חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

יש לך שאלה?

חודש אדר ופרשת תרומה – להתחדש ולשמוח

משנכנס אדר מרבין בשמחה

בשמחה עצומה ופורצת גבולות נכנסים אנו לחודש אדר, בריבוי המְשַׁבֵּר את כל הכלים הרגילים והשגרתיים, כהדרכת חז"ל הידועה ומושרת בפי כל "משנכנס אדר מרבין בשמחה" (תענית כט.), עניינו של הריבוי הוא לצאת מעל ומעבר לכלים והכללים שבהם אנו מורגלים ואיתם אנו מנהלים את חיינו: חיי הפרט, חיי המשפחה, חיי הקהילה, חיי העם וחיי העולם, באדר אנו מצווים להתעלות ולהתקדם, בעוצמה גדולה, שהרי זה עניינו של 'אדר', כפי שכותב ה'שם משמואל': "אדר הוא התחזקות כמו שכתוב : "אַדִּיר בַּמָּרוֹם ה'…" (תהלים צ"ג, ד).

חודש אדר הוא החודש האחרון לשנה היהודית המקראית, שבה ניסן הוא: "רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה" (שמות י"ב, ב), והדבר המופלא אצל העם היהודי, שהוא העם הזקן והעתיק ביותר, אך גם העם הצעיר ביותר בפנימיותו, המחדש והמתחדש ביותר: עם ישראל חי, וחיו יחיה לעד, עם ישראל הוא כדברי הקב"ה להושע (הושע י"א, א): "כִּי נַעַר יִשְׂרָאֵל וָאֹהֲבֵהוּ". אנו לא מפסיקים להתקדם, לעלות, לגלות וליצור. לכן דווקא בסוף השנה, בחודש האחרון, אנו מתחזקים ומתאמצים, לרומם כמה שיותר את השנה החולפת ולפתוח בעוצמה וחיוניות את השנה באה עלינו לטובה וברכה.

והחיוניות המתמדת הזו, נובעת מאמונה גדולה בעולם בכלל, ובעם ישראל בפרט, אנו יודעים שיש לנו את היכולת להצעיד את העולם לגאולה ולתקן עולם במלכות שד-י, כי אנו בטוחים שהקב"ה, יוצר ובורא העולם, נטע בו ובנו את הכוחות שיביאו את העולם ליעדו ולתיקונו, אמונה זו מולידה בנפש זו שמחה עצומה, כדי להיות חיוניים ופעילים לאורך שנים רבות, חייבת להיות שמחה שרואה את הטוב ואת ההתקדמות, ויודעת שהעולם יכול לצאת ממיצריו וגבולותיו ולפרוץ קדימה בכל הכֹח, ולכן אנו "מרבין בשמחה", שהרי היה מקום לומר: 'הנה עברה שנה, ודבר לא השתנה, חלפו י"א חודשים, ולא התרחש שום דבר מרשים, אין חדש תחת השמש, ולכן הגיע הזמן להתייאש', אך אנו כרגיל הפוכים!!! ולכן אמירתנו היא: 'ברוך ה' חלפה שנה, ואנו מתקרבים לגאולתינו ברננה, חלפו י"א חודשים, והרבה דברים מחודשים, מעל לשמש הכול מתחדש, ולכן הגיע הזמן לשמוח ולהתרגש', ומתוך השמחה הפנימית פורצת לה האהבה לעולם ולאדם, והרצון לתקן ולפעול ללא לאות וללא עייפות את כל המציאות.

לא להתעייף

ולעומת העמלקיות שחדרה למחננו, המחפשת ומפילה את העייפים והיגעים: 'אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ…" (דברים כ"ח, יח), כפי שזקנו עשו חש: "וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן הַשָּׂדֶה וְהוּא עָיֵף, וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי" (בראשית כ"ה, כט-ל), וכפי שדורשת הגמרא על דברי המן: "יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד" (אסתר ג', ח) – "אמר ליה: ישנו מן המצות" (מגילה י"ג:), הם מיואשים מן הגאולה, עברו שבעים שנה ולא חזרו לבנות את המקדש, ולכן הם עייפים, הם ישנים, ולא זו בלבד אלא המיואשים והישנים חושבים שגם הקב"ה ישן כדברי המדרש (אסתר רבה ז', יב): ""ויאמר המן למלך אחשורוש ישנו עם אחד", אותו שנאמר בו 'ה' אחד' ישן לו מעמו, אמר לו הקב"ה: 'אני – אין לפני שינה', הדא הוא דכתיב: "הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל" (תהלים קכ"א, ד), ואתה אמרת: 'יש לפני שינה', חייך שמתוך שינה אני מתעורר על אותו האיש ומאבדו מן העולם…".

חודש אדר – חודש של דביקות בהשם

ואנו מתדמים לקב"ה, וכפי ש"לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל", כך עם ישראל לא עייף ולא יגע, לא ישן ולא חולם, אלא מתמלא בעוצמה חדשה, וחוזר לעצמו ולתורתו 'הדור קיבלוה בימי אחשורוש', ומתמלא ברצון לפרוץ את כל הצמצומים והמיצרים, את כל הגבולות וההגבלות, כי אנו יודעים שמגמתנו היא גדולה ואדירה – מגמתנו להדבק בקב"ה. אנו לא מתביישים לומר: 'אנו רוצים להיות אומה קדושה, שבמרכזה קודש הקודשים, אנו רוצים להתחבר ולהדבק בקדושה האלוקית, הפרושה והנבדלת מן העולם', כמשמעות הפשוטה של המילה קדושה, שעניינה נבדלות ופרישות, וכפי שכתוב בספר יצירה על חודש אדר: "המליך אות ק' בשחוק, וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם…אדר בשנה…", החודש הזה האות שלו היא קו"ף, והגמרא אומרת (בב"ב נח.): "אדם בפני שכינה כקוף בפני אדם", ומסביר ר' צדוק הכהן הגדול מלובלין, שעיקר עבודתנו היא להתדמות לשכינה: "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם" (ויקרא י"ט, ב), וזה עניינו של החודש להתדמות ולהתחפש לקב"ה, ומתוך כך לצאת מן המגבלות והחשבונות האנושיים הקטנוניים, ולהדבק בקדושה העליונה, וכפי שכותב הרב קוק זצ"ל, בספרו ריש מילין על האות קו"ף: "הקו"ף, מורה על תכונת החיקוי המצויר בקוף לגבי אדם, שיש בו יסוד קודש, להיות האדם וכל מדרגה של מציאות שוקקים להתדמות לצד עילאה, ובזה הם מתרוממים ומשתגבים".

אבל מזהיר הרב, יכול להיות חיקוי חיצוני, שאין בו הבנה פנימית, אלא רק תכונות חיצוניות, ומחיקוי זה צריך להיזהר: "ויש בו יסוד חול שממנו באה כל הירידה של הכלל והפרט, וכל השקיעה במצולות הסכלות והרשעה, בזה שהוא זוקף את כל התעלותו על חשבון החקוי, ואינו חודר לתוך ההתרוממות הפנימית, שיש בתוך התוכן של חקוי זה ונטיתו…כי ההשפלה החקויית אין לה גבול למורד, וכמו כן יכולה היא ההתחקות הטהורה, שרעיון אצילי שרוי בתוכה, להעלות ירודים גם מתהומי מטה אל מרומי הקודש, קוף קדוש".

והקו"ף, החיקוי הזה, חייב להיות בצחוק, שעניינו שבירת הקיים, שהרי צחוק נוצר ע"י שבירת הרגיל והמצופה, כפי שאומרת שרה על לידתה שלא כטבע: "כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק לִי" (בראשית כ"א, ו), ותבוא הגאולה ואפיקים יהיו בנגב, זה יהיה כל כך מפתיע ומרגש ש"אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ…" (תהלים קכ"ו, ב), להתדמות לקב"ה, לאלוקיות, לנשגב ולקדוש, צריך לצאת מהחוקיות המקובלת, צחוק – פירושו: צא חוק.

וזו עניינה של פרשת השבוע, תרומה, שמתחילה את סדרת פרשיות המשכן – המקדש, שתופס כידוע את החלק הגדול ביותר ממצות התורה, שכל יעדו ומגמתו היא לבנות בית שמחקה את סידור הכוחות העליונים, וכפי שכתבנו בפרשת תרומה בשנה שעברה.

יהי רצון שנזכה להתעצם ולהתגבר, לחקות בחיקוי פנימי את הקב"ה וללכת בדרכיו, בעוצמה, בחיוניות, שמחה ובחדווה, ולבנות בביתנו ובחיינו משכן לשכינה, אדר שמח!!!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן