חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

יש לך שאלה?

פרשת בחקותי – לתקן את העולם הזה

פרשתנו פותחת בהבטחות וברכות גדולות שיחולו על עם ישראל כאשר אלה ילכו בחוקי התורה. והרד"צ הופמן מחלק את הברכות לחמישה חלקים:

1. ברכת פוריות הארץ- שנאמר "ונתתי גשמיכם בעיתם ונתנה הארץ יבולה, ועץ השדה יתן פריו… ואכלתם לחמכם לשובע…". כלומר, ברכה זו מבטיחה שפע כלכלי שהוא הדבר הבסיסי לקיומו של העם.

2-3. ברכת השלום- "וישבתם לבטח בארצכם ונתתי שלום בארץ… ורדפתם את אויבכם ונפלו לפניכם לחרב…". כלומר, ישנה הבטחה שבטחון הפנים ובטחון החוץ יהיו מתוקנים, דבר שיאפשר ליהנות מפירות הכלכלה ולהשקיע בעבודת ה' ובהתפתחות רוחנית.

4.ברכת הריבוי- "ופניתי אליכם והפריתי אתכם והרביתי אתכם והקימותי את בריתי אתכם, ואכלתם ישן נושן וישן מפני חדש תוציאו". כלומר, מעבר לקיום ולברכה הראשונית שתהיה בארץ יהיה גם ריבוי גדול, הן בפריה ורביה והן בשפע כלכלי מעל ומעבר לצרכים הבסיסיים.

5.השראת השכינה בישראל- "ונתתי משכני בתוככם… והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלוקים ואתם תהיו לי לעם… ואוליך אתכם קוממיות". כלומר, כאן באה ההבטחה על שתי הקומות. שאחר שיש קמח ממילא גם תהיה תורה וקדושה.

רבים שואלים מדוע לא מוזכר בברכות הדבר הגדול אליו אנו שואפים, תכלית עבודתנו, העולם הבא. וכפי שכותב המסילת ישרים ש"יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו. והנה מה שהורונו החכמים זיכרונם לברכה הוא שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' וליהנות מזיו שכינתו… ומקום העידון הזה באמת הוא העולם הבא". וכפי ההבנה הפשוטה, עולם הבא הוא עולם הנשמות שאליו מגיע נשמתו של האדם אחרי מותו.

ואכן הכלי יקר מביא את דברי רש"י על במילים "והתלכתי בתוככם"- ש"אטייל עמכם בגן עדן" ומעיר ש"דעתו לסלק מעל תורתנו הקדושה כל טוען ומערער האומר יש לי מקום ללון ולומר מאחר שלא נזכר בתורה עיקר השכר לנשמה, אם כן ודאי אין כוח במצות אלו להחיל עושיהם השכר הנפשי לעולם הבא, ותכלית עשייתם אינו כי אם לקבל השכר בעולם הזה האחוז בחבלי בוז". כלומר, אכן הברכה העליונה, תכלית כל ארבעת הברכות הקודמות היא ברכת העולם הבא.

אולם בפשט הפסוקים נראה שמדובר בעולם הזה. "ונתתי משכני בתוככם", דהיינו בתוך המציאות החומרית תופיע השראת השכינה, ולכן ממשיך הפסוק ואומר "ולא תגעל נפשי אתכם" כי יכולה הייתה להיות מחשבה שהקב"ה סולד מן החומר, אולם כאן באה ההבטחה שכאשר החומר מתוקן אזי "לא תגעל נפשי אתכם".

וממשיכה התורה ואומרת "והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלוקים ואתם תהיו לי לעם". וממילא הפשט הוא שיש כאן הבטחה שעם ישראל כעם, כאומה וכממלכה, יגלה במציאותו את דבר ה'. וזאת מתוך עצמאותו וחירותו, וכפי שממשיכה התורה ואומרת "אני ה' אלוקיכם, אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים, מהיות להם עבדים ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות". ומכאן ברור ופשוט שהפסוקים עוסקים בעם ישראל הממשי והריאלי ששולט ומנהיג בעצמאות וחירות את ארצו.

וכפי שחז"ל השתמשו בביטוי קוממיות בכל מקום, כדוגמת ברכת המזון וברכת 'אהבת עולם' שלפני אמירת שמע ישראל ש"הרחמן הוא ישבור עולנו מעל צווארינו והוא יוליכנו קוממיות לארצנו".

התשובה לשאלה היא שהעולם הבא, שהוא אכן המטרה העליונה בעבודתנו, הוא, כדברי הרמב"ן, עולם החומר בצורתו המתוקנת, (כשעולם הנשמות הוא רק שלב מעבר לקראת תיקון העולם), ולכן גם התורה מזכירה את היעוד הסופי, הכולל והגדול שהוא תיקון העולם והשראת שכינה בתוככי החומר.

ובאופן כולל יותר ניתן לומר כדברי בעל ספר העיקרים, שהיעודים לאומה הם תיקון העולם במלכות שד-י, שהרי עולם הנשמות הינו עולם פרטי ופנימי של כל אחד ואחד, ומכיוון שהתורה עוסקת בכלל ובעם, והבריתות שנכרתו עם ישראל הינם לכלל ישראל, כשכל יחיד ויחיד מחויב בהם רק מכוח היותו חלק מאותו הכלל, ממילא התורה עוסקת ביהודים השייכים לכלל ולא בדברים הנקודתיים והפרטיים של היחיד.

ויש מכך לימוד גדול ויסודי בתפיסת העולם שלנו ובתפקידנו, שהמחשבה צריכה להיות על תיקון העולם באופן ממשי וריאלי וצריך להיזהר מאוד מנטיית הדור לעסוק בפרט, בנפשו, בצרכיו וברצונותיו הפרטיים. ויותר מכך, מי שרוצה ברווחת הפרט האמיתית, צריך לחבר אותו אל הכלל, אל האידיאלים הכלליים, אל הטוב הכללי המופיע בעולם, שהרי אם האדם ייצא מההסתכלות הקטנה בבעיותיו וצרותיו וייפתח להסתכל על הטוב האלוקי המופיע בטבע המופלא, בעם ישראל ובעולם כולו, מיד יהפוך להיות שמח ומאושר אל נוכח הטוב הגדול שיתגלה אליו.

ונראה שזו כוונת חז"ל באמרם (ברכות ו.) "אבא בנימין אומר אין תפילתו של האדם נשמעת אלא בבית הכנסת שנאמר "לשמוע אל הרינה ואל התפילה"- במקום רינה שם תהה תפילה". – הרינה היא השירות והתשבחות שנאמרות לקב"ה בקהל רב, שכן הן יכולות להיאמר רק מתוך הסתכלות כללית על הטוב האלוקי והתפילה היא הבקשה הפרטית שהאדם מבקש מתוך מצוקותיו וחסרונותיו. האדם רשאי לבקש בקשות פרטיות אך ורק מתוך חיבור אל הטוב הכללי. ולכן גם תפילתו נשמעת רק במקום בית הכנסת שהוא מקום הכינוס וההתכנסות.

יהי רצון שנזכה לראות בטוב ה' על ארצנו, על עמנו ועל העולם כולו, ומתוך כך להצליח להתעלות ולהמשיך את הטוב הזה אל חיינו הפרטיים.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן