שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת משפטים – החירות והאחריות

ערך החירות

פרשתנו מלאה במצוות והוראות, חוקים ומשפטים. אחרי פרשת יתרו הקצרה והיסודית שעסקה במתן תורה, מגיעה פרשת משפטים לפרט כיצד חיים את התורה למעשה.

המצוות הראשונות- שנראות על פניהן כמצוות שוליות ולא שכיחות- הינן המצוות הקשורות לעבד עברי.

מדוע מתחילה הפרשה דווקא במצווה אלה? וברמה הכללית, מדוע יד ה' בהיסטוריה תיכננה שבטרם יקבלו ישראל את התורה ויהפכו לעם הם ירדו למצרים, בית העבדים, יהפכו להיות עבדים משועבדים למשך כמה דורות, ומתוך היציאה מעבדות לחירות הם יקבלו תורה?

נראה לומר שעיקרון החירות הוא כה יסודי עד שאי אפשר להיות עם ולא לקבל תורה ומצוות, חוקים ומשפטים, בלא להקדים לכך את עיקרון החירות.

עיקרון החירות קובע שיש לאדם אחריות- יש ביכולתו לבחור בין טוב לרע, בין אמת לשקר. והוא האחראי לתוצאות מעשיו, לטוב ולמוטב.

הרצון שקיים אצל חלק מהאנשים להיות עבדים נובע מהבריחה מהאחריות. יש אנשים שמוכנים לוותר על משכורות גבוהות, יצירתיות, שליטה בזמן שלו, יכולת לבחור אלו משימות לעשות ואלו לא- וכל זאת כדי שהאחריות לא תהיה על כתפיהם. חלקם פוחדים מהסיכון ומההפסדים האפשריים, חלקם פוחדים שישאבו מידי לעבודה, וחלקם חוששים שישאבו מידי לבטלה.

יש אנשים שפוחדים להחליף מקום עבודה, למרות שהתנאים, סוג העבודה או אופי התפקיד, לא מתאים לכישרונותיהם, רצונותיהם, ופעמים רבות אפילו לערכיהם- וזאת משום שהם פוחדים לקחת את האחריות.

לקיחת אחריות

כל הפרשה כולה עוסקת בחירות של האדם, בלקיחת האחריות.

זה מתחיל בדיני העבדים ושיחרורם, ובחומרה של מי שרוצה להמשיך להיות עבד – 'ורצע אדוניו את אוזנו במרצע' – 'אוזן ששמעה על הר סיני 'כי לי בני ישראל עבדים' – והלך וקנה אדון לעצמו?', בחוסר האחריות של העבד, עד המציאות הנוראה, שהוא לא אחראי על אשתו ובניו: 'האשה וילדיה תהיה לאדוניה'.

ומאידך האחריות הגדולה של מי שהוא אדון, שזוהי המציאות המתוקנת, אדון לעצמו, אדון לחייו, אדון לסביבתו – עבד ה', הוא האדון. כל ישראל מלכים הם – האדון הוא אחראי: '…שארה, כסותה ועונתה לא יגרע…', מכאן למדו חז"ל את כל חיובי האיש כלפי אשתו. יש לך אחריות, אתה בעל, אתה איש.

לאחר מכן, התורה נותנת לאדם אחריות, הן אם הרג במזיד והן אם רצח בשגגה  (שלא נזהר ולא נשמר כראוי). הם לא יכולים להתחמק מהאחריות למעשיהם.

הביטוי של התורה הוא לכך שאדם צריך לעמוד מאחורי מעשיו באופן מוחלט הוא: 'עין תחת עין, שן תחת שן, יד תחת יד…'. אדם אחראי על ידיו- מכות וחבלות, אדם אחראי על פיו- קללות ועלבונות, וכו.

אם יש לך עבד כנעני אתה אחראי עליו. אם אתה מועל בתפקידך- שחרר את העבד. אין לך זכות להשתמש בעבד, אם אינך לוקח עליו אחריות.

האחריות הולכת ומתפשטת – אם הבהמה שלך הזיקה, אתה תשלם, שהיה עליך לשומרה. תהיה בן חורין, תוביל, תנהיג, תשמור, תהיה אחראי.

גם על הדומם אתה אחראי, יצרת היזק, בור, זו אחריותך. תהיה ראש גדול, תחשוב מה יכול לקרות, מה עלול להתרחש, צפה את העתיד.

וכך הולכת כל הפרשה ומלמדת את האדם מהי חירות אמיתית, חירות שאיננה חופש, חוסר דעת וקלות דעת, אלא חירות הנותנת לאדם אחריות ושליטה: 'אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה', הוא הלוקח אחריות על העולם, על המציאות, הוא הראש הגדול. כך צריך להיות עובד ה'.

לא יכולתי להאריך בדוגמאות, אבל אם מסתכלים בפרשה במבט זה, רואים דברים מופלאים.

שנזכה לפתח את המבט הזה, את צורת המחשבה הזאת, צורת המחשבה של ראש גדול, של אחריות, לפעול ולעשות, מתוך אמונה והבנה לכוח שנתן ה' לנו, כוח הבחירה והעשייה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן