חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת תולדות – הטווח הארוך לעומת הטווח הקצר

אחד הנושאים המרכזיים בפרשתנו הוא מאבקם של יעקב ועשו. מאבק זה מתחיל, על פי חז"ל, עוד בבטן אימם- "ויתרוצצו הבנים בקרבה"- וכפי שמביא שם רש"י בשם חז"ל: "מתרוצצים זה עם זה ומריבים בנחלת שני עולמות". ניתן לומר שמאבק זה הוא המאבק שנמשך עד ימינו בין מלכות אדום ותרבות המערב, לבין התורה. היום ננסה לעמוד על השוני בין עשו ליעקב.

חז"ל אומרים שיעקב ועשו חילקו ביניהם את העולמות: עשו נטל את העולם הזה ויעקב את העולם הבא. כלומר, החלוקה היסודית בין עשו ליעקב היא שעשו עושה ב'כאן' וב'עכשיו'. עשו רוצה את התמורה, ההנאה והשמחה באופן מיידי. לעומת זאת יעקב מביט לטווח ארוך. יעקב הוא איש העולם הבא. כשמו של אביו יצחק כך גם שמו של יעקב- שניהם שמות בהטיית עתיד. התורה מדריכה אותנו להביט לטווח הארוך, ואילו התרבות העשווית דוגלת בהתסכלות על הטווח הקצר והמיידי.

אם נביט בפרשה נוכל לראות כיצד נקודה זו חוזרת על עצמה פעם אחר פעם. עשו יוצא ראשון ויעקב אחריו. עשו הוא איש יודע ציד, איש שדה- כלומר, אדם שלא משקיע לטווח ארוך אלא הולך ונוטל מן המוכן (כפי שמפרש רש"י את המילים "איש שדה"- "כמשמעו, אדם בטל וצודה בקשתו חיות ועופות"). לעומת זאת יעקב הוא "איש תם יושב אהלים". בין אם נפרש כדברי רש"י והאונקלוס שיעקב היה יושב ועוסק בתורה, ובין אם נפרש שיעקב היה רואה צאן (כפי שמביאים חלק מהפרשנים), הרי שרואים שיש כאן אדם שבונה לטווח הארוך- בין אם זה בהכנה רוחנית לקראת היציאה לעמל החיים (בו הוא עמל אחר כך שנים רבות), ובין אם בבניית עדרים מהם יוכל להתפרנס לטווח הארוך.

ציד היא מלאכה עכשווית- לא צריך להכין דבר לפני ולא נשאר מזה שום דבר אחרי. האדם משקיע רק כאשר מתעורר צורך, הפירות מידיים, והקרן מתכלה מיד. לעומת זאת רועה הצאן משקיע הרבה לפני שהוא רואה פירות, וזאת מתוך ראיית הצרכים העתידיים והראייה ארוכת הטווח, אך לאחר העמל נשארת בידו הקרן (שאף גדלה מעת לעת), והוא נהנה כל הזמן מהפירות.

הסיפור שאולי הכי מדגים את העניין הוא מכירת הבכורה. "ויזד יעקב נזיד ויבוא עשו מן השדה והוא עייף. ויאמר עשו אל יעקב הלעיטני נא מן האדום האדום הזה כי עייף אנוכי, על כן קרה שמו אדום. ויאמר יעקב מכרה כיום את בכורתך לי. ויאמר עשו הנה אנוכי הולך למות ולמה זה לי בכורה. ויאמר יעקב השבעה לי כיום וישבע לו וימרו את בכורתו ליעקב, ויעקב נתן לעשו לחם ונזיד עדשים ויאכל וישת ויקם וילך ויבז עשו את הבכורה".

יעקב עוסק בבישול ומכין את המאכלים. הוא לא אוכל אותם חיים, אלא עושה נזיד עדשים- (ובלשוננו: צ'ולנט). בישול עדשים, כמו כל הקטניות, מצריך בישול ארוך. ואילו עשו בא מהשדה עייף, ללא כוח וללא סבלנות- והתחושה הסובייקטיבית שלו היא "הנה אנוכי הולך למות". עשו מתגלה כאן כנער קל דעת שלא מסוגל להמתין ולהתגבר, ושאם הוא לא יאכל עכשיו הוא ימות. עשו אפילו לא מבקש לאכול אלא אומר 'הלעיטני'- כלומר, שיעקב ישפוך לו לתוך הפה. אין לו כוח אפילו ללעוס.

הביטוי החריף ביותר של העכשוויות של עשו היא שהוא אפילו לא מתבונן מה מכיל התבשיל ומה יש בו, אלא מסתכל רק על הצורה החיצונית, על האופן בו הדברים נתפסים בעין- "האדום האדום הזה" ועל שם כך הוא נקרא אדום- התרבות האדומית מסתכלת רק החוצה, רק על הדברים החיצוניים הגלויים לעין.

ולכן עשו מתרצה למכור את הבכורה. הבכורה בכל הרבדים שלה היא עניין עתידי. בין אם נדבר על המישור הכלכלי, שבמות האב נוטל הבן פי שניים, ובין אם נדבר על הצד הרוחני, שהבכור לוקח את העבודות הרוחניות של האב: עבודת ה', המלכות. כל הדברים הללו הם דברים עתידיים- דברים שעשו לא מצליח לשאת את עיניו ולראות, ולכן הוא מוכן למכור את הבכורה תמורת תבשיל- שללא ספק, אפילו מהבחינה הכלכלית בלבד, הבכורה שווה הרבה יותר. (כאשר עשו ישמע שיעקב נטל כדין, כדין בכור, את הברכה, הוא יצעק צעקה גדולה ומרה עד מאוד. אבל כרגע, במאורע העכשווי, הוא לא יכול לעמוד בפני ריח התבשיל וצבעו האדום).

אפשר לומר שזו ההתמודדות הגדולה ביותר של האדם בפרט ושל האנושות בכלל, ההתמודדות בין העכשוויות לבין הטווח הארוך, בין ההנאה המוחשית לבין הבניין הרוחני. וכפי שאומר יעקב לעשו בפרשת וישלח "יעבר נא אדוני לפני עבדו ואני אתנהלה לאיטי לרגל המלאכה אשר לפני ולרגל הילדים עד אשר אבוא לא אדוני שעירה". אנחנו, בני יעקב אולי נראים כמי שנשארים מאחור, אך באמת אנחנו, באופן מתמיד, הולכים ובונים את האידיאלים העמוקים שישנו את העולם, את המהפכות האמיתיות שיקדמו את האנושות, וקרוב היום שתתגשם הנבואה עליה רומז יעקב "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו" (רש"י על הפסוק).

כך הדבר גם במאבקנו העכשווי, בכל תחומי החיים, בבניית המשפחה (האם להקים משפחה גדולה או לא), בתזונה, בחיסכון כספי ותכנון פיננסי, השקעה בלימודים, ועוד ועוד.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן