חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת ראה – הבחירה החופשית כראייה

בדברי משה לבני ישראל, מתבלטים שני חושים בבחירת קיום המצוות, השמיעה והראייה. בפרשה שעברה, עסק משה בשמיעת העם  ('וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה'), ובפרשתנו ניפגש עם הראייה ('רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה').

השוואה בין חושים אלו, מחדדת את הייחודיות ביניהם. הרואה נחשף לעולם וליופי המרהיב של הבריאה. הראייה מאפשרת את עצמאות האדם לפעול בעולמו, לתקשר בקלות עם אנשים ולקדם את התרבות האנושית. אין ספק, חיי האדם מבלי יכולת לראות מסורבלים וקשים.

אולם, כגודל כוחה של הראייה, כך גודלן של הסכנות המונחות לפתחה! הראייה יכולה להוליך שולל את האדם, כפי שהדריכו חכמים: "העין רואה והלב חומד וכלי המעשה גומרין" (טור, או"ח, א). הסינוור מהיופי יכול לטשטש את ההכרה השכלית ולפגום בהליך נכון של קבלת החלטות. החיצוניות הנחשפת לעיניים, לא בהכרח משקפת את הפנימיות. אדם המרשים במראהו ובקומתו, יכול להתגלות כבעל מידות מקולקלות, כדוגמת שמואל הנביא שהתרשם מאליאב בן ישי המועמד למלך ישראל, ועל כך השיבו ה' (שמואל א, טז ז): "אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ, כִּי מְאַסְתִּיהוּ; כִּי לֹא אֲשֶׁר יִרְאֶה הָאָדָם, כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם, וה' יִרְאֶה לַלֵּבָב".

מנגד, הסכנות של הרואה, אינן קיימות בעולמו של השומע. יכול השומע להתמקד בקול הנכנס לאוזניו, לסנן רעשי רקע ולפרש באופן ישר את המתרחש. השמיעה מאפשרת פגישה 'נקייה' עם המציאות, וללא גורמים שיסיחו את דעתו. לרוב, מה שאדם שומע באוזניו, כך הם פני הדברים במציאות. פרשנות האדם הסובייקטיבית, מועלת אצל השומע לכמעט מדרגה אובייקטיבית.

לאור זאת, ניתן להסיק כי מעלת השומע רבה היא ממעלת הרואה הנתון לפיתויים רבים. אך, לא כך קבעו חז"ל בדברם כי דווקא אדם ללא יכולת ראייה משול למת (!) (נדרים סד:(: "תניא ארבעה חשובין כמת עני ומצורע וסומא ומי שאין לו בנים". אומנם, לקות החרש פוטרת אותו מחלק נכבד מקיום המצוות, אך היא לא מגדירה אותו כעיוור 'החשוב כמת'. מתברר אפוא, כי חרש הרואה – עדיף על עיוור השומע.

  • מכאן עולה השאלה – מדוע קבעו חכמים הנחה זו בניגוד למעלת השמיעה?

הבחירה החופשית כראייה

הבחירה החופשית של האדם היא אחת מאבני היסוד של עולם האמונה. יכולת הבחירה הקיימת אצל האדם ובוראו מבטאת את הדמיון העמוק ביניהם, כפי שניתן ללמוד מעדות התורה על ייחודיות האדם (בראשית א, כו): 'נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ'.

הבחירה במהותה דומה לראייה. היא פותחת את דלת העולם בפני האדם, ומאפשרת לו להיות שותף עם הקב"ה במעשה בראשית אשר נצטווה 'לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ' (בראשית ב, טו). כמו גם, היא מזמנת לפתחו ניסיונות ואתגרים לא פשוטים. באופן עמוק, תיקון העולם יכול להתבצע מהשתייכות אמיתית של המבצע אל המעשה, וזו צומחת מהתמודדות האדם ומבחירתו החופשית. לכן, הסומא משול למת שנמצא בעולם הנשמות הנטול אתגרים ובחירות.

מלאכי השמיים משמשים כפקודים העומדים לכל משימה אשר יטיל הקב"ה עליהם, ואינם נתקלים בקשיים מעצם טבען. אך, מעלתם העליונה היא גם חסרונם. תיקון עולם צומח מאלו המתמודדים עם האתגרים ויכולים לתקן את עצמם, ומתוך כך את העולם. תורת ה' ירדה מהשמיים אל הארץ, מהרוחני האציל אל החומרי הגס,  בכדי לרומם את המציאות בעזרת האדם השונה מהותית ממלאכי השרת (ע"פ שבת פח:).

'רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת'

אם כן, הראייה מבטאת את המורכבות של מפגש האדם עם עולמו, ומקנה לו את יכולת ההבחנה בין 'בְּרָכָה וּקְלָלָה' (דברים יא), את 'הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת, וְאֶת-הָרָע' (שם, ל טו). והשמיעה מבטאת את המפגש הפשוט עם החיים ללא הסיגים המלווים להם.

במעמד הר סיני, התורה מתארת כי בני ישראל הגיעו לדרגה ייחודית, שנאמר (שמות כ, יד): "וְכָל-הָעָם רֹאִים אֶת-הַקּוֹלֹת וְאֶת-הַלַּפִּידִם, וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר…". הראייה והשמיעה התאחדו! בנקודת מבט זו, העושר המתלווה לראייה היה ללא המורכבות הקיימת בה! המפגש עם המציאות היה 'נקי', כפי עולמו של השומע, אך עשיר יותר כעולמו של הרואה. דרגת האמונה הגבוהה אפשרה לישראל להישאר עם  היתרונות של הראייה, מבלעדי הסכנות הרובצות לפתחה.

לקראת חודש התשובה נזכור, כי בחירה חופשית ללא סכנות, 'ראיית הקולות', הייתה מאורע חד פעמי במתן תורה. האדם נבחר להיות 'נזר הבריאה' דווקא בגלל המורכבות שבו המאפשרת לו לתקן את עצמו ואת העולם. וכשם שהוא יכול לקלקל, כך ביכולותיו לתקן.

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן