חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת תרומה – ההתנדבות עבור הקודש

ניתן לתאר שהכיוון שהתורה פונה אל העולם היא מהשמיים אל הארץ. כלומר, הקב"ה ברא את העולם, והוא פונה אל הברואים בהדרכות ובציווים. כך היה בתחילה שאדם וחוה צוו לעבוד את גן העדן ולשומרה, וכך היה אצל האבות עד שציווי הבורא לא היו ליחידים אלא לכלל ישראל כפי שמתבטא במספר פסוקים המתבטאים במילים: "צו את בני ישראל".

בפרשת השבוע נוצר דבר חדש. לא עוד ציווי של הבורא, אלא פתיחת רשות להתנדב "כל איש אשר ידבנו ליבו". והדבר מעורר מספר שאלות:

  • מדוע בכלל קיימת אפשרות להתנדב? או שישנה חובה לתת את צורכי המשכן או שלא, למה בכלל לתת לאדם להחליט?
  • ובכלל, מדוע דווקא בבניית המשכן נוצרה ההתנדבות ? אדרבא! הייתי מצפה מנושא כ"כ חשוב שיהיה ציווי על מנת לגייס את כולם למלאכת הקודש.

'ועשו לי מקדש – ושכנתי בתוכם'

התורה מתארת כי סיבת הקמת המשכן היא אחת – השראת שכינה, כפי שנאמר: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". בעיון עמוק מתברר, כי המשכן לא נועד עבור הקב"ה, כי הרי "אין לו גוף ודמות הגוף", ועוד נאמר "מלוא כל הארץ כבודו" – אלא המשכן נועד עבורנו, אנו בני האדם צריכים לאחוז בדבר ממשי, ואנו צריכים לראות מקום ולהצביע ולומר "זהו מקום קדוש". אין לנו יכולת להיפגש רק בדבר מופשט ורוחני ללא ביטוי ממשי כל שהוא. זהו חיסרון שבעומקו מתגלה היתרון, ויש להרחיב בדבר.

לכן, מדייקת התורה ואומרת "ושכנתי בתוכם" – ולא נאמר "בתוכו". הקב"ה לא צריך חלילה דירה (!) אלא אנו צריכים להיפגש איתו, בכדי לרומם את חיינו ולשפר את מעשנו, ולכן כוונת המילה "בתוכם" היא בלבבות ישראל.

בכדי שהדבר אכן יתממש, צריך לשם כך רצון פנימי, ולא חיצוני. ככל שקיימת שאיפה אמיתית לבניין הקודש ורצון טהור לחיבור אליו – כך יתממש "ושכנתי בתוכם". ציווי חיצוני יכול לספק את החומרים לבניית המשכן וכליו, אך לא יכול להבטיח לעורר את הרצון לכך. יודעים אנו כי "אחרי המעשים נמשכים הלבבות", אך זוהי שאיפה ולא תוצאה מוגמרת.

מכאן מתברר, כי דווקא יצירת הפתח להתנדבות העם בהבאת חומרי הקודש, היא זו שסוללת את הדרך להשראת שכינה בישראל. "רחמנא ליבא בעי" אומרים חז"ל ובכך קובעים יסוד כי הקב"ה חפץ ברצון שלנו להשתוקק אליו, אל הקודש לא מתוך קיום מצוות באופן טכני של "מצוות אנשים מלומדה", או מתוך סימון "וי" ("למה-לי רוב-זבחיכם").

אם הלב לא שם, אם הרצון הפנימי לא שם – נוצר כאן בלון נפוח שכלפי חוץ נראה הקודש מרשים ביופיו – אך הוא מלא אוויר, ריק וללא תוכן. מכאן אנו צריכים ללמוד דבר השכל, חיצוניות ללא פנימיות היא חלולה, עשייה לא כוונה היא חסרה, ובקודש הדבר נצרך על כמה וכמה.

לכבוד חודש אדר נביא את דברי הרב אלימלך בר שאול שמבדיל בין סוגי השמחה: החיצונית מול הפנימית.

"יש שמחה חיצונית, ויש שמחה פנימית.

שמחה חיצונית היא אשליה שאדם משועמם יוצר לו באופן מלאכותי כדי לברוח מעצמו.

ואילו שמחה פנימית נובעת מליבו של אדם בריא – כמו מעיין חי היא מאירה לאדם את עצמו,

ומחזירה אותו אל נשמתו ואל טבעו האמיתי,

כי השמחה היא המצב הטבעי של הנשמה."

  שבת שלום

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן