיי המעשה: ללימודים האקדמיים ולעולם העבודה.

יש שיטות שמתמודדות עם אתגר זה על ידי ניסיון להשאיר כמה שיותר אנשים בבית המדרש, הן על ידי דחיפתם להמשך לימוד תורה שנים רבות והן על ידי דחיפתם לחינוך והוראה- מה שמשאיר את האנשים בתוך העולם התורני-לימודי.

ניסיון זה מצליח בחלקו בלבד, הן מפני שאינו מקיף את רוב הציבור והן מפני שהוא גורם לכך שכישרונות רבים בתחומי הכלכלה והמדע לא יוצאים לפועל. וממילא גם יוצא שרבים מהעוסקים בחינוך מתוך דחיפה חיצונית (ולא מתוך הרגשה וידיעה כי זהו כישרונם וייעודם) חשים ממורמרים ו'מבוזבזים' (ויש לכך כמובן גם השפעות על הצלחתם בעבודת הקודש העליונה של חינוך ילדי ישראל).

גם בכניסתם של ישראל לארץ אנו מוצאים ירידה רוחנית גדולה- דבר שבולט מאוד בכל תקופת השופטים. ומשה רבנו, כידוע, צופה את הדברים ומנבא על התרחשותם, אלא שלא בשל כך נמנע הקב"ה מלהצעיד את ישראל לארץ, שהרי הבריחה מעיקר תפקידנו- קידוש החומר והקמת ממלכה המקושרת לקב"ה ולתורה- איננה אפשרית. אלא יש צורך במחשבות עמוקות והכנות גדולות בכדי להצליח לעבור מן המדבר לארץ.

להתכונן ליציאה מהמדבר לעולם המעשה

וכאמור, ניתן לראות בפרשיות אלו הכנות לאותו המעבר, כשספר דברים כולו הינו המשך של אותה הכנה.

וננסה להדגים את הדבר בנושא הראשון שמופיע בפרשתנו, ובעזרת ה' נמשיך ונראה זאת בעניינים נוספים בשבוע הבא.

"וידבר משה אל ראשי המטות לבני ישראל לאמר זה הדבר אשר צוה ה', איש כי ידור נדר לה' או הישבע שבועה לאסור איסר על נפשו לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה". הדבר הראשון שבולט בפרשייה זו הוא שלעומת רוב הפרשיות בתורה שמתחילות ב"וידבר ה' אל משה לאמר" כאן פותחים הדברים ב"וידבר משה".

ואמנם חז"ל מציינים שאפילו במקרה זה שונה דיבורו של משה מכל הנביאים שכן הוא לא מתבטא ב"כה אמר ה"' אלא ב"זה הדבר אשר צוה ה"'- דהיינו דיבור מבורר ובהיר יותר. ואף על פי כן מהשוואת משה רבנו לשאר הנביאים אנו לומדים שכאן יש דרגה של הופעת תורה מפי משה (כעין ההבדל שעושים חז"ל בין ארבעת הספרים הראשונים בתורה לבין ספר דברים אותו אמר משה מפי עצמו. (וחס ושלום אין כאן אמירה שאין הדברים אלוקיים, אלא הכוונה היא שהדברים האלוקיים עברו דרך הצינור הרחב והכולל של משה).

דבר נוסף שבולט מיד בתחילת הפרשה הוא הציווי אל ראשי המטות, ולכאורה כלל לא ברור מדוע דבר זה נאמר לראשי המטות, הרי זהו (עניין השבועות והנדרים) ציווי לכל יחיד ויחיד? אלא שחז"ל דורשים מכאן בכוחם של חכמי ישראל להתיר נדרים בתנאים מסוימים.

שתי הערות אלה, הן האמירה מפי משה, והן המעבר של דברי התורה דרך ראשי המטות והכוח שניתן בידם מראה איך הקב"ה רוצה לתת כוח להנהגה. עד עכשיו "על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו', ועכשיו, כפי שכתוב בפרשת פינחס "יפקוד ה' אלוהי הרוחות לכל בשר איש על העדה אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם".

ההנהגה עוברת מה' (בסגנון 'ה' הוא המלך') למנהיגות שפועלת על פי רצון ה'. ולא די בכך אלא יש גם צורך בראשי המטות, במנהיגות שבטית ואזורית שתנהיג כל שבט ושבט וכל קהילה וקהילה על פי אופייה ודרכה בכדי לקדש שם שמים בעולם.

כוח זה מתפשט מההנהגה אל כל יחיד ויחיד שיכול בדיבורו לקבוע לו מצוות עשה או לא תעשה על ידי נדר או שבועה. והאדם צריך להתחיל להיות מודע לגודל שבו ולהיזהר שלא לחלל דברו- לא להפוך את דבריו לחולין.

שני יסודות לקראת היציאה

כלומר, למדנו מכאן שני יסודות לקראת יציאתו של האדם לחיי המעשה:

'עשה לך רב', קבל על עצמך מנהיגות תורנית-רוחנית שתנהיג אותך ואת קהילתך (ראשי המטות). השתייך לקהילה שיש בה הנהגה שמובילה ומדריכה.

דע את הכוח הגדול שמצוי בידך בכלל ובדיבורך בפרט. ולכן עליך לשמור על איכותו וקדושתו של הדיבור. תרבה בדיבורים אידיאליסטיים ובונים, ובכל עניין ועניין שתבוא לדבר בו- חשוב היטב עליו ואילו דיבורים בעלי ערך ותוכן אתה יכול לדבר בו.

יהי רצון שנזכה להנהגה מתוקנת בכל קהילה וקהילה ובכלל ישראל, ושמתוך כך יוכל גם כל יחיד ויחיד לבוא לידי ביטויו השלם. 'ובכן תן כבוד לעמך תהילה ליראיך, תקווה לדורשיך פתחון פה למייחלים לך'.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן