חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות האשכנזים

שלום, האם יש דרך להצדיק אכילת קטניות בפסח על ידי אשכנזים? – אשתי ספרדית והיא ממש רוצה לאכול קטניות בפסח. נוסף על כך, כל כך הרבה מאכלים כוללים קטניות במיוחד בארץ. אחרון אחרון חביב, יש הרבה אשכנזים הן בארץ והן בחו"ל שכבר אוכלים קטניות בפסח. למה הרבנים מסרבים להתיר אכילת קטניות על ידי אשכנזים לאור המצב הזה? תודה על העזרה. מועדים לשחמה ברנדון

עוד לא זכינו שיבטלו את מנהג הקטניות, ואשכנזים שאוכלים קטניות הם לא בסדר, ולא קובעים הלכה לפי אנשים שלא מקיימים אותה כראוי. לכן גם אישה של אשכנזי צריכה לשמור על מנהג זה, אמנם כל זה לגבי קטניות ממש. אבל יש כמה וכמה קולות שנאמרו בקטניות. אביא לך את סיכום הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

ט – מנהג איסור קטניות

מנהג אשכנז

א. אף שרק מאכל שנוצר מחמשת מיני דגן בכלל חמץ שאסרה התורה, נוהגים כל יוצאי אשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות בפסח, שמא מעורב בהם מיני דגן, וגם מחשש שיהיו אנשים שיטעו בינם לבין מיני דגן.

מנהג ספרד

ב. רוב יוצאי ספרד אוכלים קטניות בפסח לאחר בדיקה מדוקדקת ממיני דגן, או שקונים אותם באריזה שיש עליה השגחה מיוחדת לפסח. ויש נוהגים להחמיר באורז ובחלק ממיני הקטניות, מפני שלפעמים מוצאים בהם מיני דגן גם לאחר ברירתם (איזמיר, מרוקו, בגדאד), וכל אדם ימשיך במנהג אבותיו.

בני זוג מעדות שונות

ג. בני זוג שאחד מהם ממשפחה שנוהגת איסור קטניות, והשני ממשפחה שאוכלת קטניות, האישה צריכה לילך אחר מנהג בעלה, ואינה צריכה לעשות התרת נדרים. נפטר הבעל ויש לה ממנו בן או בת, תמשיך במנהגיו עד שתתחתן שוב. ואם אין לה ממנו ילד, תחזור למנהג בית אביה.

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 22:19:57

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

יש לך שאלה?

מצווה גדולה מתורה – לפרשת וירא

פרשתנו פותחת בביאת שלושת האנשים-המלאכים לאברהם אבינו. ודברים רבים אפשר ללמוד מפרשה זו, הן בנוגע לצורת קיום המצוות, והן בנוגע לדמותו של אברהם אבינו, ואנו ננסה להתמקד בנקודה אחת שהיא אולי הדבר התמוה ביותר בפרשתנו.

חז"ל דורשים בגמרא (שבת קכז.) על הפסוק "ויאמר ה' אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבור מעל עבדך" ש"אמר רב יהודה אמר רב: גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני שכינה…".- כלומר, חז"ל דורשים שהאמירה 'ויאמר ה"' היא אמירה של אברהם אבינו לקב"ה הנגלה אליו, שכן בתחילת הפרשה כתוב "וירא אליו ה' באלוני ממרא", ואזי כעת אברהם מבקש מהקב"ה, אחר שנשא את עיני וראה שלושה אנשים ניצבים עליו, שימתין ואברהם אבינו ילך ויקבל את פני האורחים.

והדבר קשה שהרי אברהם אבינו נמצא בשעה הכי גדולה ונשגבה אליה יכול בן אנוש להגיע, הקב"ה מתגלה אליו ושואל בשלומו, והוא עוזב זאת כדי להקביל את פני אורחיו?!

מטרת המצוות

יתרה מזאת, הרי ניתן לומר כי כל מטרת המצוות הינה להגיע לשיא המתואר בגמרא (ברכות יז.) "מרגלה בפומיה דרב: לא כעולם הזה העולם הבא, העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה ולא משא ומתן ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות, אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה…".- וכאשר אברהם אבינו מגיע לשיא הזה ומקבל פני שכינה הוא עוזב זאת כדי לקיים עוד מצווה?

והתשובה היא, כפי שאנו אומרים פעמים רבות, טמונה בעצם השאלה. חז"ל מחדשים לנו שבניגוד לתפיסות מסוימות ביהדות, שהעיקר לא מונח בתענוג הרוחני לו יזכה האדם אלא דווקא בתיקון העולם.

מטרת התורה ומצוותיה היא לא שהאדם יגיע לעולם הבא כדי לזכות להנות מזיו השכינה, אלא שהאדם יביא את העולם הזה לעולם הבא, וכתחילת דבריו של רב (שהובאו לעיל), צריך להגיע למצב בו לא תהיה קנאה, שנאה ותחרות.

ההנאה מזיו השכינה תהיה תוצאה מתבקשת של הגעת העולם למצבו המתוקן. ולכן אין שום עניין לדלג לתוצאות, אלא העיקר הוא להביא את העולם למצב בו יוכל לזכות לכך.

לראות את האורחים

אברהם אבינו יודע את הסוד הזה והדבר המופלא איננו העובדה שהוא מבקש מהקב"ה להמתין אלא העובדה שאברהם אבינו בכלל הצליח לראות את האורחים. גדולתו של אברהם היא שגם בעת שהקב"ה נגלה אליו הוא ממשיך להסתכל מארבעת פתחי אהלו ולחפש מה הוא יכול לתקן ולשפר והיכן הוא יכול לגמול חסד בעולם.

כמה נפלא לקרוא את הפסוקים אחרי ההבנה עליה עמדנו. "וירא אליו ה' באלוני ממרא והוא יושב פתח האוהל כחום היום, וישא עיניו וירא והינה שלושה אנשים ניצבים עליו…". שבחו של אברהם אבינו הוא בכך שהקב"ה נראה אליו בזכות שהוא יושב פתח האוהל, וכפי שמביא רש"י "לראות אם יש עובר ושב ויכניסם בביתו" וניסיונו של אברהם אבינו הוא שאף על פי שהקב"ה נראה אליו "וישא עיניו וירא"- הוא ממשיך לשאת את עיניו ולהתבונן.

שתי דרכים לפגוש את השם

ואולי אפשר וצריך להוסיף עוד קומה. ישנם שתי אפשרויות להיפגש עם הקב"ה. אפשרות אחת היא האפשרות הרוחנית המופיעה על ידי לימוד תורה, ובדרגותיה העליונות על ידי רוח הקודש והנבואה. האפשרות השנייה היא להיפגש עם הקב"ה דרך הבריאה, כדברי מרן הרב קוק זצ"ל במאמרו 'צימאון לאל חי':

"צריך להראות את הדרך איך נכנסים אל הטרקלין- דרך השער. השער הוא האלוקות המתגלה בעולם בכל יופיו והדרו, בכל רוח ונשמה, בכל חי ורמש, בכל צמח ופרח, בכל גוי וממלכה, בים וגליו. האלוקות העליונה, שאנו משתוקקים להגיע אליה, להיבלע בקרבה, להיאסף אל אורה ואין אנו יכולים לבוא למידה זו של מילוי תשוקתנו, יורדת בשבילנו אל העולם ובתוכו, ואנו מוצאים אותה ומתענגים באהבתה, מוצאים מרגוע ושלום במנוחתה. ולפרקים תפקדנו בברק עליון מזיו של מעלה מאור עליון שמעל כל רעיון ומחשבה. השמים נפתחים ואנו רואים מראות אלוקים".

מרן הרב קוק מגלה לנו שהדרך הראשית והמרכזית להתקשר לקב"ה היא מתוך העולם, והגילוי הגדול ביותר בעולם הוא כמובן האדם, ולכן מי שמקבל אורחים, מי שרואה את הטוב והעוצמה, את המידות והתכונות שבכל אדם הוא זה שנפגש עם הקב"ה באופן תמידי, שהרי העולם זמין לנו כל הזמן.

יתר על כן, אברהם נפגש עם הקב"ה באופן היותר מוחשי וממשי. זוהי הצורה הקבועה להיפגש עם הקב"ה. ונכון שישנה עוד צורה שמגיעה לפרקים, כדברי הרב קוק זצ"ל, והיא לראות 'מראות אלוקים'. אלא שתדיר ושאינו תדיר- תדיר קודם, והאופן הקבוע, הממשי והמוחשי קודם לאופן הרוחני, העליון והארעי.

וכך כותב המהר"ל אפילו באופן חריף יותר: "פרוש, הכנסת אורחים לכבוד האדם האורח שהוא נברא בצלם אלוקים, ודבר זה נחשב ענין אלוקי, והוא מתחבר לגמרי אל צלם האלוקים הזה, והוא יותר מקבלת שכינה, כי אין חבור אל השכינה".

הדרך הסלולה להתקרב להשם

כמדומה שרובנו עוד לא זכינו להקבלת פני השכינה, אבל כולנו מסוגלים להתבונן בטוב האלוקי הקיים בעולם. רבים מחפשים את ההתקשרות עם הקב"ה ומנסים בדרכים שונות ומשונות להגיע לכך. ואנחנו צריכים לזכור שיש דרך סלולה, גדולה ורחבה בה כולנו יכולים ללכת והיא לראות את החוכמה האלוקית במציאות, בכל אדם שאנו פוגשים, וכל שכן בכל חברה ותנועה, בכל תופעת טבע. ואם אכן כך נעשה נזכה למה שמבקש אברהם אבינו, "ויאמר ה' אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבור מעל עבדך".- הגם שאני הולך לקבל אורחים לא יהיה בכך התנתקות או הפרדות מגילוי השכינה העליונה, אלא להפך, הקב"ה יהיה איתי ולא יעבור מעליי.

לבייש מלאכים

על פי דברינו אלה יש להסביר מדרש תמוה (שמות רבה כח,א) שאומר:

באותה שעה (שעלה משה למרום לקבל את התורה) ביקשו מלאכי השרת לפגוע במשה, עשה בו הקב"ה קלסטרין של פניו של משה דומה לאברהם, אמר להם הקב"ה אי אתם מתביישין הימנו לא זהו שירדתם אצלו ואכלתם בתוך ביתו, אמר הקב"ה למשה לא ניתנה לך תורה אלא בזכות אברהם, שנאמר 'לקחת מתנות באדם', ואין אדם האמור כאן אלא אברהם שנאמר 'האדם הגדול בענקים'…"

– ולכאורה יש להבין מדוע מלאכי השרת צריכים להתבייש מאברהם אבינו רק מפני שאכלו אצלו?

אלא שעל פי דברינו התשובה מובנת. המלאכים יכולים להלל ולשבח את הקב"ה אך ורק ברוחניות, באופן הראשון שהזכרנו, אך אברהם אבינו הוא זה שהמלאכים אכלו אצלו, הוא היודע לראות את הקב"ה בתוך המעשים של העולם הזה, הוא היכול לקחת אוכל גשמי ולהצליח להאכיל בו מלאכים – כשהמשמעות של הדבר היא ההצלחה לגלות את הצד האלוקי שבאוכל. וכיוון שהמלאכים לא מסוגלים לעשות את הקידוש ה' הזה הם מתביישים בכך.

יהי רצון שנזכה לבייש את המלאכים ולפעול לגילוי שכינה בארץ. ודווקא בימים אלו של בחירות לראות את הטוב האלוקי שבכל אחד ואחד ולקלוט אותו לקרבנו בהכנסת אורחים חמה ומלבבת

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן