חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת יתרו – בין תורת ישראל לחוכמות העולם

בפרשתנו נקרא על מעמד הר סיני והורדת התורה לעולם. לאירוע ייחודי זה אין שני לו במהלך ההיסטוריה. ספרים רבים מצביעים על מתן תורה כאחד מאבני השתייה של האמונה היהודית. התגלות הבורא לעיני רבבות והורדת התורה לעולם מעידות כי יש 'בעל בית לבירה', ויש תעודה לעולם.

דווקא בשל חשיבות המאורע, תחילת הפרשה מעלה מספר שאלות:

  • הכיצד משה, איש האלוקים (תהילים צ) נזקק לקבל ייעוץ ארגוני כיצד לנהל את מערכת המשפט בישראל ע"י כומר בכיר לשעבר, יתרו?
  • האם אין כאן טעם לפגם? הרי התורה היא אלוקית מכילה הכל ('הפוך בה והפוך בה דכולא בה'), ומדוע מוריד התורה נזקק לעזרה של בן אנוש ועוד כזה שניסה את כל עבודות הזרות שהיו באותה תקופה?
  • מדוע דווקא בשבת חתן של עם ישראל עם הקב"ה ('ביום חתונתו – זה יום מתן תורה'), צריך להעכיר את האווירה בדמות המקרה הזה?

לדוגמא – איך היינו מרגישים אם האפיפיור היה מגיע לרב קוק זצ"ל ומייעץ לו כיצד לנהל את הרבנות הראשית לישראל שזה עתה ייסד? סביר להניח שלא מתלהבים בלשון המעטה, אז כל שכן שגדול נביאי ישראל מקבל עזרה מבר אנוש בדמות כומר לשעבר.

חכמה בגויים תאמין – תורה אל תאמין

בשפה הישיבתית היו משתמשים בתירוץ – 'היא הנותנת'.

כלומר, לא בכדי בפרשת מתן תורה אנו נפגשים בעצתו המעשית של יתרו למשה. התורה באה ללמדנו את היחס הנכון בין התורה ובין חכמת הטבע. אומנם, התורה היא השלמה מוסרית לעולם וקיומה היא תכלית העולם ('בראשית ברא – בשביל תורה שנקראת ראשית'), אולם אין היא באה להחליף את מדרגת הטבע, אלא רק לבנות מעליה קומה רוחנית ומוסרית יותר. לא להרוס את הקיים בטבע האדם, אלא לשדרג על גביו תוכן רוחני.

חכמה זוהי היכולת לזהות את החוקיות בעולם ולדעת כיצד היא מתנהלת ובאיזה אופן להשתמש בה. כך ישנן הרבה 'חכמות', כדוגמת: רפואה, מדעים המדויקים, הנדסה, מדעי החברה וכו'. בתחומים אלו ניתן ואף רצוי לשמוע מה יש לחכמי העולם ללמד אותנו בתחומם – 'חכמה בגויים תאמין'.

אולם, בשאלות הנוגעות לתחום המוסר והרוח, עולם האתיקה והערכים, שאלות העוסקות במהות ובזהות האדם ובייעודו – 'תורה אל תאמין'. קיבלנו תורה מן השמים בכדי להתנהל ע"פ הדרכה אלוקית.

משל לאדם שיש לו פסנתר מקולקל והוא הזמין טכנאי לתקן את הקלידים. יש רשות לאותו טכנאי לתקן כל מה שצריך בכדי שהפסנתר יעבוד כמו שצריך, אולם אין לו להתערב בשאלות: איזו מנגינות יש לנגן, ומהן משמעויות השירים אותן נרצה לשיר. כך הנמשל: החוכמות שבעולם מועילות לתיקון חיינו בכלכלה, ברפואה ועוד, אך אל להן להיכנס אל הקודש פנימה ולומר לנו: בשביל מה לחיות, מהם הערכים הרצויים ומה הסדר שלהם, היחס בין פרט לכלל, בין אדם לחברו, בין אדם למשפחתו וכו' – קיבלנו תורה בשביל כך.

יהי רצון שנזכה להבחין תמיד בין חכמה לבין תורה, ונדע לברור מוץ מתבן בכל תחום שנלמד.

שבת שלום

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן