שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

נער ישראל ואוהבהו – לפרשת כי תשא

שעה שעמד משה לפני הקב"ה, לימד זכות על ישראל ושיבח את מעלותיהם הטובות. רק לאחר מכן "ויפן וירד מן ההר", כשהיה עם בני ישראל לבדם, הטיח בפניהם את האמת הקשה, את חסרונותיהם וחטאיהם. זאת היא הדרך שמנהיג ישראל הולך בה – לא הרי דבריו כשהוא פונה אל עם ישראל, כהרי דבריו כשהוא מדבר עליהם בפני הקב"ה.

במידתו של משה רבנו נהג גם ר' לוי יצחק מברדיצ'ב. מחד, לא נמנע הוא מלהוכיח את היהודים ומללמדם מוסר, ומאידך, בפנותו אל הקב"ה לעולם שיבח וסנגר על עם ישראל.

ראה ר' לוי יצחק עגלון אחד לבוש טלית ותפילין מושח אופני העגלה בזפת.
ויקרא בהתלהבות ויאמר: ראה נא ה' והביטה צדקת עמך, כי אפילו במשחם אופני מרכבותיהם יזכירו שמך ויודוך סלה…

ר' לוי יצחק פונה כלפי שמיא ומשבח את העגלון המקיים את הפסוק "שויתי ה' לנגדי תמיד" אפילו בעת משיחת הגלגלים בזפת. יתכן שהיה בכך לימוד זכות על העגלון שמחוסר זמן הוזקק לטפל בעגלתו אפילו תוך כדי תפילה. אך זהו רק הרובד הגלוי שבסיפורנו. אין ספק, שאותו עגלון, בשמעו את דברי הרב, התבייש מאד במעשיו. כלפי העגלון היו דבריו של ר' לוי יצחק דברי מוסר וכיבושין. אין זו דרך כבוד להתפלל כך תפילת שחרית, ומן הסתם, הוא לא יחזור להתפלל כך יותר.

פעם אחת נזדמן ר' לוי יצחק לאכסניה, בה היו סוחרים רבים הנוסעים ליריד.
בבוקר השכם, ביקשו האורחים להתפלל, וכיוון שלא היה שם אלא זוג אחד של תפילין, עמד אחד והניח את התפילין והתפלל, מיהר ופשטן ומסרן לחבירו וחבירו לחבירו.
כשסיימו כולם, קרא הרבי לשני אברכים שרוצה הוא לשאול מהם דבר.
הם קרבו אליו, והוא הביט בפניהם בכובד ראש ואמר: "מה-מה-מה וה-וה-וה".
"מה רצונך"? שאלו האברכים
ושוב אמר להם: "מה-מה-מה וה-וה-וה".
האברכים חשבוהו לשוטה.
עתה פנה אליהם ואמר: "מה, כלום אינכם מבינים לשון זו, הרי זה עתה דיברתם בה אל הקב"ה"?
החרישו האברכים והתביישו.
אבל מיד אמר אחד מהם: "האם לא ראית תינוק שוכב בעריסתו שעדיין אינו יודע חיתוך הדיבור? האם לא שמעת איך הוא מוציא מפיו מיני הברות, כגון מה-מה-מה וה-וה-וה? כל החכמים והלמדנים אין בידם להבין את לשונו. אבל כשבאה אימו, הרי היא מבינה מיד מה פשר ההברות הללו."
כששמע ר' לוי יצחק תשובה זו התחיל מרקד משמחה.

ר' לוי יצחק מוכיח את האברכים על תפילתם המהירה, ללא כוונה וללא אמירת המילים באופן מכובד וראוי. אלא שהאברך, למרות הבושה, מחזיר תוכחה קשה לא פחות. הרי זהו המצב – יש רק זוג תפילין אחד וכולם ממהרים לעסקיהם. בטוחים אנו שאבינו, הקב"ה, מבין היטב גם את מלמול תפילתם של בניו.

אכן, עם ישראל חטא בעגל. חטא נורא ואיום. אך האם אי אפשר לחמול עליהם, בהיותם תינוקות שזה עתה רק יצאו ממצרים ולא יודעים כיצד לבטא את אהבתם ודבקותם כלפי האלוקים? כמו ילד שכוונותיו טובות ופנימיותו זכה, אך מחשבותיו מצומצמות וכלי הביטוי המעשיים שלו אינם מפותחים דיים, כך היו גם בני ישראל באותה עת. פעמים רבות, החטא הוא ביטוי חיצוני נורא ואיום לרצונות טובים חסרי מימוש. אם רק נסיר את ההתנהגות החיצונית והילדותית, שפנתה בפועל לכיוונים שליליים, ונצליח לחדור לליבם של עם ישראל, נמצא את הרצון וההתלהבות לעבודת ה' אמיתית וכנה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן