חיפוש
לוגו ישיבת הר ברכה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

לימוד כל התורה כולה

שלום רב, יש לי שאיפה להקיף את כל התורה כולה לפני גיל ה40 (אני בן 32). עשיתי את כל הבדיקות לפי הלו"ז היומי שלי (לקחתי הכל החשבון : תפילות, עבודה, ילדים, אשתי, קניות, ספורט, שינה וכו'), ואני יכול לקדש שעתיים ביום ללימוד, לא פחות ולא יותר. האם יש לכם תוכנית מסודרת כדי שאוכל לגמור את כל התורה – גם אם זה יהיה בבקיאות כמובן – תוך 8 שנים ? אני חשבתי לעשות 40 דקות של תנ"ך (כך אני מקיף כל התורה שבכתב), 40 דקות של משנה תורה (כך אני מקיף את כל התורה שבעל פה ההלכתית), ו40 דקות של ספרי מחשבה, מוסר, חסידות וקבלה יסודיים (כך אני מקיף את כל התורה שבעל פה הרעיונית. יש כ-30 כאלה בגדול לפי מה שראיתי : אמונות ודעות, כוזרי, מורה נבוכים, ספר העיקרים, ספרי רמח"ל המרכזיים, ספרי מהר"ל המרכזיים, מסילת ישרים, אורחות צדיקים, תניא, ליקטוי מוהר"ן, ספרי הרב קוק המרכזיים, ספרי הרב סולובייציק המרכזיים, ספרי מבוא לתורת הקבלה). התוכנית הזה יהיה מיום ראשון עד חמישי. בימי שישי חזרות, ובשבתות עמוד גמרא אחד, כדי לא לאבד את לימוד הגמרא בכל זאת. האם זה נראה לכם תכנית טוב או שלדעתכם אפשר לשפר את זה ? אני אשמח לקבל הערותיכם על זה בתודה רבה מראש כל טוב

קודם כל אין גבול לשמחה ששמחת אותי ברגע זה שאני רואה את השאלה. ירבו כמותך בישראל.

אומר כמה נקודות:

  1. באופן טבעי יש הבדל בין הרצוי למצוי. שעתיים ביום זה בהחלט יכול להיות מעשי, אבל תלוי מאוד מהי עבודתך ועבודת אשתך וכמה צריך אותך לעזרה בבית ולשמח את אשתך. לכן אם תראה ששעתיים זה לפעמים יותר מדי, לדעתי אפשר בהחלט ללמוד את יסודות כל התורה גם בשעה וחצי ביום במשך שמונה שנים. שכן מעבר לחשיבות העצומה של לימוד התורה, יש חשיבות עצומה לגדל בית טוב ושמח.
  2. לא הזכרת את שעות השבת החשובות והמרובות מאוד שאפשר ללמוד בהן הרבה מעבר לעמוד גמרא.
  3. לא הזכרת לימוד הלכה למעשה מספר בן דורנו. לדעתי זה הרבה יותר חשוב מלימוד רמב"ם, שכן אמנם הרמב"ם כתב על כל התורה, אבל זו רק דעת הרמב"ם, ועוד שבימינו נתרבו המקרים החדשים שאין ברמב"ם. לכן אני חושב שכדאי לך במקום רמב"ם ללמוד פניני הלכה. התועלת העצומה שתראה מלימוד ספרים אלו, אין לה שיעור. לידיעתך הוצאנו כעת ספר קיצור נפלא שמביא בספר אחד את כל הפסקים שיש ב 15 כרכים של פניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOopnXHGryywHV7Qh__yChuoPFl1e9RqVpwZTIGbHKuYRWCTVdA8k).
    אם תגיע לספרי זוגיות ומשפחה של פניני הלכה ועדיין לא יצא הקיצור על זה, אשלח לך בשמחה את הקובץ של קיצור משפחה, שמחת הבית וברכתו, טהרת המשפחה שאני כותב כעת.
    כשתסיים את כל ספרי פניני הלכה, נחשוב יחד אלו ספרים כדאי ללמוד כדי לדעת את יסודות דיני ממונות ושאר הדינים שתרם הובאו בפניני הלכה.
  4. לגבי ספרי מחשבה, אני חושב שכדאי להקדים את העיקרים שבהם: את הכוזרי ללמוד היטב (יצא כעת ספר מצוין של הישיבה שלנו עם הסבר של הרב זאב סולטנוביץ), וכן את שלושת הקדמות הרמב"ם הידועות, רמח"ל – דעת תבונות ודרך ה' ומסל"ש, ספרי הרב קוק. עד כאן לדעתי אלו היסודות. אחר כך או תוך כדי, אני רואה חשיבות גדולה לספרים של בני דורנו. אחד הטובים ביותר לדעתי הוא הסט של 'טללי חיים'. קראתי את כולו, הוא מעולה, ואפשר בהחלט להשתמש בו גם כספר מבוא לקבלה. היתרון הגדול שלו מלבד שהוא מסוגנן היטב בשפה בהירה, זה שהוא מחולק לנושאים ומביא הרבה מאוד את האר"י, הרחמ"ל ויחד איתם את הרב קוק, שזה שילוב מצוין.
  5. שוב יישר כח גדול ובהצלחה רבה.

    אתן לך טעימה הקשורה לנושא זה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

    ערך לימוד התורה

    א. המצווה החשובה ביותר היא מצוות תלמוד תורה, שעליה אמרו חכמים שהיא שקולה כנגד כל שאר המצוות (פאה א, א). שתי סיבות עיקריות לכך:

    ראשית, על ידי הלימוד ניתן להבין את הייעוד של הבריאה ולחיות על פי ערכי התורה המקודשים, לקיים את מצוות התורה ולתקן את המידות. וזהו שאמרו חכמים: "תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה".

    שנית, על ידי לימוד התורה האלוקית אנו מתקשרים אל המימד הרוחני שהוא שורשו של העולם הזה הגשמי, ומתוך כך נמשכת ברכה לעולם. וזהו שאמרו חכמים שהתורה קדמה לעולם, והוסיפו ואמרו שאילו היה העולם בטל רגע אחד מתורה, מיד היה חוזר לתוהו ובוהו.

    מכיוון שכך, גם אדם שזכה לדעת את כל יסודות התורה (להלן, ה), צריך להוסיף ולהתעמק בה, כדי להמשיך אורה וברכה לעולם. שכן תכלית הלימוד אינה רק לדעת כיצד לנהוג וכיצד להתבונן בעולם, אלא הלימוד עצמו נחשב למצווה הנעלה ביותר, מפני שבלימוד התורה אנו עוסקים בדבר ה' שמופיע בעולם, ואין מצווה שמקשרת את האדם אל ה' יותר מאשר מצוות תלמוד תורה, שעל ידה דברי התורה האלוקית נספגים בשכלו של הלומד והופכים להיות חלק ממנו.

    חובת הלימוד

    ב. לרוב חשיבותה של מצוות תלמוד תורה, קיומה מבוסס על שלוש מצוות: ראשית, חובה על ההורים לדאוג לכך שילדיהם ידעו את יסודות התורה, שנאמר (דברים יא, יט): "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם". בנוסף לכך, חובה על חכמי ישראל ללמד את העם תורה, שנאמר (דברים ו, ז): "וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ", וביארו חכמים שהכוונה לתלמידים, שגם הם קרויים בנים. בנוסף לכך, חובה אישית על כל אחד ללמוד בעצמו את התורה, שנאמר (דברים ה, א): "וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם".

    ג. נאמר על דברי התורה (דברים ו, ז): "וְדִבַּרְתָּ בָּם", ודרשו חכמים: "בם יש לך רשות לדבר, ולא בדברים אחרים". וכן נאמר (יהושע א, ח): "לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". מכאן למדנו שמצוות לימוד תורה היא מצווה תמידית, ולכן אסור לאדם לאבד את זמנו לבטלה, ואם אינו עושה דבר בעל ערך חיובי – אסור לו להתבטל מלימוד תורה.

    אמנם גם העושה דברים בעלי ערך חיובי, כמו רוב האנשים העוסקים בפרנסה וביישובו של עולם, לא ימלא את כל יומו בהם, אלא עליו להקדיש בכל יום זמן ניכר עבור לימוד תורה, כל אחד לפי יכולתו. ובימים שבהם הוא טרוד מאוד, ילמד מעט בבוקר ומעט בערב, ובזה יצא ידי חובת "וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". ובשבתות וחגים שנועדו ללימוד תורה (ירושלמי שבת טו, ג), צריך כל אחד להקדיש שעות רבות ללימוד (עי' בהלכות שבת ה, א).

    ד. חובה על כל אדם לחזור על תלמודו, כדי להיות כמה שיותר קשור לדברי התורה, וכדי לזכור את דברי התורה המדריכים את חייו, שנאמר "וְשִׁנַּנְתָּם", ולמדו חכמים – "שיהיו דברי תורה מחודדין בפיך, שאם ישאלך אדם דבר, אל תגמגם ותאמר לו, אלא אמור לו מיד". ומי שמתרשל ואינו חוזר על תלמודו ושכחו, עובר על האיסור: "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים" (דברים ד, ט).

    דברי תורה שכל אדם צריך עבור חייו השוטפים, הן בהלכה והן באמונה – חובה על כל אחד לזכור. ורבנים שהציבור שואל אותם שאלות – צריכים לזכור יותר, וצריכים לדעת למצוא תשובות בספרים ובמאגרי המידע המצויים.

    ידיעת יסודות התורה

    ה. במשך הדורות נכתבו ספרים רבים מאוד כדי לבאר את דברי התורה, עד שכיום נעשתה התורה מרובה ומפורטת מאוד, ולא ניתן לדעת את כל מה שכתוב בה. אמנם את יסודות התורה המבארים כיצד לנהוג ולהתייחס למאורעות החיים, ניתן לדעת.

    על כן חובה על כל אחד ללמוד את כל התנ"ך עם פירוש פשוט, ואת יסודות האמונה והמוסר המבוארים בספריהם של גדולי ישראל, וכן ללמוד את ההלכות הנצרכות לחייו בטעמיהן, בלא פירוט מדוקדק המחייב רק תלמידי חכמים. על גבי זה, יוסיף כל אחד להעמיק לפי זמנו, כישרונו ונטיית ליבו.

    ו. המקור לכך שיש להקדים את הלימוד הנוגע למעשה, מן הפסוק (דברים ה, א): "וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם", כלומר צריך ללמוד כדי לדעת לשמור ולעשות. וכן אמרו חכמים (קידושין מ, ב): "תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה", משמע שהעיקר הוא ללמוד את הדברים המביאים לידי מעשה, וכך הדריכו רבים מגדולי ישראל (עי' בפניני הלכה ליקוטים א' פרק א הערה 2).

    לכן, נכון שבכל הישיבות ילמדו את המסכתות הנוגעות למעשה, עם שיטות הראשונים והאחרונים המרכזיות ועד ההלכה למעשה, מתוך מטרה להקיף בשנים המעטות של הלימוד בישיבה כמה שיותר סוגיות מעשיות, הן בהלכה והן בתנ"ך ואמונה, כך שכאשר הבחורים יסיימו את המסלול הישיבתי, יהיו מוכנים כראוי לחיי המעשה ולבניית ביתם.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-02 07:23:31

הלכות שבת

שלום הרב האם מותר לתכנן איי רובוט ששואב ושוטף את הריצפה לפני שבת כדי שיפעל בשבת? תודה

לכתחילה אין זה מכבוד השבת שיפעל כשיש אנשים בסביבה. לכן אם מפעילים אותו בזמן שאין אנשים בבית, או באמצע הלילה כשכולם ישנים, או במקום צורך גדול – אפשר להקל בזה לכתחילה. והרוצה לסמוך ולהקל גם שלא במקום צורך גדול וכשיש אנשים בסביבה, רשאי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-06 12:51:20

שבת

שלום וברכה פנה"ל שבת ב,ד: "היינו שהבגדים העליונים יהיו מיוחדים לשבת וחגים, ואת הלבנים יחליף לקראת השבת בלבנים נקיים ומכובסים" 1.לבנים הכוונה לתחתונים? 2.ובפשטות הוא הדין לגופיה שמתחת לחולצה ולגרביים?

  1. כן. הם קרויים לבנים משום שבעבר לא היה עניין להשקיע בצבע שלהם, ולכן תמיד עשו אותם מצבע הבד הפשוט יותר שהוא לבן.
  2. אכן

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-05 06:28:11

שבע ברכות כשחתן וכלה מתארחים בסעודת בת מצווה

אנו עורכים מסיבת בת מצווה לבתנו, ואחד מזוגות המוזמנים הם חתן וכלה בשבעת ימי המשתה. האם אסור / רשות / חובה לברך שבע ברכות? תודה

עורכים שבע ברכות בסעודת בר מצוה, ויש להקפיד ששמחת החתן והכלה תהיה ניכרת, או בהוספת אורחים לכבודם (כגון ההורים או האחים של החתן/הכלה מהצד שאינו קשור לבר המצווה), או בהוספת שמחה לכבודם (כגון ריקודים עם שיר חתונה), או בהוספת דבר מאכל באופן שניכר שהוא לכבודם (שו”ת בצל החכמה ה, י).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-04 08:04:25

לפרך בפני אישה שלא מכנה את הזרוע או השוק

שלום קראתי בלימוד פניני הלכה של היום שאין לברך בפני אישה שהשוק או הזרוע שלה אינם מכוסים האם הכוונה שאסור לברך מעצם זה שהאישה בטווח ראייה שלי, אפילו במצב בו אני לא רואה את החלק החשוף בגופה?

נכון, כל עוד אתה מולה אסור לברך, אלא יש להפנות עצמך לכיוון אחר. ואם לא ניתן להסתובב, כגון אורחת שיושבת בשולחן השבת, אפשר להסתפק בהבטה בסידור או עצימת העיניים בעת ברכת המזון.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-09-03 20:09:58

יש לך שאלה?

הרב שאול בוצ'קו - בטקס חנוכת בית הכנסת וסיום כתיבת פניני הלכה כשרות

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

תשובה להערות רבני מכון פוע"ה על ספרו של הרב מלמד | מאת הרב שאול בוצ'קו

לקריאת הערות רבני פוע"ה על פניני הלכה

 

לכבוד הרב מנחם בורשטיין שליט"א

הנדון: הערותיכם על ספרו של הרב אליעזר מלמד "טהרת המשפחה"

השלום והברכה.

זכיתי לקבל מהרב בנימין דוד שליט"א את הערותיכם על ספרו של הרב אליעזר מלמד שליט"א.

מתוך הדברים ניכרת השקעה רבה בקריאת הספר כולו, ומה נעם לי לראות את הדבר, כי ודאי יש בזה ברכה, כאשר מתוך עיון ודקדוק בדברי תורה, נמצאים המה פרים ורבים כמעיין המתגבר. ואכן בזכות עמלכם, העליתם מספר הבדלים בין פסיקתכם לפסיקתו.

עם זאת, הפער הקיים בין הפסיקות של מכון פוע"ה, בראשותכם, לבין דעותיו ההלכתיות של הרב מלמד ב"פניני הלכה" הוא ככל חילוקי דעות השכיחים בין הפוסקים. וכשם שניתן למצוא חולקים ומשיגים על דעתכם ההלכתית, וכדרכה של תורה. ונהרא נהרא ופשטיה.

אמנם בראותי את דברי השגותיכם על דברי הרב, חשתי חובה ליישב את דבריו. כי אני רוחש לדרכו בפסיקה ההלכתית הערכה עצומה, לכן הבעתי את דעתי העניה בשאלות שבנידון, כי בספרו הביא שיטות שונות, ואחר הצגתם הגיע למסקנתו ההלכתית, ופסק את הנראה לו ברוחב בינתו, אחר הסברת שיטתו בטוב טעם ודעת. וכשרואים את דבריו, ההלכה מוארת באור ההגיון, וכל ההלכות פרושות כשולחן ערוך, ויש בספרו תועלת רבה גם ליהודי פשוט, וגם לתלמיד חכם. לכן אכתוב מענה להערותיכם, כדי להצדיק את הצדיק מעיקרו.

הנה בתחילת תגובתכם הסברתם את דרככם בפסיקה, ויש בזה יותר מרמז כי דרככם שונה מזו של הרב מלמד.

ושם ציינתם שתי נקודות מרכזיות:

  1. הצורך לערוך הבחנה בין לכתחילה ובין דיעבד.
  2. הצורך להימנע מהעלאת נושאים שונים בספר, ולהעדיף את הפניית השואל אל הרב.

אבל לא זכיתי להבין את הנקודה הראשונה, הרי הרב מלמד אכן סידר בספרו את הדעות השונות, בהסברה בהירה, ללא כל טשטוש, מה לכתחילה ומה דיעבד, מה המנהג למעשה, ובמה אפשר להקל, בעת הצורך.

לגבי הנקודה השניה אני מסכים עם הרב מלמד, כי באמת נחוץ להנגיש כל נושא בספר, בצורה ברורה, לסייע לכל קורא ומסתפק, ומשום שלא לכל אדם יש רב. וגם אם יש לו, אין התשובות תמיד מספקות את השואל. ואם מבקש לדעת מה דעתו של הרב מלמד, לא תמיד יש זמינות תקשורתית. מלבד זאת, רבנים רבים תפסו דעה מסוימת אותה הם משיבים לכל שואליהם, ואינם מציגים לשואלים את מגוון השיטות המתנגדות לכך. ולדעתי, דבר זה גרם שאנשים רבים חדלו להתייעץ עם הרבנים, כי מרגישים שמחמירים שלא כדין, והדבר מביא שינהגו על פי דעת עצמם. לכן כתיבת שלל הנושאים, כפי שעשה הרב מלמד, דבר בעתו מה טוב הוא, ויש נחיצות גדולה בהצגת דעות, שאולי אינן מקובלות על כלל הרבנים כולם, אבל ודאי יש להם מקור בגמרא ופוסקים, ולכן ניתן לפסוק על פיהם.

זאת ועוד, נראה לי שהרב מלמד הולך לאורם של שני כללים חשובים.

מלבד ההבחנה שצריך לעשות בין לכתחילה ובדיעבד, צריך גם להבחין בין דין לחומרא. הרי דבר ידוע הוא, שהשולחן ערוך והרמ"א לא תמיד ציינו את מקור פסקי ההלכות, אם הם מן התורה או מדרבנן, מנהג או חומרא.

דוגמאות למכביר ניתן לצטט, אבל כדי שלא להאריך נציין רק אחת מהם, והיא, מה שכתבו הפוסקים על סימן ב' באורח חיים, שכל דיניו אינם עיקר הדין אלא מידת חסידות, כגון לבישת כיפה. ואולם קריאה שטחית בלשון השולחן ערוך יכולה להביא את הקורא למסקנה שזהו דין גמור. ורק מתוך עיון במקורות ברור שהלכה זו אינה אלא מידת חסידות, שכמובן חובה לאמץ לאורחות חיינו, אבל בעת הצורך, ניתן להקל בה.

בנוסף, הרב מלמד עושה שימוש בכלל הגדול "ספק דרבנן לקולא" בפסיקותיו, ודבר זה הובא בפוסקים פעמים אין ספור. ואמנם כתב הש"ך (יורה דעה סימן קי דיני ספק ספיקא ס"ק כ) כי אין לפסוק לקולא בספיקות דרבנן כדרך שיטתית, אבל כבר חלקו עליו פוסקים רבים, ובמיוחד הרב עובדיה יוסף זצ"ל, שנקט כי יש לפסוק לקולא בספק דרבנן אפילו בדאיתחזק איסורא, על כן זו דרך פסיקה לגיטימית.

עוד כתב הרב מלמד בהקדמתו שעובדה היא כי הקהילות נתערבו זו בזו, והגבול בין אשכנזים וספרדים היטשטש, ואינו ברור וחד כמו פעם. לכן יש לכלול עובדה זו בחשבון הפסיקה הסופית, בצורה מדודה וסבירה.

אחר כל זה, אגש לארבע עשרה ההערות ההלכתיות בהם הבעתם את דעתכם השונה מדעתו של הרב מלמד. ודאי זה לכשעצמו לגיטימי מאד. וברוך השם זכיתם להפיץ את דעתכם באמצעות מכון פועה, המדפיסים את דעתכם בספרים, וזה כאמור, מבורך ביותר, כי שיטתכם בפסיקה מוצגת שם בבירור. אבל כאמור, חש אני חובה להשיב על השגותיכם.

אפשר לחלק את ארבע עשרה הנקודות לשלשה חלקים עיקריים.

  • ביקורת על חומרה של הרב מלמד.
  • ביקורת על מספר קולות של הרב מלמד, המבוססות על הכללים שהבאנו למעלה.
  • מחלוקת לגבי עצות, מי מהם מועילה יותר. אמנם ברור שכולן עצות נחמדות, ועל הבוחר לבחור את המתאימה לו.

1

אתחיל בהתייחסות לחומרה של הרב מלמד. הנה החמיר הרב על כל אשה שרואה ווסת, אף ללא הרגשה, שיש לאסרה מן התורה לחלק מהראשונים. כלשונו במסקנה "וכל אשה שיודעת בבירור מתוך תחושות גופה שיוצא ממנה דם וסת נטמאה מן התורה ואין זה משנה מצירוף של אילו תחושות היא יודעת זאת".

זה ברור שהרב לא כתב את החומרה שייחסתם לו, שהרי לא אסר את בעלת הכתם מדאורייתא, גם מחמת תחושות טרום וסתיות, כפי שבקשתם לייחס לו שלא בצדק – אלא רק אם תתלווינה לתחושות הגוף טרום הוסת, שטף דם רגיל, כבכל וסת.

ובכל זאת הערתם, שקשה מאד לקרוא לתחושות קדם וסתיות 'הרגשה', הלכך אין לאסור זאת מן התורה.

אף שמסכים אני כי חומרה היא זו, הרי אתם עצמכם מסכימים על עיקר דבריו, ואף נקטתם בדעה זו, שברור בכל הפוסקים כי איסור אשה בעת וסתה הוא מן התורה, כמובא במכתב ששלחתם אלי, ובו הוצגה דעתכם המתנגדת למאמרי בענין עקרות הלכתית, שם כתבתם כך:

"דבריו שם בסוף מאמרו, שיש לצרף להצעתו את העובדה שנשים בימינו אינן מרגישות, ועל כן כל הדם שהן רואות הוא מדרבנן, מוטב היה להם שלא ייאמרו. אכן, הפוסקים בימינו התחבטו בשאלת וסתן של הנשים שאינן מרגישות, ומאיזה טעם ייאסרו מן התורה, אולם לכל מי שדן בעניין, יהא הפיתרון שמצא אשר יהא, היה ברור שכל אישה בימינו נאסרת מן התורה בשעת וסתה. הבאת מחבר אחד ויחיד בן זמנינו, שרצה להעלות סברה אחרת, המנוגדת להבנה פשוטה זו של גדולי הפוסקים, אינה ראויה אפילו לצרפה לסניף קל שבקלים".

הנה כשבקשתי לצרף, כסניף למאמר הנזכר, את הדעה שאין נשים נטמאות מן התורה אלא אם חשו כמין זעזוע וצמרמורת, ואם לאו, הטומאה מדרבנן. בקשתם לסתור זאת, וטענתכם היתה, שדבר מוסכם הוא, כי בעת וסתה איסורה מן התורה, גם ללא הרגשות. אבל האמת תורה דרכה, ולדעת ראשונים ואחרונים רבים אינה נאסרת מן התורה, כפי שהשבתי על טענתכם בספרי (בעקבות המחבר חלק ב סימן כח עמ' 366). ולפי תגובתכם לדברי הרב מלמד נמצא כי הסכמתם לזאת, ועל כך אני שמח.

2

הרב מלמד הקל בראיית דם בנוכחות שרירן, והביא שכך פסקו שלושה אחרונים גדולים ביניהם הציץ אליעזר, והרב שלמה זלמן אויערבאך. אלא שבתגובתכם טענתם כי פוסקים אלו קיבלו מידע רפואי שגוי, ולא ידעו את המציאות. שהיא, לפי תיאורכם, מהשרירן עצמו לא יוצא דימום, אלא הוא פוצע את דופן הרחם הנגדית. לטענה זו, הרי יש כאן פצע ודאי, ואינה אסורה כלל. אלא שיתכן כי זהו דם וסת הבא מן הרחם, ויצא עקב הפרעת השרירן. אבל גם באופן כזה, הרי זה דם שאין האשה מרגשת ביציאתו, על כן הוא מוגדר ספק באיסור דרבנן, לכן יש להקל, ונתיישבו דברי הרב על מכונם.

3

בהערתכם הנוגעת להתקן תוך רחמי, בין אם הוא הורמונאלי ובין אם לאו, לא ציטטתם את ההגבלה של הרב, שלא התיר לתלות את הדימום בפצע אלא באופן זה.

4

אבל הוא, בהתייחסו להתקנים תוך רחמיים, הקפיד לכתוב בלשונו: "אפשר להקל בכך בתנאי שברור שמדובר בדימום שנגרם בעקבות ההתקן וכו'… ", מזה נראה שלא היה צורך בהערה.

5

לגבי ספירת חמשה ימים לאחינו האשכנזים, טענתם כי אין להקל בכך כהנהגה קבועה. ואינני מבין מה ראיתם להעיר, הרי כך מפורש בדברי הרב "למעשה, למרות הטענות החזקות של הרוצים להקל, בלא הסכמה רחבה של רבנים, אין אפשרות להחליט על שינוי המנהג, שכן החינוך לקיום המצוות מבוסס במידה רבה על שמירת המסורות והמנהגים."

ולא הקל בזה אלא בשעת הצורך, או באשה ספרדייה, וגם אתם מודים שבשעת הצורך אפשר להקל. ומה ההבדל ביניכם, שלדעתו אפשר להקל מתוך הספר, ולדעתכם צריך לשאול רב? הרי ברור שמנהג זה הוא חומרא ולא עיקר הדין, כי אחרת גם הספרדים היו צריכים להמתין חמשה ימים. וכיון שהסביר הענין בטוב טעם ודעת, ניתן לסמוך על זה.

6

האם ניתן לסמוך על בדיקה אחת בשעת הדוחק. הנה הסביר הרב באריכות את הדעות השונות, והציג את כולם, החל מהמחמיר ביותר, המצריך שתי בדיקות בכל יום, וכלה בשיטה המקילה, שהיא דעת ראשונים רבים. ועל מה נטושה המחלוקת, אם ניתן לנהוג על פי המובא בספרו או שנדרשת לכך שאיל והכרעת חכם? גם כך, הדעות אינן רחוקות זו מזו.

7

הרב התיר לבישת בגד צבעוני לאשה המתקשה להיטהר. ואתם מציעים שימוש במגן תחתון (תחתונית) שאינו מקבל טומאה. עצה זו טובה מאוד, אבל אין כאן מחלוקת הלכתית, אלא שתי עיצות, ולכל אחת יתרון וחיסרון, כפי שכתבתם בעצמכם.

8

השגתם על הקולא לטבול בחציצה של "מיעוט שאינו מקפיד", וכתבתם כי אין להקל בזה מלבד במקום הצורך. אמנם להלכה ברור, שחציצה כזו של מיעוט שאינו מקפיד, מותרת מעיקר הדין, ודברי הרמ"א הם חומרא בעלמא, וכמו שהקדמתי לעיל. וגם הרב שהתיר זאת, לא דיבר אלא בעת הצורך, וכראיה אצטט מלשונו "כל זה לפי הדין, אולם לכתחילה נשים צדקניות נהגו להדר להסיר בטבילה כל בגד וכל תכשיט וכל איפור (רמ"א קצח, א) ורק כשיש צורך מסוים, נוהגות כפי הדין."

כיון שזה עיקר הדין, ואין כאן איסור, נראה לי שיותר כדאי להמליץ טוב בעד הנשים המקיימות את עיקר הדין, ולא להציגן ח"ו באור שלילי, כאילו עבירה בידן.

9

בנוגע לקיום יחסי אישות בנוכחות כתמים, אתם מסכימים הלכתית לדבריו, ובסה"כ יש כאן מחלוקת לגבי העצה. ואכן, יש לייעץ בכל מקרה לפי הענין.

10 עונת פרישה בזמן הריון.

במה שהיקל הרב שלא לחשוש לעונת הווסת, מעת הפיכת ההיריון לעובדה מוגמרת, הערתם כי הפוסקים כן חששו לוסת עד שלשה חודשים מתחילת ההיריון. ברם הרב עצמו גם הביא דעה זו, וכתבה בהערה, כלשונו: "יש סוברים שגם כיום כאשר ניתן לדעת בוודאות על ידי בדיקה אם התחיל הריון, מי שהיה לה וסת קבוע צריכה לחשוש לעונות שלו עד סוף שלושה חודשים, ואם לא היה לה וסת קבוע, לאחר חודש אחד שלא תראה, שוב אין לה עונות שבהן היא צריכה לפרוש".

למעשה הרב לא פסק כדעות אלה, מאחר והיא אכן מסולקת דמים תיכף אחר עיבורה[1], ויש בפסיקה זו הגיון רב. וכבר מצינו פוסקים רבים הסבורים כי אם נשתנה המציאות, גם הפסיקה ההלכתית צריכה להתאים לה. בשולחן ערוך עצמו יש דוגמאות אין ספור, ואין כאן המקום להאריך. אבל נוכל להפנות לדוגמא אחת (ביורה דעה סימן רצח סעיף א) מדיני כלאים, שם הובא שרבנן אסרו ערבוב משי עם צמר מפני מראית העין, כי הוא דומה לפשתים, וניתן לחשוב שמערב צמר ופשתים, שזה איסור דאורייתא. אבל, המשיך השולחן ערוך וכתב, מאחר ובימינו המשי מצוי בינינו, וכולם מכירים את מראהו, אין בו משום מראית העין, ומותר לערבו עם צמר.

אבל עם זאת, הביא את הדעות השונות בספר, וכתבם עלי גליון, והרשות נתונה ביד כל הרוצה להחמיר, לעשות כרצונו.

11 בעילת מצוה

אין כאן מחלוקת הלכתית אלא דיון מהי העצה הטובה יותר. והניסיון שיש לכם, ודאי גדול מאד, ומובן שתסברו כי עצתכם טובה יותר. אבל אין זו סיבה להשגה הלכתית.

12 תרגילים לכלות

הרב מלמד שיחי' מייעץ כיצד להסיר את שאריות קרום הבתולים. לכם אמנם, יש עצה אחרת להרחבת המקום. אודה כי לא הכרתי אף אחת מן העצות. וכל אחת תיקח את העצה המתאימה לה.

13 פתיחת קרום הבתולים על ידי רופא.

שוב אין כאן מחלוקת הלכתית. ולדעתכם העצה הזאת טובה רק במקרים מסוימים. וקראתי את דברי הרב, שהציע עצה זאת רק "כשקרום הבתולים עבה ביותר". ולא הבנתי מה הצורך להעיר.

14 זמן ביאת מצוה

הרב הביא את עצתו, לדחותה לסוף ימי השבע ברכות, ומלבד זאת כתב גם את העצה שלכם, כלשונו: "אמנם יש אומרים שעדיף להזדרז ולקיים את בעילת המצוה בהקדם האפשרי וכו'." ושם הסביר כי לאור ניסיונו, עצתו טובה יותר. אין זו הלכה אלא עצה, וכל זוג יאמץ את הגישה המתאימה לו, כי כל זוג שונה מן האחר, ואין צורך לפסוק בעניינים האלה, אלא לתת אפשרות, אם זו מתאימה להם.

אסיים בציטוט מדברי אבי מו"ר, בספרו הגיוני משה, בנוגע לגילוח בשלושת השבועות, שם הסביר כיצד הוא היחס הנכון לחומרה שלא מצינו בגמרא, וזה לשונו:

"ועיין בנודע ביהודה[2], שם דן אם לחוש לצוואת רבי יהודה החסיד בעניין נישואין בשמות דומים, ומסיק כי חז"ל לא חשו לזה (הגם שהעניין עצמו כלל לא נידון בגמרא), וכתב בזה"ל: "דע תלמידי החביב ויהיו דברים הללו חקוקים על לוח לבך לזכרון, הכלל הגדול שאין לכל חכמים שאחר התלמוד רשות לומר דבר נגד התלמוד, והאומר דבר לסתור קוצו של יו"ד מדברי התלמוד לא יחשב בכלל חכמי ישראל. ואמנם כשאנו מוצאים אחד מחכמי ישראל המוחזק בתורה וביראה בלי ספק, שכתב בספר דבר הסותר לדברי התלמוד, חייבים אנו למשכוני נפשין לתרץ דבריו, שלא דבר רק לשעה וכו'" עיי"ש.

על פי זה נראה לי לומר כי גם מנהג זה של שלושת השבועות, שהובא להלכה רק בתור 'מנהג' ולא בתור הלכה, מעולם לא קבעוהו הפוסקים כהלכה לדורות נגד גמרא מפורשת, אלא ודאי רק "מנהג הנהיגו" לדורם ולשעתם, ולכשתשתנינה הנסיבות ייבטל המנהג מאיליו.

ולראיה, עיין ב"ח[3] שדן על דברי רשב"ט שאסר בשבוע שחל בו תשעה באב אף לתקן כלים חדשים, וכתב עליו "ומפני שנראה כמוסיף על התלמוד שלא אסרו אלא לספר ולכבס (בשבוע זה) לכן הביא ראיה מהירושלמי". הרי שגם הוא התעורר לכך שאי אפשר בעניינים אלה לאסור דבר המובא בגמרא להיתר", ע"כ.

על כל האמור, אוסיף גם אני עצה. הנה ברוך השם, זכה מכון פועה להוציא ספרים רבים, ולייעץ לאלפי זוגות. תמשיכו בדרך מבורכת זו, המביאה תועלת רבה מאד, וגם אני הקטן מתייעץ לפעמים עם אחד מרבני המכון הנכבד שיחיו. ובעיני ראיתי את הברכה הרבה שבפעילותכם הנאצלת.

יחד עם זאת, מתוך הערכה רבה לפעילות המבורכת, חובה עלי להמליץ ולייעץ, שכדאי לחדול מנטילת פסיקות הלכה של רבנים שונים, ובמקרה שלנו של גדול ממש, מגדולי הפוסקים של ימינו, לצורך העברתם תחת שבט הביקורת, והתמקדות בנידונים בהם דעתכם שונה, והפצת הערותיכם ברבים. פעילות זו דורשת משאבים רבים, ומצריכה אנרגיה רבה. ואינני בטוח אם התועלת המקוות עולה על מדת ההשקעה. לכן ברור שעדיף לזנוח דרך זו, ולהשקיע יותר בהפצת ספריכם הנחוצים והמועילים כל כך, כדי להביא ולהנגיש את בשורת ההלכה והטהרה שאתם כל כך עמלים עליה, לכמה שיותר בתים בישראל, וכל אחד יוכל לבחור את דרכו ואת רבו המתאים לו.

ונראה לי שהרב מלמד הולך גם הוא בדרך זו, שנסללה בידי גדולי עולם.

בברכה ובהוקרה
שאול דוד בוצ'קו


[1] וכך כתב גם האיגרות משה (יו"ד ח"ג סימן נב), ואע"פ שיש אומרים שחזר בו, אבל ודאי שזו דעה לגיטימית.

[2]  מהדו"ת אה"ע סימן עט

[3]  סימן תקנ"א ס"ק ח ד"ה כתב רשב"ט

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן