חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

גדולי ישראל

ונהפוך הוא של אנשי השמאל

השמחה בחודש אדר היא על התהפכות הרע לטוב. התנהגותם הקיצונית של הפוליטיקאים ואישי הרוח של השמאל נגד ארץ ישראל וצביונה היהודי של המדינה, גורמת לציבור הכללי דווקא להסתייג ממגמות אלו. חרם האמנים על אריאל מסייע לבניין העצמאות הרוחנית היהודית. הוכחות מדעיות לכך שהשחיטה הכשרה היא דרך ההמתה הכי פחות אכזרית

השביתה בשבת וערך המלאכה

מהות השבת: לא מנוחה, אלא שביתה ממלאכה * לא כל פעולה היא מלאכה, גם אם יש בה טירחה רבה * מה מלמדת המצווה לשבות ממלאכת המשכן בשבת * כל המלאכות שאדם עושה – בבנק, בבניין ובכל עבודה – צריכות להיות קשורות להקמת משכן לשכינה בעולם * איסור מלאכה בשבת – מבחן לערכה וחשיבותה של כל מלאכה * לקבוע שיעורים ל'בעלי בתים' בשבת בסגנון הלימוד הפשוט והטוב * גם בחלוף 40 שנה זכר הרצי"ה קוק שמות תלמידים מרוסיה שהשתדל להעלותם ארצה

מבחן הקבלה של ר' שמעון שקופ

סיפורו של נער צעיר שהלך שבועיים ברגל כדי להתקבל לישיבת גרודנה * ראש הישיבה רבי שמעון שקופ בוחן את הנער בשאלות מפתיעות * הנער דבק ביהדותו בזכות המבחן של ר' שמעון * מצבה הקשה של יהדות אירופה המשתקף בסיפור * חשיבות חזונו הגדול של מרן הראי"ה קוק * יצחק אבינו דבק בארץ ישראל * מדוע יישוב יהודה ושומרון מובחר יותר לעומת השפלה והנגב * האם יש לכוון את כל התלמידים לעסוק בתורה כל ימיהם?

מתנחמים בבניין הארץ

אברהם נותר לבדו, ומתנחם בקניית מערת המכפלה והיאחזות בארץ * הארץ כמו התורה – למרות שניתנה לנו מידי הקב"ה, עלינו להתאמץ כדי לקנותה * הישארותו של יצחק בארץ חשובה יותר מנישואיו לרבקה * מעלתם של העולים לארץ בדורנו * האם אפשר לצאת ידי חובה בקידוש שעושה מחלל שבת? * חומרתם המיוחדת של החוטאים בעבודה זרה ובחילול שבת בפרהסיא * לדעת רוב הפוסקים, מחלל שבת שעושה קידוש דינו כחוטא בשאר החטאים, ולא יצא מכלל ישראל

במעלות קדושים וטהורים

הקדוש מאיר חי הי"ד, איש של אהבה ואמונה, מסירות וחביבות ,אלמנתו אלישבע, מחנכת שמפליאה לרומם את תלמידותיה , הסרת המחסומים שהביאה לאסון * בשבחם של מחסלי המחבלים , הרס מאחזים – אכיפת חוק או ביטול מצווה?

לעמוד באומץ על אמיתה של תורה

סתירה בין תורה לצבא נוצרת רק בגלל פקודות שאינן ביטחוניות , מי שמפורר את לכידות הצבא הוא שר הביטחון, שמפעיל את החיילים נגד בני עמם ובניגוד להלכה.

תורת הסירוב של מייסד הרבנות הצבאית

הרב גורן: גאון בתורה, לוחם ומייסד הרבנות הצבאית, נשיא ישיבת הר ברכה בשנותיה הראשונות , נסיעותיו לישיבה ברכב ללא מיגון , סירוב פקודה כחלק משיעורי ההכנה לצבא.

קדושה ומלכות

ספר על רבי יעקב מהוסיאטין זצ"ל – אדמו"ר ציוני מתל-אביב ● רבים מגדולי החסידות היו קשורים לקדושת ארץ ישראל, אך מעטים בלבד עסקו בשאלת קיבוץ הגלויות וההתיישבות בארץ.

בשבח העם ובזכות הארץ

הספר 'אהלי יעקב' של האדמו"ר רבי יעקב מהוסיאטין ● דרכם של אדמו"רי רוזי'ן ללמד זכות על ישראל ● רבי שלום מלמד, מגדולי חסידי הוסיאטין

דילוג לתוכן