חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

יש לך שאלה?

פרשת מקץ – לא לוותר על החלום

מרגע שנתקלים בדמותו המופלאה של יוסף, מתחילים לדבר על החלומות. זה מתחיל בחלומותיו של יוסף, ממשיך בחלומות שר המשקים ושר האופים, ולאחר מכן ממשיך בחלומו של פרעה.

יוסף הוא איש שלא מוותר על חלומותיו. גם כשנראה שאין סיכוי הוא יפעל בכל כוחו להגשמת חלומותיו. יוסף כמו יעקב אביו – חולם ומגשים – חולם ובעקבות חלומותיו פועל לשינוי המציאות. על פי חלק מהמפרשים כל המסע שמעביר יוסף את אחיו מאז פגישתם הראשונה במצרים, כשבאו לשבור אוכל, ועד ההתגלות בפניהם בפרשה הבאה, היא לשם קיום החלום – גיבוש האחים, גיבוש בית ישראל.

הזוהר הקדוש אומר על פרשתנו שכל אדם מחויב לזכור את חלומותיו הטובים, ושאסור לאדם לוותר על חלומותיו ושאיפותיו.

עם ישראל הוא עם שנבנה על אדני החלומות. את עיקר האמונה שלנו, את עיקר הגאולה שלנו, אנחנו בונים מדברי נבואה. גם אם אנחנו לא נביאים, הגמרא אומרת שחלום זה אחד משישים מנבואה.

מרן הרב קוק אומר באורות הקודש שחלום איננו פשרה עם המציאות העכשווית הלקויה, ואיננו בא לתת לארס של הציניות העכשווית לקלקל את כל החזון, את כל הרצון של האדם ליותר, לתיקון, לקדושה, לטהרה. חלום הוא היכולת להתנשא מעל ההווה, להתנשא אל עולם עליון, עולם שמביא רפואה והחלמה לנפש, (שהרי חלום-הוא אותיות החלמה).

הנפש האנושית חבוטה ממאורעות ההווה ועלולה לראות במציאות העכשווית את חזות הכל. לא תמיד היא מסוגלת ליצר בעצמה תקוות וכוחות. החלום- החזון, מרפא את הנפש, ומשיב לה את עצמה.

מי שיש לו חלומות גדולים יודע גם להלחם למענם – (ח.ל.ם אותיות מלחמה). מי שהיו לו חלומות להגיע לבית המקדש ולטהר את המנורה יכול היה להילחם מעטים מול רבים; מי שהיו לו חלומות להקים ממלכה יכול היה להילחם חלשים מול גיבורים – בכל הדורות כולם. רק מי ששנים חלם והתפלל 'תקע בשופר גדול לחירותנו ושא נס לקבץ גלויותינו', 'ותחזינה עיננו בשובך לציון ברחמים', זוכה לראות את התקיימות החלומות. בכל הדורות החלומות האלו מניעים אותנו.

יוסף הוא ריאליסט – הוא יודע בדיוק מה לעשות ואיך לארגן. הוא לוקח אחריות כלכלית על כל העולם, ומנהל את הכל בתבונה ובמעשיות. והחלום נותן לו שאר רוח, נותן לו כלים.

אנחנו צריכים לנהוג באופן דומה כשאנו באים לבחון את צעדינו בארץ ישראל. ראשית, אנחנו באים מתוך חלום – מתוך חלום של נביאים, מתוך חלומו של יעקב, מתוך חלומו של דוד, מתוך החלומות שלנו – ומתוך כך ניגשים אל המציאות העכשווית בחכמה, בתבונה, בסדר ובאומץ.

החלומות לא באו ליצור פער בלתי אפשרי לגישור, אלא כדי שנחשוב כיצד אנחנו יכולים להרים את המציאות. מטרת החלומות שלנו בחיים היא להזניק את כוח העשייה שלנו, וליצור תעוזה. מטרת החלומות היא ליצור חזון שנותן כוחות, שמוליד אמביציות, שנותן תוקף ומחשבה להמון מעשים.

בחנוכה אנחנו מדליקים נרות וחולמים. חולמים על כך שייבנה בית המקדש, חולמים על כך שנדליק את המנורה, על הכהונה ועל השראת שכינה. חלומות אלה באים לנסוך בנו רוח ותקווה, כוחות ושמחה.

כותב הרב קוק (אורות הקודש א, עמ' רכו):

החלומות הגדולים
החלומות הגדולים יסוד העולם הם.
המדרגות שונות הן.
חולמים הם הנביאים, בחלום אדבר בו.
חולמים הם המשוררים בהקיץ,
חולמים בעלי המחשבה הגדולים

לתיקון העולם.
חולמים אנו כולנו

בשוב ד' את שיבת ציון.

וכפי שביטא את הדברים חוזה המדינה, החולם הגדול: "חלום ומעשה אינם שונים כל כך כפי שנוטים לחשוב. כי כל מעשי בני האדם בחלום יסודם, וגם אחריתם חלום היא… ואילו אם תרצו, הרי כל אשר סיפרתי לכם, אגדה הוא. ואגדה יוסיף להיות".

צריך לדעת לא לוותר על החלומות, לא לקצוץ אותם, אלא להציב אותם בשיא גובהם, בשיא עצמתם, ודווקא מתוך כך בעזרת ה' יהיו לנו כוחות להילחם למענם להתמסר להגשמתם.

יהי רצון שנזכה לחלום – לחלום כיצד אנו רוצים לראות את מדינתנו, את ביתנו ואת חיינו; ומתוך החלום לפעול ולעשות.

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן