שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

רגע של נצח

סיפורו של יונה הנביא

בתוככי יום הכיפורים אנו קוראים את ספר יונה, היתרון בדבר תורה קצר, שהוא מחייב אותך לתפוס את תורף הדברים, את הכלל שעולה מתוך כל הספר, ואנסה לכתוב מה המחשבה הראשית שעלתה לי מתוך הספר הנפלא הזה (בעזרתו של הרב יזהר אשור שליט"א).

ונתחיל בסוף, ונביא את שבעת הפסוקים האחרונים של הספר: "וַיֵּצֵא יוֹנָה מִן־הָעִיר וַיֵּשֶׁב מִקֶּדֶם לָעִיר וַיַּעַשׂ… סֻכָּה וַיֵּשֶׁב תַּחְתֶּיהָ בַּצֵּל", ויש לשאול מה מחכה יונה לראות? "עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה מַה־יִּהְיֶה בָּעִיר", הספר לכאורה עונה, אך אנו נשארים בחוסר הבנה, ונשאלת השאלה מה אמור לקרות, למה יונה ממתין?

לאחר מכן מגיע הסיום המפתיע והתמוה, סיפור הקיקיון: "וַיְמַן ה' אֱלֹוקים קִיקָיוֹן וַיַּעַל מֵעַל לְיוֹנָה לִהְיוֹת צֵל עַל־רֹאשׁוֹ לְהַצִּיל לוֹ מֵרָעָתוֹ וַיִּשְׂמַח יוֹנָה עַל־הַקִּיקָיוֹן שִׂמְחָה גְדוֹלָה, וַיְמַן הָאֱלֹוקים תּוֹלַעַת בַּעֲלוֹת הַשַּׁחַר לַמָּחֳרָת וַתַּךְ אֶת־הַקִּיקָיוֹן וַיִּיבָשׁ, וַיְהִי כִּזְרֹחַ הַשֶּׁמֶשׁ וַיְמַן אֱלֹוקים רוּחַ קָדִים חֲרִישִׁית וַתַּךְ הַשֶּׁמֶשׁ עַל־רֹאשׁ יוֹנָה וַיִּתְעַלָּף וַיִּשְׁאַל אֶת־נַפְשׁוֹ לָמוּת וַיֹּאמֶר טוֹב מוֹתִי מֵחַיָּי, וַיֹּאמֶר אֱלֹוקים אֶל־יוֹנָה הַהֵיטֵב חָרָה־לְךָ עַל־הַקִּיקָיוֹן וַיֹּאמֶר הֵיטֵב חָרָה־לִי עַד־מָוֶת, וַיֹּאמֶר ה' אַתָּה חַסְתָּ עַל־הַקִּיקָיוֹן אֲשֶׁר לֹא־עָמַלְתָּ בּוֹ וְלֹא גִדַּלְתּוֹ שֶׁבִּן־לַיְלָה הָיָה וּבִן־לַיְלָה אָבָד, וַאֲנִי לֹא אָחוּס עַל־נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה אֲשֶׁר יֶשׁ־בָּהּ הַרְבֵּה מִשְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה רִבּוֹ אָדָם אֲשֶׁר לֹא־יָדַע בֵּין־יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ וּבְהֵמָה רַבָּה", והתמיהות צפות מאליהן, מה מלמד הסיפור הזה? איך הוא קשור ללימוד שאנו צריכים ללמוד מן מכול הספר?

האמת של יונה

ונראה לענ"ד לומר, שיונה בן אמיתי, הוא איש האמת שהוא הנולד מן האמת (בן אמיתי), שמגיע משמחת בית השואבה אשר בחצרות ה', השמחה הגדולה ביותר, וכפי שנודע השמחה היא תולדת השלימות, והוא רוצה שלימות, הוא מחפש נצח, משתוקק לעולם עליון, עולם שכולו טוב, שכולו ארוך, ולכן שהוא מתבקש ללכת לנינווה ולהחזירה בתשובה, הוא לא מסוגל לסבול זאת, לא כי איננו מכיר בכוחה של תשובה, אלא כי הוא יודע שתשובתם תשובת שעה היא, זו איננה 'תשובה אמתית', זו תשובה של רמייה, לרגע אחד יתעלו ויבכו, ישובו אל ה', ומיד אח"כ יתחילו תהליך ירידה מהיר, וישובו לסורם, ויונה מזדעק בליבו: "מה ערכה של תשובה זמנית? של תשובה עוברת וחולפת? מה שוויו של רגע התעלות אם לאחריו חוזר האדם להרגליו ושגרתו?"

האמת של אלוקים

והקב"ה מלמדו את ערכו של רגע, את חשיבותה של שעה, רגע אחד של ים זועף יש בכוחו לקפד חיים שלמים, תשובה של שעה במעי הדגה, מתוך חוסר אונים ומצוקה, יכולה להעלות את האדם לקרבת ה' שלא זכה לה אפילו בהיותו בשמחת בית השואבה בחצרות בית אלוקינו, קיקיון שבין לילה היה ובין לילה איננו, יכול לגרום לאדם למאוס בחייו, יונה יושב בשערי נינווה לראות את אשר חזה, לראות את בני העיר ה'מתחזקים' חוזרים לסורם, הוא ממתין לומר אמרתי לכם שזה בר חלוף, והקב"ה מראה לו, הרי גם אתה חי את הרגע, כל חייו של האדם רגעים הם, וכל רגע שמתעלה נשאר עמו לנצח!

לעלות ולו לרגע

תפקידנו בעולם הזה, בעולם הזמני, להפוך כמה שיותר רגעים ברי חלוף לנצח, 'לרגעים תבחננו'. ביום הכיפורים, יום אדיר בשנה, יום עליון ונשגב, לעיתים ממש לפני שעת הנעילה, מתגנב היצר ואומר לאדם: 'נו, שנינו יודעים מה יקרה אחרי החגים, תחזור לסורך, אז מה ערכם של הדמעות בשעת נעילת שער? מה ערכו של המאמץ הרוחני של הימים הנוראים, אם אחריהם כבר עומד ממשמש ובא מרחשוון? – וספר יונה מלמד שכל רגע עלייה ערכו לא יסולא בפז, כל קרבת ה', כל שעת רצון, כל התלהבות של קודש, כל התרגשות של שבאה מלב טהור – היא עוד רגע של נצח שמנצנץ בחיינו.

שנזכה ביום הכיפורים הזה בפרט, ובשנה זו בכלל, לצבור עוד ועוד רגעי נצח!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן