חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

מי אתם שתקריבו קרבן? לפרשת וחומש ויקרא

פרשת השבוע עוסקת בקורבנות, ובכך עוסק חלקו הראשון של ספר ויקרא המכונה גם ספר הקורבנות, וכך פותחת התורה את עניינם של הקורבנות: "דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם", יש דגש מאד ברור אדם כי יקריב מכם, מהו הדגש הכול כך גדול, על הצורך ש'אדם יקריב', יתר על כן, מה מחדשת התורה במילה אדם, וכי הייתי חושב שקוף יקריב?

אלא שיש כאן ביטוי עמוק לכך שכדי שתהיה לך את הזכות להקריב קורבן אתה צריך להיות אדם, כדי שתהיה לך היתר לשחוט בעל חיים, אתה חייב להיות אדם, חז"ל דורשים על המילה אדם: "זה לשון חיבה ולשון אחווה, אמר לו הקב"ה ליחזקאל 'בן אדם' – בן לאנשים כשרים, בן לצדיקים, בן לגומלי חסדים, בן שמבזים עצמם על כבודו של מקום ועל כבודן של ישראל כל ימיהן".

ומהו הדבר שהופך אותנו לאדם? מה מקנה לנו את הזכות ואפילו את המצווה לשחוט בעלי חיים? המהר"ל מסביר שהמילה אד"ם – מורכבת משלושה אנשים:
אברהם אבינו,
דוד המלך (שעיקר עניינו משיח בן דוד)
משה רבינו, יש בין שלוש דמויות הענק הללו הרבה קווים מאחדים אך אציין כאן שני קווים מרכזיים:

לרכוב על חמור

א. אצל שלושתם מוזכר שרכבו על החמור, אצל אברהם כתוב: "ויחבוש את חמורו…", אצל משה כתוב: ויקח משה את אשתו ובניו וירכיבם על החמור…", ובמשיח כתוב שיופיע כ"עני ורוכב על החמור", ונראה שהרעיון היסודי והבסיסי בעניין הרכיבה על החמור, החמור מייצג את החומר, את הגשמיות, את הבהמיות הגסה, ומטרת עם ישראל, מטרת האנושות היא לגלות שיש רבדים רוחניים עליונים, שיש נשמה, שהיא רוכבת על החמור, הרוח מנהיגה את החומר ומובילה אותו, זה מטרתנו, רק מתוך ההבנה הזאת יש לנו זכות לשחוט את בעלי החיים, כי אנו מגלים צורת חיים אחרת, נשגבה יותר, והקורבן מבטא את העובדה שיש דברים מעל לחומריות הגסה.

רוח נמוכה

ב. אצל שלושת הגדולים הללו הופיעה באופן בולט מידת הענווה, שכפי שכותבים חז"ל: "לא מרובכם מכל העמים חשק ה' בכם וגו' אמר להם הקב"ה לישראל חושקני בכם שאפילו בשעה שאני משפיע לכם גדולה אתם ממעטים עצמכם לפני. נתתי גדולה לאברהם אמר לפני 'ואנכי עפר ואפר', למשה ואהרן אמר 'ונחנו מה', לדוד אמר– 'ואנכי תולעת', מידת הענווה העמוקה נובעת מתוך הבנה שיש משהו הרבה יותר עמוק וגדול מהחיים הגשמיים, מחייך והנאותיך, מהצד החיצוני והגופני יש אידאל אלוקי עליון אליו צריך להתבטל ועליו יש למסור את הנפש.

שתי התובנות הללו הן היוצרות אדם, זו גם תכלית יציאתנו ממצרים, היכולת להשתחרר מהתפיסה המטריאליסטית שגורסת שהחומר הוא עיקר, לכן המצווה בזכותה נגאלים ישראל היא קורבן הפסח היכולת לקחת את אלוהי מצרים – הבהמה, ולשחוט אותה!

אתם קרויין אדם

אדם, בגימטרייה 'מה?', כי האדם הוא היצור היודע לשאול 'מה יש כאן?', 'מה העומק?, 'מה מקור החיים?', 'מה מטרת החיים?', בליל הסדר הקרב ובא אנו נרבה בשאלות, נגדיל את מדריגת האדם שלנו היודע להתעמק ולהתבונן, ומוצא את הנקודה הנשמתית הרוחנית האלוקית בכל דבר.

לא לחינם אומרים חז"ל שרק ישראל נקראים אדם: "ואתן צאני צאן מרעיתי אדם אתם – אתם קרויין אדם ואין העובדי כוכבים קרויין אדם".

אם יורשה לי לחדש חידוש בסיפור הידוע של קין והבל, ואביא את הפסוקים הקשורים לענייננו: "ויהי מקץ ימים ויבא קין מפרי האדמה מנחה לה', והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלביהן וישע ה' אל הבל ואל מנחתו ואל קין ואל מנחתו לא שעה…", ונשאלת השאלה מדוע ה' לא שעה אל מנחתו של קין?
אולי אפשר לומר הבעיה שקין לא הקריב קורבן מן החי, יש כאן אמירה, לדעתו של קין החיים הם הדבר העליון ביותר, צריך לעבוד לה', אך לא על חשבון החיים, להיפך עבודת ה' היא הצריכה לשרת את החיים, יתר על כן, קין בחר להיות איש שדה ולא לשחוט בע"ח, כי במה אני קין עדיף על הבהמה, התפיסה שאח"כ הופיעה במצרים להפוך את הבהמה לאלוהים, מופיעה אולי גם אצל קין…

השאלות על הקורבנות, על המוסריות שלהם, על הזכות שלנו לאכול חיות, נובעת מהשקפת עולם מעוותת של 'עם הדומה לחמור', 'אשר בשר חמורים בשרם', שלא רואה את גדלותו האלוקית של האדם, את ייעודו העליון, את תפקידו הנשגב.

אדם שיודע להיות צאנו של הקב"ה, נאמן לערכי הנצח, יודע שהקב"ה רוצה שהאדם יתגלה כמולך בתחתונים, האדם כנציג הרוחני והאלוקי, אמור להשתמש בכל החומר לצורכו, שהוא צורך גבוה.

יהי רצון שנזכה להיות אדם אמיתי!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן