חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

יש לך שאלה?

פרשת ויגש – הגשמת החלומות ודרך האחווה

למה?

כשאנו קוראים את פרשיות 'מקץ' ו'ויגש' עולה השאלה מה כוונתו של יוסף בכל ההצגות והמהתלות שהוא עושה לאחיו? מדוע יש צורך ומה התכלית של כל מסלול המכשולים המתיש הזה? וכמובן שיש לצרף שאלות אלו לשאלה הידועה והמוכרת, מדוע יוסף לא שולח הודעה לאביו על כך שהוא חי ונמצא במצרים?

והתשובה לכל השאלות הללו פשוטה מאוד. יוסף רוצה שחלומותיו יתקיימו, ומכוון את המציאות להגשמתם, שהרי חלומות אלו הינם גם דבר ה' אליו, כעין נבואה, וגם ביטוי לשאיפותיו ורצונותיו הפנימיים.

יוסף לא רואה עצמו כאדם פרטי אלא כמקים האומה. וזאת גם אולי הסיבה בגינה הוא זוכה להיות כאחד האבות ולהעמיד שני שבטים שהופכים להיות חלק משבטי ישראל.

אחדות עם כבוד לשוני

כפי הנראה, הדבר החשוב ביותר יוסף מנסה ללמד את אחיו, ובכך לבנות את בית ישראל, הוא האחווה, האהבה והאחדות שנדרשים לבית ישראל. אחדות לא מתוך טשטוש, אחווה- לא מתוך וויתור, ואהבה- לא מתוך התקפלות. אלא אחדות, אחווה ואהבה מתוך הכרה והערכה לכוחות השונים שמרכיבים את עם ישראל. ובפרט בהבנת ההכרח של בני רחל לבית ישראל- כפי שמעידים בסופו של תהליך במגילת רות "כרחל וכלאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל".

ההבדל בין החלומות

וננסה להתבונן בקצרה במהלך הדברים.

יוסף חולם שני חלומות: הראשון הוא "והנה קמה אלומתי וגם ניצבה והנה תסובינה אלומותיכם ותשתחוין לאלומתי". החלום השני הוא "והנה השמש והירח ואחד עשר כוכבים משתחוים לי".

ויש שני הבדלים בולטים שעולים בהשוואה בין החלומות:

  1. בחלום הראשון רק האחים משתחווים, ואילו בחלום השני גם יעקב ורחל משתחווים לו.
  2. בחלום הראשון האלומות משתחוות לאלומה- דבר שמבטא רק משמעות כלכלית חיצונית. לעומת זאת בחלום השני מדובר כבר על כוכבים ומאורות (שהם דימוי הרבה יותר מרשים, גדול ומורכב) והם משתחווים ליוסף עצמו (שהוא מוצג ללא דימוי).

וממילא גם התגובות של האחים שונות בין שני החלומות. אחרי החלום הראשון הם שונאים אותו (וכפי הנראה הסיבה לכך היא שהם רואים אותו כמשתרר ומשתלט), ואילו אחרי החלום השני הם מתקנאים בו, שכן כפי הנראה הם רואים את העומק ואת התפקיד הגדול של יוסף, וממילא הדבר מעורר דווקא קנאה (ולא שנאה).

יוסף מגלה את הקודש במציאות

ועיקרם של הדברים הוא הבנתו של יוסף שתפקידו הוא לגלות את הקדושה בחיים, במציאות, ביופי, ובעוצמה החומרית, והוא התפקיד אליו צריכים כל בית ישראל לשאוף. ולכן כולם צריכים להכפיף את ראשם כלפיו.

יוסף גם מבין שאת הכוח לעשות את תפקידו ולקדש את העולם ואת החיים על יופיים ורעננותם, הוא יכול לשאוב דווקא מתוך ההצטרפות וההתחברות של כל האחים אליו. לכן גם יוסף נענה בשמחה לבקשת אביו "לך נא ראה את שלום אחיך ואת שלום הצאן" וכפי שאומר בהמשך כשאר הוא פוגש את המלאך, "את אחי אנוכי מבקש"- כלומר, אני מבקש את האחווה. אני רוצה שלום.

דרך האחווה

הדרך הקשה שבה מעביר יוסף את אחיו, היא בכדי לבדוק האם האחים הבינו את דרך האחווה, והוא הולך ומגלה שהערך הובן, "כולנו בני איש אחד נחנו…שנים עשר עבדיך אחים אנחנו בני איש אחד בארץ כנען והנה הקטון את אבינו היום והאחד איננו".

ויוסף לא מסתפק בהצהרה ובמילים אלא רוצה לבחון את המסירות הממשית והמעשית של האחים זה לזה, ולכן הוא משאיר את שמעון ושולח אותם לביתם להביא את בנימין – מתוך מחשבה שהאחים יכלו לומר שמגיע לו, לשמעון, להישאר אסור בכלא מצרים, שהרי הוא זה שהוביל את מכירת יוסף שהורד מצרימה.

לאחר מכן הוא מנסה לקחת את בנימין ואומר לאחים ש"האיש אשר נמצא הגביע בידו הוא יהיה לי עבד ואתם עלו לשלום אל אביכם" ואז הוא מגלה את שיא השיאים של האחווה, כאשר יהודה אומר "כי עבדך ערב את הנער… ועתה ישב נא עבדך תחת הנער עבד לאדוני והנער יעל עם אחיו".- כלומר, יהודה, ראש בני לאה, מלך ישראל, זה שאפשר את מכירת יוסף, מבין את הצורך בבני רחל לבית ישראל, עד כדי כך שהוא מוכן למסור עצמו, וכל זאת כדי שבנימין יוכל לחזור ולהיות חלק מבית ישראל.

הערבות המופלאה הזאת, האחווה העמוקה, שהתגלתה לפני יוסף הובילה אותו להתגלות אל אחיו.

את האחווה הזאת גם אנחנו מחפשים. את ההכרה העמוקה של משיח בין יוסף בחשיבותו וערכו של משיח בן דוד. וכן להפך. אלו הדברים שחסרים לגאולתנו, שלומדי התורה יכירו ויעריכו את אנשי המעשה, ושאנשי המעשה יכירו את הברכה והקדושה שיוצאת מתוך אנשי התורה. זה הדבר שבימים אלו של הדרות ומחאות אנו חשים שכל כך חסר.

יעקב פרג הי"ד

ונסיים בדבריו של יעקב פרג הי"ד, שנרצח בשמירה על אדמות ארץ ישראל והר ברכה, ושיום הירצחו חל בשבת. "באופן כללי, במישורים הגבוהים של המחשבה המופשטת, אני רואה את עצמי שמאלני לא פחות ממרץ וימני לא פחות מכהנא. המצב האמיתי של גוף נורמאלי אינו הפירוד כי אם החיבור בין יד ימין ליד שמאל, והמכלול הוא הרקמה השלמה. הוא האמת. באופן עמוק, כשאני מתבונן בדברים איני רואה סתירות, אני רואה רק הרמוניה גדולה. ההרמוניה מתגלמת אצלי בדמותו של ה'רמזור' הענק ששמו הרב קוק שממשנתו אני שואב. בחיים היומיומיים ובאופן מעשי – אני מכבד, מעריך ואוהב כל אחד ואחד בעם ישראל. אני משרת בצבא ופוגש שם אנשים רבים שוונים, ומדרך הטבע עולות שאלות, מתקיימים בינינו בירורים. אבל אלה בירורים הנעשים מתוך חיבה גדולה, אלה לא קונפליקטים, זה לא פירוד. במכלול יש הרמוניה ושלמות…".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן