חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קטניות האשכנזים

שלום, האם יש דרך להצדיק אכילת קטניות בפסח על ידי אשכנזים? – אשתי ספרדית והיא ממש רוצה לאכול קטניות בפסח. נוסף על כך, כל כך הרבה מאכלים כוללים קטניות במיוחד בארץ. אחרון אחרון חביב, יש הרבה אשכנזים הן בארץ והן בחו"ל שכבר אוכלים קטניות בפסח. למה הרבנים מסרבים להתיר אכילת קטניות על ידי אשכנזים לאור המצב הזה? תודה על העזרה. מועדים לשחמה ברנדון

עוד לא זכינו שיבטלו את מנהג הקטניות, ואשכנזים שאוכלים קטניות הם לא בסדר, ולא קובעים הלכה לפי אנשים שלא מקיימים אותה כראוי. לכן גם אישה של אשכנזי צריכה לשמור על מנהג זה, אמנם כל זה לגבי קטניות ממש. אבל יש כמה וכמה קולות שנאמרו בקטניות. אביא לך את סיכום הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

ט – מנהג איסור קטניות

מנהג אשכנז

א. אף שרק מאכל שנוצר מחמשת מיני דגן בכלל חמץ שאסרה התורה, נוהגים כל יוצאי אשכנז להחמיר שלא לאכול קטניות בפסח, שמא מעורב בהם מיני דגן, וגם מחשש שיהיו אנשים שיטעו בינם לבין מיני דגן.

מנהג ספרד

ב. רוב יוצאי ספרד אוכלים קטניות בפסח לאחר בדיקה מדוקדקת ממיני דגן, או שקונים אותם באריזה שיש עליה השגחה מיוחדת לפסח. ויש נוהגים להחמיר באורז ובחלק ממיני הקטניות, מפני שלפעמים מוצאים בהם מיני דגן גם לאחר ברירתם (איזמיר, מרוקו, בגדאד), וכל אדם ימשיך במנהג אבותיו.

בני זוג מעדות שונות

ג. בני זוג שאחד מהם ממשפחה שנוהגת איסור קטניות, והשני ממשפחה שאוכלת קטניות, האישה צריכה לילך אחר מנהג בעלה, ואינה צריכה לעשות התרת נדרים. נפטר הבעל ויש לה ממנו בן או בת, תמשיך במנהגיו עד שתתחתן שוב. ואם אין לה ממנו ילד, תחזור למנהג בית אביה.

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 22:19:57

מנהגי אבלות של ספירת העומר בחול המועד

שלום כבוד הרב-רציתי לשאול את הרב מה ההלכה אומרת לגבי דיני האבלות של ספירת העומר בחול המועד? האם קדושת המועד גבוהה יותר ממנהגי האבלות? האם מותר לשמוע שירים? ולהתגלח?

מותר לשמוע שירים ולהתגלח כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, ספר המביא את כל פסקי ההלכות שבספרי פניני הלכה בספר אחד. אביא לך את הדברים ממנו (זמנים סוף פרק ג):

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג רוב ככל יוצא אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:14:59

מחצית היום לה ומחציתו לכם

שלום הרב בפניני הלכה מופיע מספר פעמים בין אם בשבתות בין אם בחגים שמחצית מהזמן אמור להיות מוקדש לללימוד ותפילות (תשע שעות), אך אם איישם את זה לא ישאר לי זמן לדבר ולשחק עם ילדי ולא לדבר עם אשתי (שלא לדבר שלעצמי זה לא קל לשבת רצוף כל כך הרבה שעות) בוודאי שלימוד תורה צריך להיות מוגבר בימים אלא אך זה הופך למרדף אחר שעות לימוד נוספות. תודה רבה

חז"ל אמרו חציו לה', ופוסקים רבים הבינו זאת כפשוטו הלכה למעשה. כך שאין זה חידוש של הרב מלמד, אלא שהרב לקח את הדברים ברצינות והורידם למספרים ולשעות כדי ליישם את הדרכת חכמים שראו בשבתות ובימים הטובים את המפתח להעברת מסורת התורה ולידיעתה. לכן צריך אדם לעשות את שביכולתו כדי ליישם זאת, ואם הוא אנוס, יעשה מה שיכול לעת עתה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-25 17:07:06

שתית "חמר מדינה" לארבע כוסות.

למישהו או מישהי שלא מסוגל לשתות לא יין ולא מיץ ענבים – לפי משנה הברורה מותר לשתות "חמר המדינה". האם יש התייחסות להיתר זה בפניני ההלכה? לצערי הוא/היא גם לא אוהב/ת מיץ תפוזים תרי שאני מבין שבגדר "חמר מדינה" ורק מסוגל/ת לשתות קפה חלבי וזה מה שהביא/ה לסדר. האם הייתי נכון לתת חנכיה לשתות את הכוס השלישי ורבעי לפני הסעודה הבשרית?

יש התייחסות בהערה 10 ובהערה 35, אמנם למעשה הרב לא הביא התייחסות לזה, כי נדיר שאדם לא יכול לשתות יין או מיץ ענבים מכל סוג שהוא, ואף לא על ידי עירובו במים כדי להטעימו, אלא אם כן הוא נמצא במקום שפשוט אין לו יין ולא מיץ ענבים. לכן הדבר גם לא מוזכר בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור המביא את כל פסקי הדינים שבספרי פניני הלכה בספר אחד.

אמנם אין צורך להעיר לאדם שלא מעוניין לקיים את ההלכה לכתחילה ולכן שותה משקה חשוב כמו קפה לשם ארבע כוסות.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-23 22:23:07

קטניות בפסח

שלום הרב, האם בתור אשכנזי שאינו אוכל קטניות בחג, אני יכול לעשות התרת נדרים ולהתחיל לאכול קטניות? אם לא, מדוע?

לא.

כי לא על כל דבר אפשר לעשות התרת נדרים, כגון מנהג ברור וגורף של עדה שלמה. אמנם אתה יכול להקל ככל הקולות שנאמרו לגבי קטניות, כמבואר בפניני הלכה, ובספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ומביא את כל ההלכות למעשה שבספרי פניני הלכה:

המינים הכלולים באיסור

ד. המאכלים המוכרים הכלולים במנהג הם: אורז, אספסת, אפונה, דוחן, דורא, חומוס, חילבה, חמניות (גרעינים שחורים), חרדל, כוסמת (כוסמין זה מין דגן), כמון, כרשינה, לוביה, סויה, ספיר, עדשים, פול, פלסילוס (תורמוס צהוב), פרגין, פשתן, קטנית, קימל, קנבוס, שעועית, שומשום, תורמוס, תירס, תילתן, תמרינד הודי. גם מוצרים שעשויים מקטניות אלו כלולים במנהג, כגון קורנפלקס וקורנפלור המופקים מתירס, וכן פריכיות אורז.

ה. מאכלים שאינם כלולים במנהג, ומותרים לאחר בדיקה מגרגירי דגן: כורכום, זעפרן, קינואה, שבת וגרגירי כוסברא. גם קטניות בתרמיליהן, כגון שעועית ואפונה, נחשבות כמיני ירק ואינן כלולות במנהג האיסור, וכן קמח תפוחי אדמה, וכן בוטנים מותרים למי שאין לו מנהג שלא לאוכלם.

ו. שמן סויה, שמן קנולה (לפתית), שמן בוטנים ושמן כותנה, אינם בכלל האיסור. וכן שוקולדים וממתקים ושאר מאכלים שהקטניות שבהם אינן ניכרות ובטלו ברוב לפני פסח, מותרים מצד הדין אף שכתוב עליהם 'לאוכלי קטניות בלבד'.

דיני המנהג

ז. תחילת זמן איסור אכילת קטניות ביום י"ד, כזמן איסור אכילת חמץ. אמנם מותר להשהותם בבית בפסח בלא למוכרם, משום שאינם חמץ. וכן מותר ליהנות מהם, כגון להאכילם לבעלי חיים.

ח. מותר למי שנוהג באיסור קטניות, לבשל קטניות עבור מי שנוהג לאכול קטניות. וכן מותר לו לבשל עבור עצמו בכלים נקיים שבישלו בהם לפני כן קטניות.

ט. מאכל שנפלו לתוכו קטניות שלא ניתן להוציאם, הן בטלות ברוב והמאכל מותר. כמו כן, המתארח אצל אנשים שאוכלים קטניות, ובטעות לא הכינו עבורו גם מאכלים שלא מעורב בהם קטניות, בדיעבד יכול לקחת מתוך המאכלים את מה שאינו קטניות. ואם התערבו לגמרי עד שאינו יכול להפרידם, יכול בדיעבד לאכול מכל התבשיל אם הקטניות בטלו בו ברוב.

י. כאשר שביעי של פסח חל בערב שבת, מותר בשבת לאכול קטניות, אלא שלא נהגו להכינם בפסח, אבל מותר לקבלם ממי שנוהג לאכול קטניות. ומי שרוצה להכינם בפסח, אין בידו איסור.

יא. מותר לחולה שצריך לאכול מיני קטניות, לאוכלם בפסח לאחר ברירה מגרגירי דגן. למשל, חולה הסובל מעצירות יכול לבלוע זרעי פשתן שנשרו במים. וכן מותר להאכיל מאכלי קטניות לתינוקות הצריכים לכך, וראוי להקצות לצורכם כלים מיוחדים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-21 14:04:26

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

"כחרבות לגוף האומה": הנצי"ב והרצי"ה על הפרדת הקהילות

הרב צבי יהודה קוק לימד כי תשובת הנצי"ב היא עקרונית; הפרדת הקהילות תמיד תהיה כחרב בגוף האומה. מה הפיתרון? להרבות תורה בעם ישראל

בשבועות האחרונים פורסמו בציבור מספר פעמים התייחסויות לתשובת הנצי"ב מוולוז'ין, רבי נפתלי צבי יהודה ברלין, ביחס להפרדת הקהילות. במקביל הושמעו אמירות שונות בנוגע לעמדת הרב צבי יהודה קוק, הרצי"ה, ביחס לתשובה זו. במאמר זה נבקש להבהיר את עמדת גדולי ישראל אלה.

דברי הנצי"ב פורסמו לראשונה ביום ד' בטבת שנת תרמ"ד (1883) בגיליון "קול מחזיקי הדת", היוצא לאור בקרקוב. סמוך לפטירתו אף הספיק להכניסם לספר תשובותיו "משיב דבר". מניעי הכתיבה היו תגובה לדברי עורך כתב העת שתמך בהפרדת קהילת לבוב, אך הנצי"ב אינו מכוון את תורתו לסד מקומי ונוקט בגישה שיטתית וסדורה: "עצה זו קשה כחרבות לגוף האומה וקיומה".

"הן בשעה שהיינו בארץ הקודש וברשותנו כמעט בבית שני, נֶעְתַּם ארץ וחרב הבית וגלה ישראל, בסבת מחלוקת הפרושים עם הצדוקים. וגם הסב מחמת שנאת חנם הרבה שפיכות דמים… בשעה שראה פרוש שאחד מיקל באיזה דבר, אף על גב שלא היה צדוקי כלל אלא עשה עבירה, מכל מקום מחמת שנאת חינם היה שופטו לצדוקי… ומזה נתרבה שפיכת דמים בהיתר ולשם מצוה בטעות… וכל זה אינו רחוק מן הדעת להגיע ח"ו בעת כזאת גם כן".

הנצי"ב רואה אפוא במחלוקת בין החכמים והצדוקים, אף שהייתה נצרכת, את אחד מגורמי חורבן הבית. נוסף על כך ("וגם"), המחלוקת גלשה לרציחות בתוככי החברה הדתית, בעקבות שיפוט מוטעה שנבע משנאת חינם חסרת גבולות. המחלוקת ההיסטורית רלוונטית גם לדורו, מכיוון שהיפרדות פנימית תמיד תגרור שנאה וסכנה כלפי חוץ ופנים כאחד.

כמובן שאין הנצי"ב חלוק על עורך "קול מחזיקי הדת" ביחס לחומרת הסכנה הנשקפת מאותם משכילים, אשר זה מכבר הצהירו בגלוי על דחיית עיקרי האמונה ופרשנות חז"ל, הראשונים והאחרונים. הללו כופרים בתורה. אלא גישתו היא שחרמות – סכנה חמורה בצידן.

מלבד הסכנה הממשית, הנצי"ב מדגיש את היעדר האפקטיביות של החרמות השונים. "ואחר כח זאת, היה קשה עלינו להתרחק… משום שהוא נגד טבע בני אדם להתחבר עם רֵעִים, בין טובים בין רעים, ואיך אמרנו לבנינו להיות נפרדים איש מאת רעהו בכל הליכות עולם לנו?!"

גישתו כאן תואמת למקורות נוספים בכתביו, בראשם הקדמתו הידועה לפירושו לתורה. בניגוד לטענה שחרם יבצר את החומות בתוככי הקהל הדתי, וימנע מן החלשים שבו גלישה והתרופפות דתית, הנצי"ב עצמו סובר שהעמדתה של קהילה על ביקורת גבולות תמידית, תביא בהכרח לחשדות בכשרים.

הלהט ואש הדת להגנת המסורת, כך מלמד הנצי"ב, גולשים לתיוגים פנימיים בתוככי החברה הדתית, לעתים ללא כל סימוכין, ללא נוכחות הנאשם ותוך חריצת דינו לחובה. כך רבנים יראים ושלמים הופכים לאפיקורסים, רפורמים, רפורמים חדשים, וכיוצא באלה. פילוגים מובילים לריסוק פנימי וחיצוני של הקהילה הדתית, ובעקבותיה חורבן. אך מה הפיתרון?

"כך עלינו לעשות", ממשיך הנצי"ב, "להרבות תורה בבתי מדרשים, ולעשות כל תחבולות שאפשר שיתעסקו בתורה ברבים, ולא לדקדק אם חבירו לומד לשמה או שלא לשמה… אם באמת ובתמים אנו באים להחזיק הדת, אין עצה כי אם לעסוק בלימוד תורה". במקום לפלג יש להגדיל תורה. את עמדתו לומד הנצי"ב, בין השאר, מהמלך יחזקיהו שמיגר בבתי המדרש את אלילי דורו.

יש לציין כי כשנתיים מאוחר יותר הצטרף הנצי"ב לתנועת חובבי ציון, שיתף פעולה באופן רציף עם ראשיה, גייס כספים למענה ואף שימש בוועדה המייעצת העליונה שלה. בתגובה לביקורת כנגד שותפות עם אפיקורסים, ופרישת גדולי תורה מן התנועה, כתב כי גדול ערכה של הארץ שמאחדת את העם המפורד בדעותיו השונות. "בשעה שכולם כאיש אחד – הרי כולם חברים, אהובים וברורים, ובקרבם אלוהים ישכון וישפוט במישרים" (ארץ צבי, תשמ"ט, עמ' 96).

הרצי"ה קוק

הרב צבי יהודה קוק התייחס פעמים רבות אל תשובת הנצי"ב, וביאר אותה כעקרונית וכללית, מתוך מבט היסטורי רחב הנשען על עמדתם של גדולי ישראל, בראשם אביו הראי"ה. בניגוד לדברים שנשמעים אף בחוגי תלמידיו, הוא עצמו סבר שדברי הנצי"ב מתייחסים גם אל פולמוס הפרדת הקהילות בגרמניה, שהתחולל במלוא תוקפו שבע שנים קודם לכן. כמה דוגמאות לכך.

"הנצי"ב מוולוז'ין כותב שפירוד מן הכלל "קשה כחרבות לגוף האומה וקיומה"… אבל בגרמניה ובהונגריה התפשטה שיטת ההפרדה, ואנשי ה'אגודה' הקיצוניים בירושלים המשיכו בדרך זו. עכשיו הם מנסים להנהיגה גם במדינת ישראל. יש לקוות שלא יעלה בידם הניסיון לעשות קרע בציבור" (במערכה הציבורית, עמ' עו).

"כה גדלו אזהרותיהם של רועי ישראל, גאוניו וצדיקיו – בעשרות השנים של מחצית המאה הקודמת – נגד ההתפרדות… אפלו לשם שמים ולשמירת תורה ומצוות, ביחוד התשובה הגדולה של הנצי"ב מוואלוז'ין זכר צדיק לברכה בספר תשובותיו משיב דבר" (לנתיבות ישראל ב, עמ' תקט).

"'אגודת ישראל' היא יצירה גלותית, יצירה של האורתודוכסיה בפרנקפורט. זוהי שיטה הגורמת להגברת הפירוד בעם, והרבה גאוני ישראל היו נגד זה… העצה להקים את האורתודוכסיה הנפרדת הייתה קשה כחרב לעם ישראל. לא זו העצה. העצה היא להרבות תורה, להרבות אהבה" (במערכה הציבורית, עמ' קכ).

"על פירוד בתוך עם ישראל… בספר התשובות של גאון ישראל, הנצי"ב זכרונו לברכה, יש פרק שלם בעניין עצה זו של חיזוק היהדות על ידי היפרדות… העצה היא להרבות תורה בישראל". מכאן ואילך מתאר הרצי"ה את ההיפרדות מן המשכילים בגליציה ומן הרפורמים בגרמניה (שיחותיו על אורות התחיה יח-כז, עמ' 246).

"נתרבו מאוד פריצים, ויש הווה אמינא אולי להפריד קהילות… בדור הקודם הייתה בעיה כזאת בחוץ לארץ עם הרפורמים בגרמניה ובהונגריה… ההכרעה האמיתית להלכה, הייתה צריכה להיות כדעת גדולי הגדולים שבעיקרם היו נגד זה" (שיחותיו על אורות התחיה יח-כז, עמ' 149-152).

הרצי"ה התבטא בנוסחים דומים פעמים רבות. ראו לדוגמה לנתיבות ישראל ב, עמ' פג, תעו, תקסב, תקעג; להלכות ציבור, עמ' קצט; במערכה הציבורית, עמ' סד-סה, קנז; שיחות הרצי"ה: אמונה, עמ' 208; מתוך התורה הגואלת: מועדים וזמנים, עמ' 194; ועוד.

לצד האמור ביאר כי היפרדות שייכת רק במצב של מינות ולא של אפיקורסות, ו"בכלל אין לנו בזמן הזה אותה המינות המתוארת בדברי חכמינו זכרונם לברכה" (לנתיבות ישראל ב, עמ' תקנה). בדברים שבעל פה הבהיר כי אין להכליל את הרפורמים כמינים (שיחותיו על אורות ישראל ותחייתו יב-יט, עמ' 218). "מעשה אבותיהם בידיהם", ויש לקוות לחזרתם בתשובה (שיחותיו על אורות ישראל ותחייתו א-יא, עמ' 277).

ניתן לחלוק על הרצי"ה, והיו מגדולי ישראל שאף הביעו בזמנו עמדותו חלוקות על גישת הנצי"ב, ואף היו שראו בה שגיאה היסטורית, אולם את האמת יש להבהיר ולהכיר; גישת הפרדת הקהילות נשללה בידי הנצי"ב ואחריו הרצי"ה. מה הפתרון? להרבות תורה בעם ישראל.

נחתום בעניין הימים האלה, ימי בין המצרים. "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת, צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִירִי – יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים, וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן