חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע וברכותיה

שלום רב. אני עובד במקום מסויים ואני מתפלל שחרית רק ב10 בבוקר יחיד כי אין לי זמן אחר. האם לומר קריאת שמע בזמנה עם ברכת יוצר אור עד סוף קריאת שמע? האם בתפילה אחר כך לומר שוב ברכת יוצר אור על הסדר?

אביא לך תחילה את ההלכה העקרונית של סוף זמן קריאת שמע ותפילת שחרית מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יא:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

ח. 'שעות זמניות': מחלקים את היום לשנים עשר חלקים, וכל חלק נקרא 'שעה זמנית'. בקיץ שהימים ארוכים – השעות ארוכות, ובחורף שהימים קצרים – השעות קצרות. יש אומרים שחישוב שעות היום נעשה לפי האור – מעלות השחר ועד חשכה גמורה (זמן 'מגן-אברהם'), ולדעת רוב הפוסקים החישוב לפי השמש – מ'הנץ החמה' ועד שקיעת החמה (זמן 'הגר"א'), וממילא כל שעה זמנית יותר קצרה. שני הזמנים מגיעים יחד לזמן של חצות היום.

ט. מכיוון שמצוות קריאת שמע מהתורה, נכון להחמיר ולחשב את סוף זמנה לפי זמן 'מגן-אברהם'. ואילו ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה מדברי חכמים, ולכן אפשר להקל ולחשב את סוף זמנם כזמן הגר"א, וטוב להחמיר ולחשב גם אותם כזמן 'מגן-אברהם'.

י. במניין שבו יגיעו לקריאת שמע לאחר שלוש שעות זמניות לפי זמן 'מגן-אברהם', יודיעו למתפללים שיקראו לפני התפילה את פרשת 'שמע'.

 

לאחר שהדין העקרוני הובן, אביא לך את זמני היום המדוייקים ליום זה כפי שמופיעים באתר 'חזון שמים'. הזמנים לפי ירושלים, אם אתה נמצא במקום אחר, תכנס לאתר לבדוק את הזמנים לפי מקומך.

סוף זמן ק״ש לפי המגן אברהם
8:21
סוף זמן ק״ש לפי הגר"א
9:11
סוף זמן תפילה לפי המגן אברהם
9:46
סוף זמן תפילה לפי הגר״א
10:19
חצות היום
12:35

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 17:59:22

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

יש לך שאלה?

שיעור מעשי בהנהגת העולם – לפרשת וירא

לגרסת הדפסה בקובץ PDF

כידוע אברהם אבינו הוא מידת החסד. החסד המצוי הינו חסד מצומצם בו אדם דואג למשפחתו או לכל היותר לקרוביו, לחבריו, לשכניו, ואם הגדיל לעשות אז גם לעמו, אך החסד של אברהם לא היה חסד מצומצם. אברהם אבינו הוא 'אב המון גויים'. חז"ל מלמדים אותנו שבתחילה נקרא 'אברם'- שהיה אב לארם בלבד (שהיא מדינתו) ולאחר מכן גדל והפך להיות 'אברהם' – אב המון גויים. וכפי שאומר הפסוק "ולא יקרא עוד שמך אברם והיה שמך אברהם כי אב המון גוים נתתיך".

בפסוקים בדברי הימים, אותם אנו אומרים יום יום בתפילה, ישנה גם התייחסות להחלפת השם של אברהם, "אתה הוא ה' האלוקים אשר בחרת באברם והוצאתו מאור כשדים (ארץ מולדתו, ובעקבות כך) ושמת שמו אברהם". כלומר, הקב"ה מוציא את אברהם מכל הצמצומים – "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך" – כדי שיוכל להביט במבט רחב וגדול על טובת העולם כולו, ואולי אפילו העולמים כולם.

דבר זה בולט מאוד בכל מהלך חייו של אברהם. אברהם אינו חי לעצמו אלא נמצא בקשר מתמיד ורציף עם הגויים השונים, כפי שבא הדבר לידי ביטוי בהכרעתו את מלחמת העולם הראשונה שבין ארבעת לחמשת המלכים. ואף הקב"ה מייעד את אברהם לפעול ולהשפיע טוב וברכה לכל העמים – "ונברכו בך כל משפחות האדמה".

אומה בדרך השם

כחלק מהייעוד האוניברסלי של אברהם אבינו, וכאחד השיאים בהיות אברהם אבינו שותף לקב"ה בהנהגת העולם (שזה הייעוד העליון של עם ישראל – להיות השותפים והנציגים של הקב"ה עלי אדמות), אומר הקב"ה, כאשר עלה בדעתו להפוך את סדום "וה' אמר המכסה אני מאברהם אשר אני עושה, ואברהם היו יהיה לגוי גדול ועצום ונברכו בו כל גויי הארץ" – הקב"ה אומר שהוא חייב להודיע לאברהם את מעשיו בעולם, שהרי אברהם הוא שותפו של הקב"ה והוא יהיה לגוי גדול שממנו תתקבל הברכה העולמית, "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט, למען הביא ה' על אברהם את אשר דיבר עליו". כלומר, כל סיבת החיבור של הקב"ה עם אברהם הינה על מנת להקים אומה אשר תביא לעולם את דרך ה' – דרך הצדקה ומשפט, דרך היושר והצדק, דרך הטוב והחסד, האמת והשלום.

על מנת שאברהם יצליח להקים אומה כזו עליו להיות שותף מלא, להבין את השיקולים האלוקיים בהנהגת העולם. את השיקולים הללו יוכל אברהם להעביר לזרעו, עד אשר יקום עם היודע את אלוקיו. (ולא כאותם בורים המלאים ענווה מדומה האומרים "איננו מבינים ואיננו יודעים את רצון ה', מחשבותיו משפטיו ודיניו", ובכך משתמטים מאחריותם להוביל בעולם את דרך ה'). "החברותא" שעושה אברהם אבינו עם הקב"ה על סדום היא דרך הלימוד שלומד אברהם את המידות וההנהגות האלוקיות.

מה ניתן ללמוד מהפיכת סדום

וכך כותב הרב חרל"פ:

"כנראה שממעשה סדום יש ללמוד איך לחנך את הדורות במידות טובות, להשכיל על דבר אמת ולידע איך להתרחק מכל מיני אכזריות, ולזאת אמר ה': 'המכסה אני מאברהם', שהוא המחנך של כל הדורות כולם 'כי ידעתיו למכן אשר יצוה את בניו וגו' '. ולכן צריך הוא לדעת מכל אשר ה' עושה עם סדום, למען ידע איך לחנך את בניו בדרך טובים ועד כמה צריכה להיות הסבלנות מבנים לא טובים, ומתי צריכים להשתמש במקל-חובלים וכיוצא באלו בפרקי החינוך."

לימודנו את התורה, ובייחוד החלק הסיפורי שבה, צריך להיות מתוך אחריות אדירה להבין את דרך ה', ללמוד מההנהגה האלוקית – כדי להידבק במידותיו ובדרכיו. על ידי כך נוכל להקים אומה הנוהגת ומנהגת את העולם כולו על פי המשפט והמוסר האלוקי, על פי הערכים והאידיאלים העליונים.

נסיים בכך שאף על פי שאברהם היה מלא חסד ואהבה ורצה בכל כוחו להציל את סדום, התורה מלמדת אותנו לדורות שגבול הרחמים האלוקיים תמיד יהיה גדול לאין ערוך מהרחמים האנושיים. דבר זה מתבטא בפסוק "וילך ה' כאשר כילה לדבר אל אברהם" עליו מבאר רש"י "וילך ה' – כיוון שנשתתק הסניגור הלך לו הדיין". ולומד מכך הרב חרל"פ "נראה מזה שהקב"ה היה מוכן לקבל תפילתו של אברהם, אפילו אם היה מבקש להצילם גם עבור פחות מעשרה צדיקים, שכן לא הלך הקב"ה משם רק לאחרי שנשתתק הסניגור, אלא שזה לא היה בגבול מידת החסד של אברהם, וזה בא ללמדנו כי החסדים העליונים, הם הרבה יותר גדולים אפילו מהחסדים שאפשר לייחס לאברהם אבינו מקור החסד של מטה".

יהי רצון שנזכה ללכת בדרך ה' ולעשות דין ומשפט ולהרבה באהבה וחסד, ואפילו במקום בו נגמרים החסדים האנושיים, נמשיך להרבות בחסד מכוח החסד האלוקי.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן