חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת ספירת העומר

האם מצד ר"ח מותר להסתפר בעומר (בלי קשר לההיתר של יום העצמאות)

לא.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג יוצאי אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-08 06:42:52

קריאת שמע וברכותיה

שלום רב. אני עובד במקום מסויים ואני מתפלל שחרית רק ב10 בבוקר יחיד כי אין לי זמן אחר. האם לומר קריאת שמע בזמנה עם ברכת יוצר אור עד סוף קריאת שמע? האם בתפילה אחר כך לומר שוב ברכת יוצר אור על הסדר?

אביא לך תחילה את ההלכה העקרונית של סוף זמן קריאת שמע ותפילת שחרית מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יא:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

ח. 'שעות זמניות': מחלקים את היום לשנים עשר חלקים, וכל חלק נקרא 'שעה זמנית'. בקיץ שהימים ארוכים – השעות ארוכות, ובחורף שהימים קצרים – השעות קצרות. יש אומרים שחישוב שעות היום נעשה לפי האור – מעלות השחר ועד חשכה גמורה (זמן 'מגן-אברהם'), ולדעת רוב הפוסקים החישוב לפי השמש – מ'הנץ החמה' ועד שקיעת החמה (זמן 'הגר"א'), וממילא כל שעה זמנית יותר קצרה. שני הזמנים מגיעים יחד לזמן של חצות היום.

ט. מכיוון שמצוות קריאת שמע מהתורה, נכון להחמיר ולחשב את סוף זמנה לפי זמן 'מגן-אברהם'. ואילו ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה מדברי חכמים, ולכן אפשר להקל ולחשב את סוף זמנם כזמן הגר"א, וטוב להחמיר ולחשב גם אותם כזמן 'מגן-אברהם'.

י. במניין שבו יגיעו לקריאת שמע לאחר שלוש שעות זמניות לפי זמן 'מגן-אברהם', יודיעו למתפללים שיקראו לפני התפילה את פרשת 'שמע'.

 

לאחר שהדין העקרוני הובן, אביא לך את זמני היום המדוייקים ליום זה כפי שמופיעים באתר 'חזון שמים'. הזמנים לפי ירושלים, אם אתה נמצא במקום אחר, תכנס לאתר לבדוק את הזמנים לפי מקומך.

סוף זמן ק״ש לפי המגן אברהם
8:21
סוף זמן ק״ש לפי הגר"א
9:11
סוף זמן תפילה לפי המגן אברהם
9:46
סוף זמן תפילה לפי הגר״א
10:19
חצות היום
12:35

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 17:59:22

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת וישלח – האדם השלם

יעקב אבינו מכונה "יעקב שלמתא", ועליו אומר הזוהר בפרשתנו (זוהר א, קעב, ב):

"דהוה שלים מאבהן, דהוה שלים מבנוי, ודא הוא שלם, שלם לעילא שלם לתתא, שלם בשמיא שלם בארעא, שלם לעילא דאיהו כללא דאבהן, תפארת ישראל, שלם לתתא בבנוי קדישין, שלים בשמיא שלים בארעא, וכדין ויהי בשלם סוכו ואוקמוה" (שהיה שלם מהאבות, ושלם מבנים, וזהו שלם, שלם למעלה ושלם למטה, שלם בשמים ושלם בארץ, שלם למעלה שהרי הוא כולל את כל האבות, והוא מידת התפארת (שמאחדת את מידות החסד והגבורה). שלם למטה שהרי כל בניו קדושים ושייכים לעם ישראל. שלם בשמים ושלם בארץ ולכן כתוב עליו "ויהי בשלם סוכו").

יעקב מהווה מודל לאדם השלם, ועלינו להתבונן היטב בדרכו של יעקב ובמידותיו, בכדי לנסות לקנות את השלמות המופלאה של יעקב אבינו.

נראה לעניות דעתי שבאותו הפסוק שדורש הזוהר על שלמותו של יעקב, טמונים תמציתם של הדברים:

"ויבוא יעקב שלם עיר שכם, אשר בארץ כנען, בבואו מפדן ארם, ויחן את פני העיר, ויקן את חלקת השדה אשר נטה שם אוהלו מיד בני חמור אבי שכם במה קשיטה, ויצב שם מזבח ויקרא לו א-ל אלוקי ישראל".

כבר מהתבוננות ראשונית בפסוקים רואים את השילוב המופלה בין שמים לארץ. מצד אחד יעקב אבינו מנהל משא ומתן עם האנשים הנמוכים ביותר, בני חמור, וקונה את אדמת הארץ. מאידך גיסא, יעקב אבינו מציב מזבח וקורא בשם ה'. העיסוק בקניין הארצי של אדמת הארץ לא פוגע ולא מפחית את הקישור לקב"ה ואת העלאת כל הדברים לקדושה.

אם נעמיק מעט יותר, על פי דברי חז"ל "ויבוא יעקב שלם'- אמר רב שלם בגופו (שנתרפא מצליעתו), שלם בממונו (שלא חיסר כלום מכל אותו דורון), שלם בתורתו (שלא שכח תלמודו בבית לבן)". כלומר, יעקב אבינו שלם מכל הצדדים, מצד הגוף, מצד הנשמה, ומצד יכולת ההשפעה והפעולה בעולם.

אולי כך ניתן לראות כבר בתחילת פגישתנו עם יעקב, שם מכנה אותו התורה "איש תם יושב אוהלים". "איש תם"- כלומר, איש שלם. "יושב אוהלים"- כלומר, יושב בהרבה אוהלים: אוהל התורה, אוהל החכמה, אוהל המלאכה וכו'. מתוך השלמות של יעקב אבינו הוא זוכה שכל 12 השבטים ממשיכים להיות חלק מעם ישראל, שהרי יש מקום לכל כוח ולכל שיטה.

כך אולי גם ניתן להסביר את הדברים הנוראיים שדורשים חז"ל על המילים "ויקרא לו אל אלוקי ישראל": "אמר רב אחא אמר רבי אלעזר: מניין שקראו הקב"ה ליעקב 'אל' שנאמר ויקרא לו 'אל אלוקי ישראל…'". אנו יודעים שהמילה אלוקים מייצגת את כל הכוחות כולם. מצד מסויים יעקב אבינו הוא אל, שכן הוא מכיל את כל הכוחות, וכך קורא לו הקב"ה.

וממשיכים חז"ל לדרוש: "ויחן את פני העיר'- אמר רב מטבע תיקן להם, שמואל אמר שווקים תיקן להם, ורבי יוחנן אמר מרחצאות תיקן להם". ואומר המדרש (בראשית רבה עט, ו): "התחיל מעמיד הטליסין (שווקים, חנויות) ומוכר בזול". כלומר, חז"ל דורשים את המילה 'ויחן' מלשון חן. כמה נפלא שכאשר יעקב אבינו מגיע לארץ, עוד לפני שהוא קונה אותה, הוא מתחיל בתיקונה ויפוייה.

הרצון הגדול של יעקב לתקן ולשפר כל מקום אליו הוא מגיע, הן ברמה הכלכלית (מטבע) והן בדאגה לכל אחד ואחד (מרחצאות וגשרים, הורדת מחירים), נובע מראייתו של יעקב את כל העולם כמכלול אחד. כל תיקון, בכל רמה, מקרב את העולם כולו לגאולתו. תיקון המטבע תורם באופן ישיר לקרבת ה' ולהופעת מלכות ה' בעולם.

כך גם ניתן להסביר את תחילת הפרשה ואת היחס שבין יעקב לעשו. רבים תמהו על נתינת המקום לעשו (המתנות, ההשתחוויות ודברי ההלל והשבח). ניתן לראות זאת כאסטרטגיה בלבד – הינצלות מעשו הרשע. אך גם ניתן לומר שיעקב ראה בעשו גם צדדים טובים שנצרכים לתיקון שלם של העולם.

גם אנו צריכים להיות אנשים שלמים למעלה ולמטה, בשמים ובארץ, פועלים לתיקון העולם ויישובו לשם שמים, ומחברים תורה ועבודה, לימוד ומעשה, גוף ונפש.

יהי רצון שדרכו של יעקב אבינו, דרכם של ישראל, תופיע עוד ועוד בעולם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן