חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

אכילת כזית בפסח

שלום. אני אדם שאכילת מצה מרובה יכולה לגרום לי לכאבי בטן ולעצירות אני מעוניין לדעת מה השיעור החיוב הבסיסי שאני מחויייב לאכול מצה כמה זה בגרמים. שאלה נוספת יש קרובת משפחה חילונית שכאשר היא מגיעה הביתה אלינו בשבת היא מטעינה את הפלאפון שלה בשבת במטען יש לנו וויכוח בבית האם להעיר לה מצד אחד זה יכול ליצור כלפיה ניכור דבר שהוא חבל מכיון שהבית נותן לה ולביתה אווירת יהדות מצד מה גם שמדובר באישה קשת יום ובודדה מצד שני אולי יש לחשוש מכיון שאנו משלמים על החשמל זה נקרא כאילו אנחנו מכשילים אותה באיסור

  1. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, המביא את הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:אכילת המצה

    כז. מצווה מהתורה לאכול בליל ט"ו בניסן 'כזית' מצה שמורה, ומדברי חכמים אוכלים עוד 'כזית' מצה יחד עם ה'כזית' הראשון, ועוד 'כזית' בכורך, ועוד 'כזית' בסוף הסעודה לאפיקומן.

    כח. שיעור 'כזית' הוא כשליש מצת מכונה, וכגודל זה במצות יד קשות, ובמצות רכות השיעור הוא נפח של חצי ביצה. אוכלים את המצה ברציפות ובנחת, ואין צורך להסתכל לשם כך בשעון, שכן אם לא הפסיק בדברים אחרים, ודאי יצא ידי חובה.

    המתקשים לאכול מצה

    לג. המתקשה לאכול את הכמות הנדרשת של המצות, ישתדל לאכול במצת המצווה הראשונה שני שליש מצת מכונה, וב'כורך' וב'אפיקומן' יכול להסתפק בחמישית מצת מכונה. ואם גם זה קשה לו, יכול לאכול למצת מצווה כשיעור שליש מצה. ואם לא יכול לאכול שליש מצה בתחילה, יאכל כמה שיכול בלא לברך "על אכילת מצה", ויצא בברכת עורך הסדר.

    לד. מי שקשה לו ללעוס את המצה, יכול לפורר אותה. ואם גם באופן זה מתקשה לאכול, ישרה אותה מעט במים. אבל אם השרה אותה עד שנימוחה, כיוון שנתבטל ממנה טעם מצה, לא יוצא בה ידי חובה.

    לה. מי שיודע שאכילת המצה או המרור או שתיית ארבע כוסות תגרום לו שיחלה וייפול למשכב, או שיגבר חוליו, פטור מהמצווה. לכן רוב חולי צליאק חייבים לאכול 'כזית' מצה בליל הסדר, מפני שאכילה מועטת כזו לא תגרום להם לחלות. אבל היודעים שאכילת המצה עלולה לגרום להם לתגובות קשות, פטורים. וכיום יש מצות משיבולת שועל, שטובות יותר לחולי צליאק.

  2. אינכם מכשילים אותה באיסור, שהרי היא כלל לא שואלת אתכם האם אפשר להטעין. אם שייך להעיר לה שאין הדבר מכובד, או לפחות שתטעין בחדר באופן לא גלוי, כדאי מאוד לעשות זאת בעדינות. אנשים צריכים לדעת לכבד את המארחים הדתיים שלהם. פעמים רבות אנשים מופתעים מכך שמי שהעירו לו קיבל בשמחה את הדברים.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 02:25:39

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

יש לך שאלה?

פרשת במדבר וחג מתן תורה

אנו עומדים בהתרגשות לפני קבלת התורה המחודשת, אנו מצווים שקבלת התורה לא תהיה מאורע שקרה בעבר, אלא מאורע שמתחדש בנו יום יום, כפי שדרשו חז"ל פעמים רבות:

"ושמרתם' – זה תלמוד, 'לעשות' – זה מעשה, 'את כל החוקים' – אלו המדרשות, 'ואת המשפטים' – אלו הדינים, 'אשר אנכי נותן לפניכם היום' – בכל יום יהיו חביבין עליכם כאילו היום קבלתם אותם מהר סיני. ויהיו רגילים בפיכם כאילו היום שמעתם אותם"

"בן זומא אומר: מה כתיב 'בחודש השלישי, ביום ההוא', אין כתיב כאן אלא 'ביום הזה', כאילו ביום הזה באו מדבר סיני, כל יום שאתה עוסק בתורה, הוי אומר כאילו ביום הזה קיבלתיה מסיני, ואומר היום הזה ה' אלוהיך מצווך לעשות…כי ביום הזה באו, אלא כשתהא לומד, אל יהו בעיניך ישנים, אלא כאילו היום הזה ניתנה, ביום ההוא אין כתיב כאן, אלא ביום הזה"

"ביום הזה באו מדבר סיני'-. יהיה הברית כרותה בעיניך, כאלו בזה היום קבלת התורה, וזהו שנאמר 'לא את אבותינו כרת ה' את הברית הזאת…"

ויש לשאול איך ייתכן שתורה הנלמדת אלפי שנים, תהיה בעינינו כחדשה? איך זה אפשרי שאדם הלומד תורה לילות כימים במשך שנים רבות יתרגש שוב ושוב מן התורה ויחוש שהיום קיבלה מסיני? איך יכול אדם החי את התורה יום יום, מתוך הברית האלוקית עימנו, לחוש שהיום נכרתה הברית?

התשובה לענ"ד היא דרך ההסתכלות על התורה. אם התורה היא יידע מסויים, מידע שהועבר לנו ע"י משה רבנו מפי הקב"ה, אכן לא ייתכן שהתחושה תהיה שהיום קיבלנו זאת.

אך אם מבינים שהתורה היא דבר ה' העובר אלינו כל יום ויום ובכל שעה ושעה, שחייו של האדם וחיי האנושות מתחדשים בכל יום ויום ובכל רגע ורגע, ושבתורה יש הדרכות לכל מצב ומצב בו האדם נתקל – אזי ניתן לגשת אל התורה כל יום מתוך שמחה וחרדת קודש, לקבל את דבר ה' המופנה אלינו היום, לקבל את ההדרכה האלוקית אלינו בשעה זו.

מתוך הבנה זו אנו יודעים שלא נוכל לכוון את חיינו כראוי ללא דבר ה' אלינו, ומשתוקקים לקבל את התורה יום יום.  כל הידיעות האנושיות שלנו לא מספיקות, כל מה שלמדנו בחוכמה ובתורה לא מספיק ויש צורך אדיר לקבל את דבר ה' אלינו כעת. לכן התורה ניתנת במדבר שמוגדר בעיקר על פי מה שאין בו. המדבר הוא מקום חרב, מקום שמם, אין בו בניינים. האדם במדבר מלא בצימאון, בהשתוקקות. לכן המדבר הוא המקום המתאים ביותר לקבלת התורה, כי אל התורה צריך להגיע כאשר האדם צמא ומשתוקק לקבל את ההדרכה האלוקית, כאשר האדם חש שדבר ה' הוא שיבנה את חייו, הוא שידריכם וינווטם, וכי ללא דבר ה' אליך כעת, האדם חרב כמדבר.

הגמרא שואלת מדוע ההר עליו ניתנה התורה נקרא 'הר סיני'? ועונה שזהו ההר שממנו ירדה שנאה לאומות העולם. וממשיכה הגמרא ואומרת שגם שמו הנוסף 'הר חורב', רומז לחורבן שיצא מתוך ההר. ויש לשאול, האם תורתנו היא שנאה וחורבן? וניתן לומר, שאכן, כדי לקבל את התורה האדם נדרש כביכול להחריב את כל מה שיש כדי לקבל באופן נקי ושלם את התורה, ורק מתוכה לבנות ולכוון את חייו.

כל יום שאנו נגשים ללימוד התורה, אנו משתדלים להתייצב כמה שיותר בנקיות מול דבר ה' אלינו,  מלאים בצימאון לדבר ה', וזוהי תכונתו של המיוחדת של המדבר כדברי המדרש בפרשת השבוע:

'מי יתנני במדבר מלון אורחים…', היכן שהייתי מסתלק, שנאמר: ישאו מדבר ועריו…', משל לנשיא שנכנס למדינה, וראו אותו בני המדינה וברחו, נכנס לשנייה וברחו מלפניו, נכנס לעיר אחד חרבה ראו אותו התחילו מקלסין אותו, אמר הנשיא זו העיר טובה היא מכל המדינות, כאן אני בונה לי אכסניא, ובכאן אני דר, כך כשבא הקב"ה לים ברח מלפניו שנאמר: 'הים ראה וינוס', נגלה על הר סיני ברחו שנאמר: 'ההרים רקדו כאלים', בא למדבר חרבה קבלה אותו וקלסה אותו, שנא': 'ישאו מדבר ועריו…', אמר הקב"ה זה המדבר טובה מכל המדינות כאן אני בונה לי אכסנאי ירד לתוכה התחילו הכל שמחים שהקב"ה ירד לתוכו שנאמר:  'ישושום מדבר וציה ותגל ערבה ותפרח כחבצלת'.

זוהי תכונתו המיוחדת של משה רבנו, מקבל התורה: הענווה, שמאפשרת לו לקבל את התורה.

ונסיים בדברי הרב קוק על המילה קיבל, המופיעה כחלק מהמשנה באבות: 'משה קיבל תורה מסיני':

"הגדולה העליונה של האדם, המתעלה מעל כל גודל ונשגב, היא ההסתגלות לשמע בקול ד', לקבל דבר ד', לא לחדש מעצמו, לא להעמיד חזון, לא להתחזק בעצמיות הכוחות המוגבלים אשר לאדם ולכל נוצר, כי-אם לקבל. ומשה אדון הנביאים, העניו שבכל האדם אשר על פני האדמה, הוא בא אל העליוניות הזאת. אשר סיגלתו לה הענווה ה"גדולה מכולן…שהנשמה העליונה הזאת, נשמתו של הרועה הנאמן משה, נעשתה לכלי-קבלה לקבל את האור העליון במלא זהרו, בעוצם גבורתו וכליל תפארתו, והיא תיקון יסוד השמיעה בכל העולמים, ובכל יצורים, "אזנים כרית לי עולה וחטאה לא שאלת. אז אמרתי הנה באתי במגלת ספר כתוב עלי".

יהי רצון שבחג מתן תורה הבעל"ט, ובכל השנה, נזכה לקבל את התורה מתוך צימאון, ומתוך השתוקקות.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן