חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת ויחי – יוסף הודה בארצו

בסוף הפרשה יוסף מבקש כאביו יעקב להיקבר בא"י:

"ויאמר יוסף אל אחיו אנכי מת ואלוקים פקד יפקד אתכם והעלה אתכם מן הארץ הזאת אל הארץ אשר נשבע לאברהם ליצחק וליעקב, וישבע יוסף את בני ישראל לאמר פקד יפקוד אלוקים אתכם והעליתם את עצמותי מזה".

ויוסף אכן זוכה לכך: "ויקח משה את עצמות יוסף עמו כי השבע השביע את בני ישראל לאמר פקד יפקד אלקים אתכם והעליתם את עצמתי מזה אתכם", ונקבר בשכם, וחז"ל מבארים מדוע נקבר דווקא בשכם:

כשבא (=יוסף) ליפטר מן העולם, השביע אותם ואמר להם: בבקשה מכם אחי, משכם גנבתם אותי חי, החזירו את עצמותי לשכם. לכך נאמר: "ואת עצמות יוסף אשר העלו בני ישראל ממצרים קברו בשכם"

וחז"ל מציינים דו-שיח, כביכול שהיה בין משה לקב"ה, על ההבדל בינו לבין משה רבנו:

"אמר לפניו רבש"ע עצמותיו של יוסף נכנסו לארץ ואני איני נכנס לארץ?
אמר לו הקב"ה מי שהודה בארצו נקבר בארצו ומי שלא הודה בארצו אינו נקבר בארצו.
יוסף הודה בארצו מנין גבירתו אומרת: "ראו הביא לנו איש עברי וגו'" ולא כפר אלא "גנב גנבתי מארץ העברים", נקבר בארצו מנין שנאמר: "ואת עצמות יוסף אשר העלו מארץ מצרים קברו בשכם",
את שלא הודית בארצך, אין אתה נקבר בארצך כיצד בנות יתרו אומרות: "איש מצרי הצילנו מיד הרועים" והוא שומע ושותק לפיכך לא נקבר בארצו"

יוסף שהודה בארצו, שגאה ושמח בהיותו שייך לארץ ישראל, גם בתקופה קשה בבית האסורים, שאולי היה יותר נוח ונעים, להסתיר את היותו שייך לארץ אחרת ולעם אחר, הוא זוכה להיקבר בארצו, אך משה רבנו שלא מדגיש את היותו מארץ ישראל, לא זוכה להיקבר בה.

יש חשיבות עצומה שאדם גאה בשייכות שלו לעם ישראל ולארץ ישראל, שאדם שמח ומודה על כך.

אך כאן יש מקום לשאלה גדולה, שאלה פשוטה, לכאורה יוסף ומשה שניהם אמרו אמת, יוסף אכן נולד בארץ ישראל, והוא אמר זאת, ומשה אכן נולד במצרים, וגדל כל חייו במצרים, אז מדוע הייתה דרישה שיודה בארצו, א"י אינה ארצו?

אך כפי שקורה פעמיים רבות השאלה היא, היא התשובה, כל יהודי אפילו שכף רגלו לא לדרכה מעולם בא"י, הוא יהודי מארץ ישראל, כל מי שנשאל מי הוא ומאיפה הוא, התשובה צריכה להיות אני יהודי מארץ ישראל.

השבוע ביום רביעי לפנות בוקר, התרגש עם ישראל כולו עם נחיתתו של אחד מגדולי מוסרי הנפש על עם ישראל וארץ ישראל יונתן פולארד, דברים אלו צפו ועלו במחשבתי, כאשר ראש הממשלה אמר לו: ברוך בואך הביתה!

יונתן כמו כל יהודי בכל מקום בעולם, ביתו וארצו היא ארץ ישראל.

יונתן ירד מן המטוס, והתכופף לנשק את רגבי ארצו, את רגביה הקדושים של א"י.

ואז חשבתי, שיונתן לא רק הודה בארצו, והכיר את חובתו לסייע לארצו ולהעביר לה מיידע, אלא יונתן הלך בעוד דבר מופלא כיוסף הצדיק, יוסף מחל לאחיו, זה מופלא וקשה מנשוא, לסלוח בלב שלם, לאחיך שמכרו אותך לעבד עולם.

פולארד יכול לכעוס מאד מאד על מדינת ישראל, הבגידה שלה בו היא פשע נורא, אך הוא בחר לסלוח והמילים הראשונות שהוא אמר היו: זו מדינה נהדרת!

זה כל כך מרגש לראות את האיש המופלא הזה, ששנים נשאנו את שמו בתפילה, 'יהונתן בן מלכה', פה איתנו, והוא מזכיר לנו זהו ביתו של כל יהודי, זוהי ארצו של כל יהודי, ואנו שגרים פה, צריכים להודות בארצנו ולהודות על ארצנו ומדינתנו, לזכור שיש לנו מדינה מופלאה בחסדי ה'.

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן