חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שימוש בתנור ביום טוב

הרב, שלום. ברשותי תנור שאין מצב "שבת", דהיינו הוא עובד על תרמוסטט. האם מותר להשתמש בתנור ביום טוב ?

מותר להשתמש בו על ידי שעון שבת, ומותר לפתוח אותו כדי לראות את מצב התבשיל רק כאשר נורת החימום דולקת. יש להכינו מראש על רמת החום הנדרשת מבלי לגעת בכך בחג.

הלכות יום טוב מובאות באופן קצר ובהיר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-06-11 06:09:29

סיכון חיים למען הצלת גופת שבוי

האם מותר לחייל לסכן את חייו ולהיכנס לתוך איזור תחת אש ועם מטענים רבים על מנת לחלץ גופת ישראל מהשבי? (בהנחה שלאותה משימה שהוא נשלח אליה ודאי שיש שם רק גופות ולא אנשים חיים). בהסתכלות הלכתית נטו, האם זה מותר? (כי הרי ודאי שחייל הוא חלק ממערכת שלמה ויש לו פקודות והוא חייב לבצע אותן ויש פה גם ערך מדינתי וחיזוק הרוח וכו'… אין לי ספק שיש פה עוד שיקולים גדולים ביותר… אך אני שואל בבחינת ההלכה נטו)

כן. שהרי במצב מלחמה השיקולים אינם פרטיים – אדם מול אדם, אלא השיקול הוא ניצחון המלחמה, כאשר כל הצלחה שלנו היא כשלון לצד השני, ובנוסף לכך הדבר מגביר את מורל החיילים והעם.

פניני הלכה שבת כז, יב: "…נפילת הגופות פוגעת במורל החיילים, והחברה הישראלית מוכנה לשחרר מחבלים עבור החזרתם, הרי שיש בהצלת גופות משום פיקוח נפש."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-06-06 23:41:18

יש לך שאלה?

וזכרתם את כל מצוותי

הרב גור גלון

מה עניינה של מצוות ציצית?

בסוף פרשתנו מופיעה פרשת ציצית המהווה, באופן מפתיע, אחת הפרשיות הידועות והנקראות ביותר בתורה, מכיוון שחז"ל צירפו את פרשת ציצית למצוות קריאת שמע.

חז"ל ביטאו גם את החשיבות העליונה של מצוות ציצית, בכך שמנו את מצוות ציצית כאחת המצוות השקולות כנגד כל התורה כולה, כפי שמופיע פעמיים בפרשת ציצית "והיה לכם לציצית וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה' ועשיתם אותם…למען תזכרו ועשיתם את כל מצוותי והייתם קדושים לאלוקיכם".

צריך להתבונן ולהבין מדוע מצווה זו כה חשובה עד שהתורה תולה בה את שמירת כל המצוות, את קדושתנו ואת קבלתו של הקב"ה לנו לאלוקים. עוד יש להבין מה הקשר שבין פרשת ציצית לחטא המרגלים, הנושא המרכזי בפרשתנו (המצוות האחרות המופיעות בפרשה מוסברות על ידי התלות שלהם בארץ ישראל ומכאן סמיכותן לפרשת המרגלים).

גילוי הנשמה

ונראה להסביר, שעניינה של הציצית הוא לבטא את המשמעות של עשיית המצוות. הציצית מחולקת לשני חלקים: הבגד הרבוע, שבכדי להתחייב במצווה יש בו לכל הפחות 4 כנפות, והציציות המשתלשלות מצדדיו.

על פי רוב הפוסקים הבגד צריך להיות נסתר, ובקבלה שמו על כך דגש גדול. מאידך, הציציות צריכות להית גלויות, כפי שאומר הפסוק "וראיתם אותו", ומשמעות הדבר היא שהבגד מבטא את הצד הנסתר והפנימי, את הנשמה, שרמוזה במספר 4 שהוא כנגד שם ה'- י'-ה'-ו'-ה'- השם העליון והנשגב. הציציות מבטאות את כל גילויי הנשמה האלוקית. הגילוי של הנשמה מפורט מאוד וביטויו המרכזי הוא בתרי"ג המצוות (כפי שרמזו חז"ל שציצית בגימטריא זה 600 ושאם נוסיף לכך את שמונת החוטים וחמשת הקשרים הרי שנגיע למספר תרי"ג).

מתוך הנשמה, מציצים (כפי שכתב האבן עזרא – ציצית מלשון מציץ), המון חוטים מפורטים, וכל חוט וחוט שזור גם הוא מעוד ועוד חוטים. הבגד מבטא את העולם העליון, העולם הבא, שבו מתגלה הנשמה כולה, על המכלול שלה, ואילו הציציות מבטאות את העולם הזה, שבו ה' צריך להתגלות כאלוקים, בריבוי הכוחות, הגוונים והצבעים.

גדולתו של העולם הזה היא בהופעה המגוונת של הנשמה, בכל המצבים, בכל הצדדים, בכל הגוונים, ברמ"ח האיברים, בשס"ה הגידים, כנגד כל אלו באו הציציות.

לתת לאור לבקוע

זוהי עבודתנו הגדולה, זה יעודנו עלי אדמות, להופיע את הנשמה בכל הצורות. לבישת הציצית מזכירה לנו את גודלו של העולם הזה ואת כל צדדיו, יש שרוצים לא להסתבך בעולם הזה, ומעדיפים להישאר במדבר, למה להם להתעסק בהלכות שכנים, בסכסוכי עבודה, במשא ומתן, זה הרי מסובך ומורכב. למה להתלכך בפוליטיקה, בעניינים מוניציפאלים, בכלכלה, בביטחון, בשירותים סוציאליים וכו' וכו' עדיף להיות במדבר, לאכול מן, לדור בעננים ולעסוק בתורה. זו הייתה המחשבה שהובילה את המרגלים, וכנגד זה מופיעה מצוות הציצית להזכיר את כל המצוות. אכן, קל לתור אחרי הלב והעיניים, הריבוי יכול להסיח את הדעת ממצוות ה', אך מאידך הוא גם זה שיכול להעניק את העוצמה האדירה של ה' כאלוקים, הגילוי האדיר. כשה' רוצה להסביר לנו מדוע לא החריב את העולם הזה על כל בעיותיו וסיבוכיו הוא מראה לנו את הקשת, את כל הגוונים והצבעים שיכולים להופיע רק כתוצאה ממפגש האור האלוקי עם המים, החומר ממנו נוצר העולם.

ההליכה עם ציצית, ההוצאה שלה מחוץ לבגד, היא אמירה אדירה, אני רוצה לגלות את הנשמה, את אור ה' בכל, אור ה' מציץ מכל החרכים, מקיף אותנו מכל הצדדים, מכל העברים, מלפנים ומאחור.

הגילוי משתלשל מלמעלה עד למטה, לא מוותר על שום דבר – אנחנו לא חייבים ללבוש ציצית אנו רוצים וחפצים לעשות זאת, אנו רוצים לחייב את עצמנו במצוות כדי להביע כמה שיותר מאור ה' שבנו, מנשמתנו. כעת מובן מדוע אחרי קבלת עול מלכות שמיים מופיעה קבלת עול המצוות, ומיד אחר כך הציצית שמביעה את רצוננו האדיר לריבוי המצווות וגווניהם.

מי ייתן ונזכה לגלות שם ה' בכל, לא להתבלבל מן השפע והריבוי שניצבים לפנינו, אלא לגלות איך הריבוי כולו הולך ומגלה את שם ה' האחד, אנו בדור של שפע, חזרנו לארצנו, ואנו משתוקקים לגלות שם ה' בכל מערכות החיים, האתגר הזה עומד לפנינו – מי ייתן ונממשנו בחיינו הפרטיים והכללים.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן