חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת משפטים – תיקון גדול מתחיל בפרטים הקטנים

בשבת שעברה קראנו בפרשה על אירוע שלא היה שני לו במהלך ההיסטוריה, לאחר שהבורא התגלה בכבודו ובעצמו בעולם, והוריד את התורה לישראל. בעיון בפסוקים נגלה כי לפני מתן תורה, הנחה הקב"ה את משה לומר לבני ישראל את תמצית כל המהלך: "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".

משפט זה מצריך בירור:

  • מה הכוונה להיות מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים? הרי עם ישראל מורכב משלוש מדרגות: כהנים, לויים.
  • מה זה אומר להיות 'גוֹי קָדוֹשׁ?

הכהן כמתווך

תפקיד הכהן דומה במקצת לתפקיד מתווך המקשר בין שני צדדים. הכוהנים שנמצאים בבית המקדש משמשים שליחי ציבור המתווכים בין עם ישראל לבין עבודת הקודש.  העבודה סביב הקרבת הקורבנות היא עבור העם ולמענו: לעזור לחוטא לכפר על חטאיו, ולאפשר ליולדת להודות לה' על לידתה ועוד. דרך נוספת של תיווך בין ישראל לעולם הקודש התבטאה בלימודם את ישראל את דרך ה' אשר צריך ללכת בה. לכן מובן, מדוע לכוהנים לא היה חלק ונחלה בארץ – 'כי ה' הוא נחלתם'. כלומר, משימתם היחידה היא בקישור לישראל לקב"ה, ואין להם צורך בקרקע לעבודת החקלאות.

מכאן ניתן להבין את הנמשל. עם ישראל הוא בבחינת כוהנים של אומות העולם. כשם שהכהן מתווך בין ישראל לקב"ה, כך עם ישראל צריך לקשר את האנושות כולה לבורא. קיומה של ממלכה ישראלית המיוסדת על אדני הקודש ועל עולם הרוח והמוסר, תהווה עדות לכל באי עולם על הימצאות הבורא ועל קיום  צלם האלוקים שבאדם.

ישעיה הנביא התנבא על יחסם של אומות העולם בעקבות המדינה היהודית באחרית הימים:

" ג וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-ה' אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו:  כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-ה' מִירוּשָׁלִָם.  ד וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם, וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים; וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת–לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב, וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה".

בין חזון למציאות

אם כן, לעם ישראל יש תפקיד בכיר בהובלת האנושות אל עבר ייעודה בגילוי אחדות הבורא. בפרשת משפטים, היינו מצפים להיפגש עם עקרונות מוסר ורוח כעין אלו שראינו בעשרת הדיברות בשבת שעברה, כיאה לעם בעל תעודה מוסרית כה גבוהה. אולם, הפתעה מרה מתגלה בתחילת הפרשה – דיני הלכות עבדים!!

  • אדם שגנב ונתפס בחטאו, יחזיר את הגניבה. אם אין לו אפשרות לשלם, אז הוא יימכר כעבד עברי עד אשר ישלם בעבודתו את ערך הגניבה.
  • אב משפחה, מסיבותיו שלו יכול למכור את בתו לשמש כאמה לאדם אחר.

והשאלה שזועקת עד השמים היא:

כיצד בכלל עם המיועד לתקן את העולם מכניס לקודקס ההלכתי שלו נושא הרחוק שנות אור מעולם ערכי ראוי?

לכאורה, עם שמאפשר לאבות למכור את בנותיהם לאמות – לא אמור להיות ראוי לתפקיד נשגב כל שהוא!

תיקון עולם

דבר זה אמור ללמד אותנו על אופן תיקון העולם.

אכן, ייעוד ישראל הוא נשגב וגדול. אולם, נקודת המפתח היא: מהלך. העולם צועד אל עבר גאולתו לא בקפיצת דרך אלא בעלייה מתונה. המטרה היא לא רק להגיע ליעד, אלא לרומם את כל המציאות. תיקון מהיר מדיי לא יוכל להשיג את המטרה הכוללת, כיון שהמציאות מצד עצמה אינה יכולה להכיל זאת. בשל כך, התורה מתחשבת במגבלות המציאות, ויוצרת קווים מוסריים שמתאימים לרמה הרוחנית של אותם דורות.

בימינו, חלפה לה תקופת העבדות בתרבות המודרנית, והתנ"ך שהופץ בעולם גם ע"י זרמים אחרים ובצורות שונות הצליח לפעול את פעולתו ולזכך את המוסר האנושי הרואה פסול גדול בעצם העבדות. אך, עד לפני כמאה שנים (!), העבדות היה דבר מקובל ומוסרי. אלפי שנים היו צריכים לעבור ולחלחל לתודעה האנושית עד שהחל השינוי.  בקיצור הדרך, לא היינו מגיעים להבנה עמוקה בנושא.

'מהלך' מופיע בהרבה תחומים בחיים, כדוגמת אדם שרוצה לכופף חומר קשיח, והדרך הטובה ביותר היא לחמם אותו כראוי או לכופף אותו. אם ינסו לקצר את משך הכיפוף ולכופף אותו לפני הזמן, קרוב לוודאי שהוא יישבר. וכך גם אצל נפש האדם. אדם שעושה שינוי קיצוני באופן מיידי – לא יצליח להחזיק מעמד כראוי! הן בצד הגופני והן בצד הרוחני.

הארת הפרטים הקטנים

בנוסף, דווקא בהתייחסות התורה לצדדים הפחות מוסריים של האדם, על אף שהם ארעיים – ניתן להיווכח עד כה אור התיקון הוא גדול ואמיתי.  אי אפשר לתקן עולם, מבלי לרדת לפרטי פרטים ולהאיר עליהם את אור התורה. כל התחומים המקיפים את האדם צריכים להיות מוארים ומודרכים ע"י החכמה האלוקית.

יהי רצון שנזכה לקיים את ייעודנו כבר מהפרטים הקטנים.

שבת שלום

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן