שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הצמדת מכונת גילוח לפנים

האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט״א מותר להצמיד את מכונת הגילוח לפנים ולמתוח את העור בזמן הגילוח. אני שואל על הדין, ולא על מידת חסידות. כמו״כ אם אני רוצה לקנות מכונת גילוח חדשה, האם צריך הכשר למכונת הגילוח או שכל מכונות הגילוח כשרות. תודה רבה.

הרוצה להקל להשתמש בכל מכונות הגילוח רשאי תוך הצמדתם לפנים, מפני שהעיקר כסברת המקילים, וכפי שנוהגים רבים. אולם כיוון שמדובר באיסור תורה, לכתחילה טוב לחשוש לסברת המחמירים, ולקנות מכונות עם כשרות שהתקינו בהן רשת עבה יותר (כ-0.4 מילמטר), ועוד פתרונות מסוג זה, כדי שגם אחר הגילוח ניתן יהיה להרגיש מעט בזיפי הזקן. 

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-27 14:09:14

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

יש לך שאלה?

פרשת ויצא – האחווה

[1]"את אחי אנוכי מבקש"

יציאתו של יעקב מבאר שבע איננה יציאה סתמית, אלא בריחה והמלטות מפני אחיו, כפי שאומרת לו אימו, אם יעקב ועשו: "ועתה בני שמע בקלי וקום ברח לך אל לבן אחי חרנה, וישבת עמו ימים אחדים עד אשר תשוב חמת אחיך, עד שוב אף אחיך ממך ושכח את אשר עשית לו ושלחתי ולקחתיך משם למה אשכל גם שניכם יום אחד…". אח נמלט מאח – יעקב בורח מאחיו שרוצה להורגו.

את מריבות האחים הנוראות אנו מוצאים כבר בתחילת ההיסטוריה האנושית: "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו, ויאמר ה' אל קין אי הבל אחיך? ויאמר לא ידעתי השומר אחי אנוכי?, ויאמר מה עשית קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה, ועתה ארור אתה מן האדמה אשר פצתה את פיה לקחת את דמי אחיך מידך". שש פעמים מוזכרת המילה 'אח' בפסוקים הללו, להדגיש – הרי הוא אחיך, איך אתה מפר את  האחווה?

ניתן לומר שזהו אחד משני החטאים המופיעים בפרשת בראשית שילוו את האנושות עד תיקונה: אי שמיעה לציווי האלוקי (עץ הדעת), והפרת האחווה (רצח קין והבל), ובפרשת נח נראה שדווקא על החטא השני נחרב העולם.

יעקב אבינו ויוסף אחריו באים לתקן את האחווה. יעקב עוד בהיותו בבטן אימו הוא אח – "הלוא אח עשו ליעקב נאם ה'…". ויעקב ניצב מול מורכבות נוראה: מחד יש לו שליחות ואחריות, הוא יודע מי צריך להיות הבכור (וכך גם אימו, ולבסוף גם אביו), וזה מעורר את חמתו של עשו. ולכן יעקב בורח – כדי לא להפר אחווה, אלא להמתין שיוכל לבנותה מחדש, אנחנו עוד נראה את החזרת האחווה המורכבת כל כך בפרשת וישלח "והוא עובר לפניהם וישתחו ארצה שבע פעמים עד גשתו עד אחיו, וירץ עשו לקראתו ויחבקהו ויפול על צוארו וׅיׅשׅקׅהׅוׅ ויבכו…". יש הרבה דרשות על פרשייה זו, אך הפשט הוא שהאחווה חוזרת – שיעקב מצליח לתקן את האחווה.

ונחזור לפרשתנו: יעקב בורח מאחיו שרוצה להורגו, ומגיע לחרן – וכבר מן השם אנו יודעים שזהו מקום מלא חשדות וכעס: חרן- חרונו של עולם, אנשים חושדים זה בזה, לא מאמינים זה לזה, לבן הארמי לא היה יוצא דופן בתבנית נוף מולדתו, הוא היה חלק משיטה שלמה.

לעומתם יעקב פותח באחווה – "ויאמר להם יעקב אחי מאין אתם? אך הם עונים לו קצרות "ויאמרו מחרן אנחנו". יעקב אומר 'להם', והם עונים בלי נמען – 'ויאמרו'. ויעקב מנסה שוב: "ויאמר להם הידעתם את לבן בן נחור" – ניסיון לפתוח בשיחה, אתם מכירים את…, אך הם עונים במילה אחת, שלא פותחת אלא סוגרת: "ויאמרו ידענו". הוא מנסה שוב: "ויאמר להם השלום לו?", אך הם שוב עונים במילה אחת "ויאמרו שלום", ודוחים אותו מעליהם "והנה רחל בתו באה עם הצאן", וכדברי המדרש: "ואם פיטפוטים אתה מבקש 'והנה רחל ביתו באה עם הצאן', שהדיבור מצוי בנשים…". ואז יעקב פונה אליהם, ושואלם, אם אתם כל כך ממהרים ועסוקים ולא פנויים לשוחח, להתחבר, ליצור דיאולוג וקשר מדוע הינכם עומדים פה? 'ויאמר הן עוד היום גדול לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו'!
ואז מתגלה המציאות המורכבת: "ויאמרו לא נוכל עד אשר יאספו כל העדרים וגללו את האבן מעל פי הבאר והשקינו הצאן". מדוע יש אבן כבדה על הבאר, מה ההיגיון בכך? כותב הרש"ר הירש: "באר של ציבור יש לכסות בכיסוי קל, לנוחיות הרבים הנזקקים לה. אולם כאן – הרי זה קו אפייני לבני ארם – אין הבריות נותנים אימון זה בזה, ועינו של האחד צרה בשל חברו, שמא חלילה ישאב האחד יותר מהשני! משום כך היה הכיסוי כה כבד, שרק במעמד כולם ובכוחותיהם המשותפים יכלו להגיע אל הבאר".
חרן הוא מקום ללא אחווה, ללא אמון, וכמה בולטת על הרקע הזה התנהגותו מלאת האהבה של יעקב לבת דודו: "ויהי כאשר ראה יעקב את רחל בת לבן אחי אמו ואת צאן לבן אחי אמו ויגש יעקב ויגל את האבן מעל פי הבאר וישק את צאן לבן אחי אמו, וישק יעקב לרחל וישא את קולו ויבך", כמה אהבה ואחווה יש כאן, וכמה כוח נותנת האחווה והאהבה!

יעקב מלא באחווה גם במקום מסובך כמו חרן. ההשפעה מחלחלת. קשה להתעלם מאהבה ואחווה טהורה – 'כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם'. וכך, למרות שבדרך כלל אין ללבן כל בעיה לנצל חלשים ממנו, לגזול או לרמות, באה ההצעה המפתיעה: 'ויאמר לבן ליעקב הכי אחי אתה ועבדתני חינם, הגידה לי מה משכורתך!' – לבן מציע משכורת? מה קרה כאן? האחווה של יעקב משפיעה גם עליו, והנה הוא קורא ליעקב בחזרה אחי, וכבר מרגיש קצת לא נעים עם הניצול של יעקב.

יעקב קרוב אל האחווה. הוא לא מתנשא מעל איש, גם לא מעל בניו. כל עוד הטף רכים יעקב מגדל אותם במסירות ובאהבה, אך משגדלו הילדים, יעקב מתחיל לכנות אותם אחים: 'ויאמר יעקב לאחיו ליקטו אבנים', ומלמד אותנו רש"י לאחיו – הם בניו שהיו לו אחים נגשים אליו לצרה ולמלחמה. ליעקב יש את יכולת לתת אמון במי שעד לא מזמן גידל והיה תלוי בו לחלוטין, וכעת גדל ובגר. אך האם היחס של האבא משתנה בהתאם? האם מימד האחווה המאמין והמשתף, מצטרף אף הוא למימד ההורות והאבהות שקדם לו? יעקב עושה את ההיפוך הזה בקלות. הוא כבר שם. בניו הם לו כאחים, הוא נותן בהם אמון, משתף אותם, הם חלק ממנו. מכאן למדו חכמים את הכלל החינוכי שתקף עד ימינו אלו – בנו של אדם – כיוון שהגיע לכתפיו נעשה לו כאחיו.

יעקב איש האחווה, מלא אמון, ואף על פי שנתקל בכוחות אכזריים וקשים, מלאי שנאה וחרון, לא איבד את תומתו ואת יושרו, וגם לא את האמונה בכוחה של האחווה. ובניו אחריו – עם ישראל – הרי הם גוי צדיק שומר אמונים לבורא, אך גם לנבראים – ממשיכים להאמין בהם, עד שנקודת הטוב הגנוזה תשוב תעלה.

אנו בתקופה שאחרי הבחירות לרשויות המקומיות, ונראה שגם קרובים אנו לתקופה שלפני הבחירות להנהגת המדינה והאומה. כמה חשוב להרבות באחווה אם רוצים לנצח את אויבנו. האחווה היא המפתח, כפי שאמרו חז"ל שדורו של אחאב היו עובדי עבודה זרה, ואע"פ כן היו יוצאים למלחמה ומנצחים, מפני שלא היו מספרים לשון הרע. ואילו דורו של שאול היו בני תורה, ואע"פ כן היו יוצאים למלחמה ונופלים, מפני שהיו בהם מספרי לשון הרע (דברים רבה ה, י, ירושלמי פאה פ"א ה"א). וכן מובא בספרי (במדבר פיסקא מב): "גדול השלום, שאפילו ישראל עובדין עבודה זרה ושלום ביניהם, כביכול אמר המקום אין השטן נוגע בהם, שנאמר (הושע ד, יז): "חבור עצבים אפרים הנח לו", אבל משנחלקו מה נאמר בהם (שם י, ב): "חלק ליבם עתה יאשמו".

יהי רצון שנזכה להרבות באחווה בעם ישראל!


[1]. מאמר זה מבוסס על דברים של הרב חנן פורת זצ"ל ויבלח"א הרב אייל ורד.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן