שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת חקת – על מוות וחיוניות

טומאת המת

פרשת חקת פותחת בפרשיית פרה אדומה שעניינה לטהר את טומאת המת. טומאת המת היא הטומאה החמורה ביותר, היא מתפשטת לא רק לאדם הנוגע במת אלא "זאת התורה אדם כי ימות באהל, כל הבא אל האהל וכל אשר באהל יטמא שבעת ימים…"- גם הנוגע בדבר שנגע במת נטמא. והמת עצמו מכונה 'אבי אבות הטומאה'.

ניתן לומר שגם המשך הפרשה עוסק בכך, כיוון שמיד לאחר העיסוק בפרה אדומה מוזכרת מיתתה של מרים – מיתה הגוררת אחריה את חסרון המים. כלומר, מיתת מרים מחסרת מהחיוניות של העם, דבר שמתבטא בחיסרון הממשי של מים-חיים.

בעקבות חסרון המים וצימאון העם מתבקשים משה ואהרון לדבר אל הסלע, כלומר ללמד את העם באיזה אופן אפשר גם מן הסלע הדומם והיבש להוציא מים. אלא שמשה ואהרון נכשלים במשימתם זו ובמקום לדבר אל הסלע הם מכים אותו ובעקבות כך נגזרת הגזירה "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל, לכן לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם".

בעקבות כך אנו שומעים על מותו הקרב של אהרון בהר ההר, דבר שגורר אחריו גם מצוקה בליווי תלונות של העם שטוענים "למה העליתנו ממצרים למות במדבר, כי אין לחם ואין מים ונפשנו קצה בלחם הקלוקל". וכתגובה "וישלח ה' בעם את הנחשים השרפים וינשכו את העם וימת עם רב מישראל".

ניתן לסכם ולומר שהפרשה שלנו עוסקת ברובה בטומאת המוות ובתוצאות הנוראות המתרחשות בעקבותיו. וכפי שבארנו, שאי כניסת משה ואהרון לארץ הינה תוצאה ישירה למות מרים.

טהרת טמא המת

מנגד, התורה גם מציינת את הדרכים כיצד להיטהר מטומאת המת ולתקן את הנגרם בעקבותיה.

בכלליות ניתן לומר כי הבעיה המרכזית במוות היא שהפגישה עמו גורמת לחוסר שמחה וחיוניות. הפגישה עם המוות מדגישה את הארעיות של האדם, כשאדם הנפגש עם המוות נדמה לו כי בני האדם ופועלם אינם נצחיים. הפחד מהמוות גורם לאדם קושי במסירות הנפש כפשוטה, כיון שנראה לו שקיומו תלוי בגוף, וההיפך הוא הנכון החיוניות והשמחה, העוצמה והעוז תלויים ביכולתנו להיאחז ברוח הפנימית ובאש הקודש 'ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום'.

התיקון לכך הוא הזכרת העובדה היסודית שעיקר האדם איננו בגופו אלא בנשמתו ושווה למסור את החיים בכדי לשרת את הקודש. כך אולי גם ניתן להסביר את העובדה שהכהן לוקח פרה אדומה, (שהיא כידוע סוג של שלמות נדירה, וכפי שמוזכר בגמרא הפרה האדומה הייתה שווה דמים רבים. פרה זו שלמה ואין בה מום, ועדיין לא נעשה בה שום שימוש, כפי שכתוב "ויקחו אליך פרה אדומה תמימה אשר אין בה מום, אשר לא עלה עליה עול"). ואת הפרה הזו שוחטים ואת דמה, דהיינו את החיוניות שבה, מזים אל נוכח פני אהל מועד.

וכדי לא להיתפס לגוף המוטל לפנינו אנו שורפים את הפרה. והתורה מדגישה "ושרף את הפרה לעיניו"- כלומר, הכהן צריך לראות את השריפה, לראות כיצד הגוף חסר הערך מתכלה, ואף על פי כן, כיוון שנזרק מדמה אל אהל מועד וחיוניותה ניתנה לקודש- יש בה כוח טהרה.

כ"ה בסיון

השבוע חל כ"ה בסיוון, שעליו כותב השולחן ערוך (תקפ,א-ב) "אלו הימים שאירעו בהם צרות לאבותינו וראוי להתענות בהם… בכ"ה בו (בסיוון) נהרג רבן שמעון בן גמליאל ורבי ישמעאל ורבי חנינא סגן הכהנים…". כלומר, ביום זה נהרגו שלושה מעשרת הרוגי המלכות- הרוגי המלכות שעליהם נאמר שאין כל ברייה יכולה לעמוד במחיצתם, הרוגי המלכות שאמנם נהרגו, אך כיוון שנהרגו על קידוש ה' אין חי מהם.

יום זה הינו גם יום פטירתו של מורנו ורבנו הרב הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל, שגם הוא מייצג חיוניות של תורה, עוצמה של תורה, עוז וגבורה של תורה ומסירות נפש על כבוד התורה ויישוב ארץ ישראל.

כל השומע את שיחותיו של הרב אליהו וכל הרואה את תנועותיו חש עוצמה וגבורה. בוודאי שלחלק מעוצמתו זכה בזכות המוכנות שלו להיאבק ולזעוק על חילול ה' והפגיעה בקודש, עד כדי מוכנות לשבת בכלא על מאבקיו. (כידוע, הרב אליהו זצ"ל זרק רימון בכנסת הריקה במחאה על הפגיעה בקודש על ידי מדינת ישראל, ועוצמתו ומסירותו לא פסקו מאז אלא רק פנו לאפיקים פנימיים ומשפיעים יותר).

עוד באותו תאריך, כ"ה בסיוון, נתבשרנו על חילול ה' ופגיעה בכבוד התורה, העם והארץ. בתאריך זה התבצע השבוע מעצרו הנפשע של אחד מגדולי הדור, מורנו ורבנו הרב דוב ליאור שליט"א- המייצג את גבורתה ועוצמתה של התורה ואת מסירות הנפש לקיומה והנחלתה.

חי כשכואב לו – צועק

וכפי שאמרנו, צריך להיזהר מאוד מהמוות, להיזהר מאוד מחוסר החיוניות והקיבעון. וראוי לכל איש חי וער לכאוב, לזעוק ולמחות על רמיסת כבוד התורה, על חוסר ההבנה שזהו דבר הכרחי לתת לרבנים לומר את דעתם, דעת תורה ללא כפייה ומורא – כפי שהיה שואג הרב אליהו על הפגיעה בקודש ובארץ ישראל.

מי שחי- כשדוקרים אותו הוא צועק, ומי שמת- קולו לא נשמע (אולי כי הוא אומר בליבו שלא יעזור לצעוק…).

נקווה שדברינו אלה יהיו חלק מהזעקה הגדולה והמרה שיביע עם ישראל כנגד מעצרו של מורנו ורבנו הרב דוב ליאור שליט"א, ומתוך כך נזכה לחיים של תורה וקדושה.

ונסיים בדבריו של הרב אליהו זצ"ל שמהפסוק מירמיה "..ה' ממרום ישאג וממעון קדשו יתן קולו שאוג ישאג על נווהו…"- שממנו לומדת הגמרא שהקב"ה שואג כארי על החורבן שלוש פעמים בכל לילה, בתחילת כל משמר ומשמר, לומדים אנו שגם אנחנו צריכים לשאוג כארי. וכפי שאומר רבי נתן לתלמידיו: 'ב"ה אתם אנשים כשרים אך לא לזו הייתה כוונתי, רציתי שתהיו כחיות הנוהמות ביער לילות שלמים'.

וכן נפסקה להלכה (שו"ע שא,א) מימרתו של יהושע בן לוי בגמרא בברכות ש"לעולם ירוץ אדם לדבר הלכה ואפילו בשבת שנא' (הושע יא) אחרי ה' ילכו כאריה ישאג…". וכן פוסק השו"ע ע"פ הגמרא שם ש"מצווה לרוץ כשהולך לבית הכנסת וכן לכל דבר מצווה…".

וכל הדברים הללו הינם ביטויים לחיוניות של התורה, להתרחקות מטומאת המוות והחידלון. ויהי רצון שנזכה להתמלא באש קודש, בחיוניות של תורה, ולהתרחק מן המוות וטומאתו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן