חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
עבודה בהפצה בחברת אנרגיה
היי, אני חוזר שוב על השאלה כדי לחדד את הנתונים, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת דלק? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק ביום חול לתחנות הדלק, הנהגים עצמם לא נוסעים בשבת, ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות דלק בשבת, ומי שלא שומר שבת מגיע למלא דלק בשבת ברכב הפרטי שלו כדי לנסוע בשבת, למרות שכמובן יש עוד תחנות דלק שפתוחות בשבת אבל יכול להיות מצב שאדם גר במושב מסויים ובגלל שאנחנו זולים יותר (בכמה אגורות לליטר) הוא יסע אלינו עוד 2 ק"מ כדי למלא אצלנו והוא נסע יותר בגללנו. האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.
זו שאלה לגמרי אחרת מהקודמת. אם הבנתי נכון, אין לך שום קשר, אפילו לא עקיף, לבנאדם שמגיע למלא דלק. כך שאינני מבין איך יכול להיות כאן לפני עיוור שקשור אליך בתור אחראי שיבוץ?
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-23 17:50:13
עבודה בהפצה בחברת אנרגיה
היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.
אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.
עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-23 16:34:17
ברכות ועוד
שלום 1. ראיתי שיש פוסקים שכניסה לשירותים בבית מהווה הפסק בברכה ראשונה בדברים שברכתם האחרונה בורא נפשות. לא ראיתי התייחסות לכך בפניני הלכה. מה דעת הרב? 2. בעניין מעבר בין 2 נשים, מה דעת הרב? (תוקף האיסור, מצבים שמותר וכ'ו)
- אינו הפסק. אם הרב היה סובר כך, ודאי היה מביא זאת. הכלל הוא כפי המובא בפניני הלכה.
מתוך ספר הקיצור הלכה:
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
שינוי מקום
יט. האוכל או שותה בתוך ביתו דבר שברכתו האחרונה 'בורא נפשות', ויצא לרחוב או לבית אחר, אם רוצה להמשיך לאכול או לשתות, צריך לברך שוב ברכה ראשונה. אבל אם יצא למרפסת ביתו או לחצרו הפרטית או לחדר המדרגות, לא צריך לברך שוב, כיוון שהם טפלים לביתו. ואם רגיל לפעמים לצאת אליהם בזמן אכילתו, רשאי לעשות כן לכתחילה.
2. אין בזה איסור.
הבעיה שגבר יעבור בין שתי נשים היא משום כשפים (גמ´ בפסחים), וכיום אין הנשים שלנו עסוקות בכשפים ב"ה.
אמנם בזוהר כתוב שיש בזה בעיה אחרת, אך איננו פוסקים הלכות מחייבות על פי הזוהר אלא רק המלצות. לכן אם אפשר בקלות לא לעבור ביניהן, נכון להחמיר.
גם לאישה נכון שלא תעבור בין שני גברים כאשר אפשר בקלות לעקוף.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-22 23:54:07
שקית זבל שקופה תלויה במטבח – לעניין ברכות ותפילה
שלום וברכה, אצלנו בבית לפעמים תולים שקית של סופרמרקט על מתלה, ומשתמשים בה בתור שקית זבל. זורקים שם מה שצריך, וכשזה מתמלא זורקים את זה לפח בדר״כ באותו יום או יום אחרי. זו שקית בדר״כ שקופה. השאלה האם יש בעייה להתפלל/לברך/לומר דבר תורה ליד שקית זבל כזו. תודה
לשקית כזו קטנה אין ריח רע, שכן זורקים אותה כל יום או יומיים, לכן זה בסדר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-22 10:52:57
פירוק סוכה האם גם זה נחשב עוסק במצווה?
שלום לכבוד הרב, יש לי שאלה, בתום חג הסוכות פירקתי את הסוכה. זו לא משימה של מה בכך, יש להוריד את הסכך, והקישוטים ולקפל את הבד ולפרק את העץ. עבודה של כמה שעות. עכשיו בהתחשב בעובדה שגם לקפל תפילין יש סגולה לאריכות ימים, ויש אף הלכה להוריד אותה בדרך בה הנחנו אותם בתחילה, וההלכה באה ומסבירה לנו שיש דרך לסיים את המצווה והרבה נכתב על הורדת התפילין, כמה שחכמים היה להם קשה להיפרד מהם והיו כאלה שהסירו אותם ביד אחת כדי להראות על קושי מפרידתם, איך הדברים הללו עולים בקנה אחד עם הסוגייה של פירוק סוכה? האם בפירוק סוכה יש גם שכר מצווה? צורכי הרבים, הרי לבנות זו מצווה ולפרק? זה כמו דין של לקפל תפילין ? אנשים מזיעים בפירוק סוכה, זו זיעה של מצווה או של עבודת השם. אודה למענה.
בכך שאדם מראה שקשה לו להוריד את התפילין, ניכרת אהבתו לה' ואהבתו למצוותיו, ועל כך השכר. בוודאי שכן הדבר בכל המצוות, אלא שבפירוק הסוכה אין אפשרות להדריך לפרק ביד שמאל ואין עניין להשאירה יותר מימי החג, לכן מה שנותר זה מה שקורה בלב של המפרק, ועל זה השכר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-21 23:02:42
לגבי צואה בפי הטבעת
יש לי שאלה לגבי ההלכות השייכים לדברים שבקדושה (תפילה וכד׳). לגבי העניין של הניקיון בשירותים, כלומר – חוץ מכבודכם – על "צואה בפי הטבעת" (שו"ע או"ח עו, ה). מה גדר הנקיון?
המינימום הוא קינוח חיצוני עם דחיקה קטנה. אם אפשר עדיף בממחטה לחה, תלוי ברמת הלכלוך. כפי הנראה כיום שאנו מקפידים יותר על נקיון ויש לנו אמצעים קלים כדי לנקות טוב, כך נכון לעשות, אך אין זה מעכב.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-21 12:48:01
כשרות
האם צריך להכשיר מכסה סיר רותח שהנחתי בטעות על הכיריים? הייתי רוצה ללכת לפי הדעה המחמירה.
אין צורך להכשיר, שכן החצובות השחורות כשרות כל השנה אלא אם כן היה מקרה מיוחד, זאת משום שאש הגז שורפת ומכשירה אותם כל הזמן. מה שכמשירים לפסח זאת חומרה כפי שנוהגים לגבי הרבה דברים בפסח. וגם אם היה מקום להחמיר ולומר שהחצובות לא כשרות, במקרה הנכחי אין צורך להכשיר, שכן כלל הוא בהלכות בליעה, שהעברת טעמים נוצרת רק על ידי מאכל או נוזל, אבל כלי רותח שנגע בכלי רותח אחר – אין העברת טעמים ביניהם.
כל זה מבואר בפניני הלכה, וגם הלכה למעשה בספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-20 16:24:53
קשירת ציצית בכוונה
שלום וברכה. כאשר אני רוצה לקשור ציצית- מה ההלכה מחייבת מבחינת הכוונה? דהיינו: האם עלי להתרכז ולכוון בכל עת שאני קושר ומלפף את הפתילים צריך לשמור על כוונה? האם יש הבדל בין קשירת הקשר הראשון לשני בקשרים שאחרי ה7,8,11,13. מתוך כך, האם מותר לי לשמוע שיעור או להאזין למוזיקה בזמן שאני קושר את הציצית?
הכוונה נצרכת בכל משך עשיית הציצית עם דגש מיוחד על שתי הקשרים הראשונים בכל צד, שכן לפי ההלכה די בקשר שלושה ליפופים וקשר נוסף. אפשר לשמוע תוך כדי שיעור או שירים, שכן הם אינם מבטלים את הכוונה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-20 15:00:18
איסור דאורייתא מול דרבנן
בפניני הלכה ברכות בפרק דרך ארץ כתוב שגדול כבוד הבריות שדוחה איסור לא תשקצו. מה המקור של זה? הרי למסקנת הגמרא כבוד הבריות דוחה רק איסורי דרבנן ובל תשקצו זה דאורייתא
כפי שמובא במקור שהביא הרב בסוף הפסקה מהמשנה ברורה צב, ז איסור בל תשקצו של התאפקות הוא מדרבנן.
משנה ברורה: "ואם הוא מלמד תורה לרבים או דורש ובאמצע נצטרך לנקביו אפילו גדולים מותר לו לשהות עצמו דבל תשקצו הוא רק איסורא דרבנן ומפני כבוד הבריות נדחה"
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-20 14:24:46
ברכות
אם בארוחה אני אוכלת מיני מזונות ומברכת שהכל על בשר-האם בסוף הארוחה עלי לברך שוב שהכל על שתיית מים ?
לא, הרי לא הופתעת מזה שהחלטת לשתות מים, נמצא שבברכת שהכל היתה לך מחשבה גם על המים. והטוב ביותר לכוון במפורש גם על המים.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-20 11:31:57
חרקים ותולעים
ראיתי שיש מי שאומר שיש חרקים ותולעים במקלות קנמון, האם צריך לחשוש לזה?
הטוב ביותר הוא לחתוך אותם לאורך ולהתבונן אם יש חרקים. אם לא רוצים לפתוח צריך להתבונן בהם היטב ולדפוק אותם על גבי משטח לבן בצורה אנכית, ולהתבונן אם יש חרקים. אם יש – צריך לחתוך אותם לאורך ולשטוף היטב.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-19 17:09:49
ברכת המזון בעמידה
שלום במהלך טיול בסוכות אכלנו בעמידה לחם בסוכת חבד שאין בה כסאות. התלבטנו מה עדיף ומה מותר לגבי ברכת המזון: האם ניתן לברך בעמידה כפי שאכלנו או שעדיף לברך בישיבה מחוץ לסוכה? לבסוף מצאנו מקום ישיבה מחוץ לסוכה שממנו רואים את מקום האכילה וברכנו שם. האם נהגנו נכון?
הכי טוב היה פשוט לשבת על הקרקע בסוכה ולברך. ואם הדבר לא שייך משום מה, לדעתי עדיף לברך בסוכה, שכן זהו המקום שבו אכלתם, והשוני בסוכות בין הסוכה למחוץ לסוכה יותר גדול משאר השנה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-19 16:19:29
קריאת ספרים בשבת
היי, רציתי לשאול האם מותר לקרוא בשבת ספרים שעוסקים באסטרטגיה, פסיכולוגיה, כוח והשפעה, תקשורת בין־אישית, פיתוח אישי ושינוי הרגלים. הספרים עוסקים בעיקר בהבנת בני אדם – כיצד לגשת אליהם, ליצור קשרים טובים, לנהל משא ומתן בצורה נכונה, ולהשפיע באופן חיובי הן בתחום החברתי והן בתחום העסקי.
מותר. הלכה זו מבוארת בפניני הלכה שבת. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (התשובה לשאלתך מובאת להלן בסעיף לב, אבל כבר אביא לך הכל):
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
המותר והאסור בקריאה
כט. אסור לקרוא בשבת בענייני חשבונות ועסקים, כגון שטרות הלוואה וקנייה, חשבונות בנק, חשמל ומים, ומחירי מוצרים שרשומים על מודעות ובחלון הראווה.
ל. אסור לקרוא פרסומות למוצרים שאולי יקנה בעתיד, ומותר אם הם צורכי מצווה, כגון ספרי קודש ובתים בהתנחלויות. וכאשר המחיר של צורכי המצווה זול ופרסומו יכול לעודד את הקוראים לעסוק במצווה, מותר לקרוא גם אותו.
לא. אסור לקרוא בדברי חול וסיפורים שאין בהם ערך. והמתענג בקריאתם, רשאי לקוראם מעט, ובלבד שאינם גורמים צער או דאגה. אבל סיפורים עצובים מתולדות ישראל ומחיי הצדיקים, מותר לקרוא, הואיל ויש בהם ערך, אך עדיף ללמוד בדברים משמחים המתאימים יותר לשבת (ועי' להלן, מא).
לב. מותר לקרוא בדברים שיש בהם צורך הגוף, כהדרכות על תזונה נכונה ומרכיבי המזון שמודפסים על האריזות. וכן מותר ללמוד חכמות ומדעים, ולקרוא מאמרי כלכלה כלליים שאינם עוסקים בהדרכה מעשית לעסקים והשקעות (ועי' בפרק ה, א שצריך ללמוד תורה לפחות שש שעות במשך השבת).
לג. אסור להגיה דפים כדי לראות היכן לתקן במוצאי שבת, אבל מותר ללמוד תורה מתוך דפים שמיועדים להגהה, ויקפיד שלא יהיו על שולחנו כלי כתיבה, כדי שלא יבוא בטעות לתקן.
לד. אסור לקרוא ברשימת המוזמנים לסעודת השבת, וברשימת המאכלים שעומדים להגיש בסעודה. אמנם אם הדבר נצרך מאוד לסעודה או כדי למנוע עלבון, מותר להיעזר ברשימה. וכאשר האחראי על הסעודה מתוח מאוד, נכון שיסתכל ברשימה יחד עם אדם נוסף, כדי שלא יבוא בטעות לכתוב.
לה. מותר לגבאי לקרוא את העולים לתורה מתוך כרטיסים או מתוך רשימה שהכינו לו בעלי שמחה. אבל אם ירצו בעלי השמחה לשנות את הרשימה, לא יסתכל בה בלא שיהיה איתו אדם נוסף, כדי שלא יבוא בטעות לכתוב.
לו. אסור לחייל האחראי על רשימת השמירה לקרוא בה בלא חבר שישמור עליו שלא יבוא בטעות לכתוב. ולאחרים, שאסור להם לשנות בה דבר, מותר לקרוא ברשימה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-19 15:58:41
תפילין
בפרק העוסק בהלכות תפילין, לא מופיע נושא זמן הנחת תפילין בבוקר ומה קורה בתקופה זו שיש מניינים המתחילים לפני זמן ההנחה ה״רשמי״
זה מובא בפניני הלכה תפילה
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
תחילת זמן קריאת שמע ותפילת עמידה
ב. לכתחילה תחילת זמן קריאת שמע וברכותיה הוא 'משיכיר', וזמן תפילת עמידה מ'הנץ החמה'. ובדיעבד שאמרם משעלה השחר – יצא.
ג. הנאלץ להקדים את תפילתו, יכול להתפלל לפני זמן 'משיכיר' עד סיום פסוקי דזמרה בלי טלית ותפילין, וכשיסיים את ברכת 'ישתבח' ימתין לזמן 'משיכיר', ואז יניח טלית ותפילין בברכה, וימשיך בתפילתו.
ד. בשעת הדחק כשנצרך כבר בעלות השחר להתחיל את ברכות קריאת שמע, יאמר לפני כן את ברכות השחר ופסוקי דזמרה, יניח טלית ותפילין סמוך לעלות השחר ללא ברכה, ולאחר תפילת עמידה, כשיגיע זמן 'משיכיר', ימשמש בהם ויברך. למנהג יוצאי אשכנז, לכתחילה לא יאמר את ברכת 'יוצר המאורות' לפני זמן 'משיכיר', אלא ידחה את אמירתה לאחר התפילה.
יב. מי שאין לו תפילין, לא יאחר את זמן קריאת שמע ותפילת עמידה, מפני שבדיעבד אפשר להתפלל בלא תפילין.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-19 15:31:43
יציאה עם אקדח לרשות הרבים
האם מותר לצאת עם אקדח לטיול ביער בשבת במקום שאין בו עירוב. האקדח נמצא בתוך נרתיק על החגורה.
לא
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
יא. במקום שאינו מוקף עירוב ויש צורך ביטחוני שיהיו אנשים שצמודים לנשק ולטלפון נייד, מותר לצאת עמהם לתפילות ושמחות וכדומה, אך לא לטיול. את הטלפון יישאו לכתחילה בשינוי, ואת הנשק יישאו בלא שינוי מפני הסכנה שבנטילתו בשינוי (דיני הוצאה בבעלי חיים, לעיל כ, א-ד).
יש לציין שמלבד איסור טלטול, יש איסור תחומין, על פיו אסור לצאת מחוץ לעירוב יותר מאלפיים אמה (912 מטר) גם אם לא מטלטלים כלום.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-19 09:18:56
שימוש בנרות חג
בערב חג שמחת תורה, שכחנו לשים נר שדולק 24 שעות. והיינו צריכים אש כדי לבשל משהו לחג. האם היה מותר לנו לצורך זה לקחת אש מהנרות שהאישה הדליקה לכבוד החג, או שאסור להשתמש בהם?
כן. נרות אלו נועדו כדי להשתמש בהם בחג. בדרך כלל השימוש בהם כדי להאיר את הבית, אבל אפשר להשתמש לכל שימוש נצרך, וכדעת הרב אויירבך המובאת בשמירת שבת כהלכתה פרק מד הערה לה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-19 09:13:31
ברכות. מלביש ערומים על בגד חדש
ראיתי בפניני הלכה שמברכים מלביש ערומים על בגד חדש ולא רק שהחיינו. לא מכירה שמברכים כך כיום. 1. האם רק מיעוט נוהג כך? 2. האם זו מחלוקת? מנהג של עדות מסויימות?
- כן. אנשים לא מכירים הלכה זו. אמנם מי שנוהג על פי דעת הרב מלמד, אין סיבה שלא יברך.
- כפי שמובא בפניני הלכה ואפילו בספר הקיצור הבאתי זאת, יש דעות שלא מברכים:
מתוך ספר הקיצור:
https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
"הלובש בגד חדש, מלבד ברכת 'שהחיינו', צריך גם לברך 'מלביש ערומים' (שו"ע, משנ"ב). ואם הוא לובש את הבגד בבוקר, ברכת 'מלביש ערומים' שבברכות השחר עולה גם על הבגד החדש, וטוב לכוון על כך במפורש (ויש שאינם נוהגים לברך 'מלביש ערומים' על בגד חדש. כה"ח)."מתוך ספר ההרחבות לפניני הלכה:ברכת מלביש ערומים על בגד חדש
ירושלמי ברכות ט, ג: "קנה אומר שהחיינו, לבש בגדים אומר: ברוך מלביש ערומים". ורוב הראשונים הביאו את דברי הירושלמי להלכה, ומהם: תוס' נט, ב; רא"ש ט, טז. וכן נפסק בשו"ע רכג, ד. וכן דעת רובם הגדול של האחרונים (לבוש; א"ר ז; ח"א סב, ב; ערוה"ש ו; פרח שושן; מ"ב יח). והוסיף במ"ב יח, בשם אחרונים, שאם לובשו בבוקר, יוצא בברכה שמברך בברכות השחר.
לעומתם, כתבו היפה-ללב והבא"ח ראה א, שלא נהגו לברך ברכה זו. ובסדבה"נ יב, ו, כתב, שנכון לברכה בלא שם ומלכות, ויותר טוב ללבוש בגד חדש בבוקר, ולפטור אותו בברכת 'מלביש ערומים' שבברכות השחר. וכ"כ כה"ח רכג, לב-לג, והוסיף סברה שאולי רק למי שהוא ערום, ובזכות הבגד הזה נעשה לבוש – מברך. וכן הכריע מספק חזו"ע עמ' תב; וכ"כ בברכ"ה ח"ד ב, הערה 231, ופס"ת רכג, ז.
והואיל וכל הראשונים ורובם המכריע של האחרונים כתבו לברך, וסברתם נראית. ולעומתם החולקים עליהם ציינו שלא נהגו לברך ורק מתוך חשש כתבו שלא לברך, וגם השו"ע כתב לברך – נכון לברך.
ויש לעיין מה הדין אם אינו שמח בבגד ולכן אינו מברך 'שהחיינו', האם יצטרך לברך 'מלביש ערומים', ולכאורה צריך לברך, שברכה זו אינה תלויה בשמחה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-19 05:38:32
כניסה לבית הכנסת עם טלית ותפילין
שלום וברכה אני מקפיד להיכנס לבית הכנסת עם טלית ותפילין. עכשיו אני מתפלל במנין מוקדם. מתחילים להתפלל כמה דקות לפני זמן טלית ותפילין ואחרי ישתבח מניחים טלית ותפילין. האם במצב זה שאני התחלתי להתפלל עד ישתבח רצוי לצאת החוצה ולהניח בחוץ כדי להיכנס לבית הכנסת עם טלית ותפילין? תודה רבה
לעניות דעתי מכיוון שכבר נכנסת לבית הכנסת והתחלת להתפלל, אין צורך לצאת כדי שוב להכנס עם טלית ותפילין.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-19 05:31:25
נקיות לפני אמירת ברכה
שטיפת ידיים לפני ברכה האם זה נכון שאישה שנגעה בזרוע/ שיער ( לא בשורשים אלא מלמעלה) תצטרך לשטוף ידיים לפני אמירת ברכה וגבר לא? זה עניין של טומאה ולא נקיות?
כתוב בהלכה שמתחת הכיפה או הכובע או כיסוי הראש יש מן הסתם יותר זיעה, וכן בזרוע שמכוסה לפי ההלכה. אבל למעשה אין חלוקה בין המינים אלא לפי מציאות הניקיון כפי שציינת, ולכן אישה שנגעה במקום שאין בו זיעה, אינה צריכה לשטוף ידיים לפני ברכה.
עניין זה מבואר בפניני הלכה. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
הלכות תפילה:
ב. מי שעשה צרכיו או נגע בגופו במקום מלוכלך מזיעה, חייב לשטוף את ידיו לקראת התפילה, ולכתחילה ייטול מתוך כלי ללא ברכה גם לפני מנחה וערבית. אם אין לו מים, עליו ללכת עבורם עד מרחק של מיל (912 מטר), ואם המים נמצאים ארבעה מיל בהמשך דרכו, עליו להתפלל לאחר שיגיע אליהם, אבל אם יפסיד בגלל זה תפילה במניין, ישפשף את ידיו בבגדו או בדבר אחר ויתפלל.
מי שנגע במקום מכוסה בגופו שאין בו זיעה או ריח רע, או מי שלא זוכר אם נגע במקום מלוכלך, אם יש שם מים – ישטוף את ידיו לקראת התפילה, ואם אין שם מים – אינו חייב לטרוח עבור כך. ומי שיודע שלא נגע במקום מלוכלך, אינו צריך לנקות את ידיו לקראת התפילה (לפני לימוד תורה או אמירת ברכה, אין חובה לטרוח עבור מים אם אין לכלוך על הידיים).
הלכות נטילת ידיים לסעודה:
יח. התפנה לקטנים באמצע הסעודה או נגע במקום מכוסה שבגופו שיש בו מעט זיעה, צריך ליטול את ידיו מחדש בלי ברכה. ואם התפנה לגדולים ומתכוון להמשיך לאכול עוד לחם כשיעור נפח ביצה, צריך גם לברך על הנטילה, ולאחר הניגוב יברך 'אשר-יצר', ולא יברך שוב 'המוציא'.
הלכות יום כיפור
ה. לאחר הקימה מהשינה או יציאה מהשירותים, נוטלים רק את האצבעות וקשרי האצבעות, ולא את כל כף היד. כך יעשה גם מי שנגע לפני התפילה במקום מכוסה שבגופו שיש בו מלמולי זיעה. והנוגע במקום מכוסה שבגופו או בנעליו לפני לימוד תורה, יעשה כפי שנוהג כל השנה – יש ששוטפים את שתי הידיים, ויש ששוטפים רק את היד שנגעה, ויש שמסתפקים בשפשוף היד בבגד. הכהנים נוטלים את כל כף ידיהם לקראת ברכת כהנים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-17 08:46:19
זרע לבטלה
שלום כבוד הרב אחרי תקופה ארוכה שלא שפכתי זרע לבטלה בסוף נרדמתי ושפכתי זרע ואחרי עוד לילה שפכתי זרע שוב מה לעשות כדי לתקו ואיך רואים את זה בשמיים האם זכות או עוון?
זרע שיצא בשינה בלא כוונה ולא בגלל מחשבות אסורות שהיו ביום – אין בו איסור, שכן בדרך הטבע מדי פעם יוצא זרע מהגוף בשינה. אבל אם הדבר נעשה בגלל חלום אסור, צריך לעשות על כך תשובה כפי שעושים על כל עבירה שבין אדם למקום: חרטה, וידוי וקבלה לעתיד לשמור היטב על העיניים ועל המחשבות ולכוון אותם לדברים טובים.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-10-17 08:05:23


