חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

קטניות

שלום וברכה, שבבי שקדים מולבנים שכתוב עליהם "לאוכלי קטניות" אך ברכיבים כתוב "שקדים מקולפים 100%", האם מותר לאכול אותם למי שלא אוכל קטניות? לא יודע אם זה קשור, אבל אציין שאנו נוהגים לאכול לפתית.

מותר. ובכלל, כל דבר שברכיבים לא ברור למה כתוב לאוכלי קטניות, או שהסיבה שכתבו כך היא משום שיש במאכל שמן קנולה או שמן סויה – מותר.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה':

שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:33:29

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

שפת אמת לפרשת חיי שרה – 'ימי התמימים'

"שפת אמת בראשית פרשת חיי שרה במדרש יודע ה' ימי תמימים כו' כי הזמן נברא. וחיות פנימיות שיש במעשה בראשית שהוא כח הפועל הוא למעלה מן הזמן. והצדיק מקרב הכל אל השורש שלא יתדבק בחיצוניות הדבר רק בפנימיות… וז"ש ויהיו חיי שרה ולא כתיב שחיתה כך וכך. רק שבימי' הי' כל החיות של העולם שלה. שע"י הצדיק. הטבע מתעלה… ופי' תמימים שהדעת עם המעשה אחד והוא שלימות האדם. וז"ש ביקש ר"ע לעורר הציבור ע"י שחיתה שרה קכ"ז שנים זכתה אסתר למלוך על קכ"ז מדינות ע"ש ג"כ כנ"ל. כי פי' שנה הוא שהזמן נברא ויש לכל שנה הסתר אחר שעל ידי האדם יאיר הפנימיות תוך ההסתר. ובשנה אחרת ענין אחר שזה ענין הבריאה להתגלות כבוד מלכותו בתוך הטבע שהוא הזמן. וע"י ששרה עוררה חיים בכל השנים הללו זכתה אסתר למלוך על קכ"ז מדינות. שגם הם רק הסתרות מה שמלך אחשורוש על המדינות הללו שהיו ת"י. ואעפ"כ זכתה ג"כ להאיר אף כ"כ הסתרות. ובכח זה עוררן משנתן שהוא ג"כ הסתרת היצר שמביא שינה לאדם כנ"ל: (תרל"ב)

השפת אמת מתייחס בדבריו למדרשים הבאים:

  1. "וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה" (תהלים לז, יח): "יוֹדֵעַ ה' יְמֵי תְמִימִים וְנַחֲלָתָם לְעוֹלָם תִּהְיֶה" כשם שהן תמימים כך שנותם תמימים בת כ' כבת ז' לנוי בת ק' כבת עשרים שנה לחטא". (בראשית רבה (נח,א))
  2. "רבי עקיבא היה יושב ודורש והצבור מתנמנם בקש לעוררן אמר מה ראתה אסתר שתמלוך על שבע ועשרים ומאה מדינה אלא תבא אסתר שהיתה בת בתה של שרה שחיתה ק' וכ' וז' ותמלוך על ק' וכ' וז' מדינות". (מדרש אסתר רבה)

ישנן מספר שאלות על המדרש:

  • מה הקשר בין מות שרה אמנו לבין הפסוק המובא "יודע ה'…")?
  • מה ראה רבי עקיבא לקשר בין שרה לאסתר?

ימי תמימים

תמימות זוהי שלמות, כאשר התמים הינו אדם שעולמו הרוחני מתבטא בצד המעשי בחייו באופן שלם. אין הוא חושב על אידיאלים גבוהים שנשארים רק בעולם האצילות ללא יישום מוחשי, וכך אין עשייתו נעשית ללא השתלשלות מעולם רוחני נשגב. "ה' יודע ימי תמימים" – כלומר, אותם אלו שמחברים בין שמים וארץ בחייהם הם נודעים לקב"ה. כוונת הידיעה כאן היא לא נתון סתמי – שהרי הקב"ה יודע כל ברואיו – אלא הידיעה היא מלשון חיבור עמוק. למעשה, חיי התמים מבטאים כראוי את ייעוד הבריאה, חיבור שמים וארץ, וע"י כך הם שותפים עם הקב"ה בהשגת תכלית המציאות המכונה "ידיעה אצל הבורא".

המילה שנה היא מלשון שינוי, וכך היא מתארת את שינוי עונות השנה במהלך 12 החודשים שבה. בהקשר הזה, מלמד המדרש כי אצל התמים, גם השנה היא תמימה – שלמה. בעוד העולם אינו קופא על שמריו, ומשתנה חדשים לבקרים, כדוגמת: ערכי תרבות שנפסלים ומתקבלים, תפיסות עולם עולות ויורדות, נימוסיים חברתיים מתעדכנים וכו'. אצל התמים קיימת שלמות פנימית שאיננה ניתנת לשינוי כלל – ויהי מה! דבקות התמים באידיאל האלוקי הפכה להיות זהותו העצמית, ודווקא השינויים מסביבו מחזקים אותו להעמיק יותר בקשר בינו לבין בוראו. לא בכדי נאמר שהרשעים הולכים אחר ליבם, ואילו הצדיקים ליבם ברשותם!  לכן מתואר בסוף הפסוק "נחלתם לעולם תהיה". הטבעת החותם של התמים על העולם הוא נצחי, כיוון שאינו מושפע מהזמני.

מכאן מלמד המדרש כי שרה אמנו הייתה תמימה. כל חייה ביטאו נאמנות לאמת האלוקית בעולם, ללא חולשה או ירידה רוחנית לזמן קל. להיות במתח רוחני גבוה חיים שלמים זוהי תופעה ייחודית. הרי כל אצל כל אדם חלים שינויים בחיים, פיזיולוגים, מחשבתיים ונפשיים כאחד, ואילו אצל שרה אמנו ייעוד חייה בקידוש שם ה' בעולם נשאר איתן כפי שהיה בתחילה. לכן חז"ל משלבים את דרגתה הרוחנית למצבה הגופנית: בת ק' כבת כ' לחטא – כשם שבת 20 איננה בר עונשין, כך שרה הייתה אף בגיל 100, וכשם שילדה בת 7 בעלת יופי תמים, כך גם שרה בהיותה בת 20 נשארה ביפייפותה.

שרה ואסתר

רבי עקיבא לומד שהמספר 127 המשותף לשרה ולאסתר הוא לא מקרי, כיוון שהוא ראה את קווי הדמיון הנמתחים ביניהן. שתיהן הקדישו את חייהם לאידיאל האלוקי – שרה בגיור הנשים ואסתר בחייה בארמון המלך: ושתיהן יכלו לעמוד על שלהן בצמתים חשובים של עם ישראל – שרה בהרחקת ישמעאל מיצחק ואסתר בהפעלת מרדכי וכניסתה אל המלך. ניתן אף לשער שאסתר ראתה ברוחה את שרה אמה כדמות מופת שניתן ללמוד מאורחות חייה כיצד להתנהל במשבר עם המן ואחשורוש.

בעל ערבי נחל מעמיק ואומר שהזמן הוא אחד מביטויים לצמצום שנגרם בעקבות מעשה בראשית. הנבראים לא יכולים לקבל את השפע האלוקי בבת אחת, ולכן השפע משתלשל מהעולמות הגבוהים ומגיע במנות קטנות. הצדיק יכול להיפגש בכל יום עם הקדושה הקיימת בה, ואף להיפגש עם הדרגות הגבוהות יותר. לכן מסביר שכיוון שחייה של שרה לא היו אוסף של רגעים בודדים עם שינויים, אלא חטיבה אחת ארוכה – כך, אסתר קיבלה לידיה את המלכות על 127 מדינות בבת אחת.

מכאן, מובנים דברי המוסר שאמר לתלמידיו שנמנמנו – תוכלו לצאת מהעייפות שלכם, ברגע שתבינו את הפוטנציאל הגלום בכל שנייה מחייכם!

יהי רצון שנזכה לחיות חיים גדולים ובעלי משמעות למען התורה העם והארץ

שבת שלום

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן