שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת חיי שרה – צדיקים במיתתן קרויים חיים

בשבת הקרובה נקרא על פטירת שרה אמנו וקבורתה במערת המכפלה. לכאורה, קיימת סתירה בין שם הפרשה שהוא בעל פן חיובי של חיים, לעומת תוכן הפרשה העוסק במוות ובקבורה. הרי האם לא מסתבר יותר לקרוא לפרשה "מות שרה" מאשר "חיי שרה"? .

צדיקים במיתתם קרויים חיים

לצורך הבנת העניין, נביא את דברי חכמים במסכת ברכות (יח, א וב)

"צדיקים שבמיתתן נקראו חיים שנאמר (שמואל ב כג, כ) ובניהו בן יהוידע בן איש חי… שאפי' במיתתו קרוי חי… והמתים אינם יודעים מאומה אלו רשעים שבחייהן קרויין מתים שנאמר (יחזקאל כא, ל) ואתה חלל רשע נשיא ישראל"

חז"ל מלמדים כי הרשע על אף שהוא חי ייחשב כמת, ואילו הצדיק שנפטר ייחשב עדיין כחי. כמובן שדברי חכמים מעוררים תמיהה גדולה –  הכיצד ניתן לחשוב כך? הרי די ברורה החלוקה בין מי שכבר מת לבין אדם  שחי, ואילו חז"ל הופכים את היוצרות!  ובכלל מה זה משנה אם אדם רשע או צדיק בכדי להיחשב חי או מת?

תמיהתנו הגדולה צומחת מנקודת מוצא פשוטה המגדירה 'חי' ו'מת' כפשוטם. אדם ללא רוח חיים ויכולת תנועה נחשב כמת, ואדם שנשמה מחייה את גופו נקרא חי. אך חכמים מגדירים אחרת את המושגים. יש להבחין בין אדם שחי באופן 'טכני – טבעי', לבין מי שחי באופן 'מהותי- רוחני'.

משה רבינו הדריך את ישראל באומרו (דברים ד, ד): "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַה' אֱלֹהֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם". בזכות הדבקות בה' על ידי התורה והמצוות האדם ייחשב כחי! כיוון שהחיבור עם עצם החיים הוא הוא המוגדר חיים! ואילו הרחוק מעולם הרוח ייחשב כמת.

למשל: אדם יכול לפעול בעולם, לבנות בניינים, להשיג רכוש וכסף, להסתובב בעולם,  אך כל זמן שמרכז חייו אינו מושתת על היסוד הרוחני המחייה אותו  – ייחשב כמת מיתה רוחנית. לא החומר הוא העיקר באדם אלא הרוח והמוסר, וכאשר סדר העדיפויות משתבש ואדם מזניח את העולם הרוחני והערכי, אזי למרות שהוא ייחשב חי בעולם החומר, למעשה הוא נחשב כמת.

 צדיקותה של שרה

שרה אמנו פעלה בחייה מתוך דבקות בעולם הרוח והמוסר, וכל זמן שהייתה נשמת אלוקים באפה חפצה לבטא את חיי הרוח. ניתן לראות רעיון זה במדרש הבא:

"ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים" – לכך נכתב שנה בכל כלל וכלל לומר לך שכל אחד נדרש לעצמו בת ק' כבת כ' לחטא מה בת כ' לא חטאה שהרי אינה בת עונשין אף בת ק' בלא חטא ובת כ' כבת ז' ליופי".

היופי והצדיקות במדרש מלמדים על שלמות. גם בזקנותה שרה נמנעה מהחטא, ויופייה הפנימי והחיצוני נשמר כבעבר. יוצא אם כן, שכל חיי שרה היא פעלה לבטא את נשמתה האלוקית, כך שפטירתה שהפרידה בין הגוף לבין נשמתה לא השפיעה על אור נשמתה, ועל כן מכונה מיתתה – 'חיי שרה'.

יהי רצון שנזכה למלא את כל חיינו בתוכן רוחני וערכי כשרה אמנו

שבת שלום

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן