חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת בראשית – משמעות וערך הדרך!

ביום ראשון, בפרידה מהסוכה, הסברתי שבעצם במוצאי יוה"כ על פי חז"ל יוצאת בת קול ואומרת לאדם: 'לך אכול בשמחה לחמך ושתה בלב טוב יינך כי כבר רצה ה' את מעשיך', האדם יכול ללכת לביתו, לחזור לשגרת חייו שהוא טהור ונקי מחטאיו ועוונותיו, שהוא עם החלטות טובות וכיוון נכון בחיים, אחרי המלכת ה' בראש השנה ועשרת ימי תשובה.

 

אך האדם חש שאם הוא יחזור לביתו, הוא עלול ליפול, לשכוח את כל רצונותיו הטובים, לאבד את הקרבת ה' והמדריגה הרוחנית אליה זכה במאמץ בימים הנוראים, ולכן הקב"ה נותן לו שבעה ימים של התרגלות, שבעה ימים של מגורים ב'חממה אלוקית', בצילא דמהמנותא', בצל ה', בימים אלו הוא מתרגל שכל מעשיו שנעשים לשם שמים, הם מצווה, כל המעשים שהוא עושה בסוכה הם מצווה, ואז מגיע שמיני עצרת, ואדם נכנס לביתו, וכאן המשימה גדולה יותר, לזכור ולדעת גם בשגרה שכל מעשיו שנעשים לשם שמים הם מצווה.

 

האדם נדרש לקיים בחייו 'בכל דרכיך דעהו', אולי גם לזה רומזות ההקפות, שאדם בא לומר אני רוצה שהאידאלים והערכים יקיפו את כל היום שלי, את כל חלקי חיי, ולכן אני מקיף עם התורה את כל הצדדים, את כל המציאות.

כדבריו הידועים של חובת הלבבות, שכל מעשה הוא או מצווה או עבירה, אם הוא נדרש ונצרך, הוא מצווה, ואם הוא מיותר, הוא עבירה שהרי אדם מבזבז זמן וכוחות על הבל וריק.

 

כלומר, מה שנדרש מאיתנו בימים אלו אחרי ר"ה, עשרת ימי תשובה, יוה"כ, סוכות ושמיני עצרת, הוא לחזור לבתינו ולזכור שכל מעשינו כאשר הם מכוונים לשם שמיים, לעשיית הטוב ולהבאת ברכה לעולם הם מצווה.

להגיע למציאות שכל המעשים הם לשם שמיים, וממילא האדם חש כל רגע ורגע הוא מחובר לקב"ה, עושה דברים משמעותיים וגדולים, זו וודאי משימה אדירה וגדולה, אך גם קשה ומורכבת, וכבר בפרשתנו, פרשת בראשית אנו מוצאים את האתגר הגדול לצד הקושי ליישם אותו.

 

וננסה לראות את הדברים בשתי מקומות בפרשת בראשית, חטא הארץ וחטא האדם.

חטא הארץ , ה' ציווה את הארץ לעשות : "עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי", אך בפועל נאמר: " וְעֵץ עֹשֶׂה פְּרִי", מהי המשמעות של "עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי"? ואיך ייתכן שדברי ה' לא בוצעו?

רש"י מסביר:

"עץ פרי" –  שיהא טעם העץ כטעם הפרי, והיא לא עשתה כן, אלא 'ותוצא הארץ עץ עושה פרי', ולא העץ פרי. לפיכך, כשנתקלל אדם על עוונו נפקדה גם היא על עוונה ונתקללה: "אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ".

לפי דברי רש"י הארץ חטאה בכך שלא עשתה את דבר ה' במדויק ונענשה על כך. דבריו מעוררים שאלה, שהרי לארץ אין בחירה בין טוב לרע, ומהי משמעות חטאה?

הרב קוק באורות התשובה (פרק ו, ז) מבאר את העניין:

מתחילת הבריאה ראוי היה טעם העץ להיות גם הוא כטעם פריו, כל האמצעים המחזיקים איזו מגמה רוחנית גבוהה כללית, ראויים היו להיות מוחשים בחוש נשמתי, באותו הגובה והנועם, שעצם המגמה מורגשת בו כשאנו מציירים אותה. אבל טבע הארץ, התנודדות החיים ולאות הרוחניות כשהיא נסגרת במסגר הגופניות, גרם שרק טעמו של הפרי של המגמה האחרונה, האידיאל הראשי, מורגש הוא בנעמו והדרו, אבל העצים הנושאים עליהם את הפרי, עם כל נחיצותם לגידול הפרי, נתעבו ונתגשמו.

העולה מדברי הרב קוק הוא שהרצון היה שכל צעד וצעד בדרך יורגש כחלק מערך גדול, מאידאל גדול, כי זו האמת, אך למעשה יש קושי לחוש את זה, יש קושי לדעת ולחוש את האמת שהדרך היא התכלית, שכל צעד וצעד של התקדמות אלו הם חיינו.

חטא האדם, כשהאשה מציגה לנחש את סדרי החיים בגן עדן, היא מתבטאת בזו הלשון: "ותאמר האשה אל הנחש מפרי עץ הגן נאכל, ומפרי העץ אשר בתוך הגן אמר אלוקים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו פן תמותון". כלומר, האכילה מפרי עץ הגן היא דבר טבעי אשר נועד, לתפיסת האשה, למילוי צרכים גופניים של האדם, ואין לו קשר לקב"ה. לתפיסתה, עבודת ה' הינה רק הגבלות וייסורים חמורים, תוך איומים.

מנגד, אם נעיין בציווי האלוקי לאדם נגלה תמונה אחרת לגמרי. אחרי שה' בורא את העולם ויוצר את האדם ונופח באפיו נשמת חיים, הוא יוצר את גן עדן, ושם יוצר עולם מופלא של שפע וברכה, של טוב וחסד.

"ויצמח ה' אלוקים מן האדמה כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל, ועץ החיים בתוך הגן, עץ הדעת טוב ורע".

הגן מתמלא בחיים, בנהר המתחלק לארבעה ראשים ומקיף את כל הגן, ואז מגיע הציווי האלוקי:

"ויצו ה' אלוקים על האדם לאמר מכל עץ הגן אכול תאכל, ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו כי ביום אכלך ממנו מות תמות".

כלומר הציווי הראשוני על האדם הוא לאכול מכל עץ הגן, כולל עץ החיים. ורק אחרי הציווי לחיות, לשמוח ולהתענג על כל עץ הגן, מופיעה ההגבלה לא לאכול מעץ הדעת.

מה הביא את האשה לסלף את הציווי האלוקי?

תחושת הניתוק בין הדרך למטרות, יש את מה שאנו עושים כדי לחיות ויש את הציווים האלוקיים.

האכילה והשתייה הסתמית הם לא מצווה, הם חסרי משמעות, ומכאן ניתן להתדרדר בקלות, לכך שזה לא כל כך משנה איך זה יעשה.

צריך לדעת שכל צעד וצעד הוא משמעותי, הוא מצווה, וצריך לסמוך בו.

יהי רצון שנזכה לקיים בחיינו:
"בכל דרכיך דעהו והוא יישר אורחותיך"

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן