שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

חיי שרה – החיים ומסירות הנפש

העולם לא יכול בלעדיך

ברשותכם אכתוב היום דבר תורה שונה, דבר תורה מתוך ספרו של שלמה כ"ץ 'אבן שלמה' – דברי תורה של ר' שלמה קרליבך זצ"ל. דברי התורה של ר' שלמה קרליבך כבר כמה שנים מעוררים אצלי מחשבות עמוקות ורגשות נסתרים שלא ידעתי שקיימים בי, ולכן הייתי שמח לשתף אתכם בד"ת של ר' שלמה קרליבך.

"מה ההבדל בין אבא לאמא?

אולי אפשר לומר שהאבא מלמד את הילד שלו מה לעשות ולא לעשות בעולם, ואילו האמא, יש משהו הרבה יותר עמוק שרק היא יכולה ללמד את ילדה. רק האמא יכולה למסור לילד שלה שהעולם פשוט איננו יכול להתקיים בלעדיו שה' מוכרח אותו בעולם"

אם מותר להוסיף בשולי הדברים 'שמע בני מוסר אביך, ואל תטוש תורת אמך', יש מוסר, שהוא ההדרכה המעשית, ויש את התורה, שהיא השירה הפנימית 'ועתה כיתבו לכם את השירה הזאת…'. האמא מלמדת תורה, היא לא רק אומרת את הדברים, היא חיה אותם, האב יכול ללמד ולדבר והאמא היא הנותנת חיים.

"הילד היהודי הראשון בעולם היה יצחק אבינו. וכיוון שאמו הייתה שרה, הוא ממש קיבל ממנה את ההכרה שה' צריך אותו קרוב אליו. הוא ידע ממנה שבלעדיו כל העולם עלול להתפרק. זו הסיבה ששרה נפטרה ברגע ששמעה על עקידת יצחק, כי היא חשבה שכל העולם ממש מתפרק עכשיו. שרה הרגישה וידעה שברגע שיצחק איננו, כל העולם איננו".

זה דבר מופלא, שאדם יחוש את גודל שליחותו ותפקידו. כל בריאה, כל אחד הוא הכרחי בעולם, אין מישהו מיותר. זה יסוד שחייב ללוות את חיינו. הרב קוק כותב שהתיקון שכל אחד צריך לעשות בעולם, הוא דבר שגם כל ישראל בכל הדורות לא יוכלו לעשות אם הוא לא יעשהו!

תיקון חטא חווה

"כידוע שרה אימנו תיקנה את חטאה של חווה. חווה הביאה מוות לעולם. היא אכלה מעץ הדעת, וממילא גרמה מיתה בעולם.

חטאה של חווה היה שהיא רצתה שאדם הראשון ימות יחד איתה, אבל כששרה שמעה שיצחק שוכב על המזבח, היא אמרה לה': 'בבקשה תן לי למות במקום בני', וזה היה התיקון הכי גדול. חווה ביקשה שאדם אחר ימות עבורה, ושרה הורידה דבר חדש לעולם – האפשרות למות עבור אדם אחר".

כבר כתבנו פעם על המוות המכונה "חיי שרה". וכאן יש עוד עומק- שאדם מת ממסירות נפש, מאהבה אדירה ויוקדת יש בזה פרץ של חיים אדירים ועמוקים, החושפים את עומקי החיים.

יש כאן יסודות נפלאים מאוד:

א. להצליח להעניק לילדנו תחילה, ולאחר מכן לכל אדם, שהעולם לא יכול בלעדיו, זה באמת נותן חיים!

ב. לדעת למסור את חיינו, כדי להציל, גשמית ורוחנית, את ילדנו תחילה ואח"כ כל יהודי. זוהי מידה נפלאה.אולי זה נשמע קיצוני וחריף, אבל הנתינה מעצמנו בלב שלם, ללא שיור, זה תכלית חיינו!

יהי רצון שנלמד לתת את הערך לכל אחד, ולמסור את כל ליבנו, לרומם ולהעלות!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן