שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מעשר משובר

אני משתתף בתוכנית "הערב נא" של הישיבה ורציתי לשאול אם צריך לתת מעשר מהשובר שמקבלים על עשיית המבחנים. תודה רבה

רק מכסף שאפשר לעשות איתו מה שרוצים צריך לתת מעשר, אבל על שובר שאפשר לקנות איתו רק ספרים או רק משהו אחר, לא צריך, משום שהוא לא נחשב כסף אלא נחשב ספר ועל מתנה של ספר או כל מוצר אחר לא צריך לתת משוויה מעשר.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-18 13:42:38

שחייה מעורבת

רציתי לשאול מה האיסור בשחייה מעורבת. מאיפה הוא נובע ומה הגדרים. האם יש הבדל בין ים בריכה או מעיין? האם מותר להיכנס עם משפחה: אחות, אמא, בת דודה, גיסה, סבתא וכו' והאם זה משנה אם לבושות בצניעות או לא. האם מותר ללכת למעיינות ו"לקחת סיכון שאולי יהיו שם נשים? האם זה משנה אם המעיין גדול?

האיסור הוא כפול: 1. להימצא במקום שנמצאות בו נשים שאינן לבושות בצניעות באופן בולט מאוד. 2. להביט בהן.

איסור זה מבואר היטב בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ד. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה.

אין הבדל בין ים, בריכה או מעיין. במעיין לפעמים יש נשים שאינן נכנסות למים ואינן לבושות בבגד ים, ואזי אם תופסים איזו פינה אפשר להקל.

להכנס עם משפחה שנשותיה לבושות בצניעות – מותר, ובלבד שנוח להם שאתה שם.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-18 10:31:11

לימוד ועיסוק בתכנים רוחניים שמקורם מהמזרח

אני כרגע משתתפת בקורס רפלקסולוגיה שמשלב מפות פנים, שידוע ששורשן בתרבויות של עבודה זרה. האם מותר לפי ההלכה ללמוד את המפות הללו, להשתמש בהן עם מטופלים ולקבל טיפול באמצעות המפות הללו—אם מקורן במערכת רוחנית זרה? מה עלולים להיות הפקטורים שלפיהם אני יכולה להבהיר אם מפות הפנים פשוט באות מתרבות של עבודה זרה או אם הן עצמן כוללות מרכיבים בעייתיים הלכתית? מה הם עקרונות מנחים הלכתיים וקוים אדומים שאני צריכה להיות מודעת אליהם בנוגע להכשרה הרפלקסולוגית על מנת לוודא שאני לא נקלעת חלילה לתוך שטח רוחני אסור.

דברים אלו מבוארים בפניני הלכה אמונה ומצוותיה.

מותר ללמוד את הקורס המשלב מפות פנים, שכן מדובר על טיפול שהעוסקים בו רואים בו תועלת ממשית והגיונית על ידי לחיצות בפנים הגורמות להרגעת הגוף וזרימה טובה יותר של הדם והחמצן בגוף, ואין בו שום קשר לעבודה זרה. אין זה משנה האם מי שגילה את הריפוי הוא עובד עבודה זרה או מישהו אחר, אנו דנים לפי המציאות שמולנו – אם אין צד של עבודה זרה והמדע מצא על פי ההגיון והמחקר שהטיפול יעיל – מותר לעשות זאת לכתחילה כל עוד אין איזכור של אלילים וכד', והמטרה רפואית ולא רוחנית, היינו למצוא מזור לתחלואי הגוף השונים ולא להעצמה או הדרכה רוחנית.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-17 18:40:34

3 השבועות

האם אני יכול לקנות טלפון ב3 השבועות

לקנות – מותר עד ראש חודש אב. להשתמש – אסור עד אחרי תשעה באב, משום שצריך לברך על פלאפון חדש 'שהחיינו', ולא מתאים לברך שהחיינו בשלושת השבועות, כפי שמובא בפניני הלכה זמנים פרק ח. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

שהחיינו

יג. אין לקנות בכל שלושת השבועות דברים שצריך לברך עליהם 'שהחיינו', משום שלא מתאים בימים אלו לברך ברכה זו. אבל דברים שלא מברכים עליהם 'שהחיינו' מותר לקנות עד סוף חודש תמוז, כגון גרביים וגופיות (עי' בהלכות ברכות יז, ב-ה). גם הנוהג לברך על בגד חדש בזמן הלבישה ולא בזמן הקנייה (כפי המנהג הרווח), מותר לקנותו בלא ללובשו. וכן מותר לבני זוג לקנות רהיט, שהואיל והם שותפים בו, ברכתו 'הטוב והמטיב'. ומשנכנס אב ממעטים במשא ומתן משמח, ולכן גם כשלא מברכים על הקנייה 'שהחיינו', יש להימנע ממנה (להלן, טז-כ).

משא ומתן

טז. ממעטים בתשעת הימים במשא ומתן של שמחה. כלומר, אין קונים דברי מותרות משמחים, כגון תכשיטים, בגדים ורהיטים, גם באופן שאין מברכים עליהם 'שהחיינו'.

יט. אדם שנפלה לידו הזדמנות לקנות דבר משמח במחיר מיוחד, ויש חשש סביר שאם ימתין עד לאחר תשעה באב יפסיד אותו, רשאי לקנותו בתשעת הימים, וטוב שיתחיל להשתמש בו לאחר תשעה באב.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-07-17 14:42:40

יש לך שאלה?

פרשת ויגש – כוחם של יהודה ויוסף ומי בראש – דבר תורה לפרשת השבוע

חז"ל הרבו לדרוש על היחסים, המאבקים והדיונים הנוקבים שבין יהודה ליוסף, כפי שכותב במדרש תנחומא "ויגש אליו יהודה' זהו שאמר הכתוב 'וסרה קנאת אפרים', כנגד מי אמר ישעיה מקרא זה? לא אמרו אלא כנגד יהודה ויוסף, דאמר רבי שמואל בר נחמן אמר רבי יונתן, בשעה שהיו יהודה ויוסף מתווכחין זה עם זה, אמרו מלאכי השרת זה לזה, בואו נרד למטה ונראה שור וארי מתנגחין זה עם זה. בנוהג שבעולם שור מתיירא מפני ארי, ועכשיו שור וארי מתנגחין ועומדין והקנאה ביניהן עד שבא משיח. לפיכך 'וסרה קנאת אפרים… אפרים לא יקנה את יהודה ויהודה לא יצור את אפרים'". (גם לעתיד לבוא אומרים שיעמוד משוח המלחמה מיוסף ומשיח בן דוד מיהודה)

כמובן שלא ייתכן כי כל הדיונים שמזכירים חז"ל אכן התרחשו, אלא אלו דיונים פנימיים שבין שני הכוחות האדירים שבונים את בית ישראל, יהודה ויוסף. שכפי שאומר המדרש וכפי שמופיע בתורת הסוד , גם לעתיד לבוא נגאל על ידי שני משיחים, משיח בן יוסף ומשיח בן דוד.

יש להבין מה מייצגים כוחות אלו בעם ישראל וכמובן שהדברים עמוקים וננסה לגעת במקצת מהם.

יוסף, כפי שמופיע לעינינו בפרשיות האחרונות, הוא בעל היכולת לתיקון עולם, הוא המסוגל לקחת את הרעיונות העליונים של התורה וליישם אותם בתוך המציאות הגשמית. יוסף מגלם בהופעתו את ההצלחה, "ויהי איש מצליח", " ואשר הוא עושה ה' מצליח". הוא מייצג את עולם הרגש, שהרי בכדי להופיע במציאות יש צורך בחיוניות והתרגשות, יש צורך ביופי והדר, "בכור שורו הדר לו".

זוהי גם נקודת התורפה של יוסף. הקשר לחומר, הרגשיות והיצריות עלולות לדרדר את יוסף. ורק ברגע האחרון, בזכות דמותו של יעקב, ניצל יוסף מניסיון אשת פוטיפר.

לעומת זאת יהודה מייצג את התורה, את הנאמנות המוחלטת לדבר ה', את מסירות הנפש העצומה לתורה וללימודה. וכפי שראינו במעשה יהודה ותמר הוא גם בעל היכולת לוותר על כבודו ומעמדו כדי לעשות את רצון ה'. והדברים אמנם לא באים לו בקלות אבל הוא ממשיך להתאמץ ולהתייגע כדי לומר את דברי התורה. ולכן גם יהודה הוא זה שנשלח להקים את בתי המדרש בארץ גושן, "ואת יהודה שלח לפניו אל יוסף להורות לפניו גושנה".

כלומר, יוסף דאג להכנת הצד החומרי בגושן ואילו יהודה נשלח להורות, להקים בתי תלמוד שמהם תצא הוראה. יוסף הוא השור, כלומר, זה שיודע לחרוש את הקרקע שמבטאת את העולם הזה, להכשירה ולתקנה, ואילו יהודה הוא האריה שיודע לייצג את העוצמה והגדולה האלוקית, שיודע לשאוג ולעורר את העולם כולו למלכות ה', ובעת הצורך יש לו את העוצמה והכוח למסור את נפשו ולהכריע כל אויב המנסה לקום ולעמוד על עם ישראל.

יהודה ויוסף מייצגים את שלמות תפקידו של עם ישראל. מצד אחד היכולת לבטא ולומר בבהירות וביציבות את רעיונות התורה, הרעיונות האלוקיים שלא מושפעים משום מאורע חולף, משום רגש עובר, ומאידך את היכולת ליישם את הרעיונות האלו במציאות המשתנית, המורכבת, הדורשת הבנה ורגישות בכל סדרי העולם הזה.

המאבק הגדול הוא מי בראש, וזאת מפני שהחידוש היותר גדול של עם ישראל הוא היכולת ליישם את הרעיונות האלוקיים במציאות, "ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ". התורה כשלעצמה קדמה לישראל וקדמה לעולם, וישנם רבבות מלאכים, שרפים, אופנים וחיות הקודש שמחזיקים בתורה במסירות וברוממות. ולכן יוסף הוא המייצג יותר את תפקידו של עם ישראל ומאידך כדי שיוסף יוכל לעשות את תפקידו הוא חייב את יהודה שיראה לו את הדרך, שיעמיד לפניו ללא הרף את האידיאלים האלוקיים וידאג שיוסף לא יסחף אל החומריות אלא יישאר ממוקד בהופעת האידיאלים האלוקיים.

דבר זה מתבטא באופן מופלא בגמרא (סנהדרין קב.) שאומרת על הפסוק 'אחר הדבר הזה לא שב ירבעם מדרכו הרעה'- אחר שתפשו הקב"ה לירבעם בבגדו, ואמר לו: חזור בך, ואני ואתה ובן ישי נטייל בגן עדן. אמר לו: מי בראש?- בן ישי בראש!- אי הכי לא בעינא! (אם כך איני מעוניין!).

מה שמתגלה לנו כאן הוא שבאופן פנימי יוסף קודם ליהודה, כפי שאמר הקב"ה, "אני ואתה ובן ישי" אולם כאשר שואלים מי בראש, כלומר, כאשר רוצים לתת כבוד פומבי אז "בן ישי בראש"- יהודה קודם.

דבר זה הוא הדרכה יסודית גם בימינו. מחד, ישנו ערך עצום ועליון לאותם אלה שמתוך אידיאליסטיות עמוקה ורצון לקדש שם שמים בעולם, מתוך חיבור וקישור גדול לתורה עוסקים במקצועות החול ואוחזים במידתו של יוסף. ולא לחינם הוקדם זבולון ליששכר בברכה, "שמח זבולון בצאתך ויששכר באוהלך" (וכן בברכת יעקב הוקדמה ברכתו). וכפי שאמר רבי חייא בר אמי משמיה דעולא, ש"גדול הנהנה מיגיע כפיו יותר מירא שמים".

מאידך, הכבוד חייב להינתן למלמדי התורה, וכפי ההלכה שיש להקדימם ולכבדם, כי רק הכבוד האמיתי וההערכה הגדולה שתהיה לאנשי העבודה כלפי מייצגי התורה היא שתבטיח שעבודתם תהיה מכוונת לשם שמים. ומנגד, חייבת גם להיות הערצה והערכה פנימית מצד אנשי התורה לאנשי העבודה, וכל תורתם צריכה להיות מכוונת להדרכת אנשי העבודה, ובאופן הזה נזכה אי"ה להתקיימות הנבואה "וסרה קנאת אפרים" ולביאת שני המשיחים, במהרה בימינו, אמן.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן