שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת ואתחנן – צדיקים אין להם מנוחה

תוכן עניינים

רב לך

בפרשתנו, עומד משה רבנו ומתחנן לפני ה' לזכות להיכנס לארץ ישראל. חז"ל מתארים תפילות רבות שמשה התפלל: "ומנין שהתפלל משה באותו הפרק חמש מאות וחמשה עשר פעמים שנאמר: 'ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר' – 'ואתחנן' בגימטרייא הכי הוי", משה רבנו מתאווה ומתחנן להיכנס לארץ ישראל, והקב"ה מסרב.

בגמרא מוסברת הלשון בה עונה ה' למשה רבנו "'ויאמר ה' אלי רב לך' – א"ר לוי: ב'רב' בישר, ב'רב' בישרוהו; ברב בישר – 'רב לכם', ברב בישרוהו – 'רב לך"'. וכן מופיע במדרש: "'רב לכם בני לוי' אמר הקב"ה למשה את מחית בחוטרא (אתה הכית במקל), ובמה דמחית את לקי (ובמה שהכית אתה לוקה) את אמרת 'רב לכם' למחר את שמע 'רב לך'".

במבט ראשון דברי חז"ל תמוהים, שכן ברור שתשובתו של משה לקורח ועדתו הייתה לשם שמיים, ולכאורה דברי משה היו נכונים ומדויקים – די היה לקורח ועדתו שזכו בלוויה, ולכן אינם  צריכים לבקש גם את הכהונה. אם כן מדוע נחשב הדבר לחטא ומדוע נענש על כך משה?

שאיפות בלי מיצרים

עונה על כך המהר"ל כי: "…זה גנאי לאחד כאשר אומרים לו, די לך בגדולה זאת – לא יהיה לך יותר, וכן אמר לו הקב"ה רב לך אשר מתוקן לך, ולא תיטול יותר"

כלומר, באמירה 'רב לך' יש משהו שמנוגד לכל המהלך הנדרש מאתנו. רב לך משמעותו – תסתפק במה שיש, אל תשאף ליותר, אל תחלום חלומות גדולים, אל תצפה יותר מדי, אל תשתוקק ותרצה לעלות מעלה מעלה.

נדרש מאיתנו הוא להיות בעלייה מתמדת, בשאיפה להתקדמות אין סופית, להדבק בה': 'צדיקים אין להם מנוחה לא בעוה"ז ולא בעוה"ב', הצדיקים הם בתנועה מתמדת, וכדברי הגר"א הידועים: "אם אין האדם עולה מעלה מעלה, על כורחו יורד מטה מטה"

השאיפה מעלה היא תנועה פנימית – נפשית של החיים היהודיים. יש לנו שאיפות אדירות ורצונות כבירים, ואנו מצפים כל יום להתקדמות. אחד הדברים שעליהם נבחן האדם הוא בצפיית הישועה התמידית, כדברי חז"ל: "אמר רבא: בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו: נשאת ונתת באמונה?, קבעת עתים לתורה?, עסקת בפריה ורביה?, צפית לישועה?"

אין גבול לשאיפותינו, הפרטיות והכלליות. לכן, אף על פי שקורח ועדתו לא יהיו כהנים, ודרישתם לא הייתה במקומה, לא היה צריך משה לומר 'רב לכם' – שמחו שבמה שיש, ואל תשאפו ליותר – כי לא זו הדרך הנדרשת מעובדי ה'. מאיתנו 'המקסימום האפשרי זה המינימום הנדרש'. כמידה כנגד מידה, בשעה שמשה רוצה להשיג עוד מעלות ע"י הכניסה לא"י, מבשר לו הקב"ה 'רב לך'.

חלומות

מרן הרב קוק זצ"ל כותב באורות הקודש א, עמ' רכו:

החלומות הגדולים

החלומות הגדולים יסוד העולם הם.

המדרגות שונות הן.

חולמים הם הנביאים, בחלום אדבר בו.

חולמים הם המשוררים בהקיץ,

חולמים בעלי המחשבה הגדולים

לתיקון העולם.

חולמים אנו כולנו

בשוב ד' את שיבת ציון.

יש הפוחדים לחלום, כי מי שחולם עלול להתאכזב. מי שמצפה יכול לחוות שברון לב, ואליהם כותב הרב קוק (אורות הקודש ב, ש"ד) כי

"מי שאין נפשו משוטטת במרחבים, מי שאינו דורש את אור האמת והטוב בכל לבבו, איננו סובל הריסות רוחניות, אבל אין לו גם כן בנינים עצמיים. הוא חוסה בצילם של הבניינים הטבעיים, כמו השפנים, שהסלעים הם מחסה להם. אבל האדם, מי שנשמת אדם באמת בקרבו, נשמתו לא תוכל לחסות כי אם בבניינים  שהוא בונה בעמלו הרוחני, שאיננו תמיד פוסק מעבודתו הזריזה"

ונסיים בדברים שאמרה נטלי דו טואה (שחיינית שרגלה נקטעה בתאונת דרכים והשתתפה באולימפיאדה): " תמיד היה לי חלום והוא להגיע למשחקים האולימפיים. זה שאיבדתי רגל, לא שינה את החלום. הטרגדיה בחיים לא נובעת מאי השגת המטרות. הטרגדיה בחיים נובעת מכך שאין מטרות להשיג. לא להגיע אל הכוכבים זו לא בושה. זו בושה שאין כוכבים להגיע אליהם"

מעונשו של משה ישנו לימוד ולקח כפול:

א. בכל גיל, בכל מצב לשאוף להתעלות, בתורה, במשפחה, בזוגיות, בחסד – בכל! לחלום, לרצות, לנוע ולהגשים.

ב. גם אם אנו טוענים דברים נכונים, יש להשתמש במילים הנכונות, כי במילים יש כוח להרע ולהיטיב.

יהי רצון שנזכה לשאוף ולחלום, לצפות ולייחל, לקוות ולהגשים!

אולי יעניין אותך

רביבים 1167 - דרוש חשבון נפש רב־מערכתי

דרוש חשבון נפש רב־מערכתי

ועדת חקירה ממלכתית שתתמנה על ידי בית המשפט העליון לא תועיל במאומה • עלינו לערוך חשבון נפש עמוק • המלחמה שלנו על הארץ ועל תקומת עמנו כוללת מערכות רבות מאוד • כל המערכות צריכות תיקון • ישנם כמה תיקונים כלליים שכל אחד מהם מתפרט לאלפי פרטים • הטלית מבטאת את עולם החומר על ארבע רוחותיו, שטמונים בו כוחות אדירים • חוטי הציצית רומזים למצוות התורה, שמדריכות אותנו כיצד להוציא אל הפועל את כל הכוחות הטמונים באדם ובעולם
דילוג לתוכן