Search
לוגו ישיבת הר ברכה
Search
Close this search box.


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שבת

בס״ד שלום כבוד הרב, ישבנו בשבת כמה חברים למפגש רגיל במהלך המפגש דובר על מחנה לילדים עם צרכים מיוחדים שמשתתפי המפגש הולכים להתנדב בו וחלק לארגן אותו, כמובן שהפגישה לא נעשתה לצורך זה, אבל שאלתי האם מותר בשבת להציע רעיונות למארגני המחנה לדברים שכדאי להם לעשות? או שזה תכנון מקודש לחול? ושאלה נוספת, אם אני לא יודעת בשבת האם דבר מסוים הוא דיבור חול או לא האם מותר להגיד בכל זאת? תודה ושבת שלום.

זה מותר משתי סיבות: א. מכיוון שמדובר על שיחה של הצעות ולא על תכנון מעשי בדיוק מה נעשה ומה לא.

ב. אם לא מזכירים מילים שאסור לעשותם בשבת, אין איסור הכנה.

לנוחותך אביא לך את קיצור דינים דיבור בשבת כפי שהם מופיעים בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

דיבור בענייני מלאכה

כד. אסור לומר דברים שאסור לעשות בשבת ומתכוון לעשותם בעתיד, כגון "מחר אסע לירושלים", "אדבר עם פלוני בטלפון". אבל מותר לומר דברים אלו בלא להזכיר את המילה המראה על מלאכה, כגון "מחר אלך לירושלים", "אדבר עם פלוני". וכאשר מספר על דברים שעשה בעבר, מותר להזכיר דברים אסורים, ובלבד שאין בכוונתו להדריך את חברו כיצד לעשותם.

כה. הרוצה לנסוע במוצאי שבת, רשאי לשאול את חברו שיש לו מונית "האם נראה לך שתוכל לבוא אליי בצאת השבת", אבל לא יאמר לו בלשון ציווי "בבקשה תבוא אליי במוצאי שבת", אף שלא מזכיר את המילה 'נסיעה'. וכן הרוצה לשכור פועל, רשאי לומר לו בשבת "אני מקווה לפגוש אותך ביום ראשון", אבל לא יאמר לו "בבקשה תבוא אליי ביום ראשון".

דיבור בענייני חשבונות

כו. אסור לדבר בשבת על חשבונות שיש בהם תועלת עסקית, ומותר לדבר מעט על חשבונות שאין בהם שום תועלת. לפיכך, אסור לדבר על התשלום שצריכים לשלם לפועלים, ומותר לדבר על מה שכבר שולם. וכן אסור לספר בכמה מכרו בית למי שמתעניין בקניית בית דומה. ובמקום צורך גדול, כגון שפגש אדם שאם לא ידבר עמו בשבת יהיה לו הפסד מרובה, מותר לדבר בשינוי, כגון במקום לומר "מאה שקלים" יאמר "מאה חלות".

הליכה ודיבור לצורך מצווה

כז. לצורך מצווה, כאשר הדבר נצרך דווקא בשבת, מותר לדבר בענייני מלאכה, או ללכת לראות דברים שצריך לעשות בהם מלאכה, או לחשב חשבונות כספיים. לפיכך, מותר ללכת להתבונן בבית כנסת שנמצא בתהליך בנייה, או ללכת סמוך לחשיכה למקום שייסעו משם לניחום אבלים.

וכן מותר לחשב את העלויות של סעודת חתונה, שכירת התזמורת והכנת בגדי הכלה, אבל אסור לסכם את העסקה בפועל. אסור לדבר על שכירת הצלם לחתונה ועל קניית בגדים להורים ולאחים, מפני שאינם מכלל צורכי המצווה.

כח. במקום הצורך מותר לערוך מגבית שבה מתחייבים לתת סכום לצדקה או לבית כנסת, או להכריז על אבדה גם אם היא מוקצה. וכן מותר לדבר על צורכי ציבור, כמו סלילת כביש וקביעת מיסים. וכן מותר להורים לחשב את הסכום הנדרש עבור חינוך ילדיהם לתורה, מדע ומקצוע.

וכן מותר במקום הצורך לעוסקים בחינוך לדון בתקציב בית הספר, ומותר למנהל לשאול מורה אם הוא מוכן ללמד אצלו, ואף לספר לו כמה יוכל להרוויח, בלא לסכם עמו את שכרו. וכן במקום שקשה למצוא מצות לפסח או ארבעה מינים לסוכות, מותר להודיע בשבת היכן ניתן לקנותם.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 20:00:08

ברכת המזון

אני עובדת בגן ילדים בחופש ושם אוכלת את ארוחת הבוקר, מה עדיף, לאכול את הלחם ולברך ברכת המזון שלא לפי כללי ההלכה, כגון-בישיבה, מפאת טיפול בילדים, ואם לא זה,אז אני שוכחת לברך בישיבה…תודה!

כיוון שמדובר בסך הכל על שתיים שלוש דקות (אמירת 'הרחמנים' קלה יותר), צריך למצוא את הדרך לומר את ברכת המזון בכבוד הראוי, כגון לתאם עם אישה אחרת שעובדת איתך (אם יש כזו) שכל אחת תיתן לשנייה את כמה דקות לברך.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 23:19:16

הדלקת נערות שבת

אישתי אחות בבית רפואה ולפעמים עובדת ליל שבת היא מדליקה נרות, שומעת קידוש ואוכלת בעבודה אם אני אוכל לבד בבית האם אני צריך להדליק נרות בברכה ? אם אני מוזמן לבית אחר לאכול האם אני צריך להדליק בברכה? במידה ואני אוכל בבית עם הבנים והכלות האם אני צריך להדליק ברכה? תודה

אם אתה אוכל בבית בין אם אתה לבד או אם אחרים, אתה צריך להדליק נרות בברכה. ואם אתה רוצה, אתה יכול לצאת ידי חובה בהדלקת כלותיך.

אם אתה מוזמן בסעודת הלילה לבית אחר, אתה יכול לעשות אחת משניים או לבקש מבעלת הבית שתוציא אותך בהדלקתה, או להדליק בביתך נרות שידלקו עד שתחזור לאחר הסעודה.

לנוחותך אביא לך את קיצור הלכות הדלקת נרות מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ד – הדלקת נרות שבת

מצוות ההדלקה

א. מצווה מדברי חכמים להדליק נר לכבוד שבת, כדי שיהיה אפשר לענג את השבת כראוי. עיקר המצווה להדליק נרות במקום הסעודה, ולכן על נרות אלו מברכים "להדליק נר של שבת". אמנם מצווה שיהיה אור חשמל מסוים גם בשאר המקומות בבית שמשתמשים בהם בליל שבת.

ב. כל נר שאורו יציב כשר למצווה, כיוון שאין חשש שיבוא להיטיבו ויעבור באיסור מבעיר, ואמרו חכמים שמצווה מן המובחר להדליק בשמן זית, שאורו צלול וזך. וכיום רוב הנשים מדליקות נרות פרפין שאורם חזק ויציב יותר.

ג. כאשר האישה אינה יכולה להדליק, ידליק האיש את הנרות בברכה, ואם ירצה יוכל לבקש מבתו הגדולה שתדליק במקומו.

מספר הנרות

ד. מצד הדין מספיק להדליק נר אחד, ונהגו להדליק שני נרות, ויש נוהגות להדליק יותר, אך כיום שמשתמשים באור חשמל, אין בזה כל כך הידור. ומכל מקום כאשר מתארחים בבית אחרים, המנהג להדליק שני נרות בלבד.

ה. נהגו שאישה ששכחה להדליק שבת אחת, תקנוס את עצמה ותדליק מכאן ואילך בכל השבתות נר אחד נוסף, ודווקא אם לא היה שם אור כלל, אבל אם היה אור חשמל לא צריכה לקנוס עצמה.

ברכת ההדלקה

ו. חלק מיוצאות ספרד נוהגות לברך לפני הדלקת הנרות, כשם שבכל המצוות מברכים לפני קיום המצווה (שו"ע), וכיוון שקיבלו שבת בהדלקה, יקפידו שלא לכבות את הגפרור, אלא יניחוהו שיכבה מאליו. ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (חיד"א, בא"ח) נוהגות לברך לאחר ההדלקה, וכדי שהברכה תחשב לפני המצווה, מכסות את עיניהן בעת הברכה, ולאחר הברכה נהנות מאור הנרות. ונכון לכל אישה לנהוג כמנהג משפחת אמה.

ז. כאשר גבר מדליק נרות, יברך לפני ההדלקה, ויכול לכבות את הגפרור, מפני שמנהג הגברים לקבל את השבת לאחר תפילת מנחה ולא בהדלקת הנרות.

האם אפשר לצאת בתאורה חשמלית

ח. בשעת הצורך אפשר לקיים את המצווה בברכה בהדלקת נורה חשמלית שיש לה חוט להט, שכן חוט המתכת הוא כפתילה, והחשמל כשמן. וכאשר אין לאישה נר או נורת להט, תברך על נורת ניאון או לד.

ט. כאשר מדליקים נרות רגילים, עדיף לכבות את תאורת החשמל לפני הדלקת הנרות ולהדליקה מחדש לשם שבת ומיד להדליק את הנרות, כדי שהברכה תחול גם על התאורה המרכזית של השבת.

דין הדלקת שתי משפחות שאוכלות יחד

י. רוב יוצאות ספרד נוהגות שכאשר משפחה מתארחת אצל חברתה והנשים מדליקות באותו מקום, רק בעלת הבית מדליקה בברכה (שו"ע). ולמנהג יוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (מרוקו), גם האורחת מברכת על הדלקת נרותיה. ויותר טוב שהאורחת תדליק במקום אחר בבית, וכך לכל המנהגים תדליק בברכה.

יא. כאשר סידרו דירה ריקה לאורחים, טוב שהאורחת תדליק נרות באותה דירה בברכה, וכדי שברכתה לא תהיה לבטלה, צריכה להקפיד ליהנות מאור הנרות, ולכן תדליק נרות גדולים שיישארו דולקים עד לאחר שיחזרו מסעודת ליל שבת, או שתישאר לידם עד שיתחיל להחשיך, או שאחד מבני המשפחה ילך לפני הסעודה לראותם.

יב. בבתי מלון מכינים שולחן בחדר האוכל לנרות של כל הנשים. רוב יוצאות ספרד לא מברכות אם יש שם כבר נרות דולקים, ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד מברכות. והרוצה להדר, תברך בחדר על נורת להט המתחברת לשעון שבת שיכבה אותה בשעה שירצו לישון.

גבר נשוי או רווק השובתים מחוץ לביתם

יג. הישן וסועד סעודת ליל שבת בחדר משלו, אפילו הוא נשוי או רווק שסמוך על שולחן הוריו, צריך להדליק שם נרות בברכה. וכן חיילים, בין נשואים בין רווקים, צריכים לדאוג שאחד מהם ידליק נרות בברכה בחדר האוכל עבור כולם, ושיהיה אור מסוים בחדרים שבהם הם ישנים. וכן דין חולים בבית חולים ובחורי ישיבה המתגוררים כל השבוע בפנימייה ואוכלים יחד בחדר האוכל.

יד. גבר נשוי או רווק שמתארח בסעודת ליל שבת אצל משפחה אחרת, יוצא בהדלקת בעלת הבית. ואם הקצו עבורו דירה שתהיה במשך השבת רק שלו, טוב שיבקש מבעלת הבית שאוכל אצלה שתכוון להוציאו. ואם הרווק רגיל בכל שבת להדליק נרות בדירתו, אזי כאשר הוא מתארח והקצו עבורו דירה, לכתחילה ידליק שם נרות בברכה.

אישה נשואה או רווקה השובתת מחוץ לביתה

טו. אישה נשואה או רווקה שרגילה להדליק נרות בכל שבת, גם כאשר היא מתארחת המנהג שמכוונת לא לצאת בהדלקת בעלת הבית כדי שתוכל לקיים את המצווה בעצמה. וכן בפנימייה של בנות, בנוסף לנרות שאחת מהן צריכה להדליק בחדר האוכל עבור כולן, רשאיות שאר הבנות להדליק נרות בחדרים בברכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 18:38:45

שמיעת שירים בשלושת השבועות

שלום וברכה, לאחרונה גדלה התופעה של יצירת שירים ע"י בינה מלאכותית (הכל קורה על ידה – המילים,המנגינה והשירה). שאלתי היא האם אפשר להקשיב לשיר שנוצר ע"י בינה מלאכותית בשלושת השבועות וספירת העומר.

אין זה משנה איך נוצר השיר. אם הוא שיר שמח אסור לשמוע אותו בימים אלו. אביא לך את ההלכה בזה כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ה. מותר לשמוע שירים שאינם שמחים דרך מכשירים אלקטרוניים ביתיים עד סוף חודש תמוז, מפני שאין בשמיעה כזו חגיגיות כשאינה בקול רם. ומראש חודש אב מותר לשמוע רק שירים עצובים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 07:46:03

בין חמה לצל

שלום הרב, לפי מו"ר הרב מלמד, האם יש לחשוש בימינו לדין של לא לעמוד בין חמה לצל בשלושת השבועות ?

אם היתה בזה בעיה זה היה כתוב בפנה"ל כשרות בפרק לו העוסק בסכנות. עיי"ש שאין צורך לחשוש לכל הדברים הללו, וכמנהג העולם שלא לחשוש לעניין זה כלל. ובאמת גם לחוששים, כמעט ואין זה מעשי – 1. מדובר דווקא על הליכה בשביל שהוא בין חמה לצל. כמו כן כתב ערוך השולחן שעניין זה מתייחס רק להליכה מחוץ לישוב ולא בתוך העיר, וכפי שכתב הא"א (בסי' הנ"ל) שדברי המחבר אינם שייכים במקום שמצוייים אנשים ובמקום ישוב, והוסיף שנראה שהוא הדין לעיבורה של עיר. וכן דעת החזו"א (דינים והנהגות כ' ה').

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-24 15:46:23

יש לך שאלה?

הרב שאול בוצ'קו - בטקס חנוכת בית הכנסת וסיום כתיבת פניני הלכה כשרות

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

תשובה להערות רבני מכון פוע"ה על ספרו של הרב מלמד | מאת הרב שאול בוצ'קו

לקריאת הערות רבני פוע"ה על פניני הלכה

 

לכבוד הרב מנחם בורשטיין שליט"א

הנדון: הערותיכם על ספרו של הרב אליעזר מלמד "טהרת המשפחה"

השלום והברכה.

זכיתי לקבל מהרב בנימין דוד שליט"א את הערותיכם על ספרו של הרב אליעזר מלמד שליט"א.

מתוך הדברים ניכרת השקעה רבה בקריאת הספר כולו, ומה נעם לי לראות את הדבר, כי ודאי יש בזה ברכה, כאשר מתוך עיון ודקדוק בדברי תורה, נמצאים המה פרים ורבים כמעיין המתגבר. ואכן בזכות עמלכם, העליתם מספר הבדלים בין פסיקתכם לפסיקתו.

עם זאת, הפער הקיים בין הפסיקות של מכון פוע"ה, בראשותכם, לבין דעותיו ההלכתיות של הרב מלמד ב"פניני הלכה" הוא ככל חילוקי דעות השכיחים בין הפוסקים. וכשם שניתן למצוא חולקים ומשיגים על דעתכם ההלכתית, וכדרכה של תורה. ונהרא נהרא ופשטיה.

אמנם בראותי את דברי השגותיכם על דברי הרב, חשתי חובה ליישב את דבריו. כי אני רוחש לדרכו בפסיקה ההלכתית הערכה עצומה, לכן הבעתי את דעתי העניה בשאלות שבנידון, כי בספרו הביא שיטות שונות, ואחר הצגתם הגיע למסקנתו ההלכתית, ופסק את הנראה לו ברוחב בינתו, אחר הסברת שיטתו בטוב טעם ודעת. וכשרואים את דבריו, ההלכה מוארת באור ההגיון, וכל ההלכות פרושות כשולחן ערוך, ויש בספרו תועלת רבה גם ליהודי פשוט, וגם לתלמיד חכם. לכן אכתוב מענה להערותיכם, כדי להצדיק את הצדיק מעיקרו.

הנה בתחילת תגובתכם הסברתם את דרככם בפסיקה, ויש בזה יותר מרמז כי דרככם שונה מזו של הרב מלמד.

ושם ציינתם שתי נקודות מרכזיות:

  1. הצורך לערוך הבחנה בין לכתחילה ובין דיעבד.
  2. הצורך להימנע מהעלאת נושאים שונים בספר, ולהעדיף את הפניית השואל אל הרב.

אבל לא זכיתי להבין את הנקודה הראשונה, הרי הרב מלמד אכן סידר בספרו את הדעות השונות, בהסברה בהירה, ללא כל טשטוש, מה לכתחילה ומה דיעבד, מה המנהג למעשה, ובמה אפשר להקל, בעת הצורך.

לגבי הנקודה השניה אני מסכים עם הרב מלמד, כי באמת נחוץ להנגיש כל נושא בספר, בצורה ברורה, לסייע לכל קורא ומסתפק, ומשום שלא לכל אדם יש רב. וגם אם יש לו, אין התשובות תמיד מספקות את השואל. ואם מבקש לדעת מה דעתו של הרב מלמד, לא תמיד יש זמינות תקשורתית. מלבד זאת, רבנים רבים תפסו דעה מסוימת אותה הם משיבים לכל שואליהם, ואינם מציגים לשואלים את מגוון השיטות המתנגדות לכך. ולדעתי, דבר זה גרם שאנשים רבים חדלו להתייעץ עם הרבנים, כי מרגישים שמחמירים שלא כדין, והדבר מביא שינהגו על פי דעת עצמם. לכן כתיבת שלל הנושאים, כפי שעשה הרב מלמד, דבר בעתו מה טוב הוא, ויש נחיצות גדולה בהצגת דעות, שאולי אינן מקובלות על כלל הרבנים כולם, אבל ודאי יש להם מקור בגמרא ופוסקים, ולכן ניתן לפסוק על פיהם.

זאת ועוד, נראה לי שהרב מלמד הולך לאורם של שני כללים חשובים.

מלבד ההבחנה שצריך לעשות בין לכתחילה ובדיעבד, צריך גם להבחין בין דין לחומרא. הרי דבר ידוע הוא, שהשולחן ערוך והרמ"א לא תמיד ציינו את מקור פסקי ההלכות, אם הם מן התורה או מדרבנן, מנהג או חומרא.

דוגמאות למכביר ניתן לצטט, אבל כדי שלא להאריך נציין רק אחת מהם, והיא, מה שכתבו הפוסקים על סימן ב' באורח חיים, שכל דיניו אינם עיקר הדין אלא מידת חסידות, כגון לבישת כיפה. ואולם קריאה שטחית בלשון השולחן ערוך יכולה להביא את הקורא למסקנה שזהו דין גמור. ורק מתוך עיון במקורות ברור שהלכה זו אינה אלא מידת חסידות, שכמובן חובה לאמץ לאורחות חיינו, אבל בעת הצורך, ניתן להקל בה.

בנוסף, הרב מלמד עושה שימוש בכלל הגדול "ספק דרבנן לקולא" בפסיקותיו, ודבר זה הובא בפוסקים פעמים אין ספור. ואמנם כתב הש"ך (יורה דעה סימן קי דיני ספק ספיקא ס"ק כ) כי אין לפסוק לקולא בספיקות דרבנן כדרך שיטתית, אבל כבר חלקו עליו פוסקים רבים, ובמיוחד הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שנקט כי יש לפסוק לקולא בספק דרבנן אפילו בדאיתחזק איסורא, על כן זו דרך פסיקה לגיטימית.

עוד כתב הרב מלמד בהקדמתו שעובדה היא כי הקהילות נתערבו זו בזו, והגבול בין אשכנזים וספרדים היטשטש, ואינו ברור וחד כמו פעם. לכן יש לכלול עובדה זו בחשבון הפסיקה הסופית, בצורה מדודה וסבירה.

אחר כל זה, אגש לארבע עשרה ההערות ההלכתיות בהם הבעתם את דעתכם השונה מדעתו של הרב מלמד. ודאי זה לכשעצמו לגיטימי מאד. וברוך השם זכיתם להפיץ את דעתכם באמצעות מכון פועה, המדפיסים את דעתכם בספרים, וזה כאמור, מבורך ביותר, כי שיטתכם בפסיקה מוצגת שם בבירור. אבל כאמור, חש אני חובה להשיב על השגותיכם.

אפשר לחלק את ארבע עשרה הנקודות לשלשה חלקים עיקריים.

  • ביקורת על חומרה של הרב מלמד.
  • ביקורת על מספר קולות של הרב מלמד, המבוססות על הכללים שהבאנו למעלה.
  • מחלוקת לגבי עצות, מי מהם מועילה יותר. אמנם ברור שכולן עצות נחמדות, ועל הבוחר לבחור את המתאימה לו.

1

אתחיל בהתייחסות לחומרה של הרב מלמד. הנה החמיר הרב על כל אשה שרואה ווסת, אף ללא הרגשה, שיש לאסרה מן התורה לחלק מהראשונים. כלשונו במסקנה "וכל אשה שיודעת בבירור מתוך תחושות גופה שיוצא ממנה דם וסת נטמאה מן התורה ואין זה משנה מצירוף של אילו תחושות היא יודעת זאת".

זה ברור שהרב לא כתב את החומרה שייחסתם לו, שהרי לא אסר את בעלת הכתם מדאורייתא, גם מחמת תחושות טרום וסתיות, כפי שבקשתם לייחס לו שלא בצדק – אלא רק אם תתלווינה לתחושות הגוף טרום הוסת, שטף דם רגיל, כבכל וסת.

ובכל זאת הערתם, שקשה מאד לקרוא לתחושות קדם וסתיות 'הרגשה', הלכך אין לאסור זאת מן התורה.

אף שמסכים אני כי חומרה היא זו, הרי אתם עצמכם מסכימים על עיקר דבריו, ואף נקטתם בדעה זו, שברור בכל הפוסקים כי איסור אשה בעת וסתה הוא מן התורה, כמובא במכתב ששלחתם אלי, ובו הוצגה דעתכם המתנגדת למאמרי בענין עקרות הלכתית, שם כתבתם כך:

"דבריו שם בסוף מאמרו, שיש לצרף להצעתו את העובדה שנשים בימינו אינן מרגישות, ועל כן כל הדם שהן רואות הוא מדרבנן, מוטב היה להם שלא ייאמרו. אכן, הפוסקים בימינו התחבטו בשאלת וסתן של הנשים שאינן מרגישות, ומאיזה טעם ייאסרו מן התורה, אולם לכל מי שדן בעניין, יהא הפיתרון שמצא אשר יהא, היה ברור שכל אישה בימינו נאסרת מן התורה בשעת וסתה. הבאת מחבר אחד ויחיד בן זמנינו, שרצה להעלות סברה אחרת, המנוגדת להבנה פשוטה זו של גדולי הפוסקים, אינה ראויה אפילו לצרפה לסניף קל שבקלים".

הנה כשבקשתי לצרף, כסניף למאמר הנזכר, את הדעה שאין נשים נטמאות מן התורה אלא אם חשו כמין זעזוע וצמרמורת, ואם לאו, הטומאה מדרבנן. בקשתם לסתור זאת, וטענתכם היתה, שדבר מוסכם הוא, כי בעת וסתה איסורה מן התורה, גם ללא הרגשות. אבל האמת תורה דרכה, ולדעת ראשונים ואחרונים רבים אינה נאסרת מן התורה, כפי שהשבתי על טענתכם בספרי (בעקבות המחבר חלק ב סימן כח עמ' 366). ולפי תגובתכם לדברי הרב מלמד נמצא כי הסכמתם לזאת, ועל כך אני שמח.

2

הרב מלמד הקל בראיית דם בנוכחות שרירן, והביא שכך פסקו שלושה אחרונים גדולים ביניהם הציץ אליעזר, והרב שלמה זלמן אויערבאך. אלא שבתגובתכם טענתם כי פוסקים אלו קיבלו מידע רפואי שגוי, ולא ידעו את המציאות. שהיא, לפי תיאורכם, מהשרירן עצמו לא יוצא דימום, אלא הוא פוצע את דופן הרחם הנגדית. לטענה זו, הרי יש כאן פצע ודאי, ואינה אסורה כלל. אלא שיתכן כי זהו דם וסת הבא מן הרחם, ויצא עקב הפרעת השרירן. אבל גם באופן כזה, הרי זה דם שאין האשה מרגשת ביציאתו, על כן הוא מוגדר ספק באיסור דרבנן, לכן יש להקל, ונתיישבו דברי הרב על מכונם.

3

בהערתכם הנוגעת להתקן תוך רחמי, בין אם הוא הורמונאלי ובין אם לאו, לא ציטטתם את ההגבלה של הרב, שלא התיר לתלות את הדימום בפצע אלא באופן זה.

4

אבל הוא, בהתייחסו להתקנים תוך רחמיים, הקפיד לכתוב בלשונו: "אפשר להקל בכך בתנאי שברור שמדובר בדימום שנגרם בעקבות ההתקן וכו'… ", מזה נראה שלא היה צורך בהערה.

5

לגבי ספירת חמשה ימים לאחינו האשכנזים, טענתם כי אין להקל בכך כהנהגה קבועה. ואינני מבין מה ראיתם להעיר, הרי כך מפורש בדברי הרב "למעשה, למרות הטענות החזקות של הרוצים להקל, בלא הסכמה רחבה של רבנים, אין אפשרות להחליט על שינוי המנהג, שכן החינוך לקיום המצוות מבוסס במידה רבה על שמירת המסורות והמנהגים."

ולא הקל בזה אלא בשעת הצורך, או באשה ספרדייה, וגם אתם מודים שבשעת הצורך אפשר להקל. ומה ההבדל ביניכם, שלדעתו אפשר להקל מתוך הספר, ולדעתכם צריך לשאול רב? הרי ברור שמנהג זה הוא חומרא ולא עיקר הדין, כי אחרת גם הספרדים היו צריכים להמתין חמשה ימים. וכיון שהסביר הענין בטוב טעם ודעת, ניתן לסמוך על זה.

6

האם ניתן לסמוך על בדיקה אחת בשעת הדוחק. הנה הסביר הרב באריכות את הדעות השונות, והציג את כולם, החל מהמחמיר ביותר, המצריך שתי בדיקות בכל יום, וכלה בשיטה המקילה, שהיא דעת ראשונים רבים. ועל מה נטושה המחלוקת, אם ניתן לנהוג על פי המובא בספרו או שנדרשת לכך שאיל והכרעת חכם? גם כך, הדעות אינן רחוקות זו מזו.

7

הרב התיר לבישת בגד צבעוני לאשה המתקשה להיטהר. ואתם מציעים שימוש במגן תחתון (תחתונית) שאינו מקבל טומאה. עצה זו טובה מאוד, אבל אין כאן מחלוקת הלכתית, אלא שתי עיצות, ולכל אחת יתרון וחיסרון, כפי שכתבתם בעצמכם.

8

השגתם על הקולא לטבול בחציצה של "מיעוט שאינו מקפיד", וכתבתם כי אין להקל בזה מלבד במקום הצורך. אמנם להלכה ברור, שחציצה כזו של מיעוט שאינו מקפיד, מותרת מעיקר הדין, ודברי הרמ"א הם חומרא בעלמא, וכמו שהקדמתי לעיל. וגם הרב שהתיר זאת, לא דיבר אלא בעת הצורך, וכראיה אצטט מלשונו "כל זה לפי הדין, אולם לכתחילה נשים צדקניות נהגו להדר להסיר בטבילה כל בגד וכל תכשיט וכל איפור (רמ"א קצח, א) ורק כשיש צורך מסוים, נוהגות כפי הדין."

כיון שזה עיקר הדין, ואין כאן איסור, נראה לי שיותר כדאי להמליץ טוב בעד הנשים המקיימות את עיקר הדין, ולא להציגן ח"ו באור שלילי, כאילו עבירה בידן.

9

בנוגע לקיום יחסי אישות בנוכחות כתמים, אתם מסכימים הלכתית לדבריו, ובסה"כ יש כאן מחלוקת לגבי העצה. ואכן, יש לייעץ בכל מקרה לפי הענין.

10 עונת פרישה בזמן הריון.

במה שהיקל הרב שלא לחשוש לעונת הווסת, מעת הפיכת ההיריון לעובדה מוגמרת, הערתם כי הפוסקים כן חששו לוסת עד שלשה חודשים מתחילת ההיריון. ברם הרב עצמו גם הביא דעה זו, וכתבה בהערה, כלשונו: "יש סוברים שגם כיום כאשר ניתן לדעת בוודאות על ידי בדיקה אם התחיל הריון, מי שהיה לה וסת קבוע צריכה לחשוש לעונות שלו עד סוף שלושה חודשים, ואם לא היה לה וסת קבוע, לאחר חודש אחד שלא תראה, שוב אין לה עונות שבהן היא צריכה לפרוש".

למעשה הרב לא פסק כדעות אלה, מאחר והיא אכן מסולקת דמים תיכף אחר עיבורה[1], ויש בפסיקה זו הגיון רב. וכבר מצינו פוסקים רבים הסבורים כי אם נשתנה המציאות, גם הפסיקה ההלכתית צריכה להתאים לה. בשולחן ערוך עצמו יש דוגמאות אין ספור, ואין כאן המקום להאריך. אבל נוכל להפנות לדוגמא אחת (ביורה דעה סימן רצח סעיף א) מדיני כלאים, שם הובא שרבנן אסרו ערבוב משי עם צמר מפני מראית העין, כי הוא דומה לפשתים, וניתן לחשוב שמערב צמר ופשתים, שזה איסור דאורייתא. אבל, המשיך השולחן ערוך וכתב, מאחר ובימינו המשי מצוי בינינו, וכולם מכירים את מראהו, אין בו משום מראית העין, ומותר לערבו עם צמר.

אבל עם זאת, הביא את הדעות השונות בספר, וכתבם עלי גליון, והרשות נתונה ביד כל הרוצה להחמיר, לעשות כרצונו.

11 בעילת מצוה

אין כאן מחלוקת הלכתית אלא דיון מהי העצה הטובה יותר. והניסיון שיש לכם, ודאי גדול מאד, ומובן שתסברו כי עצתכם טובה יותר. אבל אין זו סיבה להשגה הלכתית.

12 תרגילים לכלות

הרב מלמד שיחי' מייעץ כיצד להסיר את שאריות קרום הבתולים. לכם אמנם, יש עצה אחרת להרחבת המקום. אודה כי לא הכרתי אף אחת מן העצות. וכל אחת תיקח את העצה המתאימה לה.

13 פתיחת קרום הבתולים על ידי רופא.

שוב אין כאן מחלוקת הלכתית. ולדעתכם העצה הזאת טובה רק במקרים מסוימים. וקראתי את דברי הרב, שהציע עצה זאת רק "כשקרום הבתולים עבה ביותר". ולא הבנתי מה הצורך להעיר.

14 זמן ביאת מצוה

הרב הביא את עצתו, לדחותה לסוף ימי השבע ברכות, ומלבד זאת כתב גם את העצה שלכם, כלשונו: "אמנם יש אומרים שעדיף להזדרז ולקיים את בעילת המצוה בהקדם האפשרי וכו'." ושם הסביר כי לאור ניסיונו, עצתו טובה יותר. אין זו הלכה אלא עצה, וכל זוג יאמץ את הגישה המתאימה לו, כי כל זוג שונה מן האחר, ואין צורך לפסוק בעניינים האלה, אלא לתת אפשרות, אם זו מתאימה להם.

אסיים בציטוט מדברי אבי מו"ר, בספרו הגיוני משה, בנוגע לגילוח בשלושת השבועות, שם הסביר כיצד הוא היחס הנכון לחומרה שלא מצינו בגמרא, וזה לשונו:

"ועיין בנודע ביהודה[2], שם דן אם לחוש לצוואת רבי יהודה החסיד בעניין נישואין בשמות דומים, ומסיק כי חז"ל לא חשו לזה (הגם שהעניין עצמו כלל לא נידון בגמרא), וכתב בזה"ל: "דע תלמידי החביב ויהיו דברים הללו חקוקים על לוח לבך לזכרון, הכלל הגדול שאין לכל חכמים שאחר התלמוד רשות לומר דבר נגד התלמוד, והאומר דבר לסתור קוצו של יו"ד מדברי התלמוד לא יחשב בכלל חכמי ישראל. ואמנם כשאנו מוצאים אחד מחכמי ישראל המוחזק בתורה וביראה בלי ספק, שכתב בספר דבר הסותר לדברי התלמוד, חייבים אנו למשכוני נפשין לתרץ דבריו, שלא דבר רק לשעה וכו'" עיי"ש.

על פי זה נראה לי לומר כי גם מנהג זה של שלושת השבועות, שהובא להלכה רק בתור 'מנהג' ולא בתור הלכה, מעולם לא קבעוהו הפוסקים כהלכה לדורות נגד גמרא מפורשת, אלא ודאי רק "מנהג הנהיגו" לדורם ולשעתם, ולכשתשתנינה הנסיבות ייבטל המנהג מאיליו.

ולראיה, עיין ב"ח[3] שדן על דברי רשב"ט שאסר בשבוע שחל בו תשעה באב אף לתקן כלים חדשים, וכתב עליו "ומפני שנראה כמוסיף על התלמוד שלא אסרו אלא לספר ולכבס (בשבוע זה) לכן הביא ראיה מהירושלמי". הרי שגם הוא התעורר לכך שאי אפשר בעניינים אלה לאסור דבר המובא בגמרא להיתר", ע"כ.

על כל האמור, אוסיף גם אני עצה. הנה ברוך השם, זכה מכון פועה להוציא ספרים רבים, ולייעץ לאלפי זוגות. תמשיכו בדרך מבורכת זו, המביאה תועלת רבה מאד, וגם אני הקטן מתייעץ לפעמים עם אחד מרבני המכון הנכבד שיחיו. ובעיני ראיתי את הברכה הרבה שבפעילותכם הנאצלת.

יחד עם זאת, מתוך הערכה רבה לפעילות המבורכת, חובה עלי להמליץ ולייעץ, שכדאי לחדול מנטילת פסיקות הלכה של רבנים שונים, ובמקרה שלנו של גדול ממש, מגדולי הפוסקים של ימינו, לצורך העברתם תחת שבט הביקורת, והתמקדות בנידונים בהם דעתכם שונה, והפצת הערותיכם ברבים. פעילות זו דורשת משאבים רבים, ומצריכה אנרגיה רבה. ואינני בטוח אם התועלת המקוות עולה על מדת ההשקעה. לכן ברור שעדיף לזנוח דרך זו, ולהשקיע יותר בהפצת ספריכם הנחוצים והמועילים כל כך, כדי להביא ולהנגיש את בשורת ההלכה והטהרה שאתם כל כך עמלים עליה, לכמה שיותר בתים בישראל, וכל אחד יוכל לבחור את דרכו ואת רבו המתאים לו.

ונראה לי שהרב מלמד הולך גם הוא בדרך זו, שנסללה בידי גדולי עולם.

בברכה ובהוקרה
שאול דוד בוצ'קו


[1] וכך כתב גם האיגרות משה (יו"ד ח"ג סימן נב), ואע"פ שיש אומרים שחזר בו, אבל ודאי שזו דעה לגיטימית.

[2]  מהדו"ת אה"ע סימן עט

[3]  סימן תקנ"א ס"ק ח ד"ה כתב רשב"ט

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן