חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

פרשת שמות – תחילת הגאולה

אנו מתחילים ספר חדש, חומש חדש, הרמב"ן מכנה אותו ספר הגאולה, אבל אם נתבונן מהי נקודת המפנה, מה מתחיל את הגאולה, נגלה רגע אחד, אחד יחיד ומיוחד, שהוא מתחיל את הגאולה.

התורה מתארת את תחילת השעבוד:

"ויקם מלך חדש על מצרים, אשר לא ידע את יוסף, ויאמר אל עמו הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו, הבה נתחכמה לו, פן ירבה, והיה כי תקראנה מלחמה, ונוסף גם הוא על שנאינו, ונלחם בנו ועלה מן הארץ, וישימו עליו שרי מסים למען ענותו בסיבלותם, ויבן ערי מסכנות לפרעה את פתם ואת רעמסס, וכאשר יענו אתו, כן ירבה, וכן יפרוץ, ויקצו מפני בני ישראל, ויעבדו מצרים את בני ישראל בפרך, וימררו את חייהם בעבדה קשה בחומר ובלבנים ובכל עבודה בשדה את כל עבדתם אשר עבדו בהם בפרך…".

לאחר מכן מספרת התורה את סיפור המיילדות, את הגבורה והעוז, את החרות שבתוך השעבוד, אך עדיין לא מתחיל לבקוע האור, אלא כדרכו של הלילה הוא מחשיך עוד יותר, רגע לפני עלות השחר:

"ויצו פרעה לכל עמו לאמר כל הבן הילוד היאורה תשליכהו וכל הבת תחיון"

אבל אז בשיא הרוע, בשיא האכזריות, מתחילה הגאולה, ברגע הנורא והאיום הזה, גואלם של ישראל מגיע:

"וילך איש מבית לוי וייקח את בת לוי, ותהר האשה ותלד בן ותרא אתו כי טוב הוא ותצפנהו שלשה ירחים…".

הגאולה מתחילה בחתונה, הגאולה מתחילה בבניית בית ומשפחה, חז"ל מספרים לנו, שזו לא הייתה סתם חתונה, זה היה מחזיר גרושתו, כמה קושי יש לחזור בך, כמה ענווה צריכה להיות כשהחזרה הזאת נובעת מעצתה של בתך הקטנה, שאומרת לאביה, גדול הדור, שהחלטתו איננה נכונה.

אבל התורה לא מספרת את כל זה, היא כן מספרת על הקמת בית, על חתונה, אני רוצה להתעלם מהמדרשים ולראות את מה שהתורה כותבת.

מיד אחרי הגזירה הנוראה, הגזירה שמאיימת להשמיד את עם ישראל, הגזירה שמדברת על השלכת ילדים אל המים, אל מותם האכזרי בטביעה, הגזירה שאין שום סיכוי בדרך הטבע שתתבטל, כי גזירה של השליט הכל-יכול פרעה, גזירה על עם חלש ומשועבד, שלאיש לא איכפת ממנו.

"וילך איש מבית לוי ויקח את בת לוי", התגובה הישראלית, בונים עוד בית, מקימים משפחה, ממשיכים את האומה, איזו גדולה של אמונה, איזו ענקיות של חיים.

זו תחילתה של הגאולה, אין כאן נס על טבעי, יש כאן נס אדיר של גדלות אמונה, של עוצמת חיים, זהו נס הניסים של עם ישראל, הקב"ה נטע בנו חיי עולם, חיי נצח, שכל הגזירות, ניסיונות ההשמדה, לא הצליחו ולא יצליחו לפגוע בו, והביטוי שלו הוא בכל להמשיך לעשות טוב, להקים בתים עם אהבה גדולה, עם אמונה גדולה, בתים מלאי אור וטוב בתוככי החושך, ובגיא צלמוות.

זו תחילתה של הגאולה, אין דבר גדול יותר או חשוב יותר מהקמת בתים בישראל, זוהי אבן היסוד לכל תהליך גאולת ישראל וגאולת העולם.

הברכה המופלאה ששמעתי פעמיים רבות, ממו"ר הגר"א מלמד,  היא שתזכו שכל צאצאיכם יקימו משפחות מפוארות, אין ברכה חשובה וגדולה ממנה.

יהי רצון שנזכה להקים משפחה מפוארת שמתוכה יצמחו משפחות מפוארות, כי משפחה היא אבן הבניין הראשונה והיסודית לגאולה!

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן