חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

חתונה אזרחית

שלום הרב, רציתי לשאול האם מותר לי להשתתף בטקס חתונה אזרחית? תודה רבה .

אסור להשתתף בטקס נישואין שמנוגד להלכה.

https://www.tzohar.org.il/wp-content/uploads/39_05.pdf

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-16 05:44:24

צעידת הצעדים אחורה של החזן

ערב טוב הרב: א. בשל הדין שבו חזן עושה את שלושת הצעדים אחורה שמכוונות לתפילתו בקדיש שלם- אמנם מותר לו לעקור רגליו לצורכי תפילה: האם הוא חייב לחזור ולעמוד בבימה של החזן?(לצורך העניין אחרי הולכת הספר תורה מהארון לבימה) האם הוא צריך להצמיד רגליו? ב. מה הדין אם החזנים מתחלפים באשרי(לחיוב או סתם החלפה)- האם הצעדים של החזן השני אחורה בקדיש עולים לחזן הראשון? האם החזן הראשון צריך להתכוון מראש בדרך כזאת או אחרת לצאת ידי חובת מישהו אחר?

א. הוא לא צריך לחזור למקום שהיה בתפילת עמידה, ורק לפני שמתחיל את הקדיש יצמיד רגליו.

ב. מכיוון שתפילת חזרת הש"ץ היא תפילה עבור הציבור, וכן הקדיש הוא עברו הציבור, יכול החזן השני, שגם הוא חלק מהציבור, לצעוד במקומו, והחזן הראשון לא צריך לכוון לכך. ויש חזנים שמדקדקים במקרה כזה לצעוד מיד בסוף תפילת חזרת הש"ץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-15 20:52:19

הרהור בדברי תורה

ידוע החילוק שברואה את הערווה מותר להרהר בד"ת ואילו בצואה אסור להרהר בד"ת. הרמ"א בסימן ע"ו כותב ששכבת זרע על בשרו זה כצואה. האם כוונתו לאסור גם הרהור? והאם ניתן להקל בכך מכיוון שהמג"א והגר"א חולקים עליו. תודה

כאשר הדבר קל לביצוע נכון לנקות עצמו משאריות זרע על ידי מגבת או מגבון לפני שמהרהר. אבל כאשר יש קושי לנקותו, מותר להרהר (עי' פסקי תשובות עו, ו).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-15 13:28:17

רוח רעה

האם מותר לשתות משקה שהיה גלוי כל הלילה. קרטון עם קשית שלא היה סגור במקרר

גם לנוהגים לחשוש לסכנה במשקים גלויים, אינם צריכים לחשוש במשקה שהיה בתוך המקרר, שהרי המקרר סגור.

אביא לך כאן את עקרי הדברים כפי שמופיעים בספר שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה'. ספר המביא את הפסקים של ספרי פניני הלכה בספר אחד.

לו – סכנות

ב. כיום שאין נחשים מצויים בסביבות הבתים, אין צורך לחשוש שנחש הטיל ארס לתוך משקה, ולכן מותר להשאיר משקים גלויים ולשתותם. אבל אם רואים נחש או שאר מינים ארסיים ששותים מהמשקה או מנקרים מאכל, אסור לטעום ממנו. ויש מהדרים לכסות כל משקה.

ו. אין צריך לחוש כיום למנהגי זהירות שנהגו בעבר מפני חשש סכנות סגוליות הנובעות מרוחות רעות ושדים, כגון הזהירות מלשתות כוסות או לאכול מאכלים במספר זוגי, או לא לאכול שום, בצל או ביצה קלופים שעבר עליהם הלילה. אבל אנשים שעדיין נותנים מקום לשדים ורוחות בתפישת עולמם, מפני נטייתם או מפני חינוכם, צריכים לחוש לזוגות. וכן מי שבמשפחתו נהגו להימנע מאכילת שום, בצל או ביצה קלופים, ובטעות השאירם גלויים בלילה ללא חלק מהקליפה או השורש, וללא מעט מלח או שמן, אף שעדיף שיאכל אותם, רשאי לזורקם בלא לחשוש לאיסור בל תשחית.

ח. ראוי לחוש לאזהרות שההדרכה הסגולית שלהן תואמת את ההדרכה המוסרית, כגון שלא לזרוק על הרצפה פירורי לחם, משום שהמלאך הממונה על העוני שמו 'לכלוך', וממילא העושה כן גורם לעצמו עניות. וכן לא להניח מאכלים ומשקים תחת המיטה, משום שהשינה נחשבת כאחד חלקי שישים של מיתה, ואין זה מכבודם של מאכלים ומשקים שנועדו להעניק חיים, שיהיו תחת המיטה שעליה האדם שוכב דומם כמת. ובדיעבד, מותר לאוכלם.

 

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-14 08:09:19

האם צריך לשים לב למשהו בתבנית בהכנת פרווה

שלום, כתוב בפניני הלכה לגבי בישול פרווה בתנור שבישלו בו בשרי או חלבי: רבים נוהגים שכאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי, מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים – מחממים לפני כן את התנור על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה, כדי לעשותו פרווה. והרוצים להקל, רשאים לאפות את מאכל הפרווה בלא הכשרה, שכן ברור שאין שום אפשרות שיורגש במאכל הפרווה טעם בשר או חלב. אבל לא כתוב לגבי התבנית (אם לא מחממים על החום הכי גבוה לחצי שעה) – האם צריך לשים לב שאין שם שאריות חלב / בשר או לשים לב למשהו אחר? האם צריך לשים לב למשהו או שלא? תודה רבה

אם לא מכשירים את התבנית, דינה כדין סיר חלבי נקי שמבשל בו מאכל פרווה שרוצה לאוכלו גם אם בשר. דין זה מבואר בפרק שם שלכתחילה אין לעשות כן, ובמקום הצורך מותר אם התבנית נקייה היטב. אביא לך את הדינים הלכה למעשה כפי שמופיעים בספר הקיצור לפניני הלכה פרק כה:

פרווה

יד. כאשר רוצים לאכול מאכל פרווה עם מאכלים בשריים וחלביים, לכתחילה יש להכינו בכלי פרווה, וכאשר מתכוונים לאוכלו רק עם מאכלים ממין אחד, לכתחילה יש להכינו בכלי של אותו המין.

אמנם בשעת הצורך, אם הכלי עשוי מתכת או זכוכית ונוקה היטב עם סבון, מותר לבשל או לאפות בו מאכל פרווה שרוצים לאוכלו עם המין השני, מפני שכיום כלים אלו איכותיים ואינם סופגים טעמים. וכן הדין לגבי מאכל חריף כבצל, שום ופלפל חריף, שבושל או נצלה או נחתך בכלי מתכת או זכוכית שנוקה היטב.

אבל אם מדובר בכלי מתכת או זכוכית שלא נוקה היטב, או בכלי מסוג אחר אפילו נוקה היטב, אין לאפות או לבשל או לחמם בו מאכל פרווה שיודע שירצה לאוכלו עם המין השני. אמנם בדיעבד שהמאכל הפרווה התערב עם מאכל מהמין השני, או שנוצר פתאום צורך ממשי לאוכלו עם המין השני, אפשר להקל. את המאכל הפרווה לבדו מותר לאכול לכתחילה בכלים מהמין השני, אפילו אם הוא רותח.

היה המאכל הפרווה חריף ובישל אותו בכלים אלו, או שחתך אותו אפילו בעודו קר בסכין מתכת שנותר עליה שמנונית בשר או חלב – דין המאכל כדין הכלי ואסור לאוכלו עם המין השני, ואם עירבו במין השני ולא היה בו פי שישים כנגדו, המאכל אסור.

טז. גם כאשר רוצים להכין מאכל פרווה קר, נכון להכינו במערך כלים ממין אחד, כדי לשמור על ההפרדה בין כלי בשר לחלב. לדוגמה, כאשר מכינים סלט ירקות בקערה בשרית, נכון לערבב אותו בכף בשרית. ובשעת הצורך אפשר להקל אפילו אם מדובר על צורך קל, כגון שהכלי החלבי מתאים ביותר למטרה זו, או כשממהרים ואין שם כלי בשרי שטוף.

תנור אפייה

כז. רבים נוהגים שלא להשתמש בתנור אחד לבשרי ולחלבי, אמנם הרוצה להשתמש בתנור אחד לשני המינים, רשאי, ובתנאי שתהיה תבנית לכל מין, ויקפיד להכשיר את התנור בין האפיות על ידי חימומו על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה מרגע הפעלתו, ונוהגים גם לנקותו לפני כן.

כח. לא הכשיר את התנור לפני האפייה של המין השני – המאכל כשר, והתנור צריך הכשרה. וגם אם בטעות אפה בשר על התבנית החלבית, אם היתה נקיה לגמרי – המאכל כשר, והתבנית צריכה הכשרה על ידי הפעלת התנור. וכן אם אפה בבת אחת מאכל בשרי ומאכל חלבי בתבניות שונות – המאכלים כשרים, והתנור והתבניות צריכים הכשרה.

כט. כאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים, רבים נוהגים להכשירו לפני כן. והרוצים להקל, רשאים לאפות את המאכל בלא הכשרת התנור, ולכתחילה ישתמשו בתבנית פרווה (לעיל, יד).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-09 20:36:16

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

טרמפיסטים

אמר ר' יצחק מוורקי: דומה הרבי לבעל עגלה, שנוסע, למשל, מוורשה לקוצק. יש לו בעגלתו מנין נוסעים הצריכים לקוצק. אך בדרכים, אם מזדמן לו אחד לנסיעה קצרה, כגון מכפר לכפר או מבית מרזח אחד למשנהו, הוא נעצר ומעלה אותו על העגלה, מביאו למחוז חפצו, מוריד אותו וממשיך לנסוע למטרתו. אין בעל העגלה מקפיד שכל נוסעיו יגיעו לתחנה האחרונה.
יפה אמרת, ענה הרבי מקוצק, אכן לא הכל מגיעים. ואני, אין לי עסק עם שאינם מגיעים…
ועוד אמר: יצחק, יודע אני שאתה אוהב ישראל, אך היודע אתה פירושה האמיתי של אהבת ישראל? לדידי, כשאוהבים יהודי באמת מוציאים אותו בשערות ראשו ממטתו החמה בליל חורף, ותוקעים לתוך אזנו: ה' הוא האלוקים.

לאחר פטירתו של ר' שמחה בונים מפשיסחא התפצלה חבורתו המופלאה לשניים: חלקה נהה אחר ר' מנחם מנדל מקוצק – ממנה יצאו לאחר מכן חסידיות גור, סוכצ'וב ועוד. וחלקם הכתירו את ר' יצחק מוורקא למנהיגם – מהם יצאו חסידויות אלכסנדר, אמשינוב ועוד.

למרות אופיים השונה לגמרי, היו שני המנהיגים הללו, ר' מנחם מנדל ור' יצחק, חברים בלב ובנפש. שני מנהיגים-חברים לפנינו – ושתי דרכי מנהיגות.

ר' יצחק יודע מה המטרה. נהג האוטובוס יודע מהי תחנתו הסופית, אך הוא מודע לכך שלא כולם צריכים לעבור את הדרך כולה. רובם, יש להניח, יעלו באמצע המסלול וירדו כמה תחנות לאחר מכן. אין דרישה מהנוסעים לעבור עם הנהג את כל המסלול הארוך. כך המנהיג, טוען, ר' יצחק מוורקי, עליו לדעת שיש יהודים שאינם מסוגלים לעבור את כל הדרך הרוחנית שמתאימה לגדולי התורה. לתלמידים אלו די בטרמפ קטן – אפילו אם מטרתם להגיע הישר אל בית המרזח (!) – בהדרכה מסוימת, בהנהגה טובה ובלימוד לתקופת-מה. כברת דרך הם יעשו איתך, ולאחר מכן יחזרו לבתיהם שמחים על "קפיצת הדרך" שנזדמנה להם.

ר' יצחק מתבונן בעין אוהבת ומכבדת כלפי בני האדם שאין להם הכישרון הרוחני, הלהט הפנימי, המסירות אין קץ להגיע אל המטרות הגדולות של מנהיגי הדור. תפקידו של המנהיג, אם כן, להיות מודע לכשרונות וליכולות ולרצונות של כל אדם, ולכוונם לפי מדרגתו. לשיטתו של ר' יצחק, התחנה הסופית איננה מתאימה לכל בני האדם. ישנם יהודים, כמו הרבי עצמו, שנתבעים לעלות מעלה מעלה בסולם הרוחני. אך ישנם יהודים, ואולי הם רוב העם, שלא מסוגלים לכך. עלינו, כמחנכים וכהורים, להיות מודעים לכך ולהדריכם בעין טובה למה שביכולתם להשיג, ולא לתבוע מהם את אשר אנו תובעים מתלמידי חכמים שבקלות רבה לומדים תורה יום שלם ובקלות רבה מהדרים אחר כל חומרא של מצווה. תלמידים רבים יוצאים מהישיבות בתחושת החמצה וריחוק מכיוון שהשאיפות והדרישות של המקום היו גבוהות מן היכולות שלהם. הניסיון לתבוע מכל אחד להגיע לראש הפירמידה, לא רק שאינו נכון חינוכית, הוא אף גורם לחניך חולשה ויסורי מצפון מיותרים.

רבי מנחם מנדל מקוצק – דרך אחרת עימו. מי שעולה איתו אל הקרון מתחייב להמשיך עימו עד הסוף וללא התפשרות. אתה חושב, ר' יצחק, שברחמנותך אתה מבטא את אהבת ישראל? לא ולא. הויתור שלך דווקא מרדד את התלמידים. אילו נדע לתבוע מתלמידנו את הטוטאליות, את ההליכה וההתקדמות האין סופית בעליה הרוחנית – הם יצעדו איתנו באש ובמים. אין דבר כזה לא יכול – יש רק לא רוצה! תפקידנו כמנהיגים הוא לנער את היהודי, לטלטל אותו, לצעוק באזנו ולא לרחם עליו ולא להכיר בחולשותיו. תפקיד המנהיג, הוא לשנות את הרצון הפנימי של התלמיד. מה שאתה, ר' יצחק, רואה כחינוך, אני רואה כסכנה גדולה מאד. אתה מעודד ומקבל כל יהודי באשר הוא, ואילו אני, אומר ר' מנחם מנדל, רואה בבעל-בתיות הבורגנית בעיה קשה. אדם צריך לחשוב כל הזמן על ריבונו של עולם, אפילו בעת שהוא ישן על מזרן קפיצי נח תחת שמיכת הפוך התפוחה בליל חורף קר. מבחינה זו, אומר הרבי מקוצק, אכן אין דרכי מתאימה לכל איש ישראל, די לי בכמה עשרות אברכים שיעלו איתי על גגות העולם ויצווחו בקול גדול – ה' הוא האלוקים!

טוב עשה ה' ששתל באותו הדור שני מנהיגים כאלו. האחד מאזן את השני, ושניהם ביחד אוהבים את ישראל ושואפים לקשר חיוני וחזק בין כל יהודי לבורא עולם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן