חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

כשרות

אני עובד במקום שלא שומרים תורה ומצוות. אין כשרות במקום מדובר בדיוק מוגן. הם מחממים אוכל בשבת. האם יש היתר כל שהוא לאכול במקום? ואם כן מה אפשר לאכול. המוצרים עצמם כשרים.

אפשר לאכול אוכל שלא בישלו או חיממו אותו שם, כגון ירקות ופירות, לחם קנוי, גבינה וכדומה.

כמו כן, אפשר לחמם במקרוגל או בתנור שלהם אוכל שלך כשהוא סגור בתוך קופסה או לפחות מכוסה, ובלבד שמונח על משטח נקי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:43:48

שלב איסור קירבה בלידה

ממתי אסור לי לגעת באשתי כשמתקרבת ללידה האם מהצירים? ירידת מים? או מאחרי הלידה

עניין זה נמצא בפניני הלכה טהרת המשפחה פרק ט. אביא לך את הדברים מתוך חוברת הקיצור לפניני הלכה – זוגיות ומשפחה, שיצא בקרוב:

מאימתי היולדת נטמאת

ח. מעת שיצא ראשו של התינוק או רוב גופו, גם אם לא יצא עימו דם, היולדת נטמאת מהתורה בטומאת לידה. אבל לפני הלידה, אף אם ראתה כתמי דם על בגד צבעוני או על תחבושת הגיינית או על נייר טואלט, אינה טמאה (לעיל ב, ז). אמנם אם ראתה דם רב, נטמאת. ועדיף שלא תבדוק את עצמה בבדיקה פנימית, כדי שלא תיכנס לספק.

ט. בדקה המיילדת את שיעור פתיחת צוואר הרחם והופיע דם מועט על הכפפה; אם ברור לה שמקור הדם מפציעת צוואר הרחם שנעשה רגיש מאוד לקראת הלידה – היולדת טהורה. ואם היא מסופקת אולי הדם מהרחם – היולדת טמאה.

י. הפרדת קרומים (סטריפינג) מדופן הרחם לזירוז הלידה הגורמת ליציאת דם בעקבות פציעת הרחם, אינה מטמאת כל זמן שלא החל לזוב דם רב.

יא. ירידת מים שאין בהם דם, אינה מטמאת. וכן אם יצא מצוואר הרחם 'פקק הרחם', כל שאין בו צבע דם – טהורה. ואם יש בו צבע דם, יש מחמירים, והרוצים להקל רשאים.

עזרת הבעל ליולדת

יב. נטמאה האישה לפני הלידה, ויש הכרח לתמוך בה בכניסתה לאמבולנס או בהליכתה לבית החולים – אם אין שם אישה שיכולה לעזור לה, בשעת הדחק יכול בעלה לעזור לה (לעיל ג, יג).

יג. משנטמאה האישה אסור לבעלה להסתכל במקומות המכוסים שבגופה (לעיל ג, ה). לפיכך אם היא רוצה שבעלה יהיה איתה בחדר הלידה, נכון להקפיד שעד תחילת הלידה תהיה מכוסה, והבעל יעמוד למראשותיה, כך שגם כשיבדקו אותה, המקומות המכוסים שבגופה לא יתגלו בפניו.

ובעת הלידה עצמה, כאשר אין אפשרות להסתיר את המקומות המכוסים, המחמירים נוהגים לצאת מהחדר או לעבור אל מעבר לווילון. ויש שנשארים ליד היולדת תוך הקפדה לעמוד באופן שלא יראו את המקומות המכוסים.

יד. נכנסה היולדת לחרדה קשה, ודורשת שדווקא בעלה יאחז בידה לשם תמיכה רגשית בשעת הצירים הכואבים והלידה – יש להקל (לעיל ג, יג-יד).

לאחר הלידה

טו. לאחר הלידה מצווה ליולדת ולבעלה להודות לה' בברכת תודה; על לידת בן יברכו "הטוב והמטיב", ועל לידת בת "שהחיינו" (עי' בהלכות ברכות יז, לג-לה).

טז. על היולדת ומשפחתה לשים לב למצבה הגופני והנפשי, וליצור לה תנאים נוחים כדי שתוכל להתאושש לאחר הלידה על ידי שינה מרובה ככל האפשר, שכן בלעדיה הדכדוך המצוי בתקופה זו עלול להפוך לדיכאון.

יז. כאשר היולדת סובלת מדכדוך שאינו עובר, יש לפנות לרופא משפחה כדי לקבל תרופות קלות על מנת להקל על הדכדוך ולמנוע התדרדרות. ובמצב חמור יותר שהגיע לדיכאון, חובה להיעזר בתרופות חזקות יותר שניתנות על ידי פסיכיאטר. במצב זה אין להתמהמה או להסתפק בטיפולים אלטרנטיביים, הואיל ומדובר במחלה מסוכנת.

יח. לאחר שייפסק הדימום מרחמה של היולדת, בין אם היתה זו לידה טבעית או ניתוח קיסרי, תעשה הפסק טהרה ותספור שבעה נקיים ותטבול. ואם לאחר שתיטהר תראה שוב דם, תחזור על תהליך הטהרה ככל אישה שראתה דם וסת.

יט. אם אירע מקרה נדיר שיולדת נקבה הצליחה לסיים שבעה נקיים לפני תום שבועיים מלידתה, תמתין עד סיום ארבעה עשר יום ורק אז תטבול. ואם ילדה בניתוח קיסרי, יכולה לטבול מיד בסוף השבעה נקיים (דין 'דם טוהר' מהתורה מבואר בפניני הלכה, סעיף ח).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:46:30

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור?

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור?

עניין זה מובא בפניני הלכה מועדים, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה:

הנאה ממלאכה שעשה באיסור ביום טוב

אף שבשבת במקרים מסוימים אסור ליהנות מפעולה שנעשתה באיסור (שבת פרק כו), ביום טוב יש אומרים שבדיעבד מותר ליהנות מפעולה כזו. והכל מסכימים שאם המלאכה שנעשתה באיסור היא מלאכה שהותרה לצורך אוכל נפש, אף שלא נעשתה באופנים המותרים, מותר ליהנות ממנה.

הנאה ממלאכה שעשה באיסור בחול המועד

כח. העושה במזיד מלאכה אסורה בחול המועד, אסור לכל ישראל ליהנות ממנה עד סוף החג אף אם יש בדבר הפסד, ולאחר החג מותר ליהנות ממלאכתו. ואם עשה את המלאכה בשוגג, מותר גם לו ליהנות ממנה בחג (ועי' בהלכות שבת כו, א-ז).

כט. שוגג הוא רק מי שחשב שהיה מותר לו לעשות מה שעשה, אבל אם לא היה בטוח שהדבר שעושה מותר בחול המועד ולמרות זאת עשה אותו, נחשב מזיד.

 

הלכות שבת:

כו – מעשה שבת ולפני עיוור

הנאה ממלאכה שנעשתה בשבת

א. איסור תורה שנעשה במזיד על ידי יהודי שעבר גיל מצוות, אסור לו עצמו ליהנות ממעשיו לעולם, ולכל ישראל מותר ליהנות ממעשיו רק במוצאי שבת. ואם עשה את המלאכה בשוגג, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת, ובמקום הצורך מותר ליהנות אף בשבת עצמה. אבל אם קטף פירות, צד דגים או חלב פרה בשוגג, אסור ליהנות מהם בשבת אף במקום הצורך, כי הם מוקצה.

ב. איסור מדברי חכמים שנעשה במזיד, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת. ואם עשה את האיסור בשוגג, מותר ליהנות ממעשיו אף בשבת עצמה (דין קטן מבואר בפרק כד, ה. ודין גוי בפרק כה, י-יא).

ג. גדר מזיד ושוגג: חילוני שיודע שאולי הדבר שעושה אסור בשבת, נחשב מזיד ולא שוגג. וכן דתי שלא בטוח שהדבר שעושה מותר בשבת, נחשב מזיד. עשה את האיסור כמתעסק, כגון שנשען על קיר ובטעות גרם להדלקת האור, כיוון שלא היתה לו שום כוונה להדליק את האור, אין איסור ליהנות ממה שעשה. אבל מי שהדליק את האור בהיסח הדעת, כפי שהוא רגיל להדליק במשך כל השבוע, נחשב כשוגג ולא כמתעסק.

ד. כאשר אסור ליהנות מהאיסור בשבת, מותר לעשות מה שהיה יכול לעשות לפני כן בדוחק, אף שכעת ניתן לעשותו ביתר קלות (כמבואר בפרק כה, יא). אבל מה שלא היה יכול לעשות – אסור, כגון לקרוא ספר חול לאור החשמל, או להתחמם ליד התנור, או ליהנות משמיעת שיר. וכשלא נוח לצאת מן המקום, אין חובה לצאת, הואיל והודלקו בניגוד לרצונו והוא אינו רוצה ליהנות מהם. ואם אפשר, יפתח את החלון כדי שלא ליהנות מהחימום.

היתרים

ה. נעשה דבר שיש אומרים שהוא מותר, אף שלמעשה נוהגים להורות כדעה המחמירה, בדיעבד מותר ליהנות מאותה המלאכה בשבת, אפילו אם נעשתה במזיד. דוגמאות: חיממו על הפלטה מרק קר; עירו על שקית תה ישירות מהמיחם; ביררו פסולת מאוכל סמוך לסעודה. וכן הדין כאשר נעשתה מלאכה בזמן תוספת שבת, או בזמן בין השמשות של כניסת השבת.

ו. איסור שנעשה במזיד אך לא שינה דבר בגוף החפץ, כגון שהביאו מאכלים ברכב, או שהעבירו חפץ מרשות הרבים לרשות היחיד, בשעת הדחק אפשר ליהנות מהם בשבת. ואם אפשר היה להגיע בהיתר אל החפץ, כגון שהביאו אוכל ברכב מבית הנמצא מספר רחובות משם, ניתן להקל בשעת הצורך. אבל כאשר הנאתו תגרום שימשיכו לחלל שבתות בעתיד, אין ליהנות מהאיסור.

ז. כאשר על ידי המלאכה האסורה נעשתה פעולה אחרת מותרת, מותר ליהנות ממנה. כגון שתיקנו באיסור כלי לפיצוח אגוזים, ועברו ופיצחו בו אגוזים – מותר לאוכלם, כיוון שבפעולת הפיצוח עצמה אין איסור. וכן כאשר הביאו מפתח באיסור ופתחו את הדלת, מותר להיכנס בה. וכן כאשר פתחו באיסור דלת של מקרר שהנורה שלו עובדת, מותר להוציא מהמקרר מאכלים (ולגבי סגירתה עי' בפרק יז, יא).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-27 20:36:04

יש לך שאלה?

קורבנות המוספים ומשמעותם

תוכן עניינים

הקדמה

בפרשת פינחס שבספר במדבר מונה התורה את קורבנות המוספים של יום השבת, ראש חודש, וכל אחד ממועדי השנה: חג המצות, חג השבועות, יום התרועה, יום הכיפורים וחג הסוכות. קרבן המוסף הוא למעשה קרבן שאותו מוסיפים נוסף על קרבן התמיד שקרב בכל יום ויום, והוא מבטא את מעלתו וקדושתו המיוחדת של המועד.

במאמר זה נסקור את מספר הבהמות המוקרבות בכל אחד מימים אלו, ונבקש לעמוד על השווה והשונה בין מועדי השנה, ומתוך כך להבין מדוע יש שוני בין המועדים במספר הבהמות המוקרבות בהם לקרבן מוסף.

חשוב לציין שמלבד קרבנות המוסף המוקרבים בכל מועד ומועד, ישנם מספר מועדים שבהם יש קורבנות נוספים המוקרבים ל"חובת היום": ביום ט"ז ניסן, יום הנפת העומר, מקריבים טלה לעולה שבא כחלק ממעמד הנפת עומר השעורים הראשון לה'. בחג השבועות מקריבים שור, שני אילים ושבעה טלאים לעולה, שעיר עיזים לחטאת ושני טלאים לזבח שלמים, וכל אלו הוקרבו כחלק ממעמד הנפת שני לחמי ביכורי החיטה, וזאת ללא קשר לקורבן המוסף שהוקרב בחג השבועות. ביום הכיפורים, מלבד קורבנות המוסף כבכל מועד, הקריב הכהן הגדול פר ושעיר לחטאת הכיפורים ושני אילים לעולה, כמבואר בחלקה הראשון של פרשת אחרי מות.[1]

מוסף השבת

כשם שבפרשת המועדות שבפרשת אמור אשר בספר ויקרא (פרק כ"ג), התורה מקדימה למועדים את הציווי על יום השבת, כך גם בפרשת המוספים התורה מקדימה לבאר את קרבן המוסף של יום השבת:

וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת שְׁנֵי כְבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה תְּמִימִם וּשְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן וְנִסְכּוֹ.[2]

ביום השבת מוסיפים על שני הטלאים המוקרבים לקרבן התמיד עוד שני טלאים המוקרבים לקרבן מוסף השבת. כלומר למעשה קרבן השבת כפול מקרבן יום החול: במקום שני טלאים – מוקרבים ארבעה. בכך רומזת התורה לברכתה הכפולה של השבת, כדוגמת המן שירד לקראת השבת, שאף הוא היה כפול וביטא את ברכתה של השבת, שהכל כבר מוכן לקראתה מבעוד יום:

וַיְהִי בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לָקְטוּ לֶחֶם מִשְׁנֶה שְׁנֵי הָעֹמֶר לָאֶחָד וַיָּבֹאוּ כָּל נְשִׂיאֵי הָעֵדָה וַיַּגִּידוּ לְמֹשֶׁה. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' שַׁבָּתוֹן שַׁבַּת קֹדֶשׁ לַה' מָחָר אֵת אֲשֶׁר תֹּאפוּ אֵפוּ וְאֵת אֲשֶׁר תְּבַשְּׁלוּ בַּשֵּׁלוּ וְאֵת כָּל הָעֹדֵף הַנִּיחוּ לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת עַד הַבֹּקֶר.[3]

מוספי יום התרועה, יום הכיפורים ושמיני עצרת

בבסיס כל החגים, למעט חג הסוכות, מוקרבים לקורבן מוסף שור, איל ושבעה טלאים לקורבן עולה, ושעיר עיזים לקורבן חטאת:

וַעֲשִׂיתֶם עֹלָה לְרֵיחַ נִיחֹחַ לַה' פַּר בֶּן בָּקָר אֶחָד אַיִל אֶחָד כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁבְעָה תְּמִימִם.[4]

רש"י[5] מבאר בשם רבו, רבי משה הדרשן, שהשור הוא כנגד אברהם אבינו, האיל כנגד יצחק אבינו, ושבעת הטלאים כנגד יעקב אבינו. בשורות הבאות נבאר בע"ה את משמעותם.

שור

השור הוא הבהמה הגדולה והיקרה ביותר, לכן השור הוא מלך הבהמות וראש לכולן, כפי שעולה ממעשה המרכבה,[6].  אברהם אבינו הוא ראש האומה הישראלית, ולכן הוא מיוצג בקורבנות על ידי השור.

איל

כשנעקד יצחק על המזבח, וה' צווה את אברהם שלא ישלח ידו להקריבו, נשא אברהם את עיניו, וראה "וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו וַיֵּלֶךְ אַבְרָהָם וַיִּקַּח אֶת הָאַיִל וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ".[7] לכן את יצחק מסמל האיל.

שבעה טלאים

הטלאים הם בני האיל. לכן שבעת הטלאים מסמלים את יעקב, בנו של יצחק. המספר שבע רומז לעם ישראל, שקדושתו מושתתת על המספר שבע: יום השבת הוא השביעי בשבוע, שנת השמיטה היא בשנה השביעית, הטהרה מהטומאות החמורות אורכת שבעה ימים, שבע ההזאות שמזה הכהן הגדול מכפרות על ישראל, ועוד ועוד. המהר"ל מבאר שהמספר שבע רומז לפנימיות שנותנת משמעות וערך לעולם, שכן לעולם ישנם שישה צדדים: ארבע רוחות השמיים, מטה ומעלה. והמספר שבע רומז לפנימיות שששת הצדדים מקיפים אותה.[8]

שעיר עיזים לחטאת

מלבד השור, האיל ושבעת הטלאים המוקרבים לקרבן עולה, מביאים בכל מועד מלבד השבת גם שעיר לחטאת. כדי להבין את משמעותו של שעיר העיזים, צריך להקדים ולבאר שמשמעותו של יום התרועה, שנקרא גם 'זיכרון תרועה', היא שעל ידי התרועה אנו נזכרים לטובה לפני ה' ביום שבו ה' משפיע שפע לעולם לשנה הקרובה, ואזי ה' דן אותנו לטובה ומעניק לנו את שפע החיים ביד רחבה.[9]

יום התרועה מהווה מודל לשאר המועדים, שגם בהם תוקעים כדי להיזכר לפני ה' לטובה. שכן גם בשאר המועדים ה' משפיע שפע לעולם, וגם בהם ה' דן את העולם כדי להעניק את השפע לבני האדם בצורה צודקת, על פי מעשיהם.[10] וזהו שנאמר:

וּבְיוֹם שִׂמְחַתְכֶם וּבְמוֹעֲדֵיכֶם וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם וּתְקַעְתֶּם בַּחֲצֹצְרֹת עַל עֹלֹתֵיכֶם וְעַל זִבְחֵי שַׁלְמֵיכֶם וְהָיוּ לָכֶם לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי אֱלֹוהֵיכֶם אֲנִי ה' אֱלֹוהֵיכֶם.[11]

על פי זה ניתן להבין שכשם שביום התרועה אנו מקריבים לפני ה' שעיר עיזים כדי לכפר על החטאים ולבוא למשפט נקיים מעוון כדי להיזכר לטובה לפני ה' ביום הדין, כך גם בכל מועד ומועד אנו מקריבים שעיר עיזים כדי לכפר על החטאים ולבוא לדין לפני ה' נקיים מעוון.[12]

שנים עשר עשרונים

בכל אחד מהמועדים הנזכרים בפרשת פינחס, התורה מפרטת את מספר העשרונים (עשירית האיפה, כנפח 43.2 ביצים) שיש להקריב למנחה לצד כל אחת מבהמות קרבן המוסף: לצד כל שור יש להקריב שלושה עשרונים של סולת מעורבת בשמן, לצד כל איל שני עשרונים, ולצד כל טלה עשרון אחד.

הרי שעם הקרבת השור, האיל ושבעת הטלאים לקורבן מוסף, מקריבים גם שנים עשר עשרונים למנחה (שלושה לפר, שניים לאיל ושבעה לשבעת הטלאים). המספר שנים עשר מרמז לכך שקרבנות המוספים מוקרבים לפני ה' עבור ובשם כל שנים עשר שבטי ישראל.

המשותף ליום התרועה (ראש השנה), יום הכיפורים ושמיני עצרת

בשלושת המועדים: יום התרועה, יום הכיפורים ושמיני עצרת, מקריבים את תבנית המוספים הבסיסית: פר, איל ושבעה טלאים לעולה, ושעיר לחטאת. ימים אלו הם מועדים המיוחדים לעם ישראל בלבד: ביום התרועה מריעים ישראל לפני ה' כדי להיזכר לפניו לטובה, כאמור. ביום הכיפורים עם ישראל צמים לפני ה', וה' מכפר להם על כל חטאיהם. בשמיני עצרת עם ישראל חוגגים לפני ה' יום נוסף המיוחד להם, מעבר לשבעת ימי חג הסוכות שכפי שנראה בהמשך אלו ימי שמחה עבור כל העמים. וכך אמרו חז"ל:

משל למלך בשר ודם שאמר לעבדיו: עשו לי סעודה גדולה. ליום אחרון אמר לאוהבו: עשה לי סעודה קטנה, כדי שאהנה ממך.[13]

מוספי ראש חודש, חג המצות וחג השבועות

גם בראש חודש, בחג המצות ובחג השבועות מקריבים שור, איל ושבעה טלאים לעולה, ושעיר עיזים לחטאת. אלא שבמועדים אלו מוסיפים עוד שור. כלומר בסך הכל מקריבים שני פרים, איל ושבעה טלאים לעולה, ושעיר לחטאת.

כבר ראינו שהשור הוא מלך הבהמות, ולכן הוא מסמל את אברהם שהוא ראש האומה הישראלית. מטעם זה בשלושת המועדים הללו, שקשורים לראשית, מוסיפים עוד שור לעולה. ראש חודש הוא ראשית החודש, חג המצות הוא ראשית החירות הישראלית וראשית השנה[14], וכמו כן מקריבים בו את ראשית ביכורי קציר השעורים. חג השבועות הוא ראשית קציר החיטה, ולכן מקריבים בו את קרבן 'שתי הלחם' שהוא מנחה מראשית קציר החיטים.[15]

מוספי חג הסוכות

מיוחד הוא חג הסוכות, שבו הקריבו קורבנות מוסף שונים לחלוטין משאר מועדי השנה. ביום הראשון של חג הסוכות הקריבו שלושה עשר פרים, שני אילים וארבעה עשר טלאים לעולה (פי שניים משאר המוספים – איל ושבעה טלאים), ושעיר לחטאת. ביום השני הקריבו כיוצא בזה, אלא שבמקום שלושה עשר פרים – הקריבו שנים עשר פרים. ביום השלישי אחד עשר. ביום הרביעי עשרה, וכן הלאה. עד שביום השביעי הקריבו שבעה פרים.

חז"ל מבארים שסך כל הפרים שהוקרבו בחג הסוכות עלה לשבעים, ומשמעות הדבר היא שבחג הסוכות מקריבים ישראל קורבנות גם עבור שבעים אומות העולם שיצאו מצאצאי בני נח:

אמר רבי אלעזר: הני שבעים פרים כנגד מי? – כנגד שבעים אומות. פר יחידי למה? – כנגד אומה יחידה. משל למלך בשר ודם שאמר לעבדיו: עשו לי סעודה גדולה. ליום אחרון אמר לאוהבו: עשה לי סעודה קטנה, כדי שאהנה ממך. אמר רבי יוחנן: אוי להם לגויים שאבדו, ואין יודעין מה שאבדו. בזמן שבית המקדש קיים – מזבח מכפר עליהן, ועכשיו מי מכפר עליהן?[16]

אכן, מנבואת זכריה אנו לומדים שישנו קשר מיוחד של אומות העולם דווקא לחג הסוכות:

וְהָיָה כָּל הַנּוֹתָר מִכָּל הַגּוֹיִם הַבָּאִים עַל יְרוּשָׁלִָם וְעָלוּ מִדֵּי שָׁנָה בְשָׁנָה לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְמֶלֶךְ ה' צְבָאוֹת וְלָחֹג אֶת חַג הַסֻּכּוֹת. וְהָיָה אֲשֶׁר לֹא יַעֲלֶה מֵאֵת מִשְׁפְּחוֹת הָאָרֶץ אֶל יְרוּשָׁלִַם לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְמֶלֶךְ ה' צְבָאוֹת וְלֹא עֲלֵיהֶם יִהְיֶה הַגָּשֶׁם. וְאִם מִשְׁפַּחַת מִצְרַיִם לֹא תַעֲלֶה וְלֹא בָאָה וְלֹא עֲלֵיהֶם תִּהְיֶה הַמַּגֵּפָה אֲשֶׁר יִגֹּף ה' אֶת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא יַעֲלוּ לָחֹג אֶת חַג הַסֻּכּוֹת. זֹאת תִּהְיֶה חַטַּאת מִצְרָיִם וְחַטַּאת כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא יַעֲלוּ לָחֹג אֶת חַג הַסֻּכּוֹת.[17][18]

רש"י מבאר שחג הסוכות הוא חג אוניברסלי, משום שבחג זה נידון העולם על המים, ולכן הקורבנות שמקריבים ישראל בחג מכפרים לגויים על חטאיהם, ומעלים רצון לפני ה' להשפיע על העולם כולו גשמי ברכה:

שבעים פרים – פרי החג שבעים הם, חוץ משל שמיני, כנגד שבעים אומות – לכפר עליהם שירדו גשמים בכל העולם, לפי שנידונין בחג על המים.[19]

אכן, הנביא זכריה מנבא שהעונש של האומות שלא יעלו לחוג את חג הסוכות בירושלים יהיה בצורת ומגפה. הבצורת קשורה באופן ישיר לאי ירידת גשמים: "לא עליהם יהיה הגשם". את המגפה הנזכרת ביחס לארץ מצרים, שאינה ניזונה ממי גשמים אלא מהנילוס, מבאר יונתן בן עוזיאל בתרגומו כירידת מפלס הנילוס הגוררת מגפת רעב במצרים, והביאוהו מפרשים רבים שם.[20] כלומר גם המגפה הנזכרת שם, קשורה לבצורת, אלא שזו מתחרשת באתיופיה ולא במצרים.[21]

אפשר להוסיף, שחג הסוכות מסמל את ההודאה על השלמת גידול ואיסוף היבול השנתי הביתה, שזוהי שמחה אוניברסלית שמאפיינת את כלל האומות וכלל הגידולים החקלאיים, בשונה מקציר השעורים והחיטים שבארצות רבות אינו מהווה חלק מכריע מתנאי הקיום. לכן, דווקא חג הסוכות מייצג את שמחת האנושות כולה על ברכת ה', ומסוגל הוא חג זה לאחד את כל משפחות האדמה להיעשות אגודה אחת לעלות כולם לה' בית ה' בהודאה על כל הברכה שהעניק לבני האדם השנה, ובתפילה שגם בשנה הבאה יזכו לברכת ה' עליהם ועל שדותיהם.


[1] במסכת יומא (ג, א) נחלקו רבי ורבי אלעזר ברבי שמעון האם אחד משני האילים הללו הוא הוא האיל הנזכר עם המוספים של יום הכיפורים בפרשת פינחס, או שמא זהו קרבן אחר.

[2] במדבר כח, ט.

[3] שמות טז, כב-כג.

[4] במדבר כט, ב.

[5] שם כח, יט.

[6] יחזקאל א, י.

[7] בראשית כב, יג.

[8] ראו למשל בספר פניני הלכה העם והארץ פרק א הלכה י.

[9] פניני הלכה ימים נוראים פרק א הלכה א.

[10] שם הלכה ג.

[11] במדבר י, י.

[12] חז"ל בארו ששעיר העיזים מכפר על טומאת מקדש וקדשיו (משנה שבועות א, ד), שכן כשעוסקים בקודש כדי להעלות את זכרון ישראל לטובה לפני ה', צריך שכל הפעולות שנעשות שם תהיינה מכוונות ומדויקות בתכלית הזהירות וטהרה.

[13] סוכה נה, ב.

[14] "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה" (שמות יב, ב). לפיכך חג הפסח הוא ראש השנה למלכים ולרגלים (משנה ראש השנה א, א).

[15] אמנם גם ראש השנה קשור לראשית, ולכאורה צריך היה להקריב בו שני פרים כמו בשאר מועדי הראשית. אולם מכיוון שהתורה הצניעה את עובדת היותו ראשית השנה, והזכירה רק שהוא 'יום תרועה', לכן גם בקורבנות המוספים עובדת היותו ראשית השנה הוצנעה, ומקריבים בו רק פר אחד. אכן, בראש השנה הקריבו נוסף על מוסף יום התרועה, גם את קורבנות מוסף ראש החודש: שני פרים, איל ושבעה טלאים לעולה, ושעיר לחטאת – כבכל ראש חודש.

[16] סוכה נה, ב.

[17] זכריה יד, טז-יט.

[18] אף על פי שיש לגויים זיקה מיוחדת לחג הסוכות, מצוות הישיבה בסוכה נתייחדה לעם ישראל, ואילו היו הגויים מצווים לשבת בסוכה, לא היו מקיימים מצוה זו בלב שלם. כך מבואר בגמ' במסכת עבודה זרה ג, א: "יבא בלדד השוחי וצופר הנעמתי ואליפז התימני (ואליהו בן ברכאל הבוזי), ויעידו בהם בישראל שקיימו את כל התורה כולה, שנאמר: "יתנו עידיהם ויצדקו". אמרו לפניו: רבש"ע, תנה לנו מראש ונעשנה, אמר להן הקדוש ברוך הוא: שוטים שבעולם, מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת, מי שלא טרח בערב שבת מהיכן יאכל בשבת? אלא אף על פי כן, מצוה קלה יש לי, וסוכה שמה, לכו ועשו אותה… מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו, והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא, שנאמר: "ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו". מקדיר? והא אמרת: אין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו! משום דישראל נמי זימני דמשכא להו תקופת תמוז עד חגא, והוי להו צערא. והאמר רבא: מצטער פטור מן הסוכה! נהי דפטור, בעוטי מי מבעטי".

[19] רש"י שם דיבור המתחיל: 'שבעים פרים'.

[20] רש"י שם, ועוד.

[21] נילוס מצרים ניזון מהנילוס הלבן היוצא מאוגנדה ומבוסס על אגם ויקטוריה שזרימתו די יציבה, אך בעיקר ניזון מהנילוס הכחול הנמשך מגשמי המונסון שבאתיופיה, ושם מדי כמה שנים ישנה בצורת, ולעיתים אף בצורת קשה שמשפיעה משמעותית על מפלס הנהר.

אולי יעניין אותך

revivim1092

ארבע כוסות של חירות ושמחת הגאולה

חכמים תיקנו לשתות ארבע כוסות על סדר ההגדה, כדי שהשמחה והחגיגיות ילוו את כל שלביו של ליל הסדר • גם בימים שעם ישראל היה שרוי בגלות, המשיכו יהודים לשתות ארבע כוסות, כדי לבטא את האמונה בגאולה • שיעור כל אחת מארבע הכוסות הוא לכל הפחות רביעית הלוג • מי שאפילו מעט יין קשה לו, יכול לקיים בדיעבד את המצווה במיץ ענבים
דילוג לתוכן