חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

שיעור כזית במצות רכות

שלום קראתי בפניני הלכה ששיעור כזית הוא כשליש מצת מכונה מה שיעור כזית במצות רכות?

כשיעור נפח של חצי ביצה של ימינו. יש לשער לפי ראות העין כפי שמשערים בכל המאכלים כזית לברכה אחרונה.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

יג. משערים גודל חצי ביצה לפי נפח ולא לפי משקל, כל מאכל לפי מרקמו המיוחד כולל החללים הקטנים המלווים את כולו, כפי שמצוי למשל בעוגות ובמבה. אבל חללים גדולים כפי שיש לפעמים בלחם, לא מחשיבים לשיעור 'כזית'. ואין לחשוש בהערכת שיעור חצי ביצה, שהרי חכמים מסרו שיעור זה לכל אדם, אף שידעו שיהיו שיטעו מעט כלפי מעלה או כלפי מטה, וכל אחד צריך ללמוד להעריך את המאכלים השונים ביחס לחצי ביצה. לדוגמה, קופסת גפרורים רגילה ועשרים חתיכות שקדים, שווים לגודל חצי ביצה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 05:26:48

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

ארץ ישראל

ונהפוך הוא של אנשי השמאל

השמחה בחודש אדר היא על התהפכות הרע לטוב. התנהגותם הקיצונית של הפוליטיקאים ואישי הרוח של השמאל נגד ארץ ישראל וצביונה היהודי של המדינה, גורמת לציבור הכללי דווקא להסתייג ממגמות אלו. חרם האמנים על אריאל מסייע לבניין העצמאות הרוחנית היהודית. הוכחות מדעיות לכך שהשחיטה הכשרה היא דרך ההמתה הכי פחות אכזרית

רבנות צבאית עצמאית תוכל גם לגייר

גיור בצבא יהיה רעיון טוב לאחר שהרבצ"ר יוכיח את עצמאותו כפוסק מול לחצי הממונים עליו * העמדות האנטי-יהודיות של הפרקליטות מאפילות על פועלה החשוב בתחום המלחמה בפשע * מחקר שהוצג בבר-אילן קובע כי במשפחות גדולות הילדים מפותחים יותר * תגובות שמלמדות על חשיבות הכתיבה על ענייני ארץ ישראל בפרשת השבוע * עניינו של ספר בראשית – ללמד שה' נתן את ארץ ישראל לעם ישראל * תכלית יציאת מצרים – לרשת את ארץ ישראל

מילה של פוליטיקאי

גם לאחר בגידת אחיו ואסון מכירתו, יוסף הצדיק לא מאבד את אמונתו ואת חיוניותו * יוסף פותר חלומות בהשראה נבואית שבאה מתוך מנוחה ושמחה פנימית * מדוע נענש יוסף על בקשת העזרה משר המשקים? * שר המשקים הוא פוליטיקאי שדואג רק לעצמו, ולכן הסתמכות עליו היא צעד נואש שמבטא חיסרון באמונה * לקח לימינו: לא להישען על הבטחות של פוליטיקאים * התרפאות אצל בעלי סגולות * הדלקת נרות בשבת ובמוצ"ש למשפחה שמתארחת בשבת * תחום שבת למי שגורש מחומש בשבת

אחיי ורעיי, עלו והתנחלו

ההקפאה פוגעת בהרתעה ומערערת את ביטחון המדינה * אכזבה כואבת מראש הממשלה שאינו ממלא את שליחותו * יהודה ושומרון – המקומות בהם זכו אבותינו לגילויים אלוקיים * מה היו עושה רבי יהודה הלוי אילו היתה לו אפשרות להתנחל * שבת וארץ ישראל – חיבור בין רוחניות לגשמיות שמלמדת כי ה' אחד * ערכו המיוחד של לימוד תורה בשבת מתוך עונג גשמי * יעקב זוכה לנחלה בלי מיצרים בזכות השבת * כתיבה על ארץ ישראל מתוך עיסוק בהלכות שבת

ופרצת

מבין כל ערכי התורה החשובים, ה' בוחר לדבר אל יעקב על הבטחת ירושת הארץ * ברכת הארץ באה ביחד עם ברכת הילודה והריבוי * תרומתו של מפעל ההתיישבות ביש"ע לילודה בכל הארץ * הפריצה לכל הכיוונים צריכה להתחיל מהמרכז – יו"ש וירושלים * יעקב זוכה להבין מעלת הארץ מתוך השקידה בתורה * כאשר דבקים במטרה, הולכת ומתבררת גם הדרך לפתרון הבעיות * גדר מצוות לימוד תורה לנשים, והאם גם נשים צריכות לקבוע לימוד בשבת

מבחן הקבלה של ר' שמעון שקופ

סיפורו של נער צעיר שהלך שבועיים ברגל כדי להתקבל לישיבת גרודנה * ראש הישיבה רבי שמעון שקופ בוחן את הנער בשאלות מפתיעות * הנער דבק ביהדותו בזכות המבחן של ר' שמעון * מצבה הקשה של יהדות אירופה המשתקף בסיפור * חשיבות חזונו הגדול של מרן הראי"ה קוק * יצחק אבינו דבק בארץ ישראל * מדוע יישוב יהודה ושומרון מובחר יותר לעומת השפלה והנגב * האם יש לכוון את כל התלמידים לעסוק בתורה כל ימיהם?

מתנחמים בבניין הארץ

אברהם נותר לבדו, ומתנחם בקניית מערת המכפלה והיאחזות בארץ * הארץ כמו התורה – למרות שניתנה לנו מידי הקב"ה, עלינו להתאמץ כדי לקנותה * הישארותו של יצחק בארץ חשובה יותר מנישואיו לרבקה * מעלתם של העולים לארץ בדורנו * האם אפשר לצאת ידי חובה בקידוש שעושה מחלל שבת? * חומרתם המיוחדת של החוטאים בעבודה זרה ובחילול שבת בפרהסיא * לדעת רוב הפוסקים, מחלל שבת שעושה קידוש דינו כחוטא בשאר החטאים, ולא יצא מכלל ישראל

אובמה נגד חזון הנביאים

האם ראוי שישראלים בעלי אזרחות ארה"ב יצביעו בבחירות שם? * התמיכה בישראל ובמהגרים היהודים היא זכות גדולה שמביאה ברכה לארה"ב * התרוממות הרוח מבחירתו של נשיא אפרו-אמריקני, והאכזבה הגדולה מיחסו הרע לישראל * במקום לסייע כמו כורש להתגשמות חזון הנביאים, אובמה לוחץ להקפיא את בניין ירושלים, יהודה ושומרון * להצביע עבור מועמדים המאמינים בהבטחת הארץ לישראל, או כאלה שיפריעו לאובמה ללחוץ על ישראל * מתוך קדושת הר המוריה וירושלים מתפשטת קדושת האמונה על כל הארץ * עוד על המותר והאסור במשחקי ילדים בשבת

אובמה נגד חזון הנביאים

האם ראוי שישראלים בעלי אזרחות ארה"ב יצביעו בבחירות שם? * התמיכה בישראל ובמהגרים היהודים היא זכות גדולה שמביאה ברכה לארה"ב * התרוממות הרוח מבחירתו של נשיא אפרו-אמריקני, והאכזבה הגדולה מיחסו הרע לישראל * במקום לסייע כמו כורש להתגשמות חזון הנביאים, אובמה לוחץ להקפיא את בניין ירושלים, יהודה ושומרון * להצביע עבור מועמדים המאמינים בהבטחת הארץ לישראל, או כאלה שיפריעו לאובמה ללחוץ על ישראל * מתוך קדושת הר המוריה וירושלים מתפשטת קדושת האמונה על כל הארץ * עוד על המותר והאסור במשחקי ילדים בשבת

האם מותר לשחק בשבת?

מחלוקת הפוסקים אם מותר לשחק בשבת * גם לדעת המתירים לשחק, יש להקדיש מחצית השבת ללימוד תורה * האיסור לשחק בשבת על כסף אמיתי, ודין המשחק בכסף מדומה * לדעת האוסרים לשחק, כלי המשחק הם מוקצה * הפירושים השונים לחורבן 'טור שמעון' בעוון ששיחקו בכדור בשבת * למעשה, מנהג רוב הספרדים להחמיר, והאשכנזים פסקו להתיר * לילדים מותר לשחק, אך יש לחנכם למעט במשחק ולעסוק בתורה * האם המתנחלים מגזימים בערכה של מצוות ארץ ישראל? * ערכה של ארץ ישראל הוא מיסודות התורה

כרמים בהרי שמרון

רק תרופה אחת ישנה, להרחיב את הישובים לרוחב, לגובה ולעומק. לבנות את כל המגרשים המוכנים, להוסיף דירות ספח, להכין תוכניות מתאר להרחבת הישובים והערים, לעורר בני משפחה וחברים להצטרף לעלות בהר ולהתנחל, ולהרחיב את המשפחות

דילוג לתוכן