חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת שמות – להיות מנהיג – להיות איכפתי!

בפרשת השבוע אנו פוגשים את גדול מנהיגי ישראל בתורה, את משה רבנו, ננסה להתבונן מעט במה זכה משה רבנו להיות מנהיגם של ישראל.

מיד בלידתו של משה אנו נתקלים בתכונת הבסיס של משה:

ותהר האשה ותלד בן ותרא אתו כי טוב הוא ותצפנהו שלשה ירחים

משה רבנו הוא טוב, זוהי תכונת הבסיס שלו, והטוב הזה אופף אותו בגדילתו, חייו מתאפשרים בשל הטוב הגדול של המיילדות שלא קיימו את גזירת פרעה, ולא רק שלא המיתו את הילדים, אלא הכתוב מעיד עליהם 'ותחיינה את הילדים', הם מתאמצות לתת חיים לילדים.

ממשיך באחותו שמתוך אהבה ודאגה, מתייצבת להשגיח על אחיה.

והשיא מגיע בדמותה של בת פרעה, שהיא באופן מפתיע זו שזוכה לתת למשה רבנו את שמו, את השם שכל יהודי נושא על שפתיו ובמחשבתו מאז עומדו על דעתו.

…ותרא את התבה בתוך הסוף ותשלח את אמתה ותקחה, ותפתח ותראהו את הילד והנה נער בכה ותחמל עליו ותאמר מילדי העברים זה…יגדל הילד ותבאהו לבת פרעה ויהי לה לבן ותקרא שמו משה ותאמר כי מן המים משיתהו

יש כאן סיפור פשוט ומופלא, של חמלה, של איכפתיות, של חסד, בניגוד לגזירתו של אביה, בת פרעה, חומלת, ועל שם סיפור החמלה הזה נקרא משה רבנו, שגדולת נביאותו היא אחד מי"ג יסודות האמונה.

אך משה רבנו לא נקרא משוי, אלא משה, בת פרעה, מחליטה שהילד הזה, יהיה אדם שמשה, אדם עם מסירות נפש לעשות טוב, לעשות חסד, למשות אנשים מן המים, ולהצילם.

ואכן שלושת הסיפורים הראשונים המופיעים בתורה, על מעשיו של משה רבנו, הם באותו הכיוון.

משה רבנו לא יכול לראות עוול, לא יכול לראות סבל וצער בלי לנסות לפעול לתיקונו.

הסיפור הראשון:

ויהי בימים ההם ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסיבלותם וירא איש מצרי מכה איש עברי מאחיו, ויפן כה וכה וירא כי אין איש ויך את המצרי ויטמנהו בחול

משה רבנו לא יכול להישאר ספון בארמון המלך, הוא שומע שיש סבל, ודבר ראשון הוא הולך לראות, הוא רואה את הסובל, והראייה הזאת, גורמת לו לנסות לפעול לתיקונה.

שהוא רואה איש מצרי מכה איש עברי, למרות סיכון החיים הגדול הוא מתערב, הוא לא יכול שלא להתערב.

הסיפור השני:

ויצא ביום השני והנה שני אנשים עברים ניצים ויאמר לרשע למה תכה רעך

כאן כבר מדובר בשני אנשים מעמו, משה רבנו כבר בסיכון גדול אחרי מעשהו אמש, אך שוב הוא לא יכול ולא רוצה שלא להתערב.

הסיפור השלישי, בהיותו עולה חדש, שנמלט מחרב פרעה:

ולכהן מדין שבע בנות ותבאנה ותדלנה ותמלאנה את הרהטים להשקות צאן אביהן, ויבואו הרעים ויגרשום ויקם משה ויושען וישק את צאנם, ותבאנה אל רעואל אביהן ויאמר מדוע מהרתן בא היום, ותאמרן איש מצרי הצילנו מיד הרעים וגם דלה דלה לנו וישק את הצאן

משה רבנו מתגלה כבעל חמלה ואיכפתיות אדירה, הוא לא שותק נוכח הסבל והעוולות אלא פועל, למען החלש והסובל.

זה אולי מסביר את כינויו של משה 'רעיא מהימנא', רועה נאמן, משה רבנו הוא הרועה הנאמן, כחלק מהרצון הגדול להיטיב, הקב"ה נותן תורה על ידו, כאומרו רצית להיטיב ופעלת לשם כך במסירות נפש, תנתן תורה על ידך שתביא את הטובה הגדולה לעולם כולו.

כדברי הגמרא המנחות:

יבא טוב ויקבל טוב מטוב לטובים, יבא טוב זה משה, דכתיב: 'ותרא אותו כי טוב הוא', ויקבל טוב זו תורה דכתיב: 'כי לקח טוב נתתי לכם', מטוב זה הקב"ה דכתיב: 'טוב ה' לכל', לטובים אלו ישראל דכתיב: 'הטיבה ה' לטובים'

האיכפתיות הזאת, החמלה המופלאה הזאת, זוהי מידתו המיוחדת של משה רבנו.

ולסיום נעיר עוד הערה קטנה-גדולה, כדי לעשות טוב צריך להיות איכפתי, וצריך להיות אדם שרואה, לראות את האחר, להיות עירני, ואולי זה המבחן שעובר משה רבנו, כאשר הוא זוכה לשליחות מבחן הסנה.

וירא מלאך ה' אליו בלבת אש מתוך הסנה, וירא והנה הסנה בער באש והסנה איננו אכל, ויאמר משה אסרה נא ואראה את המראה הגדל הזה, מדוע לא יבער הסנה, וירא ה' כי סר לראות, ויקרא אליו אלוקים מתוך הסנה ויאמר משה משה ויאמר הנני

התורה ממש תולה את השליחות של משה בכך שהוא סר לראות, מכיוון שה' רואה שהוא סר לראות, לכן הקב"ה קורא אליו מהסנה וממנה אותו לשליחות הגדולה, לייסד את האומה הישראלית ולקבל את התורה, ולהביאה לעם ישראל.

מדוע יש משמעות בכך שמשה רבנו סר לראות?

לדרכנו יש לומר, מכיוון שמשה רבנו הוא רואה, הוא איכפתי, הוא מתעניין, מי שרואה, מי שעיניו וליבו פתוחים הוא מתאים להיות מנהיגם של ישראל.

שנזכה לראות את מי שמסביבנו, ושליבנו יתמלא בחמלה ואיכפתיות, ומתוך כך נעשה כל אחד כמה שיותר טוב!

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן