חיפוש
לוגו ישיבת הר ברכה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הלכות שבת

שלום הרב האם מותר לתכנן איי רובוט ששואב ושוטף את הריצפה לפני שבת כדי שיפעל בשבת? תודה

לכתחילה אין זה מכבוד השבת שיפעל כשיש אנשים בסביבה. לכן אם מפעילים אותו בזמן שאין אנשים בבית, או באמצע הלילה כשכולם ישנים, או במקום צורך גדול – אפשר להקל בזה לכתחילה. והרוצה לסמוך ולהקל גם שלא במקום צורך גדול וכשיש אנשים בסביבה, רשאי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-06 12:51:20

שבת

שלום וברכה פנה"ל שבת ב,ד: "היינו שהבגדים העליונים יהיו מיוחדים לשבת וחגים, ואת הלבנים יחליף לקראת השבת בלבנים נקיים ומכובסים" 1.לבנים הכוונה לתחתונים? 2.ובפשטות הוא הדין לגופיה שמתחת לחולצה ולגרביים?

  1. כן. הם קרויים לבנים משום שבעבר לא היה עניין להשקיע בצבע שלהם, ולכן תמיד עשו אותם מצבע הבד הפשוט יותר שהוא לבן.
  2. אכן

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-05 06:28:11

שבע ברכות כשחתן וכלה מתארחים בסעודת בת מצווה

אנו עורכים מסיבת בת מצווה לבתנו, ואחד מזוגות המוזמנים הם חתן וכלה בשבעת ימי המשתה. האם אסור / רשות / חובה לברך שבע ברכות? תודה

עורכים שבע ברכות בסעודת בר מצוה, ויש להקפיד ששמחת החתן והכלה תהיה ניכרת, או בהוספת אורחים לכבודם (כגון ההורים או האחים של החתן/הכלה מהצד שאינו קשור לבר המצווה), או בהוספת שמחה לכבודם (כגון ריקודים עם שיר חתונה), או בהוספת דבר מאכל באופן שניכר שהוא לכבודם (שו”ת בצל החכמה ה, י).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-04 08:04:25

לפרך בפני אישה שלא מכנה את הזרוע או השוק

שלום קראתי בלימוד פניני הלכה של היום שאין לברך בפני אישה שהשוק או הזרוע שלה אינם מכוסים האם הכוונה שאסור לברך מעצם זה שהאישה בטווח ראייה שלי, אפילו במצב בו אני לא רואה את החלק החשוף בגופה?

נכון, כל עוד אתה מולה אסור לברך, אלא יש להפנות עצמך לכיוון אחר. ואם לא ניתן להסתובב, כגון אורחת שיושבת בשולחן השבת, אפשר להסתפק בהבטה בסידור או עצימת העיניים בעת ברכת המזון.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-03 20:09:58

קדושה עם הצבור

שלום רב. למדתי את פנני הלכה הלכות תפילה, ולא ראיתי שהרב מתייחס להלכה המובאת בשו"ע, שאם אדם לא התחיל את שמונה עשרה עם הש"ץ, מותר לו להתחיל להתפלל רק אם הוא יספיק לסיים את תפילתו עד שהחזן יגיע לקדושה. האם מורינו הרב אליעזר סובר כך גם או שיש טעם להקל בדין זה, כי באמת לכאורה מנהג העולם להקל בזה… (אגב, חבר הראה לי שהפסקי תשובות גם התייחס למנהג העולם וכתב שאולי סומכים על דעות שאומרות שאם התחיל עם החזן הודו זה מספיק, ואינו חייב לשים שמונה עשרה עד קדושה. האם אולי הרב מסכים לחידושו ?) ואם הרב מסכים לדין זה. האם אדם שבכל זאת התחיל ולא הספיק לסיים את שמונה עשרה עד שהש"ץ הגיע לקדושה, האם יש עליו חובה להפסיק ולכוון?(כי על אדם שהתחיל עם הש"ץ ראיתי שהרב כתב שאינו חייב להפסיק, אלא שלהלכה יוכל להפסיק ואין זה הפסק) תודה רבה רבה מראש!!!

כל עוד הציבור נמצא בשלושת הברכות הראשונות, יתחיל עמהם. ואם מתאחר יותר, אז רק אם יודע שיסיים עד 'יהיו לרצון' הראשון שלפני 'אלוקי נצור' כדי לענות לקדושה, רשאי להתחיל תפילתו, אלא שבמקרה זה לדעת רבים כבר לא נחשב כמתפלל במניין, ולכן עדיף שיתפלל עם חזרת הש"ץ. לכן הרב לא מצא לנכון לכתוב דין זה אלא רק את הדין שיקפיד להתחיל את תפילתו כל עוד הציבור בברכות הראשונות. עי' שו"ת בצל החכמה ד, ג. פסקי תשובות צ, הערה 174. אשי ישראל פרק ח הערה יז.

לכן גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת, לא הובא דין זה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOopnXHGryywHV7Qh__yChuoPFl1e9RqVpwZTIGbHKuYRWCTVdA8k)

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-03 06:02:36

יש לך שאלה?

יהי רצון – פרשת נשא וחג השבועות

הרב גור גלון

הנשיאים – נציגי עם ישראל

פרשתנו מאריכה מאוד בתיאור קורבנות הנשיאים. בשנים הקודמות, דנו במשמעות החזרה על אותם הקורבנות פעם אחר פעם, והפעם ננסה להבין את מהותם של הקורבנות, שהרי אין ספק שהמקום הרחב שהתורה נותנת להם, מעיד על חשיבותם הגדולה של קורבנות אלו.

אך בטרם נדון במהות קורבנות הנשיאים, נעיין מדוע כתבה התורה את הקורבנות דווקא בפרשתנו, הרי קורבנות הנשיאים הוקרבו בחנוכת המשכן שהייתה בראש חודש ניסן, ואילו ספר במדבר פתח במניין שהחל בראש חודש אייר, כך שמבחינת התאריך חוזרת כעת התורה לאחור. (אף על פי ש"אין מוקדם ומאוחר בתורה", כבר כתבו הראשונים שיש ליתן טעם מדוע לפעמים הכתובים נכתבים שלא כסדרם). בנוסף, גם מבחינת התוכן, היה יותר מתאים לכאורה לכתוב את קורבנות הנשיאים בספר ויקרא אשר בו עוסקים בקורבנות ובפירוטם.

התשובה לשאלה זו קשורה ככל הנראה למהותו של ספר במדבר. ספר במדבר הוא הספר שמתאר את מעשיהם של ישראל. עד עתה עסקנו בעיקר בהנהגה האלוקית את עם ישראל, ובספר במדבר אנו חושפים את הכוח האלוקי הנמצא בתוך עם ישראל. הנשיאים – מנהיגי העם שכמעט ולא הוזכרו עד עתה – מקבלים בספר במדבר מקום נרחב.

בשבוע שעבר בפרשת במדבר, ראינו שהתורה מונה את שמות הנשיאים, ובפרשתנו, פרשת נשא, אנו קוראים על קורבנותיהם, ובהמשך, בפרשת שלח-לך נקרא על חטאם הגדול של נשיאי השבטים – חטא המרגלים (אמנם היו אלו אנשים שונים אך החטא קשור גם לתפקידם כנשיאים).

כפי שאמרנו, עניינם של הנשיאים הוא הכוח האלוקי המתגלה דרך עם ישראל. הביטוי המובהק לכך הינו קורבנות הנשיאים. קורבנות אלו הם תוצאה של יוזמה אנושית, ללא כל ציווי והוראה מגבוה. כפי שמתאר זאת המדרש, לאחר שכבר לא היה המשכן חסר כלום, חיפשו הנשיאים איזו תוספת הם יכולים להוסיף ולתרום.

כלי מחזיק ברכה

ובאמת, כשאנו מתבוננים בפסוקים, אנו רואים שהקורבן הבסיסי שהנשיאים הביאו היה העגלות. העגלות מייצגות את התנועה וההתקדמות, התוספת והיצירתיות.

עוד דבר שבולט מאוד בקורבנות הנשיאים, הוא שהתורה לא מסתפקת רק בציון הדברים שניתן להקריב על גבי המזבח, אלא מתארת את הכלים שבהם הובאו.

"ויביאו את קרבנם לפני ה' שש עגלות צב ושני עשר בקר עגלה על שני הנשיאים ושור לאחד ויקריבו אותם לפני המשכן… ויהי המקריב… וקורבנו קערת כסף אחת שלושים ומאה משקלה מזרק אחד כסף שבעים שקל בשקל הקודש… כף אחת עשרה זהב…".

כמדומה שהדגשת הכלים באה ללמד על מהות היצירה האנושית. כל השפע, הברכה והחיות הינם עניין אלוקי, ותפקיד האדם הוא להכין בתוכו כלים לקליטת השפע. האדם צריך להיות קערה – ולא סתם קערה אלא קערת כסף – קערה המלאה בכיסופים וברצון עצום לקלוט את השפע האלוקי. כמו כן, על האדם להיות עגלה – אשר מעבירה את השפע ומפיצה אותו בעולם. ככל שאדם יותר משתוקק ונכסף לקלוט את השפע האלוקי, כך הוא זוכה להיות מתאים יותר לרצון האלוקי.

חז"ל מציינים נס גדול התרחש בקורבנות הנשיאים, אף על פי שכל אחד ואחד מהנשיאים החליט לבדו מה להביא – הקורבנות של כל הנשיאים התאימו והיו שווים זה לזה בצורה מלאה. ההתאמה מעידה על כך שהנשיאים כיוונו לרצון האלוקי הנמצא בלב עם ישראל.

הם מכונים 'נשיאים' כיוון שליבם נשא אותם, בדומה למקום נוסף בו אנו מוצאים את נשיאת הלב, אצל הנשים שטוו את יריעות המשכן על גבי הבהמות. המפרשים מבארים שאף על פי שהנשים לא הורגלו במלאכות אלו, שהרי הן היו שפחות במצרים, ליבן נשאן לכך והתעוררה בהם היוזמה והאומץ לעשות. זוהי גם גדולתם של הנשיאים וזוהי גם הסיבה שבפרשתנו אנו מוצאים את הנזיר ואת הסוטה, שעניינם, יוזמות אנושיות היוצאות מהסדר הרגיל- לטוב ולמוטב.

לרצות להתברך

עניין זה בא לידי ביטוי גם בברכת הכהנים המופיעה בפרשתנו, בה  אנו רואים שבכדי שברכת ה' תתפשט בעולם, נדרשת פעולה של הכהנים. הפעולה האנושית והרצון האנושי לברך את ישראל באהבה, נדרש כדי להמשיך את ברכת ה'.

יתרה מכך, מצאנו שתי הלכות בברכת כהנים שמלמדות על הצורך להפוך עצמנו לכלים המכילים את הברכה:

1. התורה מצווה 'אמור להם', מכאן למדו להלכה שהשליח ציבור צריך לקרוא לכהנים ולומר להם את הברכה. כלומר, הכהנים אינם מתחילים לברך עד ששליח הציבור, בשם הציבור כולו, אומר להם שאכן יש רצון של הציבור בברכתם.

2. הציבור צריך להתייצב מול הכהנים. על פי ספר חרדים, שהביאו המשנה ברורה להלכה, ישנה מצווה דאורייתא להתייצב מול הכהנים ולרצות להתברך. דבר זה מבליט את הצורך ברצון וביוזמה שלנו כדי שברכת ה' תופיע.

גם בחג השבועות הבא עלינו לטובה, בולט הדבר מאוד, שהרי המנהג המקובל בישראל הוא לימוד התורה במשך כל הלילה. מנהג זה הוא יוזמה והתנדבות שלנו (שהרי אין ציווי על כך). זהו ביטוי לרצון ולהשתוקקות שלנו, לקבל ולהתקשר לתורה במסירות נפש ולשאיפה שלנו להיות כלים כמה שיותר גדולים לקבל את שפע הקדושה היורד אלינו כל שנה ממרומים כפי שהיה במעמד הר סיני.

ההשתוקקות והרצון מתאימים דווקא בחג השבועות, חג שהביטוי היחיד שלו בתורה הוא הקרבת שתי הלחם – קורבן הציבור היחיד העשוי מחמץ. יש כאן אמירה יסודית של התורה, בחג זה צריכה להופיע היוזמה והרצון שלנו.

יהי רצון שנזכה לחדש בחג השבועות חידושים גדולים ולפתוח את נשמותינו להיות קערות ועגלות להכיל ולהפיץ את ברכת ה' הניתנת לנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן