Search
לוגו ישיבת הר ברכה
Search
Close this search box.


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שבת

בס״ד שלום כבוד הרב, ישבנו בשבת כמה חברים למפגש רגיל במהלך המפגש דובר על מחנה לילדים עם צרכים מיוחדים שמשתתפי המפגש הולכים להתנדב בו וחלק לארגן אותו, כמובן שהפגישה לא נעשתה לצורך זה, אבל שאלתי האם מותר בשבת להציע רעיונות למארגני המחנה לדברים שכדאי להם לעשות? או שזה תכנון מקודש לחול? ושאלה נוספת, אם אני לא יודעת בשבת האם דבר מסוים הוא דיבור חול או לא האם מותר להגיד בכל זאת? תודה ושבת שלום.

זה מותר משתי סיבות: א. מכיוון שמדובר על שיחה של הצעות ולא על תכנון מעשי בדיוק מה נעשה ומה לא.

ב. אם לא מזכירים מילים שאסור לעשותם בשבת, אין איסור הכנה.

לנוחותך אביא לך את קיצור דינים דיבור בשבת כפי שהם מופיעים בספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

דיבור בענייני מלאכה

כד. אסור לומר דברים שאסור לעשות בשבת ומתכוון לעשותם בעתיד, כגון "מחר אסע לירושלים", "אדבר עם פלוני בטלפון". אבל מותר לומר דברים אלו בלא להזכיר את המילה המראה על מלאכה, כגון "מחר אלך לירושלים", "אדבר עם פלוני". וכאשר מספר על דברים שעשה בעבר, מותר להזכיר דברים אסורים, ובלבד שאין בכוונתו להדריך את חברו כיצד לעשותם.

כה. הרוצה לנסוע במוצאי שבת, רשאי לשאול את חברו שיש לו מונית "האם נראה לך שתוכל לבוא אליי בצאת השבת", אבל לא יאמר לו בלשון ציווי "בבקשה תבוא אליי במוצאי שבת", אף שלא מזכיר את המילה 'נסיעה'. וכן הרוצה לשכור פועל, רשאי לומר לו בשבת "אני מקווה לפגוש אותך ביום ראשון", אבל לא יאמר לו "בבקשה תבוא אליי ביום ראשון".

דיבור בענייני חשבונות

כו. אסור לדבר בשבת על חשבונות שיש בהם תועלת עסקית, ומותר לדבר מעט על חשבונות שאין בהם שום תועלת. לפיכך, אסור לדבר על התשלום שצריכים לשלם לפועלים, ומותר לדבר על מה שכבר שולם. וכן אסור לספר בכמה מכרו בית למי שמתעניין בקניית בית דומה. ובמקום צורך גדול, כגון שפגש אדם שאם לא ידבר עמו בשבת יהיה לו הפסד מרובה, מותר לדבר בשינוי, כגון במקום לומר "מאה שקלים" יאמר "מאה חלות".

הליכה ודיבור לצורך מצווה

כז. לצורך מצווה, כאשר הדבר נצרך דווקא בשבת, מותר לדבר בענייני מלאכה, או ללכת לראות דברים שצריך לעשות בהם מלאכה, או לחשב חשבונות כספיים. לפיכך, מותר ללכת להתבונן בבית כנסת שנמצא בתהליך בנייה, או ללכת סמוך לחשיכה למקום שייסעו משם לניחום אבלים.

וכן מותר לחשב את העלויות של סעודת חתונה, שכירת התזמורת והכנת בגדי הכלה, אבל אסור לסכם את העסקה בפועל. אסור לדבר על שכירת הצלם לחתונה ועל קניית בגדים להורים ולאחים, מפני שאינם מכלל צורכי המצווה.

כח. במקום הצורך מותר לערוך מגבית שבה מתחייבים לתת סכום לצדקה או לבית כנסת, או להכריז על אבדה גם אם היא מוקצה. וכן מותר לדבר על צורכי ציבור, כמו סלילת כביש וקביעת מיסים. וכן מותר להורים לחשב את הסכום הנדרש עבור חינוך ילדיהם לתורה, מדע ומקצוע.

וכן מותר במקום הצורך לעוסקים בחינוך לדון בתקציב בית הספר, ומותר למנהל לשאול מורה אם הוא מוכן ללמד אצלו, ואף לספר לו כמה יוכל להרוויח, בלא לסכם עמו את שכרו. וכן במקום שקשה למצוא מצות לפסח או ארבעה מינים לסוכות, מותר להודיע בשבת היכן ניתן לקנותם.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 20:00:08

ברכת המזון

אני עובדת בגן ילדים בחופש ושם אוכלת את ארוחת הבוקר, מה עדיף, לאכול את הלחם ולברך ברכת המזון שלא לפי כללי ההלכה, כגון-בישיבה, מפאת טיפול בילדים, ואם לא זה,אז אני שוכחת לברך בישיבה…תודה!

כיוון שמדובר בסך הכל על שתיים שלוש דקות (אמירת 'הרחמנים' קלה יותר), צריך למצוא את הדרך לומר את ברכת המזון בכבוד הראוי, כגון לתאם עם אישה אחרת שעובדת איתך (אם יש כזו) שכל אחת תיתן לשנייה את כמה דקות לברך.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 23:19:16

הדלקת נערות שבת

אישתי אחות בבית רפואה ולפעמים עובדת ליל שבת היא מדליקה נרות, שומעת קידוש ואוכלת בעבודה אם אני אוכל לבד בבית האם אני צריך להדליק נרות בברכה ? אם אני מוזמן לבית אחר לאכול האם אני צריך להדליק בברכה? במידה ואני אוכל בבית עם הבנים והכלות האם אני צריך להדליק ברכה? תודה

אם אתה אוכל בבית בין אם אתה לבד או אם אחרים, אתה צריך להדליק נרות בברכה. ואם אתה רוצה, אתה יכול לצאת ידי חובה בהדלקת כלותיך.

אם אתה מוזמן בסעודת הלילה לבית אחר, אתה יכול לעשות אחת משניים או לבקש מבעלת הבית שתוציא אותך בהדלקתה, או להדליק בביתך נרות שידלקו עד שתחזור לאחר הסעודה.

לנוחותך אביא לך את קיצור הלכות הדלקת נרות מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ד – הדלקת נרות שבת

מצוות ההדלקה

א. מצווה מדברי חכמים להדליק נר לכבוד שבת, כדי שיהיה אפשר לענג את השבת כראוי. עיקר המצווה להדליק נרות במקום הסעודה, ולכן על נרות אלו מברכים "להדליק נר של שבת". אמנם מצווה שיהיה אור חשמל מסוים גם בשאר המקומות בבית שמשתמשים בהם בליל שבת.

ב. כל נר שאורו יציב כשר למצווה, כיוון שאין חשש שיבוא להיטיבו ויעבור באיסור מבעיר, ואמרו חכמים שמצווה מן המובחר להדליק בשמן זית, שאורו צלול וזך. וכיום רוב הנשים מדליקות נרות פרפין שאורם חזק ויציב יותר.

ג. כאשר האישה אינה יכולה להדליק, ידליק האיש את הנרות בברכה, ואם ירצה יוכל לבקש מבתו הגדולה שתדליק במקומו.

מספר הנרות

ד. מצד הדין מספיק להדליק נר אחד, ונהגו להדליק שני נרות, ויש נוהגות להדליק יותר, אך כיום שמשתמשים באור חשמל, אין בזה כל כך הידור. ומכל מקום כאשר מתארחים בבית אחרים, המנהג להדליק שני נרות בלבד.

ה. נהגו שאישה ששכחה להדליק שבת אחת, תקנוס את עצמה ותדליק מכאן ואילך בכל השבתות נר אחד נוסף, ודווקא אם לא היה שם אור כלל, אבל אם היה אור חשמל לא צריכה לקנוס עצמה.

ברכת ההדלקה

ו. חלק מיוצאות ספרד נוהגות לברך לפני הדלקת הנרות, כשם שבכל המצוות מברכים לפני קיום המצווה (שו"ע), וכיוון שקיבלו שבת בהדלקה, יקפידו שלא לכבות את הגפרור, אלא יניחוהו שיכבה מאליו. ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (חיד"א, בא"ח) נוהגות לברך לאחר ההדלקה, וכדי שהברכה תחשב לפני המצווה, מכסות את עיניהן בעת הברכה, ולאחר הברכה נהנות מאור הנרות. ונכון לכל אישה לנהוג כמנהג משפחת אמה.

ז. כאשר גבר מדליק נרות, יברך לפני ההדלקה, ויכול לכבות את הגפרור, מפני שמנהג הגברים לקבל את השבת לאחר תפילת מנחה ולא בהדלקת הנרות.

האם אפשר לצאת בתאורה חשמלית

ח. בשעת הצורך אפשר לקיים את המצווה בברכה בהדלקת נורה חשמלית שיש לה חוט להט, שכן חוט המתכת הוא כפתילה, והחשמל כשמן. וכאשר אין לאישה נר או נורת להט, תברך על נורת ניאון או לד.

ט. כאשר מדליקים נרות רגילים, עדיף לכבות את תאורת החשמל לפני הדלקת הנרות ולהדליקה מחדש לשם שבת ומיד להדליק את הנרות, כדי שהברכה תחול גם על התאורה המרכזית של השבת.

דין הדלקת שתי משפחות שאוכלות יחד

י. רוב יוצאות ספרד נוהגות שכאשר משפחה מתארחת אצל חברתה והנשים מדליקות באותו מקום, רק בעלת הבית מדליקה בברכה (שו"ע). ולמנהג יוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד (מרוקו), גם האורחת מברכת על הדלקת נרותיה. ויותר טוב שהאורחת תדליק במקום אחר בבית, וכך לכל המנהגים תדליק בברכה.

יא. כאשר סידרו דירה ריקה לאורחים, טוב שהאורחת תדליק נרות באותה דירה בברכה, וכדי שברכתה לא תהיה לבטלה, צריכה להקפיד ליהנות מאור הנרות, ולכן תדליק נרות גדולים שיישארו דולקים עד לאחר שיחזרו מסעודת ליל שבת, או שתישאר לידם עד שיתחיל להחשיך, או שאחד מבני המשפחה ילך לפני הסעודה לראותם.

יב. בבתי מלון מכינים שולחן בחדר האוכל לנרות של כל הנשים. רוב יוצאות ספרד לא מברכות אם יש שם כבר נרות דולקים, ויוצאות אשכנז וחלק מיוצאות ספרד מברכות. והרוצה להדר, תברך בחדר על נורת להט המתחברת לשעון שבת שיכבה אותה בשעה שירצו לישון.

גבר נשוי או רווק השובתים מחוץ לביתם

יג. הישן וסועד סעודת ליל שבת בחדר משלו, אפילו הוא נשוי או רווק שסמוך על שולחן הוריו, צריך להדליק שם נרות בברכה. וכן חיילים, בין נשואים בין רווקים, צריכים לדאוג שאחד מהם ידליק נרות בברכה בחדר האוכל עבור כולם, ושיהיה אור מסוים בחדרים שבהם הם ישנים. וכן דין חולים בבית חולים ובחורי ישיבה המתגוררים כל השבוע בפנימייה ואוכלים יחד בחדר האוכל.

יד. גבר נשוי או רווק שמתארח בסעודת ליל שבת אצל משפחה אחרת, יוצא בהדלקת בעלת הבית. ואם הקצו עבורו דירה שתהיה במשך השבת רק שלו, טוב שיבקש מבעלת הבית שאוכל אצלה שתכוון להוציאו. ואם הרווק רגיל בכל שבת להדליק נרות בדירתו, אזי כאשר הוא מתארח והקצו עבורו דירה, לכתחילה ידליק שם נרות בברכה.

אישה נשואה או רווקה השובתת מחוץ לביתה

טו. אישה נשואה או רווקה שרגילה להדליק נרות בכל שבת, גם כאשר היא מתארחת המנהג שמכוונת לא לצאת בהדלקת בעלת הבית כדי שתוכל לקיים את המצווה בעצמה. וכן בפנימייה של בנות, בנוסף לנרות שאחת מהן צריכה להדליק בחדר האוכל עבור כולן, רשאיות שאר הבנות להדליק נרות בחדרים בברכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 18:38:45

שמיעת שירים בשלושת השבועות

שלום וברכה, לאחרונה גדלה התופעה של יצירת שירים ע"י בינה מלאכותית (הכל קורה על ידה – המילים,המנגינה והשירה). שאלתי היא האם אפשר להקשיב לשיר שנוצר ע"י בינה מלאכותית בשלושת השבועות וספירת העומר.

אין זה משנה איך נוצר השיר. אם הוא שיר שמח אסור לשמוע אותו בימים אלו. אביא לך את ההלכה בזה כפי שהיא מובאת בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

ה. מותר לשמוע שירים שאינם שמחים דרך מכשירים אלקטרוניים ביתיים עד סוף חודש תמוז, מפני שאין בשמיעה כזו חגיגיות כשאינה בקול רם. ומראש חודש אב מותר לשמוע רק שירים עצובים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-25 07:46:03

בין חמה לצל

שלום הרב, לפי מו"ר הרב מלמד, האם יש לחשוש בימינו לדין של לא לעמוד בין חמה לצל בשלושת השבועות ?

אם היתה בזה בעיה זה היה כתוב בפנה"ל כשרות בפרק לו העוסק בסכנות. עיי"ש שאין צורך לחשוש לכל הדברים הללו, וכמנהג העולם שלא לחשוש לעניין זה כלל. ובאמת גם לחוששים, כמעט ואין זה מעשי – 1. מדובר דווקא על הליכה בשביל שהוא בין חמה לצל. כמו כן כתב ערוך השולחן שעניין זה מתייחס רק להליכה מחוץ לישוב ולא בתוך העיר, וכפי שכתב הא"א (בסי' הנ"ל) שדברי המחבר אינם שייכים במקום שמצוייים אנשים ובמקום ישוב, והוסיף שנראה שהוא הדין לעיבורה של עיר. וכן דעת החזו"א (דינים והנהגות כ' ה').

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-24 15:46:23

יש לך שאלה?

פרשת עקב – ברכת המזון כחיבור שמיים וארץ

ברכת המזון

בפרשת השבוע, פרשת עקב, אנו נפגשים עם מצווה יסודית אותה מקיים האדם בכל יום, מצוות ברכת המזון, כשהפסוק הפותח פרשייה זו הוא "כל המצווה אשר אנוכי מצווך היום תשמרון לעשות למען תחיון ורביתם ובאתם וירשתם את הארץ אשר נשבע ה' לאבותיכם". פסוק יסודי זה, שנותן את מטרת כל המצוות, מגלה לנו שמגמת המצוות הינה חיים, "למען תחיון". אדם המקיים את מצוות ה' וממילא מקושר לקב"ה, למקור החיים, למשמעות העולם, הוא החי באמת, "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום".

המצוות מקשרות את האדם לבורא

כאשר אדם עושה את כל המצוות הוא זוכה להיות מקושר לקב"ה בכל חושיו, רגשותיו, מחשבותיו וכוחותיו. לא לחינם לא כתבה התורה "כל המצוות אשר אנוכי מצווה היום" אלא "כל המצווה", שכן כאשר האדם עושה את כל המצוות הדברים מתחברים לשירה אחת, לגוף אחד, להרמוניה שלמה, בה האדם הופך להיות מחובר ומדובק לחיי החיים, וממילא לעולם הזה ולעולמות כולם.

ריבוי בזכות המצוות

מתוך החיים מופיע היסוד השני בפסוק, "ורביתם", ודבר זה מתואר כעובדה ולא כציווי. כאשר אתם עושים את כל המצווה, הרי שתזכו לחיים ולרבייה.

משמעותה של המילה רבייה כפולה. המשמעות האחת היא ריבוי והתרחבות, והמשמעות השנייה- התגדלות (כפי דברי רש"י על הפסוק בדברים א,ו "רב לכם שבת בהר הזה" ש"הרבה לכם גדולה ושכר על ישיבתכם בהר הזה"- כלומר, המילה רב היא גדולה. וכן דברי הספרי על הפסוק בדברים ג,כו "רב לך אל תוסף דבר אליי עוד בדבר הזה" ש"ויאמר ה' אליי רב לך- אמר לו: משה, הרבה לך בידי לעולם הבא").

אומרת התורה שכאשר נקיים את כל המצווה הרי שנהיה דבקים בה' חיים, והביטוי הבסיסי והיסודי ביותר של החיים הוא ההגדלות וההתרבות בכמות ובאיכות. וכפי משמעותה העמוקה של המשנה "לא נברא העולם אלא לפרייה ורבייה".

המדד לחיים הוא היצירה וההתפתחות. והיצירה הגדולה ביותר שהאדם יכול ליצור היא כמובן יצירת החיים- הולדת ילדים- המעשה הנשגב בו, ע"פ עדות חז"ל, מתקיימת שותפות בין האדם לקב"ה, המעשה הנשגב שחייב לבוא מתוך חיבור של אהבה בין איש לאשתו- הוא הוא היצירה העליונה ביותר שאדם יכול ליצור.

בכל מקום בו מוצאים ריבוי של חיים, ילדים וילדות ממלאים את הבתים, את גני השעשועים, את המעונות, גני הילדים ובתי הספר, שם יש חיים אמיתיים שהם דבקות בה'. לעומת זאת, במקום שהדברים הללו לא קיימים, כמידת חסרונם כך החיסרון של החיים.

הדבקות בארץ ישראל

ההמשך הישיר של החיים והרבייה הוא הקשר לארץ ישראל, כפי שממשיך הפסוק "ובאתם וירשתים את הארץ אשר נשבע ה' לאבותיכם". מתוך הדבקות בה' מתגלה גם הדבקות בארץ, הרצון לרשת את הארץ, כדברי הרמב"ן בהשגותיו לספר המצוות שעניין ירושת הארץ הוא ההתיישבות הבלעדית של ישראל בכל מרחבי הארץ.

הקשר אל הקב"ה מוליד קשר לארץ אשר "עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה", כי כאשר רצונו של האדם לחיות חיים גשמיים- "למען תחיון", ולחיות חיים שיוצרים חיים- "ורביתם", ושכל החיוניות הזו תהיה מתוך הדבקות בה', אין לו אפשרות לעשות זאת אלא בארץ. ולכן ההשתוקקות לארץ ישראל, ההשתוקקות לבנות בניינים, להפריח חיים בשממה, היא המשך ישיר של הדבקות בה'.

ברכת המזון מרוממת את האכילה

מתוך הבנת הפסוק הזה אנו באים להבנת עניינה של ברכת המזון. האוכל והאכילה, שללא ספק מכניסים שמחה ועונג לחיינו, חייבים להיות מקושרים ומשמשים כאמצעים מקרבים ומדבקים אותנו לקב"ה.

מטרתנו היא שהאוכל לא יגשם את האדם וירחיק אותו מהקב"ה, אלא להיפך, שהאוכל יהיה אחד מהדברים שמקשרים ומקרבים את האדם לדבקות בה'. וכפי שאנו מוצאים שהמצווה הראשונה שנצטווה האדם הראשון היא "מפרי עץ הגן אכול תאכל", וכן עיקר עבודת המקדש הינה על ידי אכילת הקורבנות- "כהנים אוכלים ובעלים מתכפרים".

דבר זה אפשרי על ידי ברכת המזון, בה אנו לוקחים את כל השמחה וההנאה, את כל החיוניות והכוחות שניתנו לנו מהאוכל וזוכרים מה מקור החיוניות הזו, וזוהי ברכת הזן. ומתוך כך אנו זוכרים שכדי להצליח לחיות את החיוניות האלוקית הזאת בעולם, הקב"ה נתן לנו את הארץ ואת מרכזה- ירושלים. (ואלה גם היסודות שחייבים מדאורייתא להזכיר בברכת המזון).

אל יסודות אלה מצטרפת ברכת הטוב והמטיב, שנתקנה כאשר ניתנו הרוגי ביתר לקבורה. "הטוב"- שלא הסריחו, "והמטיב"- שזכו להיקבר. שם התגלה הדבר המופלאה שאותם האנשים הנלחמים על ארץ ישראל ומדינת ישראל (שהרי הרוגי ביתר היו חלק ממרד בר כוכבא), גם במותם ממשיכים הם להיות חיוניים, ולכן לא הסריחו. ולא זו בלבד אלא שהם הופכים להיות חלק מן הארץ וזוכים להיקבר באדמת ארץ ישראל. ובמקום להוסיף חיים באופן פרטי, הם הופכים להיות מוסיפים חיים לכלל ישראל, דרך אדמת הארץ.

זו עניינה של ברכת המזון כאשר מברכים אותה כראוי. וכך הברכה האלוקית שניתנת לנו בשפע העצום של המאכלים על טעמם, צבעם ומרקמם, הופכת להיות דבר המקשר ומחבר אותנו עם האידיאלים האלוקיים ועם הקב"ה.

יהי רצון שנזכה להודות לה' כראוי על כל הטוב והחסד שגמל עמנו, ומתוך ההודאה הגדולה נזכה להמשיך בחיינו ברכה וחיים והגדלות בכל המישורים.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן