שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

שפת אמת לפרשת חיי שרה – 'ימי התמימים'

"שפת אמת בראשית פרשת חיי שרה במדרש יודע ה' ימי תמימים כו' כי הזמן נברא. וחיות פנימיות שיש במעשה בראשית שהוא כח הפועל הוא למעלה מן הזמן. והצדיק מקרב הכל אל השורש שלא יתדבק בחיצוניות הדבר רק בפנימיות… וז"ש ויהיו חיי שרה ולא כתיב שחיתה כך וכך. רק שבימי' הי' כל החיות של העולם שלה. שע"י הצדיק. הטבע מתעלה… ופי' תמימים שהדעת עם המעשה אחד והוא שלימות האדם. וז"ש ביקש ר"ע לעורר הציבור ע"י שחיתה שרה קכ"ז שנים זכתה אסתר למלוך על קכ"ז מדינות ע"ש ג"כ כנ"ל. כי פי' שנה הוא שהזמן נברא ויש לכל שנה הסתר אחר שעל ידי האדם יאיר הפנימיות תוך ההסתר. ובשנה אחרת ענין אחר שזה ענין הבריאה להתגלות כבוד מלכותו בתוך הטבע שהוא הזמן. וע"י ששרה עוררה חיים בכל השנים הללו זכתה אסתר למלוך על קכ"ז מדינות. שגם הם רק הסתרות מה שמלך אחשורוש על המדינות הללו שהיו ת"י. ואעפ"כ זכתה ג"כ להאיר אף כ"כ הסתרות. ובכח זה עוררן משנתן שהוא ג"כ הסתרת היצר שמביא שינה לאדם כנ"ל: (תרל"ב)

השפת אמת מתייחס בדבריו למדרשים הבאים:

  1. "וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה" (תהלים לז, יח): "יוֹדֵעַ ה' יְמֵי תְמִימִים וְנַחֲלָתָם לְעוֹלָם תִּהְיֶה" כשם שהן תמימים כך שנותם תמימים בת כ' כבת ז' לנוי בת ק' כבת עשרים שנה לחטא". (בראשית רבה (נח,א))
  2. "רבי עקיבא היה יושב ודורש והצבור מתנמנם בקש לעוררן אמר מה ראתה אסתר שתמלוך על שבע ועשרים ומאה מדינה אלא תבא אסתר שהיתה בת בתה של שרה שחיתה ק' וכ' וז' ותמלוך על ק' וכ' וז' מדינות". (מדרש אסתר רבה)

ישנן מספר שאלות על המדרש:

  • מה הקשר בין מות שרה אמנו לבין הפסוק המובא "יודע ה'…")?
  • מה ראה רבי עקיבא לקשר בין שרה לאסתר?

ימי תמימים

תמימות זוהי שלמות, כאשר התמים הינו אדם שעולמו הרוחני מתבטא בצד המעשי בחייו באופן שלם. אין הוא חושב על אידיאלים גבוהים שנשארים רק בעולם האצילות ללא יישום מוחשי, וכך אין עשייתו נעשית ללא השתלשלות מעולם רוחני נשגב. "ה' יודע ימי תמימים" – כלומר, אותם אלו שמחברים בין שמים וארץ בחייהם הם נודעים לקב"ה. כוונת הידיעה כאן היא לא נתון סתמי – שהרי הקב"ה יודע כל ברואיו – אלא הידיעה היא מלשון חיבור עמוק. למעשה, חיי התמים מבטאים כראוי את ייעוד הבריאה, חיבור שמים וארץ, וע"י כך הם שותפים עם הקב"ה בהשגת תכלית המציאות המכונה "ידיעה אצל הבורא".

המילה שנה היא מלשון שינוי, וכך היא מתארת את שינוי עונות השנה במהלך 12 החודשים שבה. בהקשר הזה, מלמד המדרש כי אצל התמים, גם השנה היא תמימה – שלמה. בעוד העולם אינו קופא על שמריו, ומשתנה חדשים לבקרים, כדוגמת: ערכי תרבות שנפסלים ומתקבלים, תפיסות עולם עולות ויורדות, נימוסיים חברתיים מתעדכנים וכו'. אצל התמים קיימת שלמות פנימית שאיננה ניתנת לשינוי כלל – ויהי מה! דבקות התמים באידיאל האלוקי הפכה להיות זהותו העצמית, ודווקא השינויים מסביבו מחזקים אותו להעמיק יותר בקשר בינו לבין בוראו. לא בכדי נאמר שהרשעים הולכים אחר ליבם, ואילו הצדיקים ליבם ברשותם!  לכן מתואר בסוף הפסוק "נחלתם לעולם תהיה". הטבעת החותם של התמים על העולם הוא נצחי, כיוון שאינו מושפע מהזמני.

מכאן מלמד המדרש כי שרה אמנו הייתה תמימה. כל חייה ביטאו נאמנות לאמת האלוקית בעולם, ללא חולשה או ירידה רוחנית לזמן קל. להיות במתח רוחני גבוה חיים שלמים זוהי תופעה ייחודית. הרי כל אצל כל אדם חלים שינויים בחיים, פיזיולוגים, מחשבתיים ונפשיים כאחד, ואילו אצל שרה אמנו ייעוד חייה בקידוש שם ה' בעולם נשאר איתן כפי שהיה בתחילה. לכן חז"ל משלבים את דרגתה הרוחנית למצבה הגופנית: בת ק' כבת כ' לחטא – כשם שבת 20 איננה בר עונשין, כך שרה הייתה אף בגיל 100, וכשם שילדה בת 7 בעלת יופי תמים, כך גם שרה בהיותה בת 20 נשארה ביפייפותה.

שרה ואסתר

רבי עקיבא לומד שהמספר 127 המשותף לשרה ולאסתר הוא לא מקרי, כיוון שהוא ראה את קווי הדמיון הנמתחים ביניהן. שתיהן הקדישו את חייהם לאידיאל האלוקי – שרה בגיור הנשים ואסתר בחייה בארמון המלך: ושתיהן יכלו לעמוד על שלהן בצמתים חשובים של עם ישראל – שרה בהרחקת ישמעאל מיצחק ואסתר בהפעלת מרדכי וכניסתה אל המלך. ניתן אף לשער שאסתר ראתה ברוחה את שרה אמה כדמות מופת שניתן ללמוד מאורחות חייה כיצד להתנהל במשבר עם המן ואחשורוש.

בעל ערבי נחל מעמיק ואומר שהזמן הוא אחד מביטויים לצמצום שנגרם בעקבות מעשה בראשית. הנבראים לא יכולים לקבל את השפע האלוקי בבת אחת, ולכן השפע משתלשל מהעולמות הגבוהים ומגיע במנות קטנות. הצדיק יכול להיפגש בכל יום עם הקדושה הקיימת בה, ואף להיפגש עם הדרגות הגבוהות יותר. לכן מסביר שכיוון שחייה של שרה לא היו אוסף של רגעים בודדים עם שינויים, אלא חטיבה אחת ארוכה – כך, אסתר קיבלה לידיה את המלכות על 127 מדינות בבת אחת.

מכאן, מובנים דברי המוסר שאמר לתלמידיו שנמנמנו – תוכלו לצאת מהעייפות שלכם, ברגע שתבינו את הפוטנציאל הגלום בכל שנייה מחייכם!

יהי רצון שנזכה לחיות חיים גדולים ובעלי משמעות למען התורה העם והארץ

שבת שלום

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן