חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע וברכותיה

שלום רב. אני עובד במקום מסויים ואני מתפלל שחרית רק ב10 בבוקר יחיד כי אין לי זמן אחר. האם לומר קריאת שמע בזמנה עם ברכת יוצר אור עד סוף קריאת שמע? האם בתפילה אחר כך לומר שוב ברכת יוצר אור על הסדר?

אביא לך תחילה את ההלכה העקרונית של סוף זמן קריאת שמע ותפילת שחרית מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יא:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

ח. 'שעות זמניות': מחלקים את היום לשנים עשר חלקים, וכל חלק נקרא 'שעה זמנית'. בקיץ שהימים ארוכים – השעות ארוכות, ובחורף שהימים קצרים – השעות קצרות. יש אומרים שחישוב שעות היום נעשה לפי האור – מעלות השחר ועד חשכה גמורה (זמן 'מגן-אברהם'), ולדעת רוב הפוסקים החישוב לפי השמש – מ'הנץ החמה' ועד שקיעת החמה (זמן 'הגר"א'), וממילא כל שעה זמנית יותר קצרה. שני הזמנים מגיעים יחד לזמן של חצות היום.

ט. מכיוון שמצוות קריאת שמע מהתורה, נכון להחמיר ולחשב את סוף זמנה לפי זמן 'מגן-אברהם'. ואילו ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה מדברי חכמים, ולכן אפשר להקל ולחשב את סוף זמנם כזמן הגר"א, וטוב להחמיר ולחשב גם אותם כזמן 'מגן-אברהם'.

י. במניין שבו יגיעו לקריאת שמע לאחר שלוש שעות זמניות לפי זמן 'מגן-אברהם', יודיעו למתפללים שיקראו לפני התפילה את פרשת 'שמע'.

 

לאחר שהדין העקרוני הובן, אביא לך את זמני היום המדוייקים ליום זה כפי שמופיעים באתר 'חזון שמים'. הזמנים לפי ירושלים, אם אתה נמצא במקום אחר, תכנס לאתר לבדוק את הזמנים לפי מקומך.

סוף זמן ק״ש לפי המגן אברהם
8:21
סוף זמן ק״ש לפי הגר"א
9:11
סוף זמן תפילה לפי המגן אברהם
9:46
סוף זמן תפילה לפי הגר״א
10:19
חצות היום
12:35

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 17:59:22

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

יש לך שאלה?

תולדות – להיות "הבן של…"

תפקיד הבן הממשיך

בפרשתנו אנו ממשיכים להיפגש עם דמותו של יצחק אבינו, שהתפקיד שמוטל על כתפיו קשה מאוד. כולנו מכירים את המציאות המורכבת של "בנים של….". להיות בנו של אברהם אבינו, אותו הבן הנולד לו ל100 שנה, זה אומר לבוא לעולם עליון ונשגב, עולם מלא אמונה טוב וחסד.

ודווקא בשל כך עלינו להתבונן לשם כך מהו תפקידו של יצחק. אברהם אבינו כבר סלל במידה רבה את הדרך. הוא הגיע לארץ, פרסם את האמונה, וגילה לעולם הן את הגילוי המעשי של האמונה- המתבטא בטוב וחסד, והן את המסירות והטוטאליות הנדרשת מהאדם המאמין, עד כדי מוכנות להעלות קורבן את בנו יחידו אשר אהב…

ואם כן נשאלת השאלה מה תפקידו המיוחד של יצחק?

כשחז"ל רוצים לתאר את תפקידו של יצחק הם כותבים שאברהם אבינו קראו לקב"ה "הר", ושיצחק אבינו קראו לקב"ה "שדה". ונראה שבזה רצו לבטא את התפקידים השונים של אבותינו.

אברהם אבינו קראו לקב"ה "הר". אברהם אבינו מלא באהבה עצומה ומוסר את כל אשר לו בכדי לקדש את שמו של הקב"ה בעולם. אברהם רואה את האידאלים העליונים, את הקב"ה המציץ עליו מראש הבירה, ושואף לעלות ולהתעלות עוד ועוד. אברהם אבינו כל חייו בעשייה, בפעילות, בנסיונות עליונים הדורשים ממנו לעלות ולעלות – הוא רואה את ההר הגבוה ומנסה להעפיל אליו.

יצחק אבינו, במידה מסוימת נולד על ראש ההר, ותפקידו  הינו לחשוף שאפשר לחיות על ההר, כפי שנהוג לדרוש על הפסוק: 'מי יעלה בהר ה" – זה אברהם, 'ומי יקום במקום קודשו' – זה יצחק. יצחק צריך לגלות שההר הזה, שהאידאלים העליונים הללו, שייכים אלינו, לחיינו, שההר הזה נמצא בתוכנו, לא בחסד אלא בדין, שיש התאמה בין התורה לאנושות בכלל, ולישראל בפרט.

השדה, ההמשכיות והחיוניות

לכן, יצחק אבינו קורא לקב"ה 'שדה'. השדה הוא המקום בו אנו נמצאים- מקום שנראה חסר חיוניות, חסר אתגר, מלא באדמה וטרשים יבשים. אך יצחק אבינו מעבד את השדה ומגלה שבתוך השדה הזה ישנה ברכה עצומה. אם יודעים לעבד את השדה כראוי הרי שיש בו המון צמיחה, חיים, התחדשות וחיוניות.

יצחק מגלה את הקדושה שבתוכנו. יצחק הוא זה שבפרשה הקודמת יוצא לשוח בשדה. וחז"ל מגלים לנו ששיחה זו היא תפילת מנחה אותה תיקן יצחק אבינו. שיחה היא הדיבור הטבעי והפשוט היוצא מהאדם. גם רבקה- את החסד העצום שעושה אברהם, היא עושה באופן טבעי ופשוט מתוך עצמה, בגיל 3 וללא סביבה תומכת.

יש משהו מורכב מאוד בלתקן את המציאות ולהתאימה לאידיאלים העליונים. לפעמים יותר קל להיות זו שרץ קדימה, פורץ דרך, ויותר מסובך להיות זה שמביא את כל המציאות אל הגבהים אותם פרץ הפורץ.

יצחק רוצה בכל מאודו לתקו את כל המציאות. הוא רוצה לברך אפילו את עשו. ישנו מדרש נפלא שמספר על כך שיצחק חידש את הייסורים בעולם. "יצחק חידש ייסורין. אמר לפני הקב"ה, האדם הוא חוטא ואין במה להתכפר הביא ייסורין עליו שיתכפר בו האדם. אמר הקב"ה חייך דבר טוב תבעת וממך אני מתחיל, שנאמר: "ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראות"

כלומר, יצחק רוצה תיקון של העולם. ותיקון של העולם דורש לא רק חסד וטוב אלא גם דינים וייסורין.

יהי רצון שנזכה מחד להציג אידיאלים גדולים וגבוהים כהרים, ומצד שני שנדע לפתח בעצמנו את המוכנות והיכולת לחיות את האידיאלים הגדולים הללו בחיינו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן