חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע וברכותיה

שלום רב. אני עובד במקום מסויים ואני מתפלל שחרית רק ב10 בבוקר יחיד כי אין לי זמן אחר. האם לומר קריאת שמע בזמנה עם ברכת יוצר אור עד סוף קריאת שמע? האם בתפילה אחר כך לומר שוב ברכת יוצר אור על הסדר?

אביא לך תחילה את ההלכה העקרונית של סוף זמן קריאת שמע ותפילת שחרית מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יא:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

ח. 'שעות זמניות': מחלקים את היום לשנים עשר חלקים, וכל חלק נקרא 'שעה זמנית'. בקיץ שהימים ארוכים – השעות ארוכות, ובחורף שהימים קצרים – השעות קצרות. יש אומרים שחישוב שעות היום נעשה לפי האור – מעלות השחר ועד חשכה גמורה (זמן 'מגן-אברהם'), ולדעת רוב הפוסקים החישוב לפי השמש – מ'הנץ החמה' ועד שקיעת החמה (זמן 'הגר"א'), וממילא כל שעה זמנית יותר קצרה. שני הזמנים מגיעים יחד לזמן של חצות היום.

ט. מכיוון שמצוות קריאת שמע מהתורה, נכון להחמיר ולחשב את סוף זמנה לפי זמן 'מגן-אברהם'. ואילו ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה מדברי חכמים, ולכן אפשר להקל ולחשב את סוף זמנם כזמן הגר"א, וטוב להחמיר ולחשב גם אותם כזמן 'מגן-אברהם'.

י. במניין שבו יגיעו לקריאת שמע לאחר שלוש שעות זמניות לפי זמן 'מגן-אברהם', יודיעו למתפללים שיקראו לפני התפילה את פרשת 'שמע'.

 

לאחר שהדין העקרוני הובן, אביא לך את זמני היום המדוייקים ליום זה כפי שמופיעים באתר 'חזון שמים'. הזמנים לפי ירושלים, אם אתה נמצא במקום אחר, תכנס לאתר לבדוק את הזמנים לפי מקומך.

סוף זמן ק״ש לפי המגן אברהם
8:21
סוף זמן ק״ש לפי הגר"א
9:11
סוף זמן תפילה לפי המגן אברהם
9:46
סוף זמן תפילה לפי הגר״א
10:19
חצות היום
12:35

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 17:59:22

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

יש לך שאלה?

הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת חיי שרה – שני השלבים בשידוך

השבוע חל יום פטירתו של ר' שלמה קרליבך, שקירב ומקרב אלפים ורבבות לאמונה ועבודת ה', בשירתו ובתורתו. לכן נכתוב היום ברוח דברי תורתו על פרשת השבוע.

ר' קרליבך כותב על פרשתנו "עד יצחק אבינו אנשים חשבו שכדי להתחתן הם צריכים למצוא אישה טובה, ואם יש התאמה אז מתחתנים. אבל אחרי העקדה יצחק אבינו הגיע למדרגה יותר גבוה והוריד לעולם רובד עמוק יותר. אליעזר עבד אברהם אומר שכדי למצוא אישה ליצחק צריך להתקיים בה הפסוק "אותה הוכחת לעבדך ליצחק"- כלומר, היא צריכה להיות ממש מיוחדת, והמיוחדות שלה צריכה להתאים למיוחדות של יצחק" (אבן שלמה).

ונראה לבאר שיש שני שלבים בשידוכים. השלב הראשון הוא התאמה טכנית וחיצונית שמסתכלת על החיים של האדם מבחוץ ובוחנת האם יש בין האיש והאישה התאמה- למשל ברמה הדתית, אידיאלים משותפים וכו'. השלב השני הוא להכיר מה הנקודה המיוחדת והפנימית שבאיש ומה הנקודה הפנימית והמיוחדת שבאישה, ולבחון האם יש חיבור והתאמה- בין אם מדובר על התאמה של יצירת השלמה הרמונית ובין אם מדובר על התאמה של נקודות שוות שמתחברות.

השלב השני נראה לעיתים מסובך וקשה יותר, אך פעמים רבות מתברר שדווקא הגעה מוקדמת לשלב הזה עושה את הבירור לטבעי וקצר יותר. כשמנסים להתאים פרמטרים חיצוניים בלבד, אזי מעבר לעובדה שלעיתים מדובר בהרבה מאוד פרמטרים, ולכן קשה למצוא התאמה, פעמים רבות לאחר שמצאנו שכל הפרמטרים מתאימים בני הזוג נפגשים ומרגישים שבאמת אין התאמה… אבל כאשר בני הזוג מרשים לעצמם להיות פתוחים לנקודה הפנימית של חייהם, ולא ללכת אך ורק אחרי הפרמטרים החיצוניים ולהשתעבד להתאמות והמסגרות החיצוניות, פעמים רבות הם זוכים למצוא במהירות גדולה את בן או בת זוגם.

יצחק אבינו מחדש את הדרך השניה- "אותה הוכחת"- לחשוף את הנקודה הפנימית-ייחודית של רבקה, שהיא נקודת החסד בלא גבול- החסד לכל במסירות נפש ומאמצים עצומים- לאדם ולבהמה. גם הנקודה הייחודית אצל יצחק היא מסירות הנפש בלא שיעור. יצחק מוכן להעקד על גבי המזבח, ובאופן כללי, בכל חייו, יצחק מבטל את רצונו והולך באופן מוחלט אחר רצון ה' (כלשון מורנו ורבינו הרצי"ה על יצחק אותו תיאר כ"הנפעלות האלוקית").

כמו יצחק, גם רבקה היא נפעלת. כשאליעזר עבד אברהם קובע את אמות המידה של המבחן, הוא קובע שבשלב הראשון הוא יבקש "הגמיעיני נא מעט מים", ורק אחרי הבקשה שלו היא תבין את רצונו העמוק ותעשה גם הרבה מעבר למה שביקש. כלומר, אין כאן פעולה אקטיבית שמתחילה מרבקה, אלא הענות שלמה לרצון שהובע על ידי אליעזר. לכן הייחודיות של רבקה, שהיא זיהוי הרצון העמוק והתמסרות אליו, מתחברת עם הייחודיות של יצחק שגם היא זיהוי הרצון האלוקי וההתמסרות אליו.

בדורנו עולה הדרישה הגדולה לגילוי המיוחדות האישית של כל אחד ואחת. זוהי מדרגה גדולה, שהרי בקריעת ים סוף שהיא אחד הגילויים האלוקיים הגדולים ביותר להם זכו בני ישראל- "ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי"- ושם נאמר "זה אלי ואנווהו". כלומר, כל אחד ואחד זוכה להגיע לחיבור עם הקב"ה דרך הנקודה הייחודית שלו- "זה אלי".

יצחק היה הראשון שחשף את הנקודה הייחודית הזו. שהרי אחרי שאברהם אבינו גילה את האמונה היה מקום לומר שיצחק הוא רק "בן ממשיך" ההולך בדרכי אביו. ואף שגם זה נכון, בתפילת שמונה-עשרה אנו פותחים ואומרים "אלוקי אברהם, אלוקי יצחק ואלוקי יעקב". לכאורה היה אפשר להסתפק במילים הקודמות לכך "אלוקינו ואלוקי אבותינו", ומדוע מזכירים אח"כ גם את אברהם, יצחק ויעקב? התשובה לכך היא שכל אחד מהאבות  עבד את ה' בדרכו הייחודית והמיוחדת, והראשון שחשף זאת היה יצחק. (וכעין זה מובא אצל הרב יצחק ניסים זצ"ל בשו"ת יין הטוב חלק א סימן לד).

כפי שאמרנו, בדורנו צפה ועולה הדרישה של "זה אלי ואנווהו", הדרישה של "האיש/ה המיוחד/ת לי". ועל כך אומר ר' שלמה קרליבך כי "בעם ישראל מולידים ילדים בקדושה מיוחדת. אם הסיבה היחידה להוליד ילדים היא רק לשם ישובו של עולם, אינני זקוק דווקא לילד המסוים הזה. כל ילד אחר יהיה בסדר. יצחק היה הילד הראשון שהובא לעולם על ידי אמא שחיכתה דווקא לו. שרה אמנו הורידה משהו חדש לעולם, קדושה חדשה. ילדים יהודים נולדים לאמא שאומרת להם "רציתי דווקא אותך. חיכיתי דווקא עבורך"…".

יהי רצון שנזכה לראות את המיוחדות הזו בבני הזוג שלנו, בילדנו ובכל אחד ואחת.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן