שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת בא – קרבן הפסח ומסירות נפש

המצווה הראשונה שהצטווה עם ישראל היא קורבן הפסח. ואף על פי שקדמה למצווה זו מצוות קידוש החודש, זוהי מצווה שנעשתה על ידי משה ואהרון, כפי שגם בהמשך הדורות מצווה זו נעשית על ידי הסנהדרין ולא על ידי כל ישראל.

אם כן, המצווה הראשונה שמצטווים משה ואהרון לומר לעם ישראל היא מצוות קורבן הפסח, "דברו אל כל עדת ישראל לאמר בעשור לחודש הזה ויקחו להם איש שה לבית אבות שה לבית".

ויש להבין במה זכתה מצווה זו להיות הראשונה במצוות העם. יתר על כן, חז"ל מגלים לנו שבזכות מצווה זו נגאלו ישראל, שלא היה בידי עם ישראל שום זכות, ובזכות מצוות הפסח (ויש אמרים שאף מצוות המילה") זכו ישראל להיגאל. ואלו הם דברי הנביא "ואומר לך בדמייך חיי".

נראה לבאר שייחודיותו של קורבן הפסח הוא ביכולת למרוד באומות. היכולת לקחת את אלוהי מצרים ללא פחד וללא מורא , לקשור את אלוהי מצרים לכרעי המיטה למשך ארבעה ימים תוך הכרזה ברורה שהוא עומד להישחט כקורבן לה', מצריכה גבורה ואומץ.

אך נשאלת השאלה, הרי משה רבנו היה זה שטען כלפי הצעתו של פרעה שיזבחו בארץ מצרים ולא יצאו למדבר, "ויאמר משה לא נכון לעשות כן כי תועבת מצרים נזבח לה' אלוקינו, הן נזבח את תועבת מצרים לעיניהם ולא יסקלונו?".

ונראה לומר שמשה רבנו לא טוען בפני פרעה טענות סרק או תירוצי הבל, חס ושלום, אלא נכון למצב העם באותה שעה הפחד, היראה וההססנות היו מביאים לכך שהמצרים היו סוקלים את עם ישראל.

ואילו כעת, בעת הקרבת קורבן הפסח, אחרי התהליך המעצים שעברו ישראל (שכלל דלדול האיברים הלא בריאים שבאומה במכת החושך) עם ישראל יעשה זאת בעוצמה וגבורה, ולכן אין שום חשש שהמצרים יעיזו לסקול אותם.

ביטוי זה של גבורה מופיע גם בדברי הכתוב, "ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו". כידוע, לכלבים ישנו חוש ריח מיוחד המאפשר להם לזהות את הפוחד מהם. ולעניות דעתי הביטוי "לא יחרץ כלב לשונו" הוא שעם ישראל זכו באותה שעה להשתחרר מכל מורא ופחד, וממילא גם הכלבים חשו בכך ולא העזו לחרוץ את לשונם.

וכך מבאר מרן הרב אליעזר מלמד שליט"א רה"י את פרטי ההלכות של קורבן הפסח:

  • הפסח צריך להיעשות צלי. ההבדל העיקרי בין צלי לבין בשר נא או מבושל הוא שהצלי ריחו נודף למרחוק, וזהו ביטוי לכך שעם ישראל לא מפחדים שכל המצריים יריחו את השה נצלה.
  • בקורבן הפסח אסור לשבור עצמות. שבירת העצמות הייתה מאפשרת לעם ישראל לטעון שהקורבן שנעשה היה פרה או איל , אולם כאשר העצמות נותרות שלמות ברור לכולם שהדבר שהוקרב היה שה. וכן, אי אפשר להחביא ולהסתיר את הראיות.
  • החובה לאכול חבורות חבורות, דהיינו להתכנס בכינוסים משמעותיים, גם כן מחזקת את פרסום המצווה.

ובפסח מצרים אנו גם מוצאים שהתורה מאוד רצתה להדגיש את הציווי למרוח את המזוזות והמשקוף בדם.

ומכאן אנו למדים את חשיבות הגבורה ואת העובדה שלא יכולה להיות גאולה בלי גבורה, וכך אנו מוצאים בכל הדורות החל מגאולת מצרים, דרך גבורת החשמונאים, הצלת אסתר ומרדכי ועוד.

וכל כך החשיבו חז"ל את העניין שעל הפסוק "איש יהודי היה בשושן הבירה", עד שמבארת הגמרא שאין יהודי אלא מי שכופר בעבודה זרה. כלומר, היכולת לכפור בתפיסות המקובלות שאינם אלוקיות, היכולת למרוד במוסכמות האליליות, היא המגדירה אותנו כיהודים.

יהי רצון שנזכה גם בדורנו להופעת הגבורה בכלל ובפרט, במנהיגנו ובכל אחד ואחד מאיתנו, שנזכה למרוד בתפיסות המערביות הפוסט-מודרניסטיות ולהחזיק במוסר האלוקי כפי שהוא מופיע בתורה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן