חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות האשכנזים

שלום, האם יש דרך להצדיק אכילת קטניות בפסח על ידי אשכנזים? – אשתי ספרדית והיא ממש רוצה לאכול קטניות בפסח. נוסף על כך, כל כך הרבה מאכלים כוללים קטניות במיוחד בארץ. אחרון אחרון חביב, יש הרבה אשכנזים הן בארץ והן בחו"ל שכבר אוכלים קטניות בפסח. למה הרבנים מסרבים להתיר אכילת קטניות על ידי אשכנזים לאור המצב הזה? תודה על העזרה. מועדים לשחמה ברנדון

עוד לא זכינו שיבטלו את מנהג הקטניות, ואשכנזים שאוכלים קטניות הם לא בסדר, ולא קובעים הלכה לפי אנשים שלא מקיימים אותה כראוי. לכן גם אישה של אשכנזי צריכה לשמור על מנהג זה, אמנם כל זה לגבי קטניות ממש. אבל יש כמה וכמה קולות שנאמרו בקטניות. אביא לך את סיכום הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

ט – מנהג איסור קטניות

מנהג אשכנז

א. אף שרק מאכל שנוצר מחמשת מיני דגן בכלל חמץ שאסרה התורה, נוהגים כל יוצאי אשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות בפסח, שמא מעורב בהם מיני דגן, וגם מחשש שיהיו אנשים שיטעו בינם לבין מיני דגן.

מנהג ספרד

ב. רוב יוצאי ספרד אוכלים קטניות בפסח לאחר בדיקה מדוקדקת ממיני דגן, או שקונים אותם באריזה שיש עליה השגחה מיוחדת לפסח. ויש נוהגים להחמיר באורז ובחלק ממיני הקטניות, מפני שלפעמים מוצאים בהם מיני דגן גם לאחר ברירתם (איזמיר, מרוקו, בגדאד), וכל אדם ימשיך במנהג אבותיו.

בני זוג מעדות שונות

ג. בני זוג שאחד מהם ממשפחה שנוהגת איסור קטניות, והשני ממשפחה שאוכלת קטניות, האישה צריכה לילך אחר מנהג בעלה, ואינה צריכה לעשות התרת נדרים. נפטר הבעל ויש לה ממנו בן או בת, תמשיך במנהגיו עד שתתחתן שוב. ואם אין לה ממנו ילד, תחזור למנהג בית אביה.

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 22:19:57

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

הרב ישראלי: "נפגשים עם כל יהודי"

האיסור על מפגשים עם מנהיגים רפורמים נתפר למידותיו של הרב אליעזר מלמד. תגובה למאמרו השני של הרב יהושע ון דייק באתר "ערוץ 7"

במאמרו האחרון הבהיר הרב יהושע ון דייק את גדרי איסור המפגש עם הרפורמים. לדבריו כעת, מה שנאסר הוא: מפגש, מתוקשר, בין רב ורבאיי, ללא נושא קונקרטי. ממאמרו עולה כי על מנת שיחול איסור, חייבים ארבעת התנאים להתקיים יחדיו. כך למשל מפגש פומבי בין רב ורבה למאבק באנטישמיות, או מפגש פרטי גם אם בנושאים דתיים, יהיו מותרים.

אמנם כשנשאל הרב שאול ישראלי אם יאות למפגש עם רבנים רפורמים ודיון על מעמדם בארץ, לצד שלילה נחרצת של הכרה הלכתית, ענה בפשטות "פגישות עמהם? אף פעם אין למנוע פגישות. נפגשים עם כל יהודי. פגישות – כן" (ספר פרסומיו "הרבנות והמדינה"). אולם הרב ון דייק יאמר שאין זה מפגש מתוקשר.

ואמנם הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג השתתף באירוע מתוקשר של המגבית היהודית המאוחדת, בו נוכחו מאות מתורמיה המרכזיים שרובם היו רפורמים, ונכנס אל האולם כשלצידו פוסע ד"ר אבא הלל סילבר, רב רפורמי מקליבלנד ומנהיג ציוני ("שנה בשנה", תשל"ט). אולם הרב ון דייק יאמר כי זה מפגש קונקרטי.

ואמנם הרב ירחמיאל אליהו בוצ'קו הזמין בקיץ תרצ"ז את סטפן וייז, רב רפורמי ומנהיג ציוני נוסף שהוחרם בידי אנשי אגודת ישראל, לשבות בישיבת "עץ חיים" במונטרה ואף העלה אותו לתורה לאחר שבעת הקרואים (מנובהרדוק דרך מונטרה לירושלים, עמ' קעה). אולם הרב ון דייק יאמר שאין זה מפגש אישי.

ואמנם ר' מאיר בר אילן אף הוא נפגש עם וייז, והשניים התחבקו ונשקו ושוחחו ארוכות בחמימות (אילן ונופו, עמ' 390). ר' אריה ליב גלמן ור' דניאל סירקיס כתבו ופרסמו הספדים ושבחים על סילבר ווייז. אולם הרב ון דייק יאמר שאין אלו רבנים.

ואמנם הרב אהרן קוטלר, שנים קודם שחתם על איסור שיתופי הפעולה בין הזרמים, הגיע למפגש בזמן השואה עם וייז, ובעקבות רינונים בקרב קנאי וילאמסבורג, הגיב מייד: "אילו ידעתי שאני מסוגל להציל בזה ציפורנו של תינוק יהודי אחד, הייתי מוכן להשתטח אפילו לפני האפיפיור הנוצרי בעצמו!" (אש התורה א, עמ' שע). אולם הרב ון דייק יאמר שאין דנין מימות השואה לדורנו.

הרב ון דייק לא ציין סמוכין הלכתיים או אפילו מחשבתיים לגדרי האיסור, וקבע הגדרה כללית ומעומעמת ממנה הוא גוזר את פרטי התקנה: "שדר של הכרה דתית ולגיטימציה". כך נתפר אפוא בדייקנות מרשימה וללא סימוכין במקורותינו, במאמרים שפורסמו לאחר מעשה ובדיעבד בכלי תקשורת, איסור חדש המתאים להפליא למידותיו הרב אליעזר מלמד.

ואף על פי כן ולמרות זאת, קוראים סקרנים מוזמנים לצפות בעצמם במפגש בין הרב מלמד ודלפין הורווילר בוועידת התפוצות של העיתון "מקור ראשון". חצי שעה של מפגש אחד מתוך חמישה ימים של כנס מלא וגדוש. שמץ של הכרה דתית לא יימצא שם אלא אך הכרה באחווה משותפת. במאמריו אף הבהיר הרב מלמד שאין זו הכרה ביהדותה של התנועה הרפורמית, אלא ביהדותם של הרפורמים.

אפילו באתר התנועה הרפורמית בישראל, שהרב ון דייק ציפה שיראו במפגש שדר של הכרה דתית, כתבו ביושר כי "הכנס לא עסק באופן ישיר ביחסים בין הזרמים בכלל וביחס לתנועה הרפורמית בפרט", הדגישו שהסכמת הרב מלמד למפגש נבעה בשל "אהבת ישראל", ואף הוסיפו קישור והזמינו את הגולש לעיין במאמר בו התבטא הרב מלמד נחרצות כנגד התנועה הרפורמית כזרם ביהדות.

שיתופי פעולה בין זרמים

מלבד סוגיית המפגשים, בתווך שבין שני מאמרי הרב ון דייק ניכרת נסיגה משמעותית בסוגיית שיתופי פעולה בין הזרמים. בראשון נקבע כי אף ש"רצוי וטוב לשתף פעולה עם יהודים רפורמים" בענייני הכלל, עם זאת "בשום אופן אי אפשר לשתף פעולה עם תנועות אלו עצמן". ואילו בשני נעלם איסור השותפות עם התנועות, ועל סמך דברי הרב סולובייצ'יק שהבאנו הובהר כי הדבר אפשרי "כלפי חוץ אך לא כלפי פנים".

יש להזכיר אפוא כי שיתופי פעולה הקיימים ברצף עשרות שנים ובתחומים רבים בין הציבור הדתי (להבדיל מן הציבור החרדי) והזרמים היהודיים בחו"ל, יהיה זה לצורך הלגיטימי ביותר בעיני הרב ון דייק, הם הכרה בעצם קיומה של תנועה רפורמית בעולם, כלומר הכרה בעצם קיומם של יהודים רפורמיים. שיתוף פעולה רציף ופורה עשרות שנים אינו שונה באופן מהותי ממפגש, אף שהאחרון הוסרט ותוקשר.

כשרבנים פסעו בתווך לצד ראביים רפורמים וקונסרבטיבים בהפגנות למען יהודי ברית המועצות, לא הייתה בכך אלא הכרה באחווה המשותפת לכולנו. וכשהרב ד"ר שמואל בלקין, מי שעמד לצדו של הרב סולובייצ'יק בראשות "ישיבה אוניברסיטה", נאם בתוקף כנגד הביקורת החרדית שעה שהשתתף באירוע מתוקשר של "ארגון בתי הכנסיות" (SCA), הייתה זו עמידה עצמאית על יהדותם של כל בני יעקב אבינו.

המפגש בין הרב אליעזר מלמד והרבה הרפורמית נועד בדיוק למטרה זו. כך כתב בעצמו בטורו בעיתון "בשבע": "דווקא מפני שיש לנו עימם ויכוח נוקב ביסודות האמונה והתורה, חובה עלינו לאזן את התוכחה בביטויי אחווה פומביים". המטרה היא אהבת ישראל והדבר ניכר לאורך כל המפגש. אף אדם לא אמור להצטדק על שהוא נפגש עם אחיו.

השיבה אל הלאום קודמת לשיבה אל הדת

ראויים להיזכר כאן דברי הרצי"ה בכרוזו ביחס לזרמים שיצאו ממסורת התורה. לצד ביקורת חריפה כנגד הרפורמה, התבטא בחיוב ביחס לשיבת חלקים מן התנועה אל האומה ובעיקר אל הציונות. בהקשר זה לא נמנע מלציין לשבח מנהיגים רפורמים דוגמת וייז, סילבר ומגנס (שייסד בירושלים מניין מעורב). וחתם את הכרוז בתקווה שבעקבות שיבת התנועה אל הלאום, תשוב גם אל תורת ה'.

בשיעור לתלמידיו בתשובה לשאלה אם יש לדחות את הרפורמים, השיב הרצי"ה: "לדחות? אין לדחות מישהו השייך למשפחת היהודים ולעם ישראל. יש מקום לבירור ולתיקון. הרפורמים מקולקלים והאגודה [=אגודת ישראל] מקולקלת, וצריך לקוות שנמצא דרכים לתקן את אלה וגם את אלה" (שיחות הרצי"ה: עם ישראל).

במאמרו האחרון ציטט הרב אליעזר מלמד את עדותו של הרב אליעזר ולדמן, מתלמידי הרצי"ה המובהקים, לפיה הרצי"ה הנחה אותו להשתתף בפאנלים עם רפורמים, והבהיר כי אם הם מעוניינים בקשר בוודאי שעלינו לעודד אותו.

כאשר מנהיגות רפורמית מבקשת לעמוד בקשר עם רב ארץ ישראלי, ללא תנאים מוקדמים וללא ציפייה ואף ללא מצג שוא לאחר מעשה של לגיטימציה, ברור שיש בכך הכרה בסיסית באחווה המשותפת לכולנו. סירוב לקשר על בסיס לאומי, הוא דחייה בשתי ידיים גם של האפשרות לשיבת היהדות הרפורמית אל מסורת התורה.

על השימוש במקורות

בשולי הדברים לא אמנע מלהעיר על השימוש במקורות. בהיעדר סימוכין לאיסור, הזכיר הרב ון דייק במאמרו הראשון את התנגדות הרצי"ה ל"הפרדת הקהילות". יש לציין כי אף שהראי"ה קוק תמך בהפרדה בפרנקפורט של רש"ר הירש והתנגד לה בארץ ישראל, הוא הבהיר כי הרפורמים דאז ביקשו לפורר את האומה, ולשם כך השתמשו בדת. ההיפרדות הייתה חיונית לשלמות האומה (מאמרי הראיה, עמ' 58). כיום הרפורמה היא ששומרת על הגחלת הלאומית שנותרה.

במאמרו הראשון הביא הרב ון דייק מעשה ברב משולם ראטה, שסירב לקבל את פרס הרב קוק של עיריית תל אביב לספרות תורנית, כול עוד אחד ממקבלי הפרס היה ר' שאול ליברמן, שהיה מראשי הסמינר הקונסרביטיבי בניו יורק. ראשית יש להעיר כי הרב משולם ראטה שהיה מגדולי הדור, כפי הנראה לא הכיר את הרב ליברמן וכינה אותו "רבני עדה ריפורמית". ייתכן שהיכרות מקדימה הייתה מונעת את יחסו זה, וכפי שהתייחסו לרש"ל גדולי תורה אחרים. אך גם לפי דבריו, וכי מה יש להשוות בין מתן פרס תורני ע"ש הרב קוק ובין מפגשים בין נציגים.

עוד במאמרו השני מבקש הרב ון דייק ללמוד מסירובו של הראי"ה קוק להיכנס לבית כנסת אורתודוכסי שעוצב בתבנית רפורמית, על הזהירות במראית העין ללגיטימציה. הקורא תמה, מה בדיוק ניתן ללמוד מאירוע זה לשאלתנו, ומה בין עמידה על תוקף מנהגי האומה ובין שאלת המפגשים בין מנהיגים.

עוד הזכיר הרב ון דייק את מאבקם של הרבנים הראשיים בשנות החמישים כנגד הקמת בית הכנסת הרפורמי הראשון בירושלים. אף כאן יתמה הקורא, מה מוסיף אירוע זה לדיון סביב שאלת המפגש בין נציגי זרמים, ומה בין עמידה כנגד פריצת גדר ובין מפגש של שותפות ואחווה.

על כל אלה יש לציין את הלימוד מן השתיקה. הרב ון דייק כתב ביחס לגדולי התורה כי "מעולם לא עלה בדעתו של אף אחד מהם להיפגש בפגישה רשמית עם ראביי רפורמי". אולם ההנחה – הזוקקת אישוש בפני עצמה – שגדולים אלה לא ערכו מפגש כלשהו, אינה מלמדת מה העלו בדעתם.

למען האמת, בסיקור נרחב של ביקורם בארה"ב בשנת ציין כתב לפי תומו "אבן-בוחן משמעותית היא יחסם לקהילה הרפורמית. נכונותם להיפגש עם ציבור זה היא אות חיובי… הרב שפירא אמר, שאם יוותרו הרפורמים על אותו אחוז קטן של מתגיירים שלא על-פי דת משה וישראל, הם יתקבלו בברכה" (דבר, י"ז כסלו תשמ"ד).

עיסוק בשאלות הליבה של המפגש עם נציגי התנועה הרפורמית, ללא הטלת איסורים שאינם מוסמכים, ללא שימוש שאינו מבוסס במקורות, וללא הצגת רק עמדה אחת כעמדת התורה, הוא דיון לגיטימי וחשוב. יש לקוות שיתעצם, ישתבח ויעמיק שורשים בשיח הרבני והציבורי. ואת והב בסופה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן