חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת ויקרא – הביאני המלך

השבוע אנו מתחילים את ספר ויקרא. במידה מסוימת ספר זה מהווה הליבה של חמשת חומשי התורה. הוא האמצע והמרכז של התורה. יש משמעות עמוקה לכך שזהו הלב, כאשר בין היתר גם אנחנו צריכים לכוון את ליבנו ללב התורה. ישנה חשיבות גדולה לשאלה מאיזו כוונה והתכווננות נעשים כל המעשים וכל הפעולות, מאיזה לב נובעות הרגשות המחשבות. והלב הוא ספר ויקרא.

ספר ויקרא מתחיל בקריאה אלוקית למשה רבנו- המייצג את כל עם ישראל- להיכנס פנימה, לבוא אל המלך. בפורים בשעת הסעודה בכה אחד מרבני הישיבה על כך ש"אני לא נקראתי לבוא אל המלך זה שלושים יום!". וכאן מתגלה שיש קריאה אלוקית אלינו תכנסו פנימה, בואו אל היכלו של המלך. אל תשארו בחוץ. אתם שייכים להשראת השכינה: 'כי חלק ה' עמו'.

ישנם מדרשים מופלאים על קריאת הקודש האלוקית להכנס פנימה:

"משל למלך שציווה את עבדו ואמר לו בנה לי פלטין, על כל דבר ודבר שהיה בונה היה כותב עליו שמו של המלך, והיה בונה כתלים וכותב עליהן שמו של המלך…לימים נכנס המלך לתוך הפלטין, על כל דבר ודבר שהיה מביט היה מוצא שמו כתוב עליו, אמר כל הכבוד הזה עשה לי עבדי ואני מבפנים והוא מבחוץ, קיראו לו ויכנס לפני ולפנים. כך, בשעה שאמר לו הקב"ה למשה עשה לי משכן, על כל דבר ודבר שהיה עושה, היה כותב עליו כאשר ציווה ה' את משה, אמר הקב"ה כל הכבוד הזה עשה לי משה ואני מבפנים והוא מבחוץ, קראו לו שיכנס לפני ולפנים, לכך נאמר: 'ויקרא אל משה'!"

שהאדם מכוון את כל מעשיו לשם שמיים, ועל כל דבר ודבר קורא את שם ה', הקב"ה קורא לו 'היכנס פנימה'.

"את מוצא בשעה שנגלה הקב"ה למשה מתוך הסנה, היה מסתיר פניו ממנו, שנאמר: 'ויסתר משה פניו…', בים עמד לו מן הצד…בסיני עמד לו מן הצד… באוהל מועד עמד לו מן הצד, אמר לו הקב"ה עד מתי אתה משפיל עצמך, אין השעה מחכה אלא לך!…ויקרא אל משה"

שאדם עושה ופועל בכל כוחו לקידוש שמו יתברך, ולא לכבוד עצמו, ולכן שם את עצמו בצד, סוף דבר, הקב"ה קורא לו, ואומר לו: אין השעה מחכה אלא לך!

"יהא שמו מבורך לעולם, שהניח את העליונים ובחר בתחתונים לשכן במשכן, בשביל אהבתן של ישראל…בשביל האהבה 'נכספה וגם כלתה נפשי…' וכן הוא אומר 'ויקרא אל משה מאוהל מועד'"

יש אהבה אלוקית אדירה לעם ישראל, וקריאה קבועה: שובו אליי!

הקב"ה קורא לנו להתקרב. אבל איך מתקרבים? את זה אנו לומדים בספר ויקרא. כל עניינו של ספר זה הוא להתקרב אליו יתברך, ומי שרוצה להתקרב צריך להקריב, להתמסר. ככל שאדם מקריב מעצמו, מחלבו ודמו, מכוחו, מזמנו – כך הוא מתקרב!

הספר נפתח בקריאה מרגשת ומופלאה: בני אהובי התקרב אליי! ומיד אחרי הקריאה הזאת, יש ציווי תתקרב ע"י מסירות נפש, על ידי השקעה, על ידי הקרבה.

את הדברים אני כותב בבוקר של יום הבחירות, והלב מלא תפילה ותקווה, שיאר ה' פניו אלינו "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה והסר ממנו יגון ואנחה, ומלוך עלינו אתה ה' לבדך בחסד וברחמים, בצדק ובמשפט…".

ויחד עם התפילה – אני רואה בחלון לפנות בוקר את האנשים הצדיקים, בעלי משפחות, שלא חזרו מהעבודה אלא נסעו כל הלילה להדביק מודעות, לעשות ככל יכולתם למען שמו יתברך, למען התורה, העם והארץ! אחרי שהם חוזרים לפנות בוקר ליישוב הם רצים לתפילת שחרית, ואומרים לי: צריך לישון מעט, עוד שעות ספורות נוסעים לפעול באשדוד…

ובעצרת שהייתה השבוע אתה רואה אימהות יוצאות עם ילדיהם. וכן, עם העייפות והקושי (ועם פסח שמחכה בפתח), הן הולכות לעשות טלפונים למצביעים פוטנציאלים בשעות הלילה, אחרי שהשכיבו את הילדים לישון, וכל זאת למען התורה, העם והארץ. והעיינים מתמלאות דמעות על המסירות והלב מתפלל: ה' תקרא להם!

לאנשים והנשים, לאימהות והאבות ששמים הכול בצד, מקריבים זמן וכסף, מקריבים שינה, מקריבים את כבודם, ובענווה: המורים, המהנדסים, רואי החשבון, עורכי הדין, האימהות- כולם הולכים, עומדים בצמתים, תולים שלטים, עושים כל שביכולתם למענך: ה' תקרא להם להיכנס פנימה ה' כל כך מקריבים!

שנזכה שנשמע את קול ה' הקורא לנו!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן