חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

חתונה אזרחית

שלום הרב, רציתי לשאול האם מותר לי להשתתף בטקס חתונה אזרחית? תודה רבה .

אסור להשתתף בטקס נישואין שמנוגד להלכה.

https://www.tzohar.org.il/wp-content/uploads/39_05.pdf

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-16 05:44:24

צעידת הצעדים אחורה של החזן

ערב טוב הרב: א. בשל הדין שבו חזן עושה את שלושת הצעדים אחורה שמכוונות לתפילתו בקדיש שלם- אמנם מותר לו לעקור רגליו לצורכי תפילה: האם הוא חייב לחזור ולעמוד בבימה של החזן?(לצורך העניין אחרי הולכת הספר תורה מהארון לבימה) האם הוא צריך להצמיד רגליו? ב. מה הדין אם החזנים מתחלפים באשרי(לחיוב או סתם החלפה)- האם הצעדים של החזן השני אחורה בקדיש עולים לחזן הראשון? האם החזן הראשון צריך להתכוון מראש בדרך כזאת או אחרת לצאת ידי חובת מישהו אחר?

א. הוא לא צריך לחזור למקום שהיה בתפילת עמידה, ורק לפני שמתחיל את הקדיש יצמיד רגליו.

ב. מכיוון שתפילת חזרת הש"ץ היא תפילה עבור הציבור, וכן הקדיש הוא עברו הציבור, יכול החזן השני, שגם הוא חלק מהציבור, לצעוד במקומו, והחזן הראשון לא צריך לכוון לכך. ויש חזנים שמדקדקים במקרה כזה לצעוד מיד בסוף תפילת חזרת הש"ץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-15 20:52:19

הרהור בדברי תורה

ידוע החילוק שברואה את הערווה מותר להרהר בד"ת ואילו בצואה אסור להרהר בד"ת. הרמ"א בסימן ע"ו כותב ששכבת זרע על בשרו זה כצואה. האם כוונתו לאסור גם הרהור? והאם ניתן להקל בכך מכיוון שהמג"א והגר"א חולקים עליו. תודה

כאשר הדבר קל לביצוע נכון לנקות עצמו משאריות זרע על ידי מגבת או מגבון לפני שמהרהר. אבל כאשר יש קושי לנקותו, מותר להרהר (עי' פסקי תשובות עו, ו).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-15 13:28:17

רוח רעה

האם מותר לשתות משקה שהיה גלוי כל הלילה. קרטון עם קשית שלא היה סגור במקרר

גם לנוהגים לחשוש לסכנה במשקים גלויים, אינם צריכים לחשוש במשקה שהיה בתוך המקרר, שהרי המקרר סגור.

אביא לך כאן את עקרי הדברים כפי שמופיעים בספר שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה'. ספר המביא את הפסקים של ספרי פניני הלכה בספר אחד.

לו – סכנות

ב. כיום שאין נחשים מצויים בסביבות הבתים, אין צורך לחשוש שנחש הטיל ארס לתוך משקה, ולכן מותר להשאיר משקים גלויים ולשתותם. אבל אם רואים נחש או שאר מינים ארסיים ששותים מהמשקה או מנקרים מאכל, אסור לטעום ממנו. ויש מהדרים לכסות כל משקה.

ו. אין צריך לחוש כיום למנהגי זהירות שנהגו בעבר מפני חשש סכנות סגוליות הנובעות מרוחות רעות ושדים, כגון הזהירות מלשתות כוסות או לאכול מאכלים במספר זוגי, או לא לאכול שום, בצל או ביצה קלופים שעבר עליהם הלילה. אבל אנשים שעדיין נותנים מקום לשדים ורוחות בתפישת עולמם, מפני נטייתם או מפני חינוכם, צריכים לחוש לזוגות. וכן מי שבמשפחתו נהגו להימנע מאכילת שום, בצל או ביצה קלופים, ובטעות השאירם גלויים בלילה ללא חלק מהקליפה או השורש, וללא מעט מלח או שמן, אף שעדיף שיאכל אותם, רשאי לזורקם בלא לחשוש לאיסור בל תשחית.

ח. ראוי לחוש לאזהרות שההדרכה הסגולית שלהן תואמת את ההדרכה המוסרית, כגון שלא לזרוק על הרצפה פירורי לחם, משום שהמלאך הממונה על העוני שמו 'לכלוך', וממילא העושה כן גורם לעצמו עניות. וכן לא להניח מאכלים ומשקים תחת המיטה, משום שהשינה נחשבת כאחד חלקי שישים של מיתה, ואין זה מכבודם של מאכלים ומשקים שנועדו להעניק חיים, שיהיו תחת המיטה שעליה האדם שוכב דומם כמת. ובדיעבד, מותר לאוכלם.

 

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-14 08:09:19

האם צריך לשים לב למשהו בתבנית בהכנת פרווה

שלום, כתוב בפניני הלכה לגבי בישול פרווה בתנור שבישלו בו בשרי או חלבי: רבים נוהגים שכאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי, מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים – מחממים לפני כן את התנור על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה, כדי לעשותו פרווה. והרוצים להקל, רשאים לאפות את מאכל הפרווה בלא הכשרה, שכן ברור שאין שום אפשרות שיורגש במאכל הפרווה טעם בשר או חלב. אבל לא כתוב לגבי התבנית (אם לא מחממים על החום הכי גבוה לחצי שעה) – האם צריך לשים לב שאין שם שאריות חלב / בשר או לשים לב למשהו אחר? האם צריך לשים לב למשהו או שלא? תודה רבה

אם לא מכשירים את התבנית, דינה כדין סיר חלבי נקי שמבשל בו מאכל פרווה שרוצה לאוכלו גם אם בשר. דין זה מבואר בפרק שם שלכתחילה אין לעשות כן, ובמקום הצורך מותר אם התבנית נקייה היטב. אביא לך את הדינים הלכה למעשה כפי שמופיעים בספר הקיצור לפניני הלכה פרק כה:

פרווה

יד. כאשר רוצים לאכול מאכל פרווה עם מאכלים בשריים וחלביים, לכתחילה יש להכינו בכלי פרווה, וכאשר מתכוונים לאוכלו רק עם מאכלים ממין אחד, לכתחילה יש להכינו בכלי של אותו המין.

אמנם בשעת הצורך, אם הכלי עשוי מתכת או זכוכית ונוקה היטב עם סבון, מותר לבשל או לאפות בו מאכל פרווה שרוצים לאוכלו עם המין השני, מפני שכיום כלים אלו איכותיים ואינם סופגים טעמים. וכן הדין לגבי מאכל חריף כבצל, שום ופלפל חריף, שבושל או נצלה או נחתך בכלי מתכת או זכוכית שנוקה היטב.

אבל אם מדובר בכלי מתכת או זכוכית שלא נוקה היטב, או בכלי מסוג אחר אפילו נוקה היטב, אין לאפות או לבשל או לחמם בו מאכל פרווה שיודע שירצה לאוכלו עם המין השני. אמנם בדיעבד שהמאכל הפרווה התערב עם מאכל מהמין השני, או שנוצר פתאום צורך ממשי לאוכלו עם המין השני, אפשר להקל. את המאכל הפרווה לבדו מותר לאכול לכתחילה בכלים מהמין השני, אפילו אם הוא רותח.

היה המאכל הפרווה חריף ובישל אותו בכלים אלו, או שחתך אותו אפילו בעודו קר בסכין מתכת שנותר עליה שמנונית בשר או חלב – דין המאכל כדין הכלי ואסור לאוכלו עם המין השני, ואם עירבו במין השני ולא היה בו פי שישים כנגדו, המאכל אסור.

טז. גם כאשר רוצים להכין מאכל פרווה קר, נכון להכינו במערך כלים ממין אחד, כדי לשמור על ההפרדה בין כלי בשר לחלב. לדוגמה, כאשר מכינים סלט ירקות בקערה בשרית, נכון לערבב אותו בכף בשרית. ובשעת הצורך אפשר להקל אפילו אם מדובר על צורך קל, כגון שהכלי החלבי מתאים ביותר למטרה זו, או כשממהרים ואין שם כלי בשרי שטוף.

תנור אפייה

כז. רבים נוהגים שלא להשתמש בתנור אחד לבשרי ולחלבי, אמנם הרוצה להשתמש בתנור אחד לשני המינים, רשאי, ובתנאי שתהיה תבנית לכל מין, ויקפיד להכשיר את התנור בין האפיות על ידי חימומו על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה מרגע הפעלתו, ונוהגים גם לנקותו לפני כן.

כח. לא הכשיר את התנור לפני האפייה של המין השני – המאכל כשר, והתנור צריך הכשרה. וגם אם בטעות אפה בשר על התבנית החלבית, אם היתה נקיה לגמרי – המאכל כשר, והתבנית צריכה הכשרה על ידי הפעלת התנור. וכן אם אפה בבת אחת מאכל בשרי ומאכל חלבי בתבניות שונות – המאכלים כשרים, והתנור והתבניות צריכים הכשרה.

כט. כאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים, רבים נוהגים להכשירו לפני כן. והרוצים להקל, רשאים לאפות את המאכל בלא הכשרת התנור, ולכתחילה ישתמשו בתבנית פרווה (לעיל, יד).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-09 20:36:16

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

"מובטח אני בזה שמורה הוראה בישראל"

שלוש פעמים בש"ס מוזכרת המימרא "מובטח אני בזה שמורה הוראה בישראל" (גיטין נח, א. פסחים ג, ב. ונזיר כט, ב. בשינוי לשון). ועניינה שכבר מקטנות ידעו על הילד שיגדל להיות מורה הוראה בישראל, ואכן בשלושת המקרים הדברים התקיימו ו"לא היו ימים מועטים עד שהורה הוראה בישראל". ונעמוד בקצרה על היסודות המוזכרים בגמרא בגיטין ובפסחים על מנת שנוכל להשתדל לדבוק בדרך רבותינו.

 

הגמרא בגיטין נח, א, מספרת:

"ת"ר: מעשה ברבי יהושע בן חנניה שהלך לכרך גדול שברומי (לאחר חורבן בית המקדש השני), אמרו לו: תינוק אחד יש בבית האסורים, יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים. הלך ועמד על פתח בית האסורים (לבדוק האם ראוי לפדותו או שמא כבר נטמע בין הגויים), אמר 'מִי נָתַן לִמְשִׁסָּה יַעֲקֹב וְיִשְׂרָאֵל לְבֹזְזִים' (ישעיה פרק מב, כד)? ענה אותו תינוק ואמר 'הֲלוֹא יְקֹוָק זוּ חָטָאנוּ לוֹ וְלֹא אָבוּ בִדְרָכָיו הָלוֹךְ וְלֹא שָׁמְעוּ בְּתוֹרָתוֹ'. אמר: מובטחני בו שמורה הוראה בישראל, העבודה (לשון שבועה)! שאיני זז מכאן עד שאפדנו בכל ממון שפוסקין עליו. אמרו: לא זז משם עד שפדאו בממון הרבה, ולא היו ימים מועטין עד שהורה הוראה בישראל. ומנו? רבי ישמעאל בן אלישע".

 

כמה וכמה פרשנים התמודדו עם השאלה מה החריפות שראה רבי יהושע בן חנניה בתשובת התינוק שהביאה אותו לקביעה שהוא יהיה מגדולי הדור הבא והתמקדו בתוכן תשובתו של התינוק. ולענ"ד פשט הדברים היא הבקיאות. הידע. ההיקף. אולם אם נתבונן יותר, יש כאן לא רק ידע, אלא עמל גדול ומסירות נפש לתורה. מעשה זה של הגמרא הוא באחת התקופות הקשות של ישראל. סמוך לחורבן בית המקדש השני. הבריונים שרפו את המחסנים והרעב השתולל בירושלים. ירושלים עומדת להיחרב וכהצלה אחרונה לתורה רבי יהושע בן חנניה ורבי אליעזר בן הורקנוס מוציאים בדרך מתוחכמת את רבן יוחנן בן זכאי מהעיר (והוא מבקש מאספסיינוס שלא יחריב את יבנה ולא יהרוג את חכמיה). הוא רבי יהושע בן חנניה שאחרי המלחמה הולך ופודה את רבי ישמעאל בן אלישע. ורבי ישמעאל בן אלישע בעודו תינוק לומד וגודל בתורה בתוך כל התקופה הקשה הזאת במסירות ועמל גדולים ומגיע לידי ידיעת התורה. אולם אם נתבונן יותר, בנוסף לידע יש גם אמונה עצומה. הגמרא מתארת אותו כ"יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים". בדרך כלל אסירים עיניהם עצובות, גופם מרושל ושערם מבולגן, אולם תינוק זה חי באמונה שלמה שהכל מהקב"ה ומאמין גדול בגאולתם של ישראל. השילוב של עמל תורה, ברכה בלימוד ואמונה גדולה מביאים לידי "מובטחני בו שמורה הוראה בישראל".

 

בנוסף לגדלות בתורה, הגמרא בפסחים ג, ב, מספרת:

"הנהו תרי תלמידי דהוו יתבי קמיה דהלל וחד מינייהו רבן יוחנן בן זכאי, ואמרי לה קמיה דרבי וחד מינייהו רבי יוחנן. חד אמר: מפני מה בוצרין בטהרה (מדוע בעת בצירת הענבים מקפידים על כלים טהורים) ואין מוסקין בטהרה (ואילו בעת מסיקת הזיתים לא מקפידים על כלים טהורים)? וחד אמר (אותה שאלה בניסוח אחר): מפני מה בוצרין בטהרה ומוסקין בטומאה? אמר: מובטח אני בזה (בראשון שדיבר בלשון נקיה) שמורה הוראה בישראל. ולא היה ימים מועטים עד שהורה הוראה בישראל".

 

לשון נקיה מלמדת על מתינות, על הבנה שהמציאות אינה שחור או לבן, על היכולת לתת דגש על הצד הטוב למרות שיש צד עם חסרון. דרכם של קפדנים לפסול בלשון חריפה כל דבר שאינו שלם. 'הוא טמא', 'הוא פסול'. ואילו הדרך הראויה היא לדבר בלשון נקיה 'הוא לא טהור', כאילו אומר 'הוא לא שלם אבל יש בו צדדים טובים'. אמרו חכמים (ברכות סד, א, ונזיר סו, ב, ועוד) 'תלמידי חכמים מרבים שלום עולם', "מכאן הדרכה חינוכית למי שרוצה לזכות לקנין תורה, יש לו להתקדם ולבנות מידותיו כך שירבה שלום בעולם" (שיחות הרצי"ה – תלמוד תורה, עמ' 30). היכולת להרבות שלום היא היכולת לראות טוב באחר, להדגישו ולהבליטו, ולתת לו ביטוי. לא חכמה גדולה 'לשרוף' את כולם, אולם תלמידי חכמים נדרשים לראיה עמוקה ולהדגשת הטוב. היא היא היכולת לדבר בלשון נקיה.

 

ישיבתנו בהר ברכה שואפת לגדל תלמידי חכמים שעמלים בתורה ובקיאים בה. שני דרכים ללימוד: עיון ובקיאות. לכל אחד יתרון וחסרון. יתרון העיון הוא העומק, היכולת להגיע לשורש הדין, למקורו, לסברא והטעם שמסתתרים מאחוריו. ולעומת זאת החיסרון הוא ההיקף. התורה רחבה מאוד. תרי"ג מצוות, ועוד גזרות ותקנות חכמים, ובעיון קשה מאוד להקיף הכל. אמנם "לא עליך המלאכה לגמור", אולם גם "לא אתה בן חורין ליבטל ממנה", ויש רצון וצורך לשאוף להכל. "תורת ה' תמימה משיבת נפש" – כשהיא תמימה היא משיבת נפש. "דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר" (ירושלמי ר"ה פ"ג, ה"ה) הבנה שלמה וישרה תלויה בהיקף. וזה יתרון הבקיאות, הינה מקיפה ומאירה ברוחב שלה, אולם חסרה בעומק ובהבנה מדויקת (כשלומדים עיון רואים שלעיתים אפשר להבין את הגמרא בכמה אופנים). את שני הממדים הללו אנחנו שואפים לקנות בהר ברכה, העיון והבקיאות. העומק והרוחב. ובדרך זו אנט לומדים את תחומי התורה. גמרא עיון ובקיאות. תנ"ך בעיון ויחד עם זה לומדים ומקיפים את כל התנ"ך בבקיאות. הלכה בעיון ובבקיאות. אמונה בעיון ובבקיאות.

 

כאמור לעיל, שלמות בתורה באה עם סבלנות וראיית הטוב. היכולת להתמודד עם כל דעה וביחד עם זה לכבד אותה. אחד הענפים היוצאים משורש זה הוא עולם התפלה. לכבד כל עדה במנהגי התפלה שלה. נוסח התפלה נקבע על פי החזן. ובשבת יש מניינים שונים כל אחד עפ"י נוסח אבותיו, אשכנזי, ירושלמי. מרוקאי ותימני. ולאחר התפלה מתאגדים כולם לשיעור אחד – "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב" (דברים לג, ד).

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן